Hur undviker man gemensamma luncher på jobbet?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur undviker man gemensamma luncher på jobbet?

Inläggav Batte » 2016-11-11 0:03:10

Ganske ofte vil jeg helst være alene i lunsjpausen, eller kanskje droppe pausen. Det er sikkert også andre her som har det slik.

Hvordan kan man på en akseptabel måte unngå felleslunsj på jobben, eller unngå å bli invitert med?

Moderator: Tråden flyttad från Att leva som Aspergare.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Hur undviker man gemensamma luncher på jobbet?

Inläggav triggerhappyD » 2016-11-11 1:52:04

Man kan gå o sätta sig för sig själv, och blir man inbjuden kan man artigt tacka nej och säga att man uppskattar inbjudan men att man behöver lite egen tid under pauserna.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4827
Anslöt: 2015-06-01

Hur undviker man gemensamma luncher på jobbet?

Inläggav ankhh » 2016-11-11 2:18:24

Det beror ju lite på miljön där man jobbar. Om man har ett självständigt arbete och eget rum är det ju enklare än om man jobbar i ett arbetslag eller sitter i kontorslandskap.

Jag är så lyckligt lottad att jag har eget rum och till stor del styr min tid själv, inklusive när jag går på lunch. Vill jag inte äta med andra väljer jag antingen en ovanlig lunchtid, eller så går jag iväg någon annanstans. (Ibland har jag lyckats få jobba helt ostört under en förmiddag, och då klarar jag av att äta lunch tillsammans med andra.)

Jag tror att de flesta vettiga människor kan acceptera om man säger att man behöver lite egentid under lunchen, som triggerhappyD föreslår.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Hur undviker man gemensamma luncher på jobbet?

Inläggav slackern » 2016-11-11 3:01:35

Äter en burk med surströmming.
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur undviker man gemensamma luncher på jobbet?

Inläggav Batte » 2016-11-11 8:50:15

triggerhappyD skrev:Man kan gå o sätta sig för sig själv, och blir man inbjuden kan man artigt tacka nej och säga att man uppskattar inbjudan men att man behöver lite egen tid under pauserna.
Absolutt et godt tips, dersom man klarer å takke nei. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Hur undviker man gemensamma luncher på jobbet?

Inläggav Batte » 2016-11-11 8:57:48

ankhat skrev:Det beror ju lite på miljön där man jobbar. Om man har ett självständigt arbete och eget rum är det ju enklare än om man jobbar i ett arbetslag eller sitter i kontorslandskap.

Jag är så lyckligt lottad att jag har eget rum och till stor del styr min tid själv, inklusive när jag går på lunch. Vill jag inte äta med andra väljer jag antingen en ovanlig lunchtid, eller så går jag iväg någon annanstans. (Ibland har jag lyckats få jobba helt ostört under en förmiddag, och då klarar jag av att äta lunch tillsammans med andra.)

Jag tror att de flesta vettiga människor kan acceptera om man säger att man behöver lite egentid under lunchen, som triggerhappyD föreslår.

Så fint at du har eget rom og styrer egen tid da. :-)Happy Slik har jeg det også, men som regel står døra åpen. Lar du døra stå åpen?

Her var det også flere gode tips. Takk! :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Hur undviker man gemensamma luncher på jobbet?

Inläggav Batte » 2016-11-11 9:02:19

slackern skrev:Äter en burk med surströmming.
Lurer på om man kan bestille det på postordre. 8) Må man ikke dele den med de andre da? :wink:
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Hur undviker man gemensamma luncher på jobbet?

Inläggav Furienna » 2016-11-11 9:14:43

Ha! Jag hade faktiskt motsatt problem på mitt jobb: Det blev på något sjukt sätt förbjudet för mig att äta lunch på arbetsplatsen. Låt mig bara säga att det är en av anledningarna till att jag är glad att jag slutade där.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Hur undviker man gemensamma luncher på jobbet?

Inläggav Huggorm » 2016-11-11 9:23:12

Jag hade problemet de första åren jag jobbade. Jag visste inte ens att jag hade aspergers, jag behövde bara sitta för mig själv en stund, men de normalsociala arbetskamraterna blev förfärade och ville ha mig hos sig. Av ren omtanke förstås, de kunde ju inte förstå mina behov. Idag sitter jag gärna med de andra, åtminstone på de flesta arbetsplatser. Jag tror det är något med att mitt självförtroende har ökat och att andras närvaro på grund av det inte längre är samma belastning på mitt sinne. Men det skulle antagligen vara svårt att få sitta själv, de andra skulle bli sårade och undra varför man inte ville umgås med dom.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hur undviker man gemensamma luncher på jobbet?

Inläggav Batte » 2016-11-11 9:23:30

Furienna skrev:Ha! Jag hade faktiskt motsatt problem på mitt jobb: Det blev på något sjukt sätt förbjudet för mig att äta lunch på arbetsplatsen. Låt mig bara säga att det är en av anledningarna till att jag är glad att jag slutade där.
Det høres jo ut som et ubehagelig og urimelig forbud. Hvordan kunne det ha seg? Uff, slik ville jeg ikke likt å ha det... :( :-)002
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Hur undviker man gemensamma luncher på jobbet?

Inläggav Furienna » 2016-11-11 9:40:03

Batte skrev:
Furienna skrev:Ha! Jag hade faktiskt motsatt problem på mitt jobb: Det blev på något sjukt sätt förbjudet för mig att äta lunch på arbetsplatsen. Låt mig bara säga att det är en av anledningarna till att jag är glad att jag slutade där.
Det høres jo ut som et ubehagelig og urimelig forbud. Hvordan kunne det ha seg? Uff, slik ville jeg ikke likt å ha det... :( :-)002

Enligt handledarna så berodde det på att jag till sist bara jobbade någon timme varje arbetsdag, så jag skulle inte behöva äta där. Men ja, det låter ju bara som skitsnack. Jag är som sagt glad att jag slutade på det stället för gott nu i augusti, även om jag trivdes där i början.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Hur undviker man gemensamma luncher på jobbet?

Inläggav Kostymhippie » 2016-11-11 10:24:58

Funkar på liknande sätt som Huggormen.
På nuvarande jobbet sitter jag gärna i lunchrummet, om än helst inte i värsta rusningen.
På förra jobbet, där umgänget inte var lika bra, såg jag till att äta lite före alla andra.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Hur undviker man gemensamma luncher på jobbet?

Inläggav Batte » 2016-11-11 10:35:16

Furienna skrev:
Batte skrev:
Furienna skrev:Ha! Jag hade faktiskt motsatt problem på mitt jobb: Det blev på något sjukt sätt förbjudet för mig att äta lunch på arbetsplatsen. Låt mig bara säga att det är en av anledningarna till att jag är glad att jag slutade där.
Det høres jo ut som et ubehagelig og urimelig forbud. Hvordan kunne det ha seg? Uff, slik ville jeg ikke likt å ha det... :( :-)002
Enligt handledarna så berodde det på att jag till sist bara jobbade någon timme varje arbetsdag, så jag skulle inte behöva äta där. Men ja, det låter ju bara som skitsnack. Jag är som sagt glad att jag slutade på det stället för gott nu i augusti, även om jag trivdes där i början.
Hvis du ønsket å være en del av det sosiale fellesskapet, burde lunsjen vært en fin anledning til det. Merkelig at det sa det slik. :-)063 :(
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Hur undviker man gemensamma luncher på jobbet?

Inläggav Batte » 2016-11-11 10:49:41

Huggorm skrev:Jag hade problemet de första åren jag jobbade. Jag visste inte ens att jag hade aspergers, jag behövde bara sitta för mig själv en stund, men de normalsociala arbetskamraterna blev förfärade och ville ha mig hos sig. Av ren omtanke förstås, de kunde ju inte förstå mina behov. Idag sitter jag gärna med de andra, åtminstone på de flesta arbetsplatser. Jag tror det är något med att mitt självförtroende har ökat och att andras närvaro på grund av det inte längre är samma belastning på mitt sinne. Men det skulle antagligen vara svårt att få sitta själv, de andra skulle bli sårade och undra varför man inte ville umgås med dom.
Uff, virket slitsomt. :( Hva gjorde du når de ville inkludere, men du hadde ensomhetsbehov? :-)063 Kan jeg forstå det slik at økt selvtillit gjør det sosiale mindre slitsomt/krevende for deg?

Det er jo en utfordring når de andre ikke forstår ens behov. Mange vil nok ofte forsøke å inkludere i lunsjen, kanskje fordi de tror at alle ønsker det, og at unntakene beror på konflikter.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Hur undviker man gemensamma luncher på jobbet?

Inläggav Batte » 2016-11-11 10:52:37

Kostymhippie skrev:Funkar på liknande sätt som Huggormen.
På nuvarande jobbet sitter jag gärna i lunchrummet, om än helst inte i värsta rusningen.
På förra jobbet, där umgänget inte var lika bra, såg jag till att äta lite före alla andra.
Så bra at du gjerne gjør det nå. Både selvtilliten og arbeidsmiljøet kan nok ha mye å si. :-)063
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Hur undviker man gemensamma luncher på jobbet?

Inläggav Furienna » 2016-11-11 11:02:26

Batte skrev:Hvis du ønsket å være en del av det sosiale fellesskapet, burde lunsjen vært en fin anledning til det. Merkelig at det sa det slik. :-)063 :(

Ja du, det får du säga till mina handledare. De ville bara bråka med mig under de sista två åren, och de tog minsann ingen hänsyn till vad jag kände och tyckte.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Hur undviker man gemensamma luncher på jobbet?

Inläggav Batte » 2016-11-11 11:19:41

Furienna skrev:
Batte skrev:Hvis du ønsket å være en del av det sosiale fellesskapet, burde lunsjen vært en fin anledning til det. Merkelig at det sa det slik. :-)063 :(
Ja du, det får du säga till mina handledare. De ville bara bråka med mig under de sista två åren, och de tog minsann ingen hänsyn till vad jag kände och tyckte.
Jeg kan dessverre ikke si det til dem, men de burde få høre det. :(
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Hur undviker man gemensamma luncher på jobbet?

Inläggav Alien » 2016-11-11 13:56:48

Det sägs att det är nyttigt att ta en promenad på lunchen. Så man skulle kunna gå ut och ta en promenad och förklara att man gör det för hälsans skull. Sedan är kollegernas lunch över och man kan äta i lugn och ro. Eller också har man med sig lunch hemifrån (kanske mackor med pålägg) som man äter ute. Ja, när det är varmt och fint väder då, annars får man äta på rummet. Eller så sitter man med de andra men äter extra snabbt för att hinna med sin promenad.

Fast själv hade jag snarare det motsatta problemet. Hela min skoltid satt jag ensam, jag hade ingen önskan om att vara ensam även i arbetslivet. Men när jag inte hade några arbetskamrater mot slutet, så blev det ett problem var jag skulle sitta. Var jag än satte mig så kändes det som jag trängde mig på, så jag försökte hitta ett ensamt bord.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur undviker man gemensamma luncher på jobbet?

Inläggav Batte » 2016-11-11 14:07:25

Alien skrev:Det sägs att det är nyttigt att ta en promenad på lunchen. Så man skulle kunna gå ut och ta en promenad och förklara att man gör det för hälsans skull. Sedan är kollegernas lunch över och man kan äta i lugn och ro. Eller också har man med sig lunch hemifrån (kanske mackor med pålägg) som man äter ute. Ja, när det är varmt och fint väder då, annars får man äta på rummet. Eller så sitter man med de andra men äter extra snabbt för att hinna med sin promenad.
Takk, her var det flere gode tips! :-)Happy

Alien skrev:Fast själv hade jag snarare det motsatta problemet. Hela min skoltid satt jag ensam, jag hade ingen önskan om att vara ensam även i arbetslivet. Men när jag inte hade några arbetskamrater mot slutet, så blev det ett problem var jag skulle sitta. Var jag än satte mig så kändes det som jag trängde mig på, så jag försökte hitta ett ensamt bord.
Uff, det er jo ikke trivelig når man være alene heller. :( Selv foretrekker jeg å være alene av og til, selv om jeg også trives sammen med andre når jeg har overskudd til det.

Når du ikke hadde arbeidskamerater mot slutten, var det fordi de sluttet før deg?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Hur undviker man gemensamma luncher på jobbet?

Inläggav Alien » 2016-11-11 14:30:05

En gång arbetade jag på en enhet och det fanns ett fikarum där vi brukade äta medhavd lunch. Vi var två olika enheter men alla fikade där tillsammans. Fanns väl de som åt lunch ute också (cheferna) men alla fikade där. Sedan flyttade min enhet till ett annat våningsplan. Nu fikade och åt vi ihop med en annan enhet, men annars var allt som tidigare. Så flyttade min enhet till en byggnad långt ifrån. De fyra männen brukade ta en promenad tillsammans efter lunch, men de frågade inte oss kvinnor om vi ville följa med. När jag blev ensam kvinna stannade jag ensam inne och läste tidningen. Jag saknade hur det var förr när vår enhet fikade och lunchade med andra enheter.

Efter en tid ville chefen bli av med mig och jag måste ansöka om omplacering. En tid jobbade jag ensam i ett rum. Den enhet jag jobbade för var långt ifrån, de som satt i närheten hade jag inget att göra med i jobbet. Då fanns det ingen naturlig gemenskap.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur undviker man gemensamma luncher på jobbet?

Inläggav Lilla Gumman » 2016-11-11 14:40:41

När jag jobbade på Samhall 2000-2002, fick jag ofta äta ensam. Vi jobbade med att montera mobiltelefonbatterier åt Ericsson. Jobbet var ett skiftjobb som utfördes i linor. Vårt arbetslag var uppdelat på tre linor, och minst en var tvungen att gå. Den första och sista linan krävde 2 personer, men 1 person kunde göra jobbet sakta under matrasten. Ibland fick jag äta ensam. Det var inget roligt att äta ensam. Jag är social och vill ha kontakt med människor. Men alla med AS är olika. Jag förstår att man kan behöva få vara ifred på lunchen, för att orka med att jobba på eftermiddagen.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Hur undviker man gemensamma luncher på jobbet?

Inläggav Huggorm » 2016-11-11 15:11:27

Jag har jobbat som serviceelektriker emellanåt och då äter man oftast ensam i bilen. Ganska tråkigt men kunderna brukar bjuda på fika som man kan tacka ja till om man vill ha lite socialt sällskap. Ständigt nya människor dock.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hur undviker man gemensamma luncher på jobbet?

Inläggav Zirre » 2016-11-11 15:31:07

På ett jobb undvek jag gemensamma raster genom att gömma mig bakom en Metro.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Hur undviker man gemensamma luncher på jobbet?

Inläggav Batte » 2016-11-11 16:28:32

Alien skrev:En gång arbetade jag på en enhet och det fanns ett fikarum där vi brukade äta medhavd lunch. Vi var två olika enheter men alla fikade där tillsammans. Fanns väl de som åt lunch ute också (cheferna) men alla fikade där. Sedan flyttade min enhet till ett annat våningsplan. Nu fikade och åt vi ihop med en annan enhet, men annars var allt som tidigare. Så flyttade min enhet till en byggnad långt ifrån. De fyra männen brukade ta en promenad tillsammans efter lunch, men de frågade inte oss kvinnor om vi ville följa med. När jag blev ensam kvinna stannade jag ensam inne och läste tidningen. Jag saknade hur det var förr när vår enhet fikade och lunchade med andra enheter.

Efter en tid ville chefen bli av med mig och jag måste ansöka om omplacering. En tid jobbade jag ensam i ett rum. Den enhet jag jobbade för var långt ifrån, de som satt i närheten hade jag inget att göra med i jobbet. Då fanns det ingen naturlig gemenskap.
Jeg vet ikke hva jeg skal si om at de oppførte seg på denne måten, men det virker som du ble urimelig behandlet... :-)063 :(
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in