"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Toblerone » 2016-10-18 13:12:22

Fast även i grundskolan finns det situationer då man bör kunna reglera en elev för att andra elever annars drabbas orimligt mycket. Det är extremfall, men där bör man kunna göra det.

Det där med mordhot kan vara allvarligt, men det kan också vara ren trams. Jag tror vi hade så sent som för någon vecka eller två något mordhot mot en lärare. Och vi tar det ju nånstans på allvar, men vet samtidigt att det bara är snack och att de inte tänker på hur allvarligt det är att säga sånt. I alla fall vissa tänker inte på det. Även när elever mordhotar varandra kan det vara trams. Min egen dotter anmälde en gång en annan tjej för sånt och jag tyckte från början att det var rent trams. De hade bråkat och kallat varandra för allt möjligt, och mer var det inte.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav slackern » 2016-10-18 17:26:09

Tydligen har dom lärare som är 18 år i Vilhelmina.

18-åringar hoppar in som lärare

Emelie och Alexandra gick ut gymnasiet i juni. I augusti var de tillbaka igen i skolan – nu som lärare. I Vilhelmina är lärarbristen så akut att gymnasieelever som slutade i våras tipsades om att fortsätta som lärare.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaster ... och-larare


Det måste ju kännas absurt för både eleverna och lärarna. Hade jag varit elev hade jag haft otroligt svårt att fokusera på något annat än urringningen.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Toblerone » 2016-10-18 17:43:30

slackern skrev:Tydligen har dom lärare som är 18 år i Vilhelmina.

18-åringar hoppar in som lärare

Emelie och Alexandra gick ut gymnasiet i juni. I augusti var de tillbaka igen i skolan – nu som lärare. I Vilhelmina är lärarbristen så akut att gymnasieelever som slutade i våras tipsades om att fortsätta som lärare.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaster ... och-larare


Det måste ju kännas absurt för både eleverna och lärarna. Hade jag varit elev hade jag haft otroligt svårt att fokusera på något annat än urringningen.


Jag kan ändå tycka att det inte är värsta problem, om det var en mogen 18-åring. Om det däremot var en omogen.... folk är olika lämpliga förstås.

Men vad som gäller urringning - det hjälper ju inte att de flesta lärare är äldre än 18. På den fronten finns det distraktion hela tiden (jag höll på att skriva "destruktion" :lol: ). Har själv varit med om att elever intresserade sig för mycket för min rumpa, mina högklackade skor (brukar jag inte ha) eller kom för nära. Och vissa unga kollegor har haft en hel del sånt. En ung tjej - eleverna hämtade kamrater från andra arbetslag för att titta på henne - vilket hon tyckte var jobbig. En annan var så sexig att eleverna tappade luften och inte kunde säga nåt. :lol: Och dottern hade en snygg, manlig lärare en gång också. Alla tjejer gillade honom. Han såg ut ungefär som David Beckham
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Alien » 2016-10-21 0:28:34

Toblerone skrev:Fast även i grundskolan finns det situationer då man bör kunna reglera en elev för att andra elever annars drabbas orimligt mycket. Det är extremfall, men där bör man kunna göra det.

Det där med mordhot kan vara allvarligt, men det kan också vara ren trams. Jag tror vi hade så sent som för någon vecka eller två något mordhot mot en lärare. Och vi tar det ju nånstans på allvar, men vet samtidigt att det bara är snack och att de inte tänker på hur allvarligt det är att säga sånt. I alla fall vissa tänker inte på det. Även när elever mordhotar varandra kan det vara trams. Min egen dotter anmälde en gång en annan tjej för sånt och jag tyckte från början att det var rent trams. De hade bråkat och kallat varandra för allt möjligt, och mer var det inte.

Ja, det är klart att det kan vara trams, särskilt om det är yngre barn som bara tjafsar. Men i detta fall tog läraren det på allvar och tydligen skolan också, eftersom de stängde av eleven en vecka. Men de borde ha polisanmält honom också. Killen borde ha fått klart för sig att det inte bara är olämpligt utan också olagligt

Det beror väl på vem som säger det och hur han säger det. Det var en 17-årig kille och även om han inte dödat läraren så är en sådan kille oftast stark nog att skada en lärare.

Läser man skollagen så står det "tidsbegränsat".

Avstängning i de frivilliga skolformerna
17 § I gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, kommunal
vuxenutbildning och särskild utbildning för vuxna får
huvudmannen besluta att helt eller delvis stänga av en elev
om
1. eleven med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt
försöker vilseleda vid bedömningen av elevens måluppfyllelse
och kunskaper,
2. eleven stör eller hindrar utbildningens bedrivande,
3. eleven utsätter någon annan elev eller av utbildningen
berörd person för kränkande behandling, eller
4. elevens uppförande på annat sätt inverkar negativt på
övriga elevers trygghet och studiero.
---
Avstängningstid i de frivilliga skolformerna
18 § Beslut enligt 17 § får inte avse avstängning under
längre tid än två veckor under ett kalenderhalvår, om inte
annat följer av andra stycket.

Avstängningen får förlängas om syftet med en kortare
avstängningstid inte har uppnåtts eller om det av någon annan
anledning bedöms som nödvändigt med hänsyn till elevens
uppträdande. Ett beslut om avstängning enligt 17 § får dock
inte avse längre tid än återstoden av pågående kalenderhalvår
och tre ytterligare kalenderhalvår.

Rektorns beslut om omedelbar avstängning enligt 17 § tredje
stycket gäller till dess huvudmannen har prövat saken och får
inte avse längre tid än en vecka. Om huvudmannens beslut inte
kan avvaktas med hänsyn till andra personers säkerhet, får
beslutet förlängas med ytterligare en vecka.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lag ... 010-800#K5

Skollagen verkar enbart inriktad på eleverna. Man får stänga av en elev om det behövs för andra elevers trygghet, står inget om lärarnas trygghet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Alien » 2016-10-21 0:39:04

I den sociala kompetensen, som denne lärare talade om, ingår att t ex att passa tider och följa regler.

Skolverket: Arbetslivet efter skolan skrev:Bland de förmågor som enligt arbetsledarna är mycket viktiga för att klara
arbetet finns förutom att passa tider, även till exempel att hålla vad man lovat
och följa regler. Enkätsvaren tyder på att sådana förmågor som Skolverket i
rapporten kopplar till skötsamhet har stor betydelse inom de studerade branscherna.
Andra förmågor som de allra flesta arbetsledare bedömer är mycket
viktiga för att klara arbetet är visa intresse för arbetet, samarbeta med kollegor och
ta ansvar för att arbetet blir utfört
.
http://www.skolverket.se/om-skolverket/ ... 3Fk%3D3688

Att komma och gå som man vill, strunta i vad lärarna säger och skita i skolan låter alltså inte som en bra förberedelse för arbetslivet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Toblerone » 2016-10-21 10:18:00

Jo, jag tycker också att det är mer allvarligt, ju äldre eleven är. Och angående att lärarens trygghet inte nämns man kanske kan tolka in det i det här

3. eleven utsätter någon annan elev eller av utbildningen
berörd person
för kränkande behandling, eller


Konstig formulering, men det bör väl kunna omfatta läraren. Fast jag tycker man borde säga det specifikt också. Det skulle ge lärarna ändå lite mera status, skydd.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Toblerone » 2016-10-21 10:20:15

Alien skrev:I den sociala kompetensen, som denne lärare talade om, ingår att t ex att passa tider och följa regler.

Skolverket: Arbetslivet efter skolan skrev:Bland de förmågor som enligt arbetsledarna är mycket viktiga för att klara
arbetet finns förutom att passa tider, även till exempel att hålla vad man lovat
och följa regler. Enkätsvaren tyder på att sådana förmågor som Skolverket i
rapporten kopplar till skötsamhet har stor betydelse inom de studerade branscherna.
Andra förmågor som de allra flesta arbetsledare bedömer är mycket
viktiga för att klara arbetet är visa intresse för arbetet, samarbeta med kollegor och
ta ansvar för att arbetet blir utfört
.
http://www.skolverket.se/om-skolverket/ ... 3Fk%3D3688

Att komma och gå som man vill, strunta i vad lärarna säger och skita i skolan låter alltså inte som en bra förberedelse för arbetslivet.


Visst är det så. Och man brukar säga det till eleverna också. Vet du vad de säger då? "Ja men, DÅ ska jag ju inte göra så." :-)051 Och de tror att man kan bli så ordentlig från en dag till en annan? Lite grann får man ju träna på goda vanor också.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-28 1:21:04

Om lärarna ger upp. Hur ska då eleverna klara sig?
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Re: "Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Julianus » 2016-10-29 1:08:31

Xtrail3344 skrev:Om lärarna ger upp. Hur ska då eleverna klara sig?

Tänkte också det. Då finns det ingen poäng med att gå i skolan överhuvudtaget.
Julianus
 
Inlägg: 9399
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Toblerone » 2016-10-29 19:04:33

Xtrail3344 skrev:Om lärarna ger upp. Hur ska då eleverna klara sig?


Han höll ju ändå på i 30 år. Någon yngre kan väl ta över.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-29 19:51:23

Toblerone skrev:
Xtrail3344 skrev:Om lärarna ger upp. Hur ska då eleverna klara sig?


Han höll ju ändå på i 30 år. Någon yngre kan väl ta över.


Ja men dåså. 30 år då har väl han gjort sitt. Och kan vara stolt över det.

Yngre ja. Om dom klarat av skolan själva så kan dom det. :lol:
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Alien » 2016-11-12 2:44:09

Toblerone skrev:
-Lärare och andra vuxna i skolans värld som är pedofiler - bort med dom utan pardon.
De ska inte kunna gömma sig bakom facket, byråkratin, rektorn, kollegerna, rotary eller nånting.


Jag minns inte att jag hört av nån pedofil. På dagis ja, men i skolan?


Jag tycker faktiskt det är synnerligen olämpligt att lärare har sex med sina elever, även om eleven har fyllt 18 år.

Sydsvenskan skrev:Läraren vid en av Malmös gymnasieskolor hade sex med sin elev - månader innan han skulle ge henne studentbetyg. Läraren har fått en skriftlig varning, men jobbar fortfarande kvar på skolan.
http://www.sydsvenskan.se/2016-11-11/gy ... jobba-kvar

Nej, inte brukar man säga upp lärare för sådana bagateller. :roll:
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav matterik » 2016-11-12 5:57:29

Mina bröder, bli inte lärare allesammans, ni vet att vi får en strängare dom, ty vi felar alla på många sätt.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Smeus » 2016-11-12 6:33:38

Vem är förvånad? Det finns stora disciplinära brister inom svensk flumskola. Inför betyg i uppförande och flytta på mobbarna och inte offren. Det är en bra början. Sen behövs det ordningsvakter på skolan idag. Det är för mycket invandrargäng som stryker runt och gör skolan jävligt osäker. Man tenderar att mörka väldigt mycket då de allvarligare problemen oftast kommer ifrån kulturberikare. Man måst sätta hårt mot hårt helt enkelt.
Smeus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 128
Anslöt: 2016-04-13

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav KrigarSjäl » 2016-11-12 15:02:50

Håller helt och hållet med om det här med disciplinen och flumskolan.
Och att man bör flytta, beivra och problematisera mobbarna - inte de utsatta vilket man gör idag.

Men det andra är svårare att hålla med om.
Menar du att problemen upphör om vi får en etniskt homogen skola?

Jag gick i helsvenska byskolor ute på skånska vischan och där var det vanliga svenskar som mobbade och betedde sig som svin, som primitiva schimpansflockar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Toblerone » 2016-11-12 15:16:43

matterik skrev:Mina bröder, bli inte lärare allesammans, ni vet att vi får en strängare dom, ty vi felar alla på många sätt.


Eller hur? Vad man än gör så är det fel! Och framför allt är det helt officiellt lärarens fel om eleven inte får godkänd i ämnet.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Toblerone » 2016-11-12 15:20:01

Alien skrev:
Toblerone skrev:
-Lärare och andra vuxna i skolans värld som är pedofiler - bort med dom utan pardon.
De ska inte kunna gömma sig bakom facket, byråkratin, rektorn, kollegerna, rotary eller nånting.


Jag minns inte att jag hört av nån pedofil. På dagis ja, men i skolan?


Jag tycker faktiskt det är synnerligen olämpligt att lärare har sex med sina elever, även om eleven har fyllt 18 år.

Sydsvenskan skrev:Läraren vid en av Malmös gymnasieskolor hade sex med sin elev - månader innan han skulle ge henne studentbetyg. Läraren har fått en skriftlig varning, men jobbar fortfarande kvar på skolan.
http://www.sydsvenskan.se/2016-11-11/gy ... jobba-kvar

Nej, inte brukar man säga upp lärare för sådana bagateller. :roll:


Men du sa "pedofil"! Någon som har sex med en 19-råring är väl inte pedofil! Och själv skulle jag inte göra det. Det värsta jag har gjort var att jag var kär i en elev. Han var exakt lika gammal som jag - ABF-kurs. :mrgreen:

Jag har svårt att döma andra om det skulle vara kärlek. Där det inte ens är det, är det verkligen olämpligt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Toblerone » 2016-11-12 15:21:31

KrigarSjäl skrev:Håller helt och hållet med om det här med disciplinen och flumskolan.
Och att man bör flytta, beivra och problematisera mobbarna - inte de utsatta vilket man gör idag.


Håller helt med. Jag var väldigt upprörd när ett våldtäktsoffer fick byta skolan för att förövaren inte behövde det. Då är det bara helt fel.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Alien » 2016-11-12 15:36:57

Toblerone skrev:
Alien skrev:
Toblerone skrev:Jag minns inte att jag hört av nån pedofil. På dagis ja, men i skolan?


Jag tycker faktiskt det är synnerligen olämpligt att lärare har sex med sina elever, även om eleven har fyllt 18 år.

Sydsvenskan skrev:Läraren vid en av Malmös gymnasieskolor hade sex med sin elev - månader innan han skulle ge henne studentbetyg. Läraren har fått en skriftlig varning, men jobbar fortfarande kvar på skolan.
http://www.sydsvenskan.se/2016-11-11/gy ... jobba-kvar

Nej, inte brukar man säga upp lärare för sådana bagateller. :roll:


Men du sa "pedofil"! Någon som har sex med en 19-råring är väl inte pedofil! Och själv skulle jag inte göra det. Det värsta jag har gjort var att jag var kär i en elev. Han var exakt lika gammal som jag - ABF-kurs. :mrgreen:

Jag har svårt att döma andra om det skulle vara kärlek. Där det inte ens är det, är det verkligen olämpligt.


Jag har inte sagt något om pedofil. Jag tycker bara att det var olämpligt även om eleven är fyllda 15 år el som i detta fall fyllda 18 år.

Och det var knappast frågan om den stora passionen utan ett vanligt ONS.
Sydsvenskan skrev:I akten till varningen, som Sydsvenskan har läst, framgår att biträdande rektor blev kontaktad av läraren en måndag i våras. Han berättade om sin helg. Att han gick på klubb och blev berusad. På klubben träffade läraren en elev. Hon följde med honom hem och de hade sex.
http://www.sydsvenskan.se/2016-11-11/gy ... jobba-kvar

Dvs när läraren nyktrat till insåg han att det var olämpligt att han haft sex med en elev som han skulle betygsätta. Ett extra tungt fall av bakfylleångest måste det ha varit. Så det var ju bra att han iaf berättade för rektorn. Eller kanske han var rädd att tjejen skulle berätta för sina kompisar och det ändå skulle komma fram till rektorn.

Biträdande rektor uppger att en kollega trädde in och satte betyget.

Men kollegan visste väl inte hur eleven hade presterat?
– Vi hade ett underlag för betygssättningen.

Påverkade sexet betyget?
– Nej. Det gjorde det inte, säger skolans biträdande rektor.
I minnesanteckningar från skolledningens möte med läraren står det:
”N (lärarens namn) undrar om den skriftliga varningen kommer att tas upp i hans tjänstgöringsbetyg. Arbetsgivaren svarar att det inte kommer att tas upp i tjänstgöringsbetyget. Däremot på direkt fråga om misskötsamhet vid referenstagning, så kommer arbetsgivaren att ta upp det."


Jag har för mig att jag läst tidigare om sådana fall. Och det brukar inte leda till uppsägning el avsked för läraren. I Sverige är man sexualliberal. Däremot ser man strängt på om en lärare skulle ta en bråkig elev hårt i armen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Toblerone » 2016-11-12 15:44:51

Okej, det var säkert nån annan som pratade om pedofil. Det var väldigt onödigt om det bara var en ONS. Uppenbarligen fick han ju en varning. Om han borde sägas upp - jag har svårt att bestämma mig där vad jag tycker. Med tanke på olämpligheten - kanske. På andra sidan har det nog inte orsakat några större problem.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Alien » 2016-11-12 16:46:23

Jag tycker det borde vara självklart olagligt för en lärare att ha sex med sin elev. Och alldeles särskilt om eleven är omyndig. Det är inte för mycket att kräva av en lärare att ha så mycket ansvar och självdisciplin. Visserligen är lärare mer kamratliga idag än förr i tiden, men det finns ändå gränser som inte ska överskridas. En lärare ska inte supa med sina elever, inte röka på med sina elever, inte ha sex med sina elever. Hur ska eleverna kunna ha respekt för en sådan lärare?

SMP skrev:Den kvinnliga läraren har varit verksam på en ort i Kronobergs län och i våras åtalades hon misstänkt för brottet sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning. Enligt åklagaren har läraren vid flera tillfällen under sommaren och hösten 2015 haft samlag med en av sina elever, som vid denna tid var under 18 år.
http://www.smp.se/vaxjo/larare-som-hade ... tingsratt/

Detta borde vara straffbart i sig. Men tydligen inte. Hon blev frikänd.

Däremot anser tingsrätten att det inte finns något som talar för att läraren har utövat någon form av påtryckning för att "förmå målsägaren till sexuellt umgänge". Rätten skriver vidare i domen att den bevisning som har lagts fram i målet "närmast ger stöd för att båda parter har haft ett intresse av att det förekommit sexuella handlingar mellan dem".


Alltså det lär knappast gå att bevisa att läraren utövat påtryckning. Bara ställningen är ju en påtryckning. Det borde vara precis som när någon vuxen har sex med en under 15 år. Det är straffbart, även om båda vill det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Toblerone » 2016-11-14 1:06:48

Alien skrev:Jag tycker det borde vara självklart olagligt för en lärare att ha sex med sin elev. Och alldeles särskilt om eleven är omyndig. Det är inte för mycket att kräva av en lärare att ha så mycket ansvar och självdisciplin. Visserligen är lärare mer kamratliga idag än förr i tiden, men det finns ändå gränser som inte ska överskridas. En lärare ska inte supa med sina elever, inte röka på med sina elever, inte ha sex med sina elever. Hur ska eleverna kunna ha respekt för en sådan lärare?

SMP skrev:Den kvinnliga läraren har varit verksam på en ort i Kronobergs län och i våras åtalades hon misstänkt för brottet sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning. Enligt åklagaren har läraren vid flera tillfällen under sommaren och hösten 2015 haft samlag med en av sina elever, som vid denna tid var under 18 år.
http://www.smp.se/vaxjo/larare-som-hade ... tingsratt/

Detta borde vara straffbart i sig. Men tydligen inte. Hon blev frikänd.

Däremot anser tingsrätten att det inte finns något som talar för att läraren har utövat någon form av påtryckning för att "förmå målsägaren till sexuellt umgänge". Rätten skriver vidare i domen att den bevisning som har lagts fram i målet "närmast ger stöd för att båda parter har haft ett intresse av att det förekommit sexuella handlingar mellan dem".


Alltså det lär knappast gå att bevisa att läraren utövat påtryckning. Bara ställningen är ju en påtryckning. Det borde vara precis som när någon vuxen har sex med en under 15 år. Det är straffbart, även om båda vill det.


Supa - det hände när jag gick i skolan. Typ på klassresan i slutet av gymnasiet. Inte jättebra, men ingen katastrof heller om läraren inte blir stupfull. Röka - svårt att undvika att elever ser/är med, t.ex. på klassresa. Sex - personligen skulle jag inte göra det, men jag vill inte döma andra för hårt. Göra det olagligt - det passar inte ihop med svensk lagstiftning för övrigt. Det är överdrivet.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Alien » 2016-11-18 15:28:21

Alltså jag tycker det är viktigt att eleverna har respekt för lärarna. Men då måste också lärarna se sitt uppdrag som mer än vilket jobb som helst. Att de har ett ansvar för eleverna att vara en förebild.

Vanlig rökning är en sak, men jag syftade på att röka på, dvs röka cannabis. Lärare ska ju undervisa om farorna med alkohol och droger, då kan inte läraren själv använda olagliga droger när eleverna är med. Inte heller läraren borde dricka alkohol på skolresor och definitivt inte så hen blir påverkad. Och absolut inte ha sex med eleverna.

Klarar inte läraren av det, så borde hen inte vara lärare. Men eftersom läraryrket inte är så attraktivt, så får skolan acceptera vem som helst och inte ställa för höga krav på lärarna.

Jag förstå inte vad du menar med att det inte passar ihop med svensk lagstiftning att förbjuda lärare att ha sex med eleverna? Det är ju redan förbjudet för en myndig person att ha sex med någon under 15 år. Detta är också förbjudet:
Brottsbalken "Om sexualbrott" skrev:3 § Den som förmår en person att företa eller tåla en sexuell handling genom att allvarligt missbruka att personen befinner sig i beroendeställning till gärningsmannen döms för sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning till fängelse i högst två år.


Det skulle bara behövas att lagen skärptes. Men ingenting hindrar att skolan avskedar i alla sådana fall. Man skulle också kunna dra in lärarlegitimationen.

Det är ju helt orimligt att det ska vara ok för en lärare att ha sex med en 15-årig elev trots att läraren är 30 år äldre. http://www.dagensjuridik.se/2011/07/lar ... estallning

Eller kanske du menar att den svenska lagen och lagtolkningen är väldigt slapp och "anything goes"?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Jag är läraren som har gett upp" (efter 30 år)

Inläggav Toblerone » 2016-11-18 16:25:38

Men eleven var ju inte under 15 år och utnyttjades inte. Och för att det skulle undvikas bedömde ju en annan lärare, dvs. satte betyg. Visst är det väldigt onödigt, det sa jag ju också. Men det vore i så fall bättre om läraren helt enkelt får sparken. Lagen ska inte vara för hårt heller, annars drabbas säkert några som verkligen är kära.

Nej, självklart ska man inte röka hasch. Cigarettrökning är ibland svårt att hålla undan från elever. Särskilt om man har idrottsdag eller är ute med elever generellt.
Alkohol är också tabu förstås. Och det förekommer ibland. Har själv haft lärare (på högskolan) som definitivt inte var nykter.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in