"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Toblerone » 2016-10-18 13:12:22

Fast även i grundskolan finns det situationer då man bör kunna reglera en elev för att andra elever annars drabbas orimligt mycket. Det är extremfall, men där bör man kunna göra det.

Det där med mordhot kan vara allvarligt, men det kan också vara ren trams. Jag tror vi hade så sent som för någon vecka eller två något mordhot mot en lärare. Och vi tar det ju nånstans på allvar, men vet samtidigt att det bara är snack och att de inte tänker på hur allvarligt det är att säga sånt. I alla fall vissa tänker inte på det. Även när elever mordhotar varandra kan det vara trams. Min egen dotter anmälde en gång en annan tjej för sånt och jag tyckte från början att det var rent trams. De hade bråkat och kallat varandra för allt möjligt, och mer var det inte.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav slackern » 2016-10-18 17:26:09

Tydligen har dom lärare som är 18 år i Vilhelmina.

18-åringar hoppar in som lärare

Emelie och Alexandra gick ut gymnasiet i juni. I augusti var de tillbaka igen i skolan – nu som lärare. I Vilhelmina är lärarbristen så akut att gymnasieelever som slutade i våras tipsades om att fortsätta som lärare.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaster ... och-larare


Det måste ju kännas absurt för både eleverna och lärarna. Hade jag varit elev hade jag haft otroligt svårt att fokusera på något annat än urringningen.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Toblerone » 2016-10-18 17:43:30

slackern skrev:Tydligen har dom lärare som är 18 år i Vilhelmina.

18-åringar hoppar in som lärare