Beröring?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Beröring?

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-11 14:46:10

geocache skrev:
Xtrail3344 skrev:
geocache skrev:Jag gillar inte heller "för lätt" beröring. Paradoxalt nog upplever jag sådan beröring som att det gör ont :? :-)004


Överkänslig i huden kanske?


Ja, på ett sätt är jag nog det. Dock förklarar det inte det faktum att jag upplever "hård" beröring som en sorts skön massage :-)063.

Jag har det för övrigt på samma sätt med ljudintryck.


Jag tål både lätt och hård beröring. Har inget problem med duschstrålar heller. Brukar kunna uthärda mycket smärta också när man skadat sig eller har värk nånstans. :-)Hug
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Beröring?

Inläggav LordNelson » 2016-11-03 0:42:21

Mänsklig beröring är mycket plågsam.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Beröring?

Inläggav skorpion76 » 2016-11-03 13:45:22

Jag tycker inte att fysisk beröring gör ont, men däremot tycker jag att det är fruktansvärt jobbigt när någon är och klänger på mig och vill kramas hela tiden. Vissa psykiskt utvecklingsstörda personer är ju så och det är fruktansvärt jobbigt eftersom personalen inte alltid har hjärta att ta tag i dem och bestämt säga nej. När det gäller psykiskt utvecklingsstörda personer ska man hela tiden ta sådan förbannad hänsyn till att de inte förstår bättre, men de måste lära sig att acceptera ett rakt och tydligt nej. Om en utvecklingsstörd tjej som hälsar genom att kramas och kanske kramar någon som inte alls vill ha en kram är det plötsligt synd om henne. Det är bara skitsnack. Om en sådan tjej blir våldtagen skulle jag inte tycka det minsta synd om henne. Jag blir inte särskilt förvånad om det rentav krävs fler våldtäkter av psykiskt utvecklingsstörda för att man ska komma så långt att man förändrar själva tänket.

När jag gick det första året på Komvux hade jag en fröken som skulle kramas hela tiden och då menar jag inte bara för att hon ville hälsa en välkommen till lektionen. Hon kunde smyga sig upp bakom mig och krama om mig när jag jobbade. Det var verkligen fruktansvärt jobbigt och inte heller blev det bättre av att hon inte respekterade att jag tydligt sa ifrån. När jag tydligt sa ifrån blev hon stött bara för att hon inte fick sin vilja igenom.

Sedan tycker jag att det är fruktansvärt jobbigt om jag tvingas att ge en kram som tack för en gåva jag har fått. Den som tycker att jag ska ge en kram som tack står verkligen och övervakar alltihop och med det menar jag att personen verkligen står och känner och ber till jag gör honom eller henne till viljes. Det känns som om jag har gpd lust att be personen ifråga att ringa psykakuten och söka hjälp!
skorpion76
 
Inlägg: 292
Anslöt: 2012-01-31
Ort: Oskarshamn

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in