"Pedofiljägaren" , dokumentärfilm på svt

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Pedofiljägaren" , dokumentärfilm på svt

Inläggav Alien » 2016-11-29 15:09:00

Intressant och kontroversiellt:

svt skrev:I den här kontroversiella filmen får vi följa Stinson Hunter som i frustration över polisens långsamma agerande själv tagit på sig att exponera pedofiler och skaffa fram bevis som kan leda till gripanden. Hunter och hans medborgargarde har väckt stor uppmärksamhet i England på grund av sina metoder, där de på internet låtsas vara barn som bestämmer träff med den potentielle förövaren. Väl på plats filmar de konfrontationen och lägger ut det hela offentligt på nätet, där de av många hyllas som hjältar, men metoderna har även väckt frågor och debatt kring moral, integritet och det brittiska rättssystemet.
http://www.svt.se/dokumentarfilm/se-pro ... -avsnitt-1

Ja, nu får man se det på svt play http://www.svt.se/dokumentarfilm/se-pro ... start=true

Hunter låter lite väl passligt, kanske ett taget namn. Han har själv suttit i fängelse (och hade många tatuerngar), men såg nu detta som sin livsuppgift.

Varför gjorde inte polisen detta? Många påpekade att det verkligen var polisens sak. Men polisen hade inte resurser. (Varifrån fick Hunter sina resurser, han gjorde väl inte detta på egen bekostnad?) En polis som tidigare arbetat med detta berättade att han låtsats vara en tjej som var 15 år el yngre (gränsen går tydligen vid 16 år för "byxmyndighet" i England) och chattat med 2000 män. Bara två (2) män hade då sagt "tyvärr, du är för ung för mig", resten hade fortsatt att chatta med "tjejerna".

Hunter chattade, mailade och sms:ade. Jag undrade över alla dessa män som stämde möte med denna tjej utan att ens veta om det var en tjej. Ville de inte prata med henne i telefon först? I några fall anlitade Hunter en 21-årig tjej som talade i telefon och låtsades vara t ex en 11-årig autistisk tjej.

Ofta stod dörren öppen när mannen kom. När han kom in möttes han av Hunter och en annan kille som filmade. Hunter ifrågasatte mannens handlande, varför han t ex skickat dickpics och stämt möte med en så ung tjej för sex. De följde sedan efter honom när han gick ut. Bevismaterialet (chattar och film) skickades till polisen. Ibland fick männen fängelse men oftare bara villkorligt. Den delen av verksamheten har jag inget problem med.

Det kontroversiella är att Hunter lägger ut filmerna på nätet. Det blir ett skamstraff. Då drabbas ju inte bara männen själva utan även deras fruar och barn. Det är sådant som kan leda till självmord också.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Pedofiljägaren" , dokumentärfilm på svt

Inläggav rapchic » 2016-11-29 15:50:51

I Sverige har jag för mig att polisen inte får göra sånt (vad kallas det? Fishing?) kanske finns det liknande regler i England som gör att dom inte kan göra så
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

"Pedofiljägaren" , dokumentärfilm på svt

Inläggav Alien » 2016-11-29 17:14:27

Nej, det finns inga regler som hindrar polisen, bara bristande tid och pengar. Det var ju intervju med en polis också som gjort sådant tidigare. Kritiska jurister ansåg att det var polisens uppgift.

Brottsprovokation är förbjudet i Sverige. Men pedofiljägaren började aldrig själv chatta med männen, han väntade tills de började chatta med honom. Och skrev då att han var 11, 12, 13, etc år. Vet inte om det skulle anses vara brottsprovokation i Sverige att lägga upp en profil med en bild på en tjej som kanske inte är under 15 år men ser ut att kunna vara det och använda ett nick som "Anna 13".

Männen dömdes för gromning. Men ett problem var väl att det inte fanns något riktigt brottsoffer, ingen ung tjej som tvingats läsa grova sexuella inviter el se bilder på mäns könsorgan. I så fall kunde de väl ha dömts för sexuellt ofredande.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Pedofiljägaren" , dokumentärfilm på svt

Inläggav snuggelhund » 2016-11-29 17:20:19

Riktigt bra dokumentär. Engagerande, välgjord och balanserad.


Man får inte nerkört i halsen hur man bör ställa sig utan får bilda sig en egen uppfattning.
Hurvida det är moraliskt riktigt att ge sig på och hänga ut männen på det här sättet.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

"Pedofiljägaren" , dokumentärfilm på svt

Inläggav Alien » 2016-11-30 14:13:02

Det skulle nog inte vara förbjudet om unga tonårstjejer själva försökte locka pedofiler i en fälla. Som i detta fall (ett gammalt fall men det finns kanske inte så många):

Aftonbladet 22 okt 2007 skrev:Jennifer, 13, fick sexförslag av en misstänkt pedofil på internet.
Men när hon bad polisen om hjälp fick hon nobben.
Då lurade hon den 43-årige mannen i en fälla.
Det började i maj i fjol när den då 12-åriga Jennifer kontaktades av en man på sajten Playahead. Mannen kom med grova sexuella förslag och erbjöd pengar för sex.


Jennifer gjorde det rätta och berättade för sin mor och moderns vän. De anmälde till polisen, men sen hände förstås ingenting, det brukar ta lång tid. Och under den tiden var "gromaren" fri att fortsätta.

– Han skrev att han ville ha sex med mig. När jag sa att jag är för ung så sa han ”inte för mig”, säger Jennifer.
I chatten skriver den 43-åriga mannen att han tidigare haft sex med en 12-årig flicka. Och att han är villig att betala mycket pengar för ett samlag. Jennifer och kompisen Ida beslutade sig för att stoppa mannen.
De bestämde träff med honom vid T-centralen i Stockholm.
Tillsammans med Lars-Åke tog de kontakt med polisen i Västberga.
– Stationsbefälet sa att han inte hade någon personal. Han uppmanade oss att åka till mötesplatsen och ringa 112 när vi väl hade honom, säger Lars-Åke.
På T-centralen tog Jennifer kontakt med mannen – med Lars-Åke och kompisen Ida, 14, lurpassande runt hörnet.
– Då kom jag fram och grep tag i honom, säger Lars-Åke.
– Under tiden kallade Ida på ordningsvakterna som stod i närheten.
Mannen försökte fly, men med vakternas hjälp greps han och fördes till ett vakt-rum. Polisen kom och tog hand om mannen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/artic ... dxwIndex=0

När det nu gått så långt som till ett möte i verkligheten, så blir mannen åtalad för förberedelse av våldtäkt av barn.

Föräldrar och barn skulle alltså kunna samarbeta och få fast fler gromare. Man ofta berättar inte flickorna för sina föräldrar. De har varit inne på sajter för vuxna (18-årsgräns), de har sexchattat, kanske visat sig nakna i webcam etc, och vill inte berätta det för föräldrarna.

En gromare i Pedofiljägaren ursäktade sig med att han varit inne på en chatt med 18-årsgräns och att han därför inte trott på "tjejens" ord att hon bara var 15 år.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in