LSS Råd & Stöd i Kiruna vägrar prata med brukare

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

LSS Råd & Stöd i Kiruna vägrar prata med brukare

Inläggav Agnetahglnd » 2016-12-08 17:17:33

Får landstinget göra så här?

https://youtu.be/57ULho7h7YM
Agnetahglnd
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2016-12-08

LSS Råd & Stöd i Kiruna vägrar prata med brukare

Inläggav ankhh » 2016-12-08 22:23:43

Hej Agnetahglnd, välkommen!

Men, du har nog större chans att få svar om du skriver något också. Jag vet inte hur det är för andra, förstås, men jag klickar inte på okänd länk till youtu.be (inte youtube) bara så där. Och då blir det ju ingen diskussion om vad det nu gäller.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

LSS Råd & Stöd i Kiruna vägrar prata med brukare

Inläggav sugrövmanövern » 2016-12-09 0:14:16

Svårt att säga något då personen i filmen inte säger vad ärendet gäller. De ser ut att ha en tråkig och nedlåtande attityd därinne i korridorerna.

Alltid bra att dokumentera sina kontakter med myndigheter, det har jag också börjat göra. Främst med ljudinspelningar. Rätt vad det är kan man behöva dem.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

LSS Råd & Stöd i Kiruna vägrar prata med brukare

Inläggav Savanten Svante » 2016-12-09 3:01:31

ankhat skrev:Hej Agnetahglnd, välkommen!

Men, du har nog större chans att få svar om du skriver något också. Jag vet inte hur det är för andra, förstås, men jag klickar inte på okänd länk till youtu.be (inte youtube) bara så där. Och då blir det ju ingen diskussion om vad det nu gäller.


Youtu.be är youtubes egen förkortning.

https://www.youtube.com/watch?v=57ULho7h7YM



I övrigt har jag inga åsikter än.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

LSS Råd & Stöd i Kiruna vägrar prata med brukare

Inläggav ankhh » 2016-12-09 3:46:42

Savanten Svante skrev:Youtu.be är youtubes egen förkortning.

Där ser man, alltid lär man sig något nytt - tack! Fast länken blir ju inte så lång i alla fall, så jag har svårt att se varför de förkortar den.

Hur som helst. Jag tittade lite på videon, men det är faktiskt omöjligt att tycka något utan att vara insatt. Personalens reaktioner ger intryck av att de känner sig trakasserade (de är människor de också), å andra sidan kan det ju vara riktigt att något gått snett i behandlingen. Som sagt - omöjligt för utomstående att säga. Men jag hoppas att det går att hitta en vettig lösning.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

LSS Råd & Stöd i Kiruna vägrar prata med brukare

Inläggav Agnetahglnd » 2016-12-15 7:14:54

Jag försöker sammanfatta vad som ligger bakom allt. För utomstående kanske det är svårt att
förstå helheten.

På LSS Råd och Stöd vid Kiruna sjukhus har arbetsterapeut Susanne Kemi kollapsat där hon vägrar prata med brukaren efter att hon blivit ifrågasatt. Christina Karlsson, länschef för särskilt stöd vid Norrbottens läns landsting har efter kritiken mot organisationen förbjudit både Eva Alsterdal och Marja Illi på LSS vuxenhabilitering att prata med brukaren som har Aspergers syndrom och enligt LSS (1993:387) har rätt till insatser.

Då Råd och Stöd / Vuxenhabiliteringen i Kiruna är en liten verksamhet finns endast en arbetsterapeut. Då hon slutade fungera i uppdraget så var det inget alternativ att låta sjukgymnasten ta över eftersom den enskilde inte har problem med motoriken. Man valde helt enkelt att kasta ut den enskilde för att man tyckte synd om arbetsterapeuten.

Agnetahglnd
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2016-12-08

LSS Råd & Stöd i Kiruna vägrar prata med brukare

Inläggav KrigarSjäl » 2016-12-15 11:09:10

Nu känner man inte till hela bilden vilket är viktigt att komma ihåg.

Men varför vägrar de att ha kontakt med enskild brukare på det här sättet?

Varför inte bara ordna ett möte och jobba fram någonting som fungerar?
Dialog måste ju vara bättre än stängda dörrar och ömsesidigt mobilfilmande.

Det som inte förvånar mig är att hab. inte förstått eller kunnat ge adekvat hjälp till den enskilde brukaren med autismdiagnos.
På hab. vill de att vi ska vara mer lågfungerande än vi är för att lättare passa in i deras matriser.
Det är i alla fall min erfarenhet.

Sen blir jag arg å brukarens vägnar när jag hör habiliteringskärringarnas nedlåtande attityd.

Myndigheten är till för oss - inte tvärtom.
Här får man känslan att LSS i Kiruna i första hand är till för de som arbetar där, stör inte i deras kaffefrid tack.

Tycker det är bra att han filmar och lägger ut.
Det kan de gott ha.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

LSS Råd & Stöd i Kiruna vägrar prata med brukare

Inläggav Fleure123 » 2016-12-29 4:47:45

KrigarSjäl skrev:Nu känner man inte till hela bilden vilket är viktigt att komma ihåg.

Men varför vägrar de att ha kontakt med enskild brukare på det här sättet?

Varför inte bara ordna ett möte och jobba fram någonting som fungerar?
Dialog måste ju vara bättre än stängda dörrar och ömsesidigt mobilfilmande.

Det som inte förvånar mig är att hab. inte förstått eller kunnat ge adekvat hjälp till den enskilde brukaren med autismdiagnos.
På hab. vill de att vi ska vara mer lågfungerande än vi är för att lättare passa in i deras matriser.
Det är i alla fall min erfarenhet.

Sen blir jag arg å brukarens vägnar när jag hör habiliteringskärringarnas nedlåtande attityd.

Myndigheten är till för oss - inte tvärtom.
Här får man känslan att LSS i Kiruna i första hand är till för de som arbetar där, stör inte i deras kaffefrid tack.

Tycker det är bra att han filmar och lägger ut.
Det kan de gott ha.


Tycker bra kommentar av Krigarsjäl.

Naturligtvis är det omöjligt veta vad konflikten gäller, och vem som har rätt/fel osv. Det kan hända att brukaren är "galen" eller nåt, MEN jag tyckte det var befriande att se någon som står på sig och kräver sin rätt istället för att bli deprimerad och drar sig undan.

Sedan är det jättesvårt att fatta varför de inte haft möten med honom istället. Deras arbete är ju att ha det? De får betalt för det, och har förmodligen bättre levnadsstandard än sin klient här.

Och faktiskt fräckt av Securitas-vakterna komma fnissande emot honom, som att han är någon som inte behöver tas på allvar.

Och de kan väl inte förvänta sig att alla deras klienter ska vara "glada muppar". Men kanske är som Krigarsjäl så bra uttryckte det ovan, att det viktigaste för dem är kaffefrid?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

LSS Råd & Stöd i Kiruna vägrar prata med brukare

Inläggav Fleure123 » 2016-12-29 5:02:03

"Sen blir jag arg å brukarens vägnar när jag hör habiliteringskärringarnas nedlåtande attityd."

Ja, det håller jag med om.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Återgå till Aspergare och vården



Logga in