Autism och Aspergerförbundet eller Riksförbundet Attention?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Autism och Aspergerförbundet eller Riksförbundet Attention?

Inläggav Lispington » 2015-01-19 12:01:54

Pemer skrev:"Testat" OA, betyder det att ha varit medlem, eller att någon gång ha gått på en aktivitet, och inte tyckt att just den aktiviteten gjorde att det kändes värt att vara med?

Varken eller. Jag har varit deltagit i flera aktiviteter i vart och ett av de tre förbunden, men aldrig varit medlem i något av dem. Det kanske kommer som en överraskning, men vissa av oss är fullt kapabla att välja att stå utanför en förening utan att för den sakens skull döma ut den.
Lispington
Inaktiv
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2015-01-16
Ort: Uppsala

Autism och Aspergerförbundet eller Riksförbundet Attention?

Inläggav xty3457 » 2016-12-05 19:36:37

Upplever att både organiserade aspergare, attention och autism och aspergerförbundet fyller olika funktioner.
Då jag har både asperger och add(kanske adhd-c) så är det egentligen inget problem om attention skulle antas vara fokuserat mer på ADHD än asperger.

Framförallt då jag är ganska utåtriktad och pratsam så är det väl egentligen inget problem med att jag är med i attention. Kanske finns risken att jag skulle trötta åt människor med bara asperger om jag vore med i autism och aspergerförbundet eller organiserade aspergare.

Är ganska mycket ute här och var i samhället då jag jobbar som lärare i data och matematikämnen samt är med i en del föreningar. Har också varit politiskt aktiv i social demokraterna och SSU, samt är fortfarande något aktiv i Social demokraternas Studentförbund.

Detta innebär att jag har ganska mycket olika föreningar att jämföra med. SSU handlar både mycket om politik men även aktiviteter för ungdomar. Så låt oss säga att SSU fyller funktion av både ungdomsverksamhet och politiskt förbund. På SSUs ungdomsaktiviteter, kände jag mig alltid välkommen och accepterad trots att jag de inte hade diagnoser då, (men absolut många sådana drag.).
Har sedan berätta om min diagnos för andra som jag umgås med från SSU tiderna så att de förstår mig lite bättre. Fått ett bra mottagande då jag berättat om min diagnos i SSU.

Nu till liknelserna mellan SSU, Socialdemokraterna och Socialdemokratiska Student förbundet och attention, autism och asperger förbundet och organiserade aspergare.

Socialdemokratiska student förbundet är ett mindre förbund likt organiserade aspergare som fokuserar bla mycket på bildning inom olika frågor. Social demokratiska studentförbundet fyller främst behovet att lära mig mer med likasinnade människor som också pluggar på högskolan. SSU fyller främst ett socialt behov av mig att träffa människor kring olika aktiviteter, jag är inte så aktiv i SSU längre men jag kommer förbi ibland och säger hej för den sociala bitens skull.

Låt oss säga att attention är diagnosvärldens SSU. Jag gick med i attention främst för att jag ville lära känna människor med diagnoser och utbyta erfarenheter med andra. För närvarande går jag en körkortskurs
med många trevliga ungdomar. Jag ser inget problem med att jag är äldst i gruppen med mina 34år, då jag trivs väldigt bra med att umgås med ungdomar, ja det gör jag ju hela dagarna på jobbet också.

Attention är ganska mainstream riktat och det är svårt att hittat en nivå som passar alla och det har jag full förståelse för. Om min ADHD fungerar ganska bra med ungdomar och att jag spontant söker kontakt så är väl det alldeles utmärkt. Min asperger fungerar dock inte alltid så bra med ungdomar då jag ibland kanske referat till vetenskapliga teorier för att förklara varför de eventuella problem jag kan ha bilkörning etc.

Visst försöker jag hämma aspergern på kursen och till viss del på jobbet också, men någonstans så har jag ett behov av att ibland vara asperger också. Aspergersidan är heller inte något större problem med ungdomar på jobbet, då jag undervisar i matematik och dataämnen så där får den ju ändå leva ut.

Mina intryck av autism och asperger förbundet även om jag inte varit medlem eller deltagit i någon av deras aktiviteter så är det att de är något tuffare i den politiska framtoningen och att de mer hjälper personer med asperger att lyfta fram sina intellektuella styrkor om man kommer med förslag.

Vidare tycker jag att organiserade aspergare ochså fyller sina funktion och gör mycket intressanta saker som att driva forskningsprojekt om asperger och liknande. Jag har också all respekt för att människor med asperger vill ha en egen föreningar utan anhöriga eller personer som jobbar med gruppen. Samtidigt känner jag att det är en liten grupp och att möjligheten att påverka kanske inte blir lika stor. Ett annat problem om jag skulle vilja gå med i organiserade aspergare är att jag skulle behöva avsluta mitt medlemskap i attention och heller inte skulle kunna vara med i autism och aspergerförbundet.

Så därför väljer jag att vara med i attention, i framtiden kanske jag ochså väljer att engagera mig något i autism och asperger förbundet, då jag tycker att de driver många intressanta frågor om t.ex. transportfrågor och diagnoser mot myndigheter.
xty3457
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2015-02-23

Autism och Aspergerförbundet eller Riksförbundet Attention?

Inläggav Mikael89 » 2016-12-24 2:46:37

Själv är man betalande medlem i aaalla 3. *stolt* :P
Mikael89
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2016-07-30
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in