Hur sover du om nätterna?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur sover du om nätterna?

Inläggav volguus_z » 2017-01-19 22:31:45

Jag är nyfiken på hur många som har sömnproblem.

Själv har jag haft sömnproblem så länge jag kan minnas, ingenting funkar, har provat de flesta sömntabletter och insomningstabletter.

Somnar, men vaknar mitt i nätterna, och fortsätter så ända till morgonen, måste sova middag om dagen för att klara av dygnet.

Har ätit Mirtazapin i flera år som funkat super, men ledde till en viktökning på 30 kg istället, nu har jag slutat med djävulsmedicinen och fått Circadin istället, som jag håller på att försöka vänja mig vid. Har iofs tappat 10 kg på en månad, tack för den! ;)

Men hur sover DU?
volguus_z
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2014-11-05

Hur sover du om nätterna?

Inläggav Huggorm » 2017-01-19 22:41:10

Jag sover som en sten på nätterna men det är för att jag måste gå upp när klockan ringer och alltid är trött. Om jag får sova till jag vaknar vrider jag snabbt dygnet, mitt inbyggda dygn är nog 25-26 timmar långt
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur sover du om nätterna?

Inläggav Kahlokatt » 2017-01-19 22:43:57

Har snarare problem att hålla mig vaken. Däremot drömmer jag ofta väldigt jobbiga och ångestfyllda drömmar som i regel går ut på att jag har dåligt samvete för något eller inser att jag är sämst/ingen tycker om mig/osv. i all oändlighet.
Har också börjat drömma mycket om krig, bombningar och kriminella, otäcka områden jag hela tiden försöker ta mig ifrån.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Hur sover du om nätterna?

Inläggav nallen » 2017-01-19 22:47:23

Huggorm skrev:Om jag får sova till jag vaknar vrider jag snabbt dygnet, mitt inbyggda dygn är nog 25-26 timmar långt

Det känner man igen.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hur sover du om nätterna?

Inläggav Braincandy » 2017-01-19 22:56:24

Antingen så sover jag på nätterna eller så sover jag inte alls.

När jag inte kan sova så ligger jag i sängen, undrar hur länge jag försökt somna och timme ut och timme in fortgår, vissa nätter går det bara inte.

När jag sover så vaknar jag cirka 30min- 1 timme innan klockan.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Hur sover du om nätterna?

Inläggav Kahlokatt » 2017-01-19 23:00:29

Min OCD i kombination med Asperger gör att jag ofta måste vila både kropp och själ efter en aktiv dag, så om jag hinner brukar jag sova någon timme på eftermiddagen. Innan jag somnar försöker jag tänka på tröstande saker, fantisera ihop historier, etc.
Om jag sover för länge börjar jag alltid drömma konstiga drömmar där jag inte vet om jag är vaken och har gått upp eller om jag fortfarande sover. Brukar också drömma att jag går runt på ett ställe där det är alldeles mörkt och att jag förgäves försöker tända lampor som inte fungerar.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Hur sover du om nätterna?

Inläggav truthseeker » 2017-01-19 23:06:29

Har ingen ordning på sömnen alls
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Hur sover du om nätterna?

Inläggav rapchic » 2017-01-19 23:09:25

Jag är ju småbarnsförälder så det går nog att gissa hur jag sover 8)
Men på senare tid sover jag dåligt av andra anledningar också. Jag somnar sällan för 12 och brukar vakna utan att kunna somna om vid 4

edit: jag hade sömnproblem innan jag blev förälder också men inte såhär illa
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Hur sover du om nätterna?

Inläggav nallen » 2017-01-19 23:10:13

truthseeker skrev:Har ingen ordning på sömnen alls

Jag brukar sova efter att jag varit vaken och vakna efter att jag sovit :mrgreen:
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hur sover du om nätterna?

Inläggav geocache » 2017-01-19 23:53:22

Jag sover oftast bra om nätterna, utom då det är fullmåneperiod.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Hur sover du om nätterna?

Inläggav kiddie » 2017-01-20 0:24:29

De säger att allas dygn är på runt 25 timmar, att vi har två sorters inre klocka. Den är väldigt oprecis och oftast längre än dygnet. Därför behöver vi en klocka som synkar vårt dygn varje dag, ungefär som internet rättställer din klocka på datorn eller mobilen så att klockan ska gå exakt rätt.

Hos vissa människor funkar inte den andra delen av klockan utan man får leva med ett extremt grovhugget dygn. Dessa människor verkar främst vara helt blinda, de med aspergers/autism och de med ADD/ADHD. NPF verkar öka risken markant för att man ska få en dygnsrytmstörning. Trots det vägrar många läkare att se sambandet och fortsätter sitt tjat om god sömnhygien. När det inte är det som är problemet!

Jag har själv extremt dålig synkning så jag har synkat mekaniskt några gånger i veckan med sömnmedicin. Det har funkat sådär. Nu när jag inte har den längre är allt åt helvete. Allt går åt pipan om man inte sover när man ska. Och då menar jag inte ens när andra tycker man ska, utan jag utgår från när jag tycker jag ska. Dvs jag vill ha minst 7-8 timmar vakentid EM (dvs från lunch till midnatt). Låter inte som så mycket begärt men just nu får jag det inte. Mitt sociala liv håller på att gå åt helvete. Ny DV kan jag glömma. Så. Jävla. Less.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur sover du om nätterna?

Inläggav Aceber » 2017-01-21 3:06:27

Sover 8h och bra när jag väl somnat sover jag bra tills halv 6 när jag måste kissa :p 2-3 dar i vrckan fastnar jag dock i tankar och får va upp till 3 om nätterna innan jag kan somna
Aceber
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2017-01-17
Ort: Blekinge

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in