Vilken daglig verksamhet går du på?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav slackern » 2017-01-17 1:22:41

Fleure123 skrev:Eller nåt där man får hålla på med tygtryck, det skulle jag vilja testa, och även plåt slöjd.


Det låter som att du är kreativ. :)
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-17 3:42:11

slackern skrev:
Fleure123 skrev:Eller nåt där man får hålla på med tygtryck, det skulle jag vilja testa, och även plåt slöjd.


Det låter som att du är kreativ. :)


Är jag egentligen inte alls, men verkar som Man kan bli det på daglig verksamhet, och det verkar inte som jag kan fortsätta inom det är yrke jag utbildat mig till, och det är osäkert om jag överhuvudtaget kommer att kunna yrkesarbeta igen. Så jag försöker vara flexibel och tänka om Och göra det bästa av situationen och av livet. :-| :-)003
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Toblerone » 2017-01-17 11:15:32

Fleure123 skrev:
slackern skrev:
Fleure123 skrev:Eller nåt där man får hålla på med tygtryck, det skulle jag vilja testa, och även plåt slöjd.


Det låter som att du är kreativ. :)


Är jag egentligen inte alls, men verkar som Man kan bli det på daglig verksamhet, och det verkar inte som jag kan fortsätta inom det är yrke jag utbildat mig till, och det är osäkert om jag överhuvudtaget kommer att kunna yrkesarbeta igen. Så jag försöker vara flexibel och tänka om Och göra det bästa av situationen och av livet. :-| :-)003


Vad är det för utbildning du har?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-30 2:00:25

Toblerone skrev:
Fleure123 skrev:
slackern skrev:
Det låter som att du är kreativ. :)


Är jag egentligen inte alls, men verkar som Man kan bli det på daglig verksamhet, och det verkar inte som jag kan fortsätta inom det är yrke jag utbildat mig till, och det är osäkert om jag överhuvudtaget kommer att kunna yrkesarbeta igen. Så jag försöker vara flexibel och tänka om Och göra det bästa av situationen och av livet. :-| :-)003


Vad är det för utbildning du har?


Äsch, orkar inte berätta om det, för att det river upp för mycket känslor.

Men till ett väldigt vanligt och ordentligt yrke, menat att trygga min framtid. Men ett jobb där man nog ska vara rätt bra på det sociala och stresstålig, och träffa folk hela tiden. Jag blev klar med studierna, men tycks inte fixa att arbeta inom yrket, det var en helt annan sak att plugga här ii Göteborg än att arbeta. Men hade inte diagnos tidigare, Och var kanske naiv.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-30 2:02:42

Alien skrev:Jag siktar inte på något riktigt jobb längre.

Så jag nöjer mig med att det ska vara givande för mig.

Jag jobbar på hunddagis, men bara en dag i veckan ("vecklig verksamhet?). Orkar och hinner inte mera. Hundar är underbara!

Tidigare jobbade jag en dag på katthem. Det var att mocka i lådor istf gå ut på promenad. Men man fick mer kontakt med katterna, när man hade tid kunde man sitta inne i deras boxar och gosa med dem. En del katter ville ha sällskap, andra var skygga och behövde sällskap (men dem var man försiktig att gosa med).


Jag funderar också på att göra något en gång i veckan. Det låter mindre skrämmande än varje dag. Nu i alla fall.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-01-30 2:03:43

Richard skrev:Jag går på Spiran, som bedrivs av Ängelholms kommun. Trivs mycket bra där, en hel del skapande genom t.ex. keramik, målning o annat hantverk. Men också mycket socialt umgänge.

Jag är 36 år.


Låter faktiskt trevligt.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav onionhttps » 2017-02-07 19:08:39

Nu har jag börjat på NovaCenter där jag får jobba med data och datamek. Det var mina boendestödjare som tipsade mig om verksamheten genom träffen där jag även fick träffa H(jobbar på data avdelningen på NovaCenter) som var där på besök.

Träffen får sina datorer från datamek, NovaCenter. Fick träffa P idag och det var lite stressigt för idag var min första dag. Det är P som är ansvarig på datamek. Annars har han varit verksam i ungefär 15 år(men datamek är nåt nytt så det har varit igång mycket mindre. Hur mycket har jag inte frågat om) på NovaCenter.

Efter att jag var på öppet hus och fick se verksamheten(2 datasalar) blev jag rätt så imponerad för jag trodde enbart att de jobbade i Photoshop. De är så flexibla att man nästan blir yr(de har även en musikverksamhet där de jobbar i Cubase) :) de ska fixa en speciell dator nu på datamek som enbart ska ha Linux på(jag bad att få köpa datorn för deras symboliska pris 100kr men vi ska ha datorn som träningsdator istället bestämde vi), vilket är ett av mina intressen.

Vanligtvis på datamek så får vi datorer från kommunen och sedan installerar vi Linux Mint på dem. De säljs endast till deltagare i verksamheten, vi får inte sälja dem till utomstående vilket kan vara tråkigt men så är reglerna(antar att vi inte får bedriva vinstdrivande verksamhet). Det betyder också att deltagare som har problem med datorn kan lämna in den och så jobbas det på datamek för att fixa problemen. På öppet hus visade P mig en raspberry-pi som används som ett "media center" av nåt slag. Det var intressant men det är väl mer ett sidoproject som arbetas på när vi inte har andra uppgifter att göra.

En annan kul grej som inte fanns på min förra dagliga verksamhet är att mat ingår. Är man där varje dag från Måndag till Fredag får man då också ett mål mat om dagen samt lite sallad som ingår. Kanske inte femstjärnig kvalite men jag äter det mesta så för just mig fungerar det bra. Här är menyn förresten och den uppdateras av deltagare varje vecka på Fredag inför nästa vecka. Efter att ha kollat på menyn märkte jag just nu att det finns även ett vegetariskt alternativ, de kanske är även mer flexibla än så, vem vet?

Jag har datamek 1 gång i veckan och data 2 gånger i veckan för tillfället. Min förra dagliga verksamhet var Aspergerinriktad men alla hade inte Asperger där vilket en Aspergare jag känner där trodde/antog dock hade de flesta det. Anledningen att jag bytte vilket både förra och nya verksamheten känner till är att jag hade valt fel. Jag valde nåt som inte intresserade mig. Man tar fel beslut ibland i livet, så är det bara.

NovaCenter är inte specifikt anpassad för Aspergare men jag tror det finns åtminstone en till Aspergare på Nova och man har en kontaktperson man kan meddela om det är något man behöver ta upp.
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav onionhttps » 2017-02-07 20:02:43

Ja, just det ja. Den här dagliga verksamheten tillhör SoL. Därför har jag också fått en SoL handläggare utöver min LSS handläggare.
onionhttps
Får inte chatta
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2016-01-07
Ort: https://random.org

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav kiddie » 2017-02-07 23:42:18

Vad fick man göra på den förra, där man fick mat?

Skulle kunna gå på vadsomhelst för att få maaaat!! :D
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-02-08 2:52:28

kiddie skrev:Vad fick man göra på den förra, där man fick mat?

Skulle kunna gå på vadsomhelst för att få maaaat!! :D


Finns väl DV:n där man brer mackor och sånt. Då vore det ju själva fan om man inte fick mat! :-)
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav kiddie » 2017-02-08 4:14:03

Jag hade en annan aktivitet ett tag än DV och vi fick baka och bre mackor och sådant. Men vi var strängeligen förbjudna att äta av det och ville vi det så fick vi betala fullpris plus att vi inte fick äta i kundernas matvrå för de ville inte att idioterna skulle visa sig där. Äta en macka där kostade 30 spänn. Av det man själv bakat. Plus att man fick sitta i en skrubb.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Chrilleb » 2017-02-08 11:09:13

@kiddie



Jag jobbade på café förut via Daglig Verksamhet, där fick vi baka, och bre mackor, och brygga kaffe och ställa fram och så :)



Mvh
C
Chrilleb
 
Inlägg: 6396
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-02-08 22:42:18

kiddie skrev:Jag hade en annan aktivitet ett tag än DV och vi fick baka och bre mackor och sådant. Men vi var strängeligen förbjudna att äta av det och ville vi det så fick vi betala fullpris plus att vi inte fick äta i kundernas matvrå för de ville inte att idioterna skulle visa sig där. Äta en macka där kostade 30 spänn. Av det man själv bakat. Plus att man fick sitta i en skrubb.


Vad snålt av arbetsgivaren!!
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-02-08 22:43:09

Chrilleb skrev:@kiddie



Jag jobbade på café förut via Daglig Verksamhet, där fick vi baka, och bre mackor, och brygga kaffe och ställa fram och så :)



Mvh
C


Fick du gratis fika? :-)Happy
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav slackern » 2017-02-08 23:00:34

Fleure123 skrev:
kiddie skrev:Jag hade en annan aktivitet ett tag än DV och vi fick baka och bre mackor och sådant. Men vi var strängeligen förbjudna att äta av det och ville vi det så fick vi betala fullpris plus att vi inte fick äta i kundernas matvrå för de ville inte att idioterna skulle visa sig där. Äta en macka där kostade 30 spänn. Av det man själv bakat. Plus att man fick sitta i en skrubb.


Vad snålt av arbetsgivaren!!


Om jag skulle vara på en sådana plats skulle jag syssla med industrisabotage. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav kiddie » 2017-02-08 23:15:03

Det var kommunen. Ska säga att jag blev inte kvar där länge. De gjorde även en slags tidning som de la i väntrummen på bl a psyk. Jag sa att jag kunde hjälpa till med den för många hade problem med datorerna (Detta var 15 år sedan så folk kunde inte lika mycket som idag). Det var uppskattat. Men sedan när de var klara och hade lagt ut tidningen i väntrummen hade de skrivit alla medverkande (jag skrev inget utan hjälpte bara till) med för- och efternamn. Mitt med! Jag blev faktisk rätt stött. Jag ville inte ha mitt namn på något så mesigt men det kunde de väl inte fatta.

Sedan började miljöterapin så jag slutade där. Jag gick faktiskt att fri vilja på båda så jag ska egentligen inte klaga. Jag gjorde det för att jag hade en djup depression och jag visste att kommer jag mig inte ut nästan som någon tvingar mig, då kommer jag bli sittandes och stirrande in i väggen mer eller mindre. Tack och lov att jag senare hittade rätt medicin så jag slapp ta till sådana hemska metoder.

Nu skulle jag ha svårt att gå på DV för ofta pga energin bara, men depressionen är i schack.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-02-08 23:47:55

kiddie skrev:Det var kommunen. Ska säga att jag blev inte kvar där länge. De gjorde även en slags tidning som de la i väntrummen på bl a psyk. Jag sa att jag kunde hjälpa till med den för många hade problem med datorerna (Detta var 15 år sedan så folk kunde inte lika mycket som idag). Det var uppskattat. Men sedan när de var klara och hade lagt ut tidningen i väntrummen hade de skrivit alla medverkande (jag skrev inget utan hjälpte bara till) med för- och efternamn. Mitt med! Jag blev faktisk rätt stött. Jag ville inte ha mitt namn på något så mesigt men det kunde de väl inte fatta.

Sedan började miljöterapin så jag slutade där. Jag gick faktiskt att fri vilja på båda så jag ska egentligen inte klaga. Jag gjorde det för att jag hade en djup depression och jag visste att kommer jag mig inte ut nästan som någon tvingar mig, då kommer jag bli sittandes och stirrande in i väggen mer eller mindre. Tack och lov att jag senare hittade rätt medicin så jag slapp ta till sådana hemska metoder.

Nu skulle jag ha svårt att gå på DV för ofta pga energin bara, men depressionen är i schack.


Vilka var det som fick äta bullarna tillbaka du bakade då? Någon slags kommunanställda? P :?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-02-09 0:14:18

slackern skrev:
Fleure123 skrev:
kiddie skrev:Jag hade en annan aktivitet ett tag än DV och vi fick baka och bre mackor och sådant. Men vi var strängeligen förbjudna att äta av det och ville vi det så fick vi betala fullpris plus att vi inte fick äta i kundernas matvrå för de ville inte att idioterna skulle visa sig där. Äta en macka där kostade 30 spänn. Av det man själv bakat. Plus att man fick sitta i en skrubb.


Vad snålt av arbetsgivaren!!


Om jag skulle vara på en sådana plats skulle jag syssla med industrisabotage. :lol:


Hehe, egentligen borde man börja någonstans och "busa" lite. :lol: Nu när det ändå är rätt så "kört" :( :roll:
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Savanten Svante » 2017-02-09 0:15:20

"VA? Smakar inte laxermedel gott? Och jag som lade i så mycket!"
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-02-09 0:21:49

Savanten Svante skrev:"VA? Smakar inte laxermedel gott? Och jag som lade i så mycket!"


I bullarna Man inte fick äta? :-)056

"Jag är ledsen, men jag förstår inte instruktioner. Jag har ju Asperger." :mrgreen:
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav kiddie » 2017-02-09 2:38:21

Fleure123 skrev: Vilka var det som fick äta bullarna tillbaka du bakade då? Någon slags kommunanställda? P :?


Det fanns ett fik för allmänheten. Dit gick det bakade. Jag hade på den tiden noll bus i mig, ville bara hålla näsan över vattenytan. Sedan hade jag inte aspergers på den tiden, jag hade personlighetsstörning UNS.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-02-10 20:08:42

kiddie skrev:
Fleure123 skrev: Vilka var det som fick äta bullarna tillbaka du bakade då? Någon slags kommunanställda? P :?


Det fanns ett fik för allmänheten. Dit gick det bakade. Jag hade på den tiden noll bus i mig, ville bara hålla näsan över vattenytan. Sedan hade jag inte aspergers på den tiden, jag hade personlighetsstörning UNS.


Fattar inte riktigt. Var det ett vanligt café som du arbetade eller praktiserade i, men via kommunen? Fick du lön, men inte någon personalrabatt på bullar/mackor?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav kiddie » 2017-02-11 10:40:00

Det var kommunens hus, de hade diverse sysselsättning för folk med mentala funktionshinder. En av dessa var att jobba i köket. En stor del av huset var till inre verksamhet men det fanns även en liten lokal där allmänheten fick komma och fika. Vi fick ingen lön. Jag hade försörjningsstöd. Vissa var pensionärer eller sjukskrivna. Och nej, vi fick ingen personalrabatt, vi fick betala fullpris om vi ville ha något.

De enda som fick lön var de som bossade där som var anställda och talade om för oss vad vi skulle göra. Jag hade noll intresse att baka så jag blev utskälld för det fastän de hade lovat mig att jag skulle få komma dit och hålla på med datorer.

Att sedan miljöterapin som jag började på efter det var helt galen är en annan sak men det fanns iallafall lite positiva saker med den. Den kostade över 100 kr per gång inklusive mat, fattar inte hur jag hade råd men det gick visst. Man var tvungen att köpa maten där för det ingick i terapin att handla, laga mat och äta i grupp.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vilken daglig verksamhet går du på?

Inläggav Fleure123 » 2017-02-11 12:04:05

kiddie skrev:Det var kommunens hus, de hade diverse sysselsättning för folk med mentala funktionshinder. En av dessa var att jobba i köket. En stor del av huset var till inre verksamhet men det fanns även en liten lokal där allmänheten fick komma och fika. Vi fick ingen lön. Jag hade försörjningsstöd. Vissa var pensionärer eller sjukskrivna. Och nej, vi fick ingen personalrabatt, vi fick betala fullpris om vi ville ha något.

De enda som fick lön var de som bossade där som var anställda och talade om för oss vad vi skulle göra. Jag hade noll intresse att baka så jag blev utskälld för det fastän de hade lovat mig att jag skulle få komma dit och hålla på med datorer.

Att sedan miljöterapin som jag började på efter det var helt galen är en annan sak men det fanns iallafall lite positiva saker med den. Den kostade över 100 kr per gång inklusive mat, fattar inte hur jag hade råd men det gick visst. Man var tvungen att köpa maten där för det ingick i terapin att handla, laga mat och äta i grupp.


Hm, men hade du/ni o gruppen "bara" försörjningsstöd? Får man inte alltid sjukskrivning vid mental ohälsa?

Var du tvungen att gå dit för att få ditt bidrag eller hade de "bara" lockat dit dig med löften om att få hålla med datorer?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in