Svenska TV-serier

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Svenska TV-serier

Inläggav KrigarSjäl » 2016-11-20 6:30:21

Såg ett avsnitt av Syrror.

Kommer inte se fler.

Tycker den känns pluttenuttig, det är också en reklamfilmslyster jag har svårt för och replikerna låter tillkämpade. Inga intressanta skådespelare heller.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Svenska TV-serier

Inläggav Alien » 2016-11-22 4:13:15

Nej, det är nog knappast något för traditionella män. Det är en kvinna som skrivit manuset och huvudpersonerna är alla kvinnor. De manliga karaktärerna är rätt bleka, antingen töntiga el mulliga mansgrisar. Här är det kvinnorna som ska glänsa!

Men dissar du skådespelarna bara för att de är okända? Två av "syrrorna" spelade i Idioten. Tanja Lorentzon spelade Alexandra på Dramaten (som visades på TV). Marall Nasiri spelade Nastassia. Men man kan arbeta i många år på Dramaten utan att bli så känd som man blir på en säsong i en TV-serie.

Tanja Lorentzon har finskt ursprung och säger i en intervju att hon är "rak, ärlig och en aning hård":

"När jag kom till Dramaten kände jag mig apart. Jag var ett förortsbarn. Dessutom hade jag det finska raka i mig, och ett starkt rättspatos. Man kan nog säga att jag var väldigt osmidig.

- Men jag är nog lite softare nu. Kanske för att jag har blivit äldre. Och i rollen som Malin har jag tränat mig på att hantera konflikter på ett mjukare sätt. Hon har hjälpt mig att hitta min inre sjuksköterska, haha."
(UNT 2016-09-23)

Tanja låter faktiskt mer intressant än hennes rollfigur Malin, som hittills verkar rätt mjäkig. Varför får hon aldrig ett utbrott mot sin velige pojkvän? Men det kanske kommer senare i serien.

Lite om skillnaden mellan finskt och svenskt:
Svenska Yle skrev:Petja Peltomaa, Puls showrunner och ledande manusförfattare, har bland annat besökt och konsulterat med den svenska regissören i Stockholm.

“Besöket i Sverige var en av höjdpunkterna i min karriär. Svenskarna har haft för avsikt att följa det finska manuskriptet väldigt finstilt, men enligt dem finns det några punkter som skiljer länderna åt, och där har de gjort ändringar. Svenska sjukhus har exempelvis inte en lika tydlig hierarkiska uppdelning som de finska, och därför har innehållet och intrigerna omskrivits. Vi diskuterade också jämställdhet, och svenskarna ansåg att de ligger före Finland i det avseendet. Det har också gjorts några förändringar i scener som uttrycker relationer mellan de olika rollkaraktärerna”, berättar Peltomaa.
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/03/ ... rde-sasong

I Finland går serien alltså på sin fjärde säsong, få se om den blir lika populär här. I Finland heter serien alltså Syke på finska och Puls på svenska.

Syrror är mitt tillfälliga specialintresse:
- Som förberedelse för rollerna som sjuksköterskor fick skådespelarna själva praktisera på Södersjukhuset i Stockholm och Danderyds sjukhus.
---
- Syrror spelades in under 6 månader i en specialbyggd studio, gjord i minsta detalj för att efterlikna en riktig akutmottagning. Vissa scener spelades dessutom in på riktiga sjukhus runtom i Stockholm.
- Alla fall i serien är baserade på verkliga fall.
- När serien spelades in fanns det alltid en sjukvårdskonsult på plats för att se till att allt ser korrekt ut (eftersom serien är fiktiv fick vissa saker dock korrigeras av inspelningstekniska skäl).
- Exteriören till seriens fiktiva sjukhus som syns i rutan, är egentligen Södersjukhuset i Stockholm.
http://www.tv4.se/syrror/artiklar/det-h ... bc68000708

Det av mig fetade är allra intressantast, tycker jag. Alla dessa tragiska el skruvade fall är alltså baserade på verkliga fall. Ofta tycker jag patientfallen är mest intressanta och vill veta mer om dem. Men precis som i amerikanska Cityakuten så får man inte veta något mer om dem sen de försvunnit från sjukhuset, bara om personalen. Men så är det ju för dem som arbetar på sjukhusen i verkligheten också. Patienterna kommer till sjukhuset, behandlas, blir friska el dör och försvinner.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svenska TV-serier

Inläggav KrigarSjäl » 2016-11-22 4:42:47

Det har inte med manligt och kvinnligt att göra eller att jag skulle vara det ena eller det andra.

Replikerna känns som sagt tillkämpade och då bryr jag mig inte om vilket kön manusförfattarna eller skådisarna har.

Och så där pluttenuttigt är det ju inte i verkligheten.
Varför vill man gullifiera tillvaron?
Vad finns det för värde i det?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Svenska TV-serier

Inläggav KrigarSjäl » 2016-11-22 4:54:54

Alien skrev:Men dissar du skådespelarna bara för att de är okända?

Var skrev jag det?

Jag tycker det är tråkigt med färglösa tama skådespelare.
Oavsett kändhetsgrad eller år på Dramaten.

Händer ju att regissörer plockar upp totala amatörer från gatan och då kan det bli bra utav helvete.
Filmen Tjuvheder är ett sånt exempel.
Ingen falsk ton eller tom replik någonstans.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Svenska TV-serier

Inläggav Dagobert » 2016-11-22 7:29:12

Ibland är rollfiguren tam, spänd, osäker, falsk, styltig etc, då kan det vara en bra skådespelarprestation att få fram det.

Som när Michael Nyqvist spelade en skådespelare på dekis i Personkrets 3:1. Första gången jag såg den tyckte jag att han spelade konstigt, höll inte måttet. Vid senare tittningar har jag insett att han gör rollen precis som den ska vara. Det var rollfigurens konstigheter jag sett, inte Mikaels.


(Ja, jag har tjatat om personkrets 3:1 förr, men min repertoar är liten.)
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Svenska TV-serier

Inläggav KrigarSjäl » 2016-11-22 7:34:56

Jovisst, men en skicklig skådespelare är en skicklig skådespelare.
En som verkligen kan gestalta och kommunicera nånting.
Som kan förkroppsliga det som står i manus.
Michael Nyqvist tillhör tveklöst den skaran.

Får en känsla av att många "skådespelare" av idag har halkat in i branschen på ett bananskal.
Inte ovanligt att de kommit in från andra branscher, till exempel mode, musik, reklam eller allmänt kändisskap.
De bör heller inte se ut och låta som personalmöte, planeringskalender, facket, korridor.

Jag vill se de där som det är nåt med.
Såna som brinner för konsten.
De får gärna vara excentriska på olika vis.

Exempel,

Johan Rabaeus
Ernst-Hugo Järegård
Sif Ruud
Per Oscarsson
Lena Nyman
Thorsten Flinck

Det är skådespelare som medför energi och som lyfter allt de är med i.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Svenska TV-serier

Inläggav Dagobert » 2016-11-22 7:56:15

Jag såg i tv för länge sen Edvin Adolphson på någon scen där han skulle framföra ett nummer där han skulle föreställa knölfull.

Och han raglade och sluddrade på ett trovärdigt sätt MEN man hörde vartenda ord han sa.
Imponerande på alla vis. Talteknik är inte bara av ondo, vänta tills ni själva börjar höra sämre. Man kan ju inte säga "va"?

(Edvin Adolphson är väl mest känd som pastorn i Hemsöborna.)
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Svenska TV-serier

Inläggav tvilling99 » 2016-11-22 12:35:06

MisoPretty skrev:Jag gillar den......fast den är inte lika bra som "Saltön" (love it, ny säsong till sommarn). "Skärgårdsdoktorn" tyckte jag oxå om.

Jag köpte boxen med alla avsnitt av "Skärgårdsdoktorn" nyligen,en mycket bra serie.
tvilling99
 
Inlägg: 8400
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Svenska TV-serier

Inläggav honeypie81 » 2016-11-22 16:28:50

Jag tyckte om en som hette Radioskugga när jag var yngre. Men har nu sett om delar av den och den är lite pinsamm i skådespeleriet... :oops: :-)Happy

Nu tittar jag mest på HBO Nordic och nästan inget svenskt. Rederiet för förresten en favorit när jag var barn men den var inte så hög kvalitativ precis,,,
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Svenska TV-serier

Inläggav slackern » 2016-11-22 16:30:02

honeypie81 skrev:Jag tyckte om en som hette Radioskugga när jag var yngre. Men har nu sett om delar av den och den är lite pinsamm i skådespeleriet... :oops: :-)Happy


Den serien kommer jag ihåg och jag gillade den när det begav sig.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Svenska TV-serier

Inläggav honeypie81 » 2016-11-22 16:31:40

Bra för barn och tonåringar kanske. Den var dock ganska spännande och lite "udda"
honeypie81
 
Inlägg: 688
Anslöt: 2016-04-25

Svenska TV-serier

Inläggav Dagobert » 2016-11-22 17:11:43

honeypie81 skrev:Jag tyckte om en som hette Radioskugga när jag var yngre. Men har nu sett om delar av den och den är lite pinsamm i skådespeleriet...

En sån där serie där alla norrländska byar har en egen polis. :roll:
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Svenska TV-serier

Inläggav Alien » 2017-02-06 22:01:03

Någon som ser Bonusfamiljen i TV1?

Martin ska slå på stort och köpa en ny lägenhet, så barnen inte längre behöver bo på farmors vind. Det handlar bara om att få det där lånet. Lisa och Patrik får uppleva ett minst sagt obekvämt besök på BVC och William hittar en ny vän i mamma Katjas kollega Henrik. I rollerna: Vera Vitali, Erik Johansson, Petra Mede, Fredrik Hallgren, Niklas Engdahl, Ann Petrén, Johan Ulveson, Leo Razzak, m.fl.
http://www.svt.se/tv-tabla/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svenska TV-serier

Inläggav Alien » 2017-11-24 19:47:01

Nu har andra säsongen av Syrror börjat. Jag är en trogen tittare. Det som man även som ej insatt i sjukhusvärlden kan se är fel är att de fyra huvudpersonerna jobbar "all over the place", dvs på akuten, på operation och på vårdavdelningarna.

De två kirurgerna Max och Holmström är varandras motsatser. Max är lättsam och charmig. Men bryr sig inte så mycket på djupet. Han är ihop med Julia men sedan han sett Iris i en porrfilm blir han helt besatt av att ligga med henne. Julia däremot har barn och vill flytta ihop, så henne har han tröttnat på. I början när hon var gift och sade nej till hans inviter, då var han så mycket mer intresserad.

Holmström verkar rent aspig:
Claes-Petter Holmström är avdelningens unga kirurg. Han är ett unikum och en ständig källa till frustration och underhållning för alla andra på avdelningen.
Spoiler: visa
Holmström lever för sitt yrke och har ett encyklopediskt kunnande kring allt som rör kirurgi. Han blir provocerad av rutinoperationer som tråkiga blindtarmar och överlycklig när han får göra något riktigt svårt.
Desto sämre går det med vakna patienter. Han är tondöv för mänskliga känslor, oförmögen att skilja på det som är medicinskt fascinerande och relevant för den stackars patienten.
Han säger som det är och fattar inte varför alla blir så sura.
Holmström är Malins motpol. Hon och de andra får ofta rycka ut när Holmström öppnat munnen bland patienter och anhöriga, men ibland är det just Holmströms känslobefriade klarsyn och kunnande som räddar någons liv.
https://web.archive.org/web/20170118082 ... str%C3%B6m

Julia är syrran som samtidigt studerar till läkare, tidigare uppmuntrad av Max.

Egentligen ska man väl tycka synd om henne som satsat allt på Max och förlorat. Men jag tycker hon får skylla sig själv. Det var inget fel på hennes make och hon visste att Max var en flirtig donjuan-typ. Ändå faller hon i säng med honom och dissar maken. Ett exempel på kvinnan som föredrar "the bad guy" framför den snälle och tråkige maken, som däremot är bäst för barnen.

Senaste avsnittet kände jag mest för den annars rätt osympatiska chefen Margot (spelad av finlandssvenska Maria Sid).
Spoiler: visa
Hennes man ville inte ha några barn så de skaffade hunden Berra i stället som blev som hennes barn. Sedan stack hennes man ifrån henne, han hade hittat en annan. Nu var Berra allt hon hade. Så fick Berra cancer och ingen djurklinik ville operera honom. Då bestämde sig den desperata Margot för att Berra skulle opereras på sjukhuset. Det gällde bara att hitta en villig kirurg.

Men jag har för mig att det var samma tema i ett avsnitt av Cityakuten. Den osympatiske manlige chefen krävde att hans hund skulle opereras på sjukhuset.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svenska TV-serier

Inläggav Flinta » 2017-11-24 21:33:39

"Inte ok" med Felix Herngren och Brita Zachari går på 3:an just nu.

Har någon av er fått hjälp att lättare interagera med NT genom något av deras program?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Svenska TV-serier

Inläggav Skogkatt » 2022-07-13 21:55:53

Det är trevligt att titta på gamla avsnitt av Vi På Saltkråkan. :) Trevligt att se Sverige på 1960-talet och det var en bra serie. Väldigt lite våld och dåliga saker på Saltkråkan, man får en trevlig paus från världen.


kråkan.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
 
Inlägg: 6150
Anslöt: 2021-10-02

Svenska TV-serier

Inläggav Skogkatt » 2022-07-13 22:53:49

"Husdrömmar" är en bra serie.

husdrommar_svt_artikel.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
 
Inlägg: 6150
Anslöt: 2021-10-02

Svenska TV-serier

Inläggav Skogkatt » 2022-07-16 10:17:29

"Strömsö" är en trevlig serie men det kanske inte är en svensk serie? Det är finlandssvenskt. Men de talar svenska.

tv.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
 
Inlägg: 6150
Anslöt: 2021-10-02

Svenska TV-serier

Inläggav heavymetal » 2022-07-16 19:38:45

Svensson Svensson är en klassiker. Något jag aldrig tröttnar på :)
heavymetal
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2020-04-06

Svenska TV-serier

Inläggav Skogkatt » 2022-07-17 21:12:58

Kommer någon ihåg Albert och Herbert? :) Jag var bara en liten pojke på 1980-talet, men de var väldigt populära i Norge då och jag skrattade mycket åt dem. Det var en bra serie.

albert.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
 
Inlägg: 6150
Anslöt: 2021-10-02

Svenska TV-serier

Inläggav Paladinen » 2022-07-20 5:09:51

Skogkatt skrev:Kommer någon ihåg Albert och Herbert? :) Jag var bara en liten pojke på 1980-talet, men de var väldigt populära i Norge då och jag skrattade mycket åt dem. Det var en bra serie.

albert.jpg


Hebbe lille
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Svenska TV-serier

Inläggav Skogkatt » 2022-07-20 11:40:20

Paladinen skrev:Hebbe lille


:) Hebbe lille ja, det var verkligen en bra serie. Ni svenskar har gjort mycket bra tv genom åren.
Skogkatt
 
Inlägg: 6150
Anslöt: 2021-10-02

Svenska TV-serier

Inläggav Alien » 2023-01-16 4:05:39

Nu har det börjat en ny TV-serie, drama/thriller/kriminalserie byggd på Kerstin Ekmans bok Händelser vid vatten. Med tanke på författaren och skådespelarna borde det inte kunna bli annat än bra. Regissören Mikael Marcimain är också meriterad (Lasermannen, Upp till kamp, Call girl m fl).

Midsommarafton 1973. Annie och dottern Mia hittar två mördade turister vid älvkanten nära byn Svartvattnet. Dubbelmordet förblir olöst och kastar mörka skuggor över deras liv, tills en man återvänder till byn nästan 20 år efter morden. Händelser vid vatten är baserad på Kerstin Ekmans populära roman med samma namn.
https://www.svtplay.se/handelser-vid-vattenP

Såväl Pernilla August som hennes två döttrar spelar i serien. Vad kallar man sådant? Kulturbarnen? Nepo-babies?

svt 3 JANUARI 2023 skrev:I dramaserien, regisserad av Mikael Marcimain, spelar Pernilla August den äldre Annie, och den yngre spelas av hennes dotter i verkliga livet, Asta August.

– På 90-talet när romanen kom identifierade jag mig med unga Annie. Men nu när jag läste om den identifierade jag mig mer med den äldre Annie, och kärlekshistorien med Birger som griper mig så oerhört i hjärtat. Det är det som gör boken till en klassiker – att man kan identifiera sig i olika lager, säger Pernilla August.

En berättelse med flera lager
Rolf Lassgård, som spelar läkaren Birger, har också en lång relation till Kerstin Ekmans berättelse, bland annat har han läst in den som ljudbok. Även han ser lagren i texten, och anar ett akut budskap mellan raderna.

– Varför stannar Annie och Birger kvar däruppe? Därför att det finns ett slags kall, man har en funktion: han som läkare och hon som lärare. Där det inte bara handlar om det egna jaget. Det är ett slags tidsdokument. Sen 80-talet har vi haft en slags jagfixering som har tagit allt större utrymme och pågår fortfarande, säger Rolf Lassgård.
https://www.svt.se/kultur/handelser-vid ... lla-august

Naturligtvis ringde telefonen just då så jag såg inte hela. Men det verkade inte så trevligt på 70-talet långt uppe i Norrland. De fyra våldsamma bröderna till en våldsam far som kastar den yngre halvbrodern i brunnen för att han skvallrat för polisen (det har han inte men polisen säger "vi har ett vittne" och då tolkar de det som att han golat).

Den hjälpsamme men samtidigt fördomsfulle och smått gubbsjuke affärsinnehavaren som tror att kollektivet Annie ska till är detsamma som en sekt där alla ligger med alla.

Och Annies kille som bor i kollektivet som skulle hämta henne och hennes lilla dotter men aldrig kommer. Ändå ska hon absolut dit trots att vägen genom skogen verkar livsfarlig.

Midsommar innebär inte barn som dansar runt en majstång utan mest fylla och våld.

De skriande randiga rovfåglarna förstärker det hotfulla.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svenska TV-serier

Inläggav BellaBelle » 2023-01-18 2:36:25

Ändå kul se en filmatisering av denna bok även om boken är bättre än tv-serien så här långt.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in