Sluta med antidepressiva?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Sluta med antidepressiva?

Inläggav volguus_z » 2016-11-23 20:21:07

Jag har ätit mina antidepressiva i flera år.
Har i några dagar gått med tankarna om jag skulle kunna klara mig utan dessa.

Äter Venlafaxin 75 mg på morgonen och Mirtazapin 30 mg på kvällen.
Äter inga ångestdämpande mediciner längre, åt tidigare Atarax och betablockerare för panikångest.
Har inte haft panikångest på flera månader, sedan jag slutade mitt gamla jobb där jag vantrivdes.

Kan man trappa ner och testa, hur lång tid tar det innan hjärnan blir "normal" igen? Någon som har några råd och tips att ge mig?
volguus_z
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2014-11-05

Sluta med antidepressiva?

Inläggav yumxi » 2016-11-23 20:49:27

Jag åt också Venlafaxin förut. Det var hemskt att sluta med pga utsättningssymptomen, så var beredd på det!
Jag tror det tar ett par veckor i alla fall för hjärnan att återställa sig, men det beror på hur länge en ätit medicinen också.
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Sluta med antidepressiva?

Inläggav Ericus » 2016-11-23 21:28:41

volguus_z skrev:Kan man trappa ner och testa, hur lång tid tar det innan hjärnan blir "normal" igen? Någon som har några råd och tips att ge mig?


Om du vill trappa ner så skulle jag råda dig att ta hjälp av din läkare. Om du väljer att göra det på egen hand så skulle jag råda dig att trappa ner långsamt i 2-3 steg under 1 - 1 1/2 månad.
Svårt att säga hur lång tid det tar för hjärnan att bli "normal" om du har tagit medicinerna i flera år.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Sluta med antidepressiva?

Inläggav Zerotonin » 2016-11-24 10:03:32

Jag stod också på samma mmedicinkombo som du d.v.s "California rocketfuel" som den kallas i staterna. När du ska trappa ner Venlafaxinet så tala med din läkare så att du kan få 7.5 mg tabletter. Min läkare sa att jag skulle gå från 75 mg till 0 tvärt, trots att jag protesterade och sa att det är allmänt känt att Venlafaxin ska vara jävligt att sluta med. Jag har inte kvar han som läkare längre kan jag säga.
Zerotonin
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2016-11-24

Sluta med antidepressiva?

Inläggav volguus_z » 2016-11-24 11:39:49

Jag tror inte att sluta tvärt är något jag vågar göra, med tanke på hur dålig jag blir när jag glömmer ta tabletten en dag. Men trappa ner hade jag tänkt. Jag har såna där kapslar med Venlafaxinet, kan man ta ur en sån där liten "pärla" varje dag, sen nästa om två veckor etc? :)

Tänkte diskutera med min läkare, men vill ha lite mer att stå på ;)
Jag vill kunna KÄNNA igen, och slippa allt detta medicinerande.

California Rocketfuel. Vilket jäkla namn.. :D
volguus_z
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2014-11-05

Sluta med antidepressiva?

Inläggav Zerotonin » 2016-11-24 15:09:30

Ja, låter som ett hejdundrans knark haha :)

Jag fick göra som du säger, öppna kapslarna och ta ut lite av granulakornen. Väldigt pilligt men det funkade faktiskt bra :)
Zerotonin
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2016-11-24

Sluta med antidepressiva?

Inläggav Ökenblomman » 2016-11-24 16:05:20

Jag är nu inne på min 6e dag utan antidepressiva, jag gjorde såhär:

1. Gick ner till 37,5mg venlafaxin.
2. Bytte till Prozac 20mg - åt det i 1 månad.
3. Efter den månaden med Prozac så slutade jag helt.

Det har gått relativt bra för mig att sluta, visst nu i början så känner man ju av utsättningssymptomen som yrsel trötthet m.m. men det är inte lika aggressivt som om jag skulle ha slutat tvärt med Venlafaxinet! (provade förut och blev dödssjuk typ :-)003 ) Inte kul alls!

Så det är mitt tips iallafall!
Kämpa på! Det blir bättre! :-)005
Ökenblomman
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2016-11-08

Sluta med antidepressiva?

Inläggav Flinta » 2016-11-24 19:40:21

Känns ditt vardagsliv mer hållbart idag jämfört med för några år sedan då du började medicinera? Vilka förändringar har du behövt göra? Har du t ex anpassat vardagen efter ditt funktionssätt?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Sluta med antidepressiva?

Inläggav MisoPretty » 2016-11-25 4:15:39

Åt Seroxat i 8 år. Nedtrappningen tog ett år. Har varit fri från den i 2 år nu. Har funkat bra.

Det är bättre att nertrappningen tar lång tid, än att man trappar ner för snabbt. Vilket jag har provat, fick abstinens.
MisoPretty
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2015-10-20
Ort: Märsta, Norra Stockholm

Sluta med antidepressiva?

Inläggav Zerotonin » 2016-11-25 11:13:52

MisoPretty skrev:Åt Seroxat i 8 år. Nedtrappningen tog ett år. Har varit fri från den i 2 år nu. Har funkat bra.

Det är bättre att nertrappningen tar lång tid, än att man trappar ner för snabbt. Vilket jag har provat, fick abstinens.


Ja jag har läst att Seroxat ska vara ett riktigt rävgift att sluta med. Skönt att du hade en vettig läkare :)

Det värsta jag trappat ut är Pregabalin (Lyrica) Fy fan alltså. Spelar ingen roll om man gör det långsamt. :shock:
Zerotonin
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2016-11-24

Sluta med antidepressiva?

Inläggav volguus_z » 2016-11-27 14:07:01

Flinta skrev:Känns ditt vardagsliv mer hållbart idag jämfört med för några år sedan då du började medicinera? Vilka förändringar har du behövt göra? Har du t ex anpassat vardagen efter ditt funktionssätt?


Svaren är ja, jag har sagt upp mig från mitt arbete som gjorde mig deprimerad, jag har börjat tänka på mig själv mera, jag gör saker som jag tycker är roliga. Jag har anpassat vardagen i snart två år, och jag mår så mycket bättre än när jag arbetade och var superdeprimerad. Jag studerar nu tex, och älskar det, även om det är svårt socialt mässigt.. ;) Men nu har jag diskuterat med läkaren, och har halverat min ena medicin, och är inne på andra dagen, mår bra. Jag har hopp om att bli medicinfri :)
volguus_z
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2014-11-05

Sluta med antidepressiva?

Inläggav volguus_z » 2016-11-27 14:31:07

Ökenblomman skrev:Jag är nu inne på min 6e dag utan antidepressiva, jag gjorde såhär:

1. Gick ner till 37,5mg venlafaxin.
2. Bytte till Prozac 20mg - åt det i 1 månad.
3. Efter den månaden med Prozac så slutade jag helt.

Det har gått relativt bra för mig att sluta, visst nu i början så känner man ju av utsättningssymptomen som yrsel trötthet m.m. men det är inte lika aggressivt som om jag skulle ha slutat tvärt med Venlafaxinet! (provade förut och blev dödssjuk typ :-)003 ) Inte kul alls!

Så det är mitt tips iallafall!
Kämpa på! Det blir bättre! :-)005


Skönt att höra, hoppas det går bra framöver för dig med! :D
volguus_z
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2014-11-05

Sluta med antidepressiva?

Inläggav Flinta » 2016-11-27 17:20:12

volguus_z skrev:
Flinta skrev:Känns ditt vardagsliv mer hållbart idag jämfört med för några år sedan då du började medicinera? Vilka förändringar har du behövt göra? Har du t ex anpassat vardagen efter ditt funktionssätt?


Svaren är ja, jag har sagt upp mig från mitt arbete som gjorde mig deprimerad, jag har börjat tänka på mig själv mera, jag gör saker som jag tycker är roliga. Jag har anpassat vardagen i snart två år, och jag mår så mycket bättre än när jag arbetade och var superdeprimerad. Jag studerar nu tex, och älskar det, även om det är svårt socialt mässigt.. ;) Men nu har jag diskuterat med läkaren, och har halverat min ena medicin, och är inne på andra dagen, mår bra. Jag har hopp om att bli medicinfri :)


Va roligt att läsa :-)Happy

Du ger säkert hopp åt andra här: att det går att må bättre om man anpassar vardagen efter vad som fungerar för en själv.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Sluta med antidepressiva?

Inläggav volguus_z » 2016-11-29 19:27:37

Flinta skrev:Va roligt att läsa :-)Happy

Du ger säkert hopp åt andra här: att det går att må bättre om man anpassar vardagen efter vad som fungerar för en själv.


Det vore ju bara för roligt om jag kunde ge hopp till någon :)
Livet är alldeles för kort för att inte njutas av, vi har det tillräckligt med asperger och allt.
Inatt har jag sovit lite dåligt, men det var för att jag höll igång för mycket igår kväll, lite hypomani har vi väl alla ibland ;)

Men inatt kommer jag sova som en stock igen!
volguus_z
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2014-11-05

Sluta med antidepressiva?

Inläggav Richard » 2016-12-03 16:13:11

Venlafaxin har jag haft så länge jag kan minnas sen mannaminne. Har inga planer på att sluta med den, möjligen gå ner i dos. Har 375 mg, o i FASS står det att den dosen bara ska användas i max 2 veckor, men jag har haft den i 3-4 år.

Tidigare hade jag även Mirtazapin, tror också det var 30 mg. Först slutade jag tvärt, men det var hemsk. Vet att det var när jag bodde hos min pappa i ett par veckor som då bodde i Norge. Kunde lägga mig ner o bara gråta för ingenting. Men så halverade jag dosen till 15 mg i två veckor, sen 7,5 mg i två veckor o tror t.o.m. att jag delade tabletterna med kniv till 3,75 mg. Det gick väldigt bra.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Sluta med antidepressiva?

Inläggav volguus_z » 2016-12-11 0:45:19

Andra natten utan Mirtazapin nu, tog lite längre tid att somna, är van vid att kunna somna inom 20 minuter med meidcinen ju, men nu måste jag verkligen lägga mig och skapa nya rutiner. Funderar på att köpa lavendelspray som ska vara lugnande, har även kontaktat min läkare och bett om melatonin istället för min medicin.

Nu ska jag "vila" två veckor, sen kör jag igång på Venlafaxinet, jag vill bli medicinfri! :)
volguus_z
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2014-11-05

Sluta med antidepressiva?

Inläggav Jamesqueen » 2016-12-13 18:05:36

Riktlinjen från mej gällande avslutande av medicinering lyder:

Klarar du av en stor motgånbg just nu?
Eller mår du så dåligt att minsta lilla motgång blir till en stor grej?

Alltså är du väldigt skör just nu så sluta ej med medicineringen! Sluta bara med den om du känner dig tillräckligt i balans! När du är i hyfsad balans kan du sluta!

Detta vänder sig ej endast till dej utan till alla som har samma fundering
Jamesqueen
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2016-12-13

Sluta med antidepressiva?

Inläggav volguus_z » 2016-12-17 17:49:14

Bra motiveringar där Jamesqueen!

Jag känner mig så pass stabil i min hälsa att jag klarar det. Nu har jag varit utan lite mer än en vecka, och jag är lite blödig men det tar jag som att mina känslor är tillbaka. Jag tänker positivt istället.
Det är SÅ SKÖNT att vara kvitt en medicin, nu ska jag bara prata med läkaren den 27e och sen ska vi sätta igång med nästa medicin :)
volguus_z
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2014-11-05

Sluta med antidepressiva?

Inläggav Richard » 2016-12-18 16:32:27

Som sagt har jag själv aldrig slutat med Venlafaxin, eller jo, 2 ggr, för att prova andra mediciner, först Aurorix o sen Fluoxetin. Jag slutade tvärt men vet inte hur psyket påverkades när jag bytte direkt till de andra medicinerna. Men jag har gått tillbaka till Venlafaxin båda gångerna.

Skönt att du känner dig stabil i.a.f. O jag önskar dig lycka till med att sluta med Venlafaxin. Men måste tyvärr komma med en liten historia. Min systers kille hade väldiga svårigheter att sluta med det, vet inte vilken dos han hade eller om han trappade ner. Men han sa att han fick typ bl.a. "blixtar" i huvudet. Jag kan inte föreställa mig hur, men han sa att det satt i länge.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Sluta med antidepressiva?

Inläggav yumxi » 2016-12-18 17:22:39

Richard skrev:Men han sa att han fick typ bl.a. "blixtar" i huvudet. Jag kan inte föreställa mig hur, men han sa att det satt i länge.


Exakt min upplevelse med så kallade "brain zaps". Usch aldrig mer :-)Crying
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Sluta med antidepressiva?

Inläggav volguus_z » 2016-12-19 22:01:35

Uuuh. Brainzaps. Det FINNS INGET OTÄCKARE. Fy fasen rent ut sagt.
Jag fasar för den dagen då jag ska sluta med Venlafaxinet...får nog välja en månad när jag har lite o göra i skolan :P
volguus_z
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2014-11-05

Sluta med antidepressiva?

Inläggav volguus_z » 2016-12-30 13:53:45

Nu har jag börjat äta Melatonin istället till kvällen, fick det utskrivet av läkaren, få se om det kanske kan göra mig trött. Men jag sover så himla lätt, minsta lilla rörelse och jag vaknar.

Vad jag har förstått är det väldigt vanligt bland oss att ha sömnproblem, men gud, vad skulle man inte ge för en hel natts sömn.. :)
volguus_z
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2014-11-05

Sluta med antidepressiva?

Inläggav Richard » 2016-12-30 14:59:33

volguus_z skrev:Uuuh. Brainzaps. Det FINNS INGET OTÄCKARE. Fy fasen rent ut sagt.
Jag fasar för den dagen då jag ska sluta med Venlafaxinet...får nog välja en månad när jag har lite o göra i skolan :P

Det finns 37,5 mg kapslar om du ska trappa ner. Sen kan man, även om det står i FASS att man inte får göra det, öppna kapseln o bara pilla bort lite av kornen. Tror det är korn i de flesta, men de jag har nu, kollade nyss, är Bluefish, o i de kapslarna ligger det små tabletter, ca 15 st. Men krossa, tugga eller mala kornen eller tabletterna ska man inte göra.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Sluta med antidepressiva?

Inläggav volguus_z » 2017-01-01 18:16:58

Richard skrev:Det finns 37,5 mg kapslar om du ska trappa ner. Sen kan man, även om det står i FASS att man inte får göra det, öppna kapseln o bara pilla bort lite av kornen. Tror det är korn i de flesta, men de jag har nu, kollade nyss, är Bluefish, o i de kapslarna ligger det små tabletter, ca 15 st. Men krossa, tugga eller mala kornen eller tabletterna ska man inte göra.


Det skramlar om mina, så korn är det, man får alltså sitta och pilla bort lite i taget, hua. Jag måste stålsätta mig innan jag börjar med det känner jag... :)
volguus_z
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2014-11-05

Återgå till Aspergare och vården



Logga in