Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav snuggelhund » 2016-03-07 1:31:57

Jag kommer väl ihåg den tecknade dansk-svenska samproduktionen Trälarna som svt repriserade 1986.

Jag såg fram emot varje fredag med stor glädje. Fullkomligt älskade den serien.

Det måste vara allt sex, våld, ond bråd död och allmänt elände som gjorde den så intressant.

Jag satt som klistrad.




http://blogg.djungeltrumman.se/kulturarbete/tralarnas-teve/
http://www.barnboken.net/index.php/clr/article/view/134/202
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-07 1:36:56

Expedition Odysseus, från -86.
https://www.youtube.com/watch?v=CE0ghxhbIv0
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav slackern » 2016-03-07 1:39:00

snuggelhund skrev:Jag kommer väl ihåg den tecknade dansk-svenska samproduktionen Trälarna som svt repriserade 1986.

Jag såg fram emot varje fredag med stor glädje. Fullkomligt älskade den serien.

Det måste vara allt sex, våld, ond bråd död och allmänt elände som gjorde den så intressant.

Jag satt som klistrad.




http://blogg.djungeltrumman.se/kulturarbete/tralarnas-teve/
http://www.barnboken.net/index.php/clr/article/view/134/202


Jag ryser utav obehag utav den serien pga dess urusla animeringar. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav snuggelhund » 2016-03-07 2:26:33

Ja, animationen är minst sagt usel. Men som åttaåring var jag inte speciellt kräsen.

snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-07 2:28:56

Usel och usel...det var en mer hantverksmässig animering på den tiden.
Teckningar och dockor.

Tycker det har sin charm.
Det är inte strömlinjeformat och pixelfullkomligt men det har lite själ.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav slackern » 2016-03-07 2:37:18

KrigarSjäl skrev:Usel och usel...det var en mer hantverksmässig animering på den tiden.
Teckningar och dockor.


Nejdu inget hantverk alls på svenka och nordiska animerade filmer från 70-talet.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-07 2:44:54

slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:Usel och usel...det var en mer hantverksmässig animering på den tiden.
Teckningar och dockor.


Nejdu inget hantverk alls på svenka och nordiska animerade filmer från 70-talet.

Jo. Helt analoga teckningar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav Banjokazooie » 2016-03-07 11:30:51

Julianus skrev:Dennis the Menace är en klassiker :D Sändes på TCC :)


Ja hur kan man glömma det stollebarnet :-)018 Såg alltid på Dennis senare på TV3 dessutom då med svenska röster måste varit 1996 någon gång där. Gick även på FilmNet ett bra tag.
Banjokazooie
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2016-02-16

Re: Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav Julianus » 2016-03-07 18:48:46

Banjokazooie skrev:
Julianus skrev:Dennis the Menace är en klassiker :D Sändes på TCC :)


Ja hur kan man glömma det stollebarnet :-)018 Såg alltid på Dennis senare på TV3 dessutom då med svenska röster måste varit 1996 någon gång där. Gick även på FilmNet ett bra tag.

Dennis the Menace är som sagt en klassiker, saknar gamla tiders barnprogram. Tycker det är synd att TCC är nerlagd :( Bästa barnkanalen som fanns.

Apropå tv3 så var de flesta barnprogram med svenska röster men var inte lika bra.

Ett exempel är Teenage Mutant Ninja Turtles, ärkefienden hette på svenska Strimlaren vilket blev ett flopp :P
Julianus
 
Inlägg: 9398
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav Julianus » 2016-03-15 15:31:40

Nån som minns katten Heathcliff? :-)Happy
Julianus
 
Inlägg: 9398
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav Kahlokatt » 2016-03-17 22:01:23

Expedition Odysseus var spännande. Men jag minns att jag tyckte Trälarna var så himla hemskt, visst offrade de den där lilla trälpojken Halte till gudarna? Dog gjorde han iaf. Jag var nog lite för liten för det programmet.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav snuggelhund » 2016-03-17 22:08:38

Kahlokatt skrev:Expedition Odysseus var spännande. Men jag minns att jag tyckte Trälarna var så himla hemskt, visst offrade de den där lilla trälpojken Halte till gudarna? Dog gjorde han iaf. Jag var nog lite för liten för det programmet.


Ja, han blev offrad.

Hur gammal var du när du såg det ?
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav Kahlokatt » 2016-03-17 22:10:17

snuggelhund skrev:
Kahlokatt skrev:Expedition Odysseus var spännande. Men jag minns att jag tyckte Trälarna var så himla hemskt, visst offrade de den där lilla trälpojken Halte till gudarna? Dog gjorde han iaf. Jag var nog lite för liten för det programmet.


Ja, han blev offrad.

Hur gammal var du när du såg det ?


Gick det 1986 så torde jag ha varit sju.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav Kostymhippie » 2016-06-04 23:56:18

Kul tråd.
Kan bidra med följande:

Barnprogram som jag gillade
Hagelbäcks matrast - rejält aspig karaktär när jag ser tillbaks, minns att han sprang ifrån sin maskin så larmet gick en gång. Även coolt upplägg i övrigt.
Skrotnisse - se separat tråd.
Kalles klätterträd - lugnt, vilsamt och viss igenkänning i mig själv.
Farbrorn som inte vill va' stor - Gösta som berättare är helskön och igenkänning från en släkting som blev bestulen på sin barndom och därför förblev egotrippad och barnslig.
Pippi Pelikan - gillade hennes tvärtom-attityd samt värstingarna Nick och Zack som körde svart cheva Malibu och gjorde skumma saker.
Brum - cool liten gul bil som hittade på massa kul grejer.
Simpor och grodfötter - spännande intriger och tydlig parallell till den tidens stora invandring, med kulturkrockar och anpassningsproblem som följd.
Musen och Mandolin - vet ej om det är korrekt namn, gammal klassiker som var riktigt mysig.
Sunes jul - bästa julkalendern ever!!
Håll huvet kallt - också helt OK julkalender.
Pettsson - gillade varianten där en berättare läste ur böckerna, dock sög julkalendern möglig pung.
En bok för dig - en vilsam klassiker, lånade en del av böckerna från bibblan då jag tyckte de var bra.
Villervalle i Söderhavet - ett tidigt möte med en främmande kultur, mycket spännande.
Alfons - tv-programmen såväl som böckerna.
Täppas program om hur olika vardagliga saker funkade.
Allt som handlade om barn i Afrika, Asien och Sydamerika.
Sen gillade jag allt med Astrid Lindgren utom Bullerbyn och Kalle Blomkvist som kändes för tillrättalagda.

Barnprogram som jag INTE gillade (men i vissa fall pinade mig igenom)
Allt djävla skit från Disney - verklighetsflykt de luxe och alldeles för rörigt/skrikigt/skränigt med Djungelboken som enda undantag.
Det mesta andra tecknat/animerat, undantaget Tom & Jerry.
Två snubbar - tjeckisk dockteater utan handling.
Hamn och Hoppa - två gubbar som såg ut som Kling och Klang och bara sluddrade, troligtvis från Tyskland.
Barbapappa - gillade aldrig upplägget riktigt men tror det sändes vid "fel" tillfällen åldersmässigt.
Barnen i Ulenbusch - för svårt att hänga med när allt inte dubbades och man inte fick följa samma karaktärer utan det byttes hela tiden. Fanns något motsvarande från Holland också.
All form av barnsång - orka med skrikiga falsettröster som sjunger falskt.

En kul grej är att jag nästan tyckte bättre om att se på MTV som barn än att kolla barnprogrammen, de kom liksom på köpet efter nyheterna och så hade man att göra innan middag som i vårt hem vid den tiden serverades just före kl. 19.

Finns säkert mer men kommer inte på det just nu.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav Furienna » 2016-06-05 0:49:56

Kahlokatt skrev:Expedition Odysseus var spännande. Men jag minns att jag tyckte Trälarna var så himla hemskt, visst offrade de den där lilla trälpojken Halte till gudarna? Dog gjorde han iaf. Jag var nog lite för liten för det programmet.

"Trälarna" var en rest från det kommunistiska 70-talet, när man inte skulle bespara barnen några otäckheter (det är faktiskt otroligt att den inte gjordes på TV förrän 1986). Men man kan undra i vilket huvud det ansågs barnvänligt att bebisar kunde bli utsatta till vargarna (även om just den här pojken klarade sig från det ödet), eller att en trälkvinna hade "bolat" med sju män. Böckerna av Sven Wernström, som den här TV-serien bygger på, klassas ju idag också som ungdomsböcker i stället för barnböcker.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav slackern » 2016-06-05 0:59:52

Furienna skrev:
Kahlokatt skrev:Expedition Odysseus var spännande. Men jag minns att jag tyckte Trälarna var så himla hemskt, visst offrade de den där lilla trälpojken Halte till gudarna? Dog gjorde han iaf. Jag var nog lite för liten för det programmet.

"Trälarna" var en rest från det kommunistiska 70-talet, när man inte skulle bespara barnen några otäckheter (det är faktiskt otroligt att den inte gjordes på TV förrän 1986). Men man kan undra i vilket huvud det ansågs barnvänligt att bebisar kunde bli utsatta till vargarna (även om just den här pojken klarade sig från det ödet), eller att en trälkvinna hade "bolat" med sju män. Böckerna av Sven Wernström, som den här TV-serien bygger på, klassas ju idag också som ungdomsböcker i stället för barnböcker.


Den producerades mellan 1978-80.

http://www.imdb.com/title/tt0127331/
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav Kahlokatt » 2016-06-05 19:16:40

Jag älskade alla program om barn i andra länder, allt som hette saker i stil med "Ping bor i Kina" eller "Manuela bor i Ecuador". Det var ofta sådana reportage i Kamratposten också.
Jag tycker fortfarande det är roligt att läsa om hur familjer lever i andra länder, så barnslig är jag. :oops:

Kalles Klätterträd tyckte jag mycket om, och Magister Flykt som var av samma tecknare. Tror jag såg Mannen som inte ville vara stor också...
Alfons Åberg gillade jag också, de var lite lagom vardagsspännande.

Gillade INTE Tom och Jerry, för jag höll ju alltid på katten...
Jag tror jag gillade Urcellen Ellen, lite osäker där...
Clownen Manne var skittråkigt, han bara låtsascyklade och pratade teckenspråk som jag inte fattade nåt av ("BANAAAN...")
Har för mig att jag gillade Claire Wikholms program Har du tänkt på en sak, det var lite som Täppas Fogelbergs program om hur saker funkar, fast många 70-talister tyckte tydligen hon var lika illa som Staffan Westerberg (och att döma av senaste Stjärnorna på Slottet är hon en ragata).
Minns knappt Vilse i Pannkakan, men jag tyckte om Lillstrumpa och Syster Yster.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav Kahlokatt » 2016-06-05 19:23:08

Beppes godnattstund, det skulle väl ge moralpanik i dag. En vuxen skäggig gubbe som ligger i en säng med en massa dockor!! Han t.o.m. torkar en docka i stjärten!!! :mrgreen:

Älskade Fragglarna! Kan inte det gå i repris??? Det finns ju inte på Öppet Arkiv eftersom det är amerikanskt.

I Fablernas Värld var så j-a trååååkigt...

Solstollarna gillade jag faktiskt, men var inte det extremt gubbsjukt egentligen? Jag minns att jag tyckte sjöjungfrun var vacker...

Från Trazan och Banarne minns jag jätteläskiga Olyckan....

Den vita stenen vågade jag inte ens se, det var alldeles för olidligt spännande och läskigt!

Finns det någon som INTE tyckte om Fem Myror eller Astrid Lindgren-filmer? :-)063
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav Furienna » 2016-06-05 19:31:54

Kahlokatt skrev:Jag älskade alla program om barn i andra länder, allt som hette saker i stil med "Ping bor i Kina" eller "Manuela bor i Ecuador". Det var ofta sådana reportage i Kamratposten också.
Jag tycker fortfarande det är roligt att läsa om hur familjer lever i andra länder, så barnslig är jag. :oops:

Jag tyckte ju också om de där barnprogrammen. Men om man får tro min elva år äldre syster, så var de riktigt sorgliga när hon var liten. Ett avsnitt kunde gå så här: "Juanita är sju år gammal och bor i en liten by i Colombia med sin mamma och fyra småsyskon. Men ack, då blir hennes mamma sjuk och dör. Och nu måste Juanita själv ta hand om sina fyra småsyskon". Ja suck, detta 70-tal...

Men på min tid hade de blivit mer lättsmälta. Visst, barnen var ju fortfarande fattiga i U-länderna. Men det var som om de ändå kunde ta sig genom sin tuffa tillvaro med ett leende på läpparna, och jag minns ju inga föräldrar eller syskon som dog. Det såg ju knappast ut som att de ens hade det sämre än vi barn här i Sverige. Men det kan ju ha funnits ett par undantag, som jag nu har förträngt...
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav blank » 2016-07-11 10:50:07

mina favorit barnprogram från 80-90 talet Denver the last dinosaur,ducktales,starstreet,fragglarna
blank
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2016-07-06

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav Furienna » 2016-07-23 13:26:40

blank skrev:mina favorit barnprogram från 80-90 talet Denver the last dinosaur,ducktales,starstreet,fragglarna

Jag såg också på de programmen. :D
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav mondo beyondo » 2016-12-16 13:24:06

Robotti Rops en människolik robotpojke som försökte navigera genom sociala- och samhälleliga förväntningar, jag tyckte den var underbar! http://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/11/23/robotti-rops
Pippi såklart och en sagobrättande kvinna som målade sina sagor samtidigt som hon berättade - http://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/09/08/kylli-tadin-viimeinen-joulusatu, sen Familjen Addams och Monty Python även om det nog inte var ett barnprogram :D Allt detta från 60- och 70-talen.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav Zenon » 2017-06-04 11:26:50

Tjoo!
Är det någon i denna tråden som sitter på mycket material från tv sändningar, ej sånt som gått till dvd lr bluray?
Zenon
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2017-06-04

Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)

Inläggav antonius » 2017-06-04 22:04:41

Robert Broberg i högform, (frid i hans minne)... :(

antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in