Hur beskriver ni AS för folk?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur beskriver ni AS för folk?

Inläggav Karamell » 2016-12-01 6:06:38

Om ni säger till någon att ni har AS och dom frågar vad det är vad svarar ni då? Man vill ju göra sig lite kortfattad om man bara ska nämna det sådär.
Karamell
 
Inlägg: 3130
Anslöt: 2016-03-28

Hur beskriver ni AS för folk?

Inläggav Mats » 2016-12-01 10:24:51

Jag svarar att jag har svårt att läsa av kroppsspråk.
Mats
 
Inlägg: 5576
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Hur beskriver ni AS för folk?

Inläggav Titus » 2016-12-01 12:44:34

Karamell skrev:Om ni säger till någon att ni har AS och dom frågar vad det är vad svarar ni då? Man vill ju göra sig lite kortfattad om man bara ska nämna det sådär.


Att berätta om diagnosen för någon då man måste göra sig kortfattad låter inte som en särskilt bra idé i mina öron. En bra beskrivning av diagnosen går inte att göra kortfattat. Och nej, det är inte detsamma som att bara dra diagnoskriterierna.

Om du ändå vill berätta om diagnosen så är det bästa du kan göra att berätta om vad den innebär för dig.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Hur beskriver ni AS för folk?

Inläggav RapeRegs » 2016-12-01 14:59:20

Titus skrev:Att berätta om diagnosen för någon då man måste göra sig kortfattad låter inte som en särskilt bra idé i mina öron. En bra beskrivning av diagnosen går inte att göra kortfattat. Och nej, det är inte detsamma som att bara dra diagnoskriterierna.

Om du ändå vill berätta om diagnosen så är det bästa du kan göra att berätta om vad den innebär för dig.


Jag är inne på samma spår här. Om man ska nämna det lite kortfattat handlar det förhoppningsvis situationer där någon ytlig bekantskap bör känna till vissa saker för att undvika missförstånd och underlätta ömsesidig kommunikation.

Kanske vid kontakt med myndigheter, sjukvård eller något annat.

Då tar man upp det som är relevant för just den situation man befinner sig i.

När det gäller relationer av mer bestående karaktär är det bättre att försöka ge en lite utförligare förklaring. Som Titus påpekar är det individuellt och dessutom inget man kan förklara kortfattat. Åtminstone inte om det ska vara till någon nytta.

Det jag tycker är riktigt svårt är relationer i gränslandet. När man ännu inte riktigt vet åt vilket håll relationen ska utvecklas. Man vill inte gärna blotta sig i onödan. Det är oftast fel läge att berätta och saken blir ju inte bättre av att jag är usel på att avgöra vilka lägen som kan vara lämpliga. Det är ju ett av mina problem, duh :-)Happy Samtidigt vill man så förtvivlat gärna att de ska förstå. De nya människorna.
RapeRegs
 
Inlägg: 1950
Anslöt: 2015-06-19

Hur beskriver ni AS för folk?

Inläggav Flinta » 2016-12-01 18:28:19

Titus skrev:Om du ändå vill berätta om diagnosen så är det bästa du kan göra att berätta om vad den innebär för dig.


Det råder jag dig också till, Karamell. Ingen annan är som du.. Kan dock vara bra att blanda svårigheter med styrkor, omgivningen kan tröttna om man räknar upp funktionshinder efter funktionshinder..
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur beskriver ni AS för folk?

Inläggav Heidi79 » 2016-12-01 18:43:09

Gör jag inte.. eller kan va säger jag svårt förstå grejer å svårt prata.. Mamma säger jag utveckling störd.. om nån frågar.. därför inte orkar förklara. fast jag inte tycker jag är.. å jag ogillar att hon gör.
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Hur beskriver ni AS för folk?

Inläggav vofff » 2016-12-02 18:57:31

Det bästa är du har en broschyr "Vad är autism"? Lämna över en sån så slipper du förklara.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Hur beskriver ni AS för folk?

Inläggav Karamell » 2016-12-02 18:59:21

Någon på fikarasten på min praktik (stor arbetsplats) frågade vad jag har jobbat med förut och jag sa lite sådär att... jag har aldrig arbetat förut, jag har Aspergers syndrom, hon frågar vad är det jag har lite dålig koll, jag sa ja, det är knappt jag själv vet och vi log lite och så sa jag jag har typ stressproblem och sociala problem.
Karamell
 
Inlägg: 3130
Anslöt: 2016-03-28

Hur beskriver ni AS för folk?

Inläggav Karamell » 2016-12-02 19:00:37

Heidi79 skrev:Gör jag inte.. eller kan va säger jag svårt förstå grejer å svårt prata.. Mamma säger jag utveckling störd.. om nån frågar.. därför inte orkar förklara. fast jag inte tycker jag är.. å jag ogillar att hon gör.
Kan man verkligen kalla AS utvecklingsstörning? Det är väl när man inte är så smart, AS är väl när man är annorlunda. Eller har jag fel? :)
Karamell
 
Inlägg: 3130
Anslöt: 2016-03-28

Hur beskriver ni AS för folk?

Inläggav slackern » 2016-12-02 19:08:13

Karamell skrev:
Heidi79 skrev:Gör jag inte.. eller kan va säger jag svårt förstå grejer å svårt prata.. Mamma säger jag utveckling störd.. om nån frågar.. därför inte orkar förklara. fast jag inte tycker jag är.. å jag ogillar att hon gör.
Kan man verkligen kalla AS utvecklingsstörning? Det är väl när man inte är så smart, AS är väl när man är annorlunda. Eller har jag fel? :)


Autism inklusive AS faller under Genomgripande utvecklingsstörningar.
Genomgripande utvecklingsstörningar (F84)
- F84.0: Autism i barndomen
- F84.1: Atypisk autism
- F84.2: Retts syndrom
- F84.3: Annan desintegrativ störning i barndomen
- F84.4: Överaktivitetssyndrom förenat med psykisk utvecklingsstörning och stereotypa rörelser
- F84.5: Aspergers syndrom
- F84.8: Andra specificerade genomgripande utvecklingsstörningar
- F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad


http://www.internetmedicin.se/icd.aspx? ... &klass=KSH

När man har ett IQ under 70 faller det under Psykisk utvecklingsstörning.
Psykisk utvecklingsstörning (F70-F79)
+ Lindrig psykisk utvecklingsstörning (F70)
+ Medelsvår psykisk utvecklingsstörning (F71)
+ Svår psykisk utvecklingsstörning (F72)
+ Grav psykisk utvecklingsstörning (F73)
+ Annan psykisk utvecklingsstörning (F78)
+ Ospecificerad psykisk utvecklingsstörning (F79)
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur beskriver ni AS för folk?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-12-02 19:17:49

Social dyslexi och att man har problem med intryck och ljud.
Ungefär så brukar jag förklara det helt kort.

Försöker klä det i vardagliga termer istället för att citera psykiatritexten.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur beskriver ni AS för folk?

Inläggav antonius » 2016-12-02 20:00:50

Att man hela tiden för ett tvåfrontskrig, mot dels sina tillkortakommanden och sen folks fördomar... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur beskriver ni AS för folk?

Inläggav River » 2016-12-02 20:07:42

Hur beskriver ni AS för folk?

Har aldri hatt det problemet.

.

.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Hur beskriver ni AS för folk?

Inläggav Heidi79 » 2016-12-02 20:22:49

Karamell skrev:
Heidi79 skrev:Gör jag inte.. eller kan va säger jag svårt förstå grejer å svårt prata.. Mamma säger jag utveckling störd.. om nån frågar.. därför inte orkar förklara. fast jag inte tycker jag är.. å jag ogillar att hon gör.
Kan man verkligen kalla AS utvecklingsstörning? Det är väl när man inte är så smart, AS är väl när man är annorlunda. Eller har jag fel? :)


Enligt mamma folk tänker sig autism betyder grav hjärnskad. Åch utveckling störd tänker folk sig tyder man lite annorlunda. Fast är fel hon bara säger det..för då sluter de fråga.
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Hur beskriver ni AS för folk?

Inläggav Karamell » 2016-12-02 20:44:28

slackern skrev:
Karamell skrev:
Heidi79 skrev:Gör jag inte.. eller kan va säger jag svårt förstå grejer å svårt prata.. Mamma säger jag utveckling störd.. om nån frågar.. därför inte orkar förklara. fast jag inte tycker jag är.. å jag ogillar att hon gör.
Kan man verkligen kalla AS utvecklingsstörning? Det är väl när man inte är så smart, AS är väl när man är annorlunda. Eller har jag fel? :)


Autism inklusive AS faller under Genomgripande utvecklingsstörningar.
Genomgripande utvecklingsstörningar (F84)
- F84.0: Autism i barndomen
- F84.1: Atypisk autism
- F84.2: Retts syndrom
- F84.3: Annan desintegrativ störning i barndomen
- F84.4: Överaktivitetssyndrom förenat med psykisk utvecklingsstörning och stereotypa rörelser
- F84.5: Aspergers syndrom
- F84.8: Andra specificerade genomgripande utvecklingsstörningar
- F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad


http://www.internetmedicin.se/icd.aspx? ... &klass=KSH

När man har ett IQ under 70 faller det under Psykisk utvecklingsstörning.
Psykisk utvecklingsstörning (F70-F79)
+ Lindrig psykisk utvecklingsstörning (F70)
+ Medelsvår psykisk utvecklingsstörning (F71)
+ Svår psykisk utvecklingsstörning (F72)
+ Grav psykisk utvecklingsstörning (F73)
+ Annan psykisk utvecklingsstörning (F78)
+ Ospecificerad psykisk utvecklingsstörning (F79)

Så Albert Einstein var utvecklingsstörd då?

Jag ser AS som något både positivt och negativt, precis som allt annat här i livet. Och att det hänger ihop. Typ fattar man inte varför Trump är president är det inte för att man nödvändigtvis är dum utan för att man kanske tycker han är dum. Dåligt exempel kanske, men ni fattar va? Det är ju en smaksak vad som är intelligens, IQ däremot är ju en viss sorts sorts intelligens...
Karamell
 
Inlägg: 3130
Anslöt: 2016-03-28

Hur beskriver ni AS för folk?

Inläggav Flinta » 2016-12-02 21:09:38

Social baksmälla, intryckskänslighet, att inga vardagsgöromål går per automatik och att jag blir väldigt trött av dessa saker vilket gör att jag behöver anpassa livet därefter.

NT som drabbats av utmattningssyndrom kan kanske känna igen sig och förstå bättre än andra?
Senast redigerad av Flinta 2016-12-02 21:14:11, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur beskriver ni AS för folk?

Inläggav Heidi79 » 2016-12-02 21:13:10

Karamell skrev:Så Albert Einstein var utvecklingsstörd då?


Hade autism han?
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Hur beskriver ni AS för folk?

Inläggav slackern » 2016-12-02 21:15:18

Karamell skrev:
slackern skrev:
Karamell skrev:Kan man verkligen kalla AS utvecklingsstörning? Det är väl när man inte är så smart, AS är väl när man är annorlunda. Eller har jag fel? :)


Autism inklusive AS faller under Genomgripande utvecklingsstörningar.
Genomgripande utvecklingsstörningar (F84)
- F84.0: Autism i barndomen
- F84.1: Atypisk autism
- F84.2: Retts syndrom
- F84.3: Annan desintegrativ störning i barndomen
- F84.4: Överaktivitetssyndrom förenat med psykisk utvecklingsstörning och stereotypa rörelser
- F84.5: Aspergers syndrom
- F84.8: Andra specificerade genomgripande utvecklingsstörningar
- F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad


http://www.internetmedicin.se/icd.aspx? ... &klass=KSH

När man har ett IQ under 70 faller det under Psykisk utvecklingsstörning.
Psykisk utvecklingsstörning (F70-F79)
+ Lindrig psykisk utvecklingsstörning (F70)
+ Medelsvår psykisk utvecklingsstörning (F71)
+ Svår psykisk utvecklingsstörning (F72)
+ Grav psykisk utvecklingsstörning (F73)
+ Annan psykisk utvecklingsstörning (F78)
+ Ospecificerad psykisk utvecklingsstörning (F79)

Så Albert Einstein var utvecklingsstörd då?


Om han nu hade någon form utav autism så hade han en Generell utvecklingsstörning precis som du, jag och resten utav dom som har någon form utav autism.

Har du problem med det så får du höra av dig till Socialstyrelsen.
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur beskriver ni AS för folk?

Inläggav Heidi79 » 2016-12-02 21:27:02

Vad är social styrelsen gör?
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Hur beskriver ni AS för folk?

Inläggav slackern » 2016-12-02 21:43:44

Heidi79 skrev:Vad är social styrelsen gör?


Bland annat publicerar dom ICD-10 i Sverige.

http://www.socialstyrelsen.se/halso-ochsjukvard
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur beskriver ni AS för folk?

Inläggav Karamell » 2016-12-03 1:21:10

slackern skrev:Om han nu hade någon form utav autism så hade han en Generell utvecklingsstörning precis som du, jag och resten utav dom som har någon form utav autism.

Har du problem med det så får du höra av dig till Socialstyrelsen.

Ja, Socialstyrelsen är nog inte lika smarta som Einstein. :-)Happy
Karamell
 
Inlägg: 3130
Anslöt: 2016-03-28

Hur beskriver ni AS för folk?

Inläggav Liljan » 2016-12-04 13:57:02

Jag har i alla fall ingen utvecklingsstörning och jag har atypisk autism.

Jag brukar bara säga att jag har autism, det är enklare och leder till färre missförstånd. Jag brukar förklara vad det innebär för mig, inte vad diagnosen innebär i största allmänhet. Jag brukar säga att jag har svårt att förstå sociala koder, har svårt med tidsuppfattning och reagerar starkt på ljud och ljus.

Tyvärr missförstås min förklaring ofta också, folk tar det inte på allvar eller så tror de att jag inte vill vara i sociala sammanhang.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Hur beskriver ni AS för folk?

Inläggav Furienna » 2016-12-04 14:59:39

Jag säger helt enkelt att vi är lite "annorlunda". Sedan skulle jag förklara det lite närmre med att vi har svårt med den sociala biten, men att vi också kan bli riktiga duktiga på våra specialintressen.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Hur beskriver ni AS för folk?

Inläggav Titus » 2016-12-06 23:10:21

Allt som står i ICD är inte sant eller bevisat. Mycket av det bygger på konsensus.

För övrigt är en genomgripande störning i utvecklingen (Pervasive developmental disorder/F84.X) inte detsamma som man i dagligt tal menar med "utvecklingsstörning".

Med "utvecklingsstörning" menas mental reatardation (F7X.X), alltså IQ 69 och lägre.
Titus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2016-10-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in