Tips på hur man får jobb att funka praktiskt?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Tips på hur man får jobb att funka praktiskt?

Inläggav rapchic » 2016-12-07 21:42:47

Jag kommer antagligen behöva börja jobba mer vilket såklart kommer göra allt annat lidande
Så jag skulle behöva få tips på

Hur jag kan få det att fungera bättre på jobbet (=dvs inte dra lika mycket energi)
tex tips på hjälpmedel, insatser, tankesätt, rutiner m.m

Hur jag får det att fungera bättre i hushållet (dvs kan göra samma på mindre ti alternativt att det drar mindre energi). Tex tips på hjälpmedel, insatser, tankesätt, rutiner m.m

Hur jag får "egen tid" att fungera bättre (dvs få egentid)
Tex tankesätt, rutiner m.m

Hur jag får familjelivet att fungera bättre (dvs dottern och karln ska inte bli lidande av att jag jobbar mer)
Tex tankesätt, rutiner m.m

Vissa tips kanske jag redan testat eller avfärdat av olika anledningar men jag tar tacksamt emot dom ändå
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Tips på hur man får jobb att funka praktiskt?

Inläggav Huggorm » 2016-12-07 21:56:02

Min erfarenhet är att det är mycket mindre psykiskt påfrestande att jobba med sådant som inte kräver en massa krångel, justeringar, samtal, extra beställningar av material osv. för att utföra. Jobb som är rättfram utan att det hänger upp sig på något. Men hur lätt det är att få sitt jobb sådant vet jag inte, det varierar förstås.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Tips på hur man får jobb att funka praktiskt?

Inläggav ankhh » 2016-12-07 22:03:38

Det beror ju helt på vad det är för slags jobb. För mig funkar det bäst att vara vara sjävstyrande, dvs veta vad det ska bli för resultat, och så ser jag till att det blir så.

Jag gör ofta to-do-listor, både på jobbet och hemma. Är det för mycket på listorna får jag göra prioriteringsordning, och se till att det inte kommer in mer att göra - det där med att "se till" handlar då om att säga till chef och/eller kollegor att det börjar bli för mycket, i hemmet kan det ju vara fördelning av arbetsuppgifter i familjen.

Jag tar det lugnt på väg hem från jobbet. Jag bor på cykelavstånd, och cyklar rimligt snabbt (dvs strax under svett-gränsen) för att komma dit i tid, men går ofta hem i lugn takt. Det blir nedvarvning, och om jag hade familj hemma skulle jag också se det som mini-egentid.

Finns säkert mer, men det är vad jag spontant kommer på just nu.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Tips på hur man får jobb att funka praktiskt?

Inläggav LILITH_ » 2016-12-07 22:06:11

Detta har funkat för mig:
Jobba samma tider och dagar varje vecka, är nog A och O.
Har klarat av att gå upp i heltid efter att jag började arbeta må-fre och dagtid efter att i årtionden jobbat skift och andra mysko tider och intervaller.

Kan du välja vad du ska jobba med så väljer du ett jobb som inte följer med dig hem, efter jobbdagens slut. Bli inte för engagerad med andra ord.


Detta låter bra men är inget jag själv fått till i någon bestående mån:
Storhandla veckovis/månadsvis och gör matlistor, bestäm i förväg vad ni ska käka och vem som ska laga maten, dag för dag.
Eller, kolla in om det är idé att köpa in matkassar från nätet (finns en uppsjö företag) med hemleverans och behändiga recept att följa.

Turas om med hushållsarbetet om ni är två vuxna, diska/städa undan middag osv.

Har ni råd - ta in städhjälp.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Tips på hur man får jobb att funka praktiskt?

Inläggav Huggorm » 2016-12-07 22:12:22

LILITH_ skrev:Kan du välja vad du ska jobba med så väljer du ett jobb som inte följer med dig hem, efter jobbdagens slut. Bli inte för engagerad med andra ord.
Blir svårt när man är egen företagare men annars ett mycket gott råd.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Tips på hur man får jobb att funka praktiskt?

Inläggav rapchic » 2016-12-07 23:29:37

Huggorm skrev:
LILITH_ skrev:Kan du välja vad du ska jobba med så väljer du ett jobb som inte följer med dig hem, efter jobbdagens slut. Bli inte för engagerad med andra ord.
Blir svårt när man är egen företagare men annars ett mycket gott råd.

Jag kommer även söka deltidsjobb som anställd (det är där den extra jobbtiden kommer ifrån) så det är ändå bra tips för mig. Men jag tror inte de jobb jag kommer söka har så mycket som man "tar med sig hem" men ska tänka på det (butiksbiträde, personlig assistent, vårdbiträde, barnskötare, lagerarbetare etc)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Tips på hur man får jobb att funka praktiskt?

Inläggav rapchic » 2016-12-07 23:36:53

LILITH_ skrev:Detta har funkat för mig:
Jobba samma tider och dagar varje vecka, är nog A och O.
Har klarat av att gå upp i heltid efter att jag började arbeta må-fre och dagtid efter att i årtionden jobbat skift och andra mysko tider och intervaller.

Tyvärr blir det antagligen timvick men jag även om jag får sånt ska jag fortsätta söka tills jag hittar något som man iallafall vet några veckor i förväg hur det blir

LILITH_ skrev:Kan du välja vad du ska jobba med så väljer du ett jobb som inte följer med dig hem, efter jobbdagens slut. Bli inte för engagerad med andra ord.
Jag tror att de jobb jag kommer att söka är såna som inte "följer med hem" men mitt eget företag är jag sällan ledig från, som tur är så älskar jag att jobba med det (förutom bokföringen och konstiga beställningar från misstänksamma kunder)


LILITH_ skrev:Detta låter bra men är inget jag själv fått till i någon bestående mån:
Storhandla veckovis/månadsvis och gör matlistor, bestäm i förväg vad ni ska käka och vem som ska laga maten, dag för dag.
Eller, kolla in om det är idé att köpa in matkassar från nätet (finns en uppsjö företag) med hemleverans och behändiga recept att följa.

Ja handling tar jättemycket tid nu (har flyttat så att jag bor mindre än 100m från affären så man kollar inte lika noga på vad som behövs så jag handlar nästan varje dag, det är inte lätt med ett barn som snart är två kan jag säga. Jag ska försöka göra matlistor. Tyvärr är jag jättedålig på det men jag ska försöka.

Tyvärr har jag för många allergier och intolleranser för att tåla en sån matkasse annars hade det varit perfekt

LILITH_ skrev:Turas om med hushållsarbetet om ni är två vuxna, diska/städa undan middag osv.

Har ni råd - ta in städhjälp.

Vi har delat upp det efter vad man är bra på och det går nog inte att ändras på som det är nu och vi har inte råd att nån annan städar men jag ska fundera, kanske kan något ändras till det bättre
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Tips på hur man får jobb att funka praktiskt?

Inläggav rapchic » 2016-12-07 23:38:13

ankhat skrev:Det beror ju helt på vad det är för slags jobb. För mig funkar det bäst att vara vara sjävstyrande, dvs veta vad det ska bli för resultat, och så ser jag till att det blir så.

Jag gör ofta to-do-listor, både på jobbet och hemma. Är det för mycket på listorna får jag göra prioriteringsordning, och se till att det inte kommer in mer att göra - det där med att "se till" handlar då om att säga till chef och/eller kollegor att det börjar bli för mycket, i hemmet kan det ju vara fördelning av arbetsuppgifter i familjen.

Jag tar det lugnt på väg hem från jobbet. Jag bor på cykelavstånd, och cyklar rimligt snabbt (dvs strax under svett-gränsen) för att komma dit i tid, men går ofta hem i lugn takt. Det blir nedvarvning, och om jag hade familj hemma skulle jag också se det som mini-egentid.

Finns säkert mer, men det är vad jag spontant kommer på just nu.

Jag är jätteduktig på att börja göra listor (laddar ner appar, skapar worddokument på datorn etc) men dålig på att slutföra. Gör du "bara" på papper eller har du tex en bra app för det?
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Tips på hur man får jobb att funka praktiskt?

Inläggav rapchic » 2016-12-07 23:40:46

Huggorm skrev:Min erfarenhet är att det är mycket mindre psykiskt påfrestande att jobba med sådant som inte kräver en massa krångel, justeringar, samtal, extra beställningar av material osv. för att utföra. Jobb som är rättfram utan att det hänger upp sig på något. Men hur lätt det är att få sitt jobb sådant vet jag inte, det varierar förstås.

Så du menar att det är jobbigt att få en beställning på 25000:- från en skum figur som dessutom kräver att u beställer från två olika grossister eftersom du inte har hemma allt? :lol: (ursäkta men du beskrev just min dag.)

Jag har funderat om det iallafall går att få bättre rutin inom mitt företag, men hur det faktiskt ska gå till har jag inte kommit på än.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Tips på hur man får jobb att funka praktiskt?

Inläggav ankhh » 2016-12-08 0:04:04

rapchic skrev:Jag är jätteduktig på att börja göra listor (laddar ner appar, skapar worddokument på datorn etc) men dålig på att slutföra. Gör du "bara" på papper eller har du tex en bra app för det?

Båda delarna, faktiskt, men papperslista är bara för dagen på arbetet. Det som inte hinns med från eventuell papperslista samt allt annat hamnar i app på datorn. (En dator på jobbet, en annan hemma, och aldrig mötas de två. Jag är också noga med att vara ledig när jag är ledig.)

Jag använder osmo, en personal organizer som dock bara finns för Linux. Fördelen är att den har flikar för allt jag behöver men inget onödigt krafs, och så är den offline, vilket jag ser som en fördel. Det går säkert att synka den om man vill.
http://clayo.org/osmo/
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Tips på hur man får jobb att funka praktiskt?

Inläggav slackern » 2016-12-08 0:32:11

rapchic skrev:
Huggorm skrev:Min erfarenhet är att det är mycket mindre psykiskt påfrestande att jobba med sådant som inte kräver en massa krångel, justeringar, samtal, extra beställningar av material osv. för att utföra. Jobb som är rättfram utan att det hänger upp sig på något. Men hur lätt det är att få sitt jobb sådant vet jag inte, det varierar förstås.

Så du menar att det är jobbigt att få en beställning på 25000:- från en skum figur som dessutom kräver att u beställer från två olika grossister eftersom du inte har hemma allt? :lol: (ursäkta men du beskrev just min dag.)


Om du tycker att kunden är skum så kan du ju alltid ta ut en handpenning som inte är återbetalbar om kunden inte hämtar ut sin beställning. Då minimerar du ju risken att det är en kund som gör en stor beställning bara för att jävlas.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips på hur man får jobb att funka praktiskt?

Inläggav rapchic » 2016-12-08 8:47:43

slackern skrev:
rapchic skrev:
Huggorm skrev:Min erfarenhet är att det är mycket mindre psykiskt påfrestande att jobba med sådant som inte kräver en massa krångel, justeringar, samtal, extra beställningar av material osv. för att utföra. Jobb som är rättfram utan att det hänger upp sig på något. Men hur lätt det är att få sitt jobb sådant vet jag inte, det varierar förstås.

Så du menar att det är jobbigt att få en beställning på 25000:- från en skum figur som dessutom kräver att u beställer från två olika grossister eftersom du inte har hemma allt? :lol: (ursäkta men du beskrev just min dag.)


Om du tycker att kunden är skum så kan du ju alltid ta ut en handpenning som inte är återbetalbar om kunden inte hämtar ut sin beställning. Då minimerar du ju risken att det är en kund som gör en stor beställning bara för att jävlas.

Jo jag kommer helt enkelt säga att jag måste få pengarna i förskott, men såklart bara på det jag kan skicka nu annars skickar jag inte. Men först ska jag ringa kronofogden. Sen även om det skulle vara en okej person så skulle jag ändå vara tvungen att beställa från två olika grossister varav en kan ta månader (handgjorda skålar m.m). Men, ja att ha lager kostar ju också så jag kan inte ha hur stora lager som helst
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Tips på hur man får jobb att funka praktiskt?

Inläggav rapchic » 2016-12-08 8:50:00

ankhat skrev:
rapchic skrev:Jag är jätteduktig på att börja göra listor (laddar ner appar, skapar worddokument på datorn etc) men dålig på att slutföra. Gör du "bara" på papper eller har du tex en bra app för det?

Båda delarna, faktiskt, men papperslista är bara för dagen på arbetet. Det som inte hinns med från eventuell papperslista samt allt annat hamnar i app på datorn. (En dator på jobbet, en annan hemma, och aldrig mötas de två. Jag är också noga med att vara ledig när jag är ledig.)

Jag använder osmo, en personal organizer som dock bara finns för Linux. Fördelen är att den har flikar för allt jag behöver men inget onödigt krafs, och så är den offline, vilket jag ser som en fördel. Det går säkert att synka den om man vill.
http://clayo.org/osmo/

Ska kolla in, tack
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Tips på hur man får jobb att funka praktiskt?

Inläggav rapchic » 2016-12-09 23:28:11

Jag har hittat ett sätt att underlätta, det visar sig att dottern älskar att "hjälpa till" med disk och matlagning och även vissa andra hushållssysslor.

Visst det tar längre tid än vanligt men jag slår ju ihop två viktiga bitar (umgås med familjen och hushållsarbete) så man kan nog räkna det som sparad tid.

Dessutom så har hon roligt (=skriker och drar inte i en för att hon har tråkigt) vilket gör det hela ännu lättare
edit: de flesta tips har jag inte hunnit testa än däremot då jag inte jobbar fredagar än
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in