Vintertid (normaltid). Dags att ställa om klockorna.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

VINTERTID! Dags att ställa om klockorna!

Inläggav nescio » 2016-10-29 17:49:23

Vad är problemet med att få sova en timme längre? Det borde vara en timme extra varje natt.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

VINTERTID! Dags att ställa om klockorna!

Inläggav Huggorm » 2016-10-29 18:13:21

nescio skrev:Vad är problemet med att få sova en timme längre? Det borde vara en timme extra varje natt.
Problemet är att man måste gå och lägga sig en timme senare också, det är ett nollsummespel.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

VINTERTID! Dags att ställa om klockorna!

Inläggav nescio » 2016-10-29 18:33:48

Huggorm skrev:Problemet är att man måste gå och lägga sig en timme senare också, det är ett nollsummespel.
Menar du i kväll? Varför kan du inte lägga dig i normal tid i kväll och sova en timme längre?
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

VINTERTID! Dags att ställa om klockorna!

Inläggav River » 2016-10-29 18:45:50

En time fra eller til gjør ikke meg noe/Jeg har ingen problemer med dette.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

VINTERTID! Dags att ställa om klockorna!

Inläggav Huggorm » 2016-10-29 20:11:05

nescio skrev:
Huggorm skrev:Problemet är att man måste gå och lägga sig en timme senare också, det är ett nollsummespel.
Menar du i kväll? Varför kan du inte lägga dig i normal tid i kväll och sova en timme längre?
Hela kommande vecka kommer det ju kännas som man måste stanna en timme längre på jobbet. Det tar ju tid att ändra dygnsrytmen
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

VINTERTID! Dags att ställa om klockorna!

Inläggav ankhh » 2016-10-29 22:14:58

För mig är det en stor lättnad när dygnet återställs till det normala. Jag vänjer mig aldrig vid sommartiden, och är därtill nattmänniska, så det handlar om att plåga sig upp (ännu) en timme för tidigt mer än halva året.

Antar att det är morgonpigga som håller på och tjatar om att sommartid borde råda året om, med kvasivetenskapliga resonemang om hur många extra soltimmar det skulle bli då. Som om det skulle uppväga sömnbristen. :twisted:
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

VINTERTID! Dags att ställa om klockorna!

Inläggav Huggorm » 2016-10-29 22:18:41

De flesta är ju ändå inte utomhus på morgonen så det är på kvällen det extra ljuset behövs. Därför är sommartiden bättre.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

VINTERTID! Dags att ställa om klockorna!

Inläggav Dagobert » 2016-10-30 1:53:13

Huggorm skrev:De flesta är ju ändå inte utomhus på morgonen så det är på kvällen det extra ljuset behövs. Därför är sommartiden bättre.

+1
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

VINTERTID! Dags att ställa om klockorna!

Inläggav ankhh » 2016-10-30 1:54:22

Meh, ljus! :P
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

VINTERTID! Dags att ställa om klockorna!

Inläggav jesusiscool » 2016-10-30 3:36:59

angående sommartid och vintertid:
klockan är väl egentligen en skum mänsklig uppfinning som gör att vi lever efter en jävla klocka och inte efter naturen som de gamla visa bönderna och munkarna
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

VINTERTID! Dags att ställa om klockorna!

Inläggav kiddie » 2016-10-31 2:19:50

ankhat skrev:Antar att det är morgonpigga som håller på och tjatar om att sommartid borde råda året om, med kvasivetenskapliga resonemang om hur många extra soltimmar det skulle bli då.


Jag mår bättre då det är sommartid. Fastän jag lidit av försenad sömnfas sedan jag var 11-12 år.

För mig är det extra stressande att det är ljust innan jag hunnit somna ens. Då kan sommartiden hjälpa till lite.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

VINTERTID! Dags att ställa om klockorna!

Inläggav ankhh » 2016-10-31 2:36:05

kiddie skrev:För mig är det extra stressande att det är ljust innan jag hunnit somna ens. Då kan sommartiden hjälpa till lite.

Det kan jag i och för sig förstå och känna med i - när jag är ledig och kan sova tills jag vaknar av mig själv. Jag inser att jag inte skrivit vad som gör att jag har svårt för sommartid: att jag känner i kroppen att jag måste gå upp en timme tidigare för att hinna till jobbet i acceptabel tid. Det är plågsamt. :(
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

VINTERTID! Dags att ställa om klockorna!

Inläggav kiddie » 2016-10-31 2:59:51

Jag skulle inte klara att gå upp på morgonen. Då skulle det bli som när jag var ung. Att jag somnade på kvällen bara pga långvarig sömnbrist. När jag vaknade så klädde jag på mig och gick till skolan. Aldrig frukost, jag mådde illa om jag ens såg mat.

Det var OK med sömnbrist då jag var ung och rask. Men nu behöver jag sova ut oftare än då. Vissa nätter då sov jag bara någon timma. Hade vi filmvisning brukade jag slumra under den. Jag hade en kompis som också var trött så på långa raster satt vi och bara vilade i biblioteket.

Jag skulle önska att hela dygnet var längre. 26 timmar skulle passa mig tror jag.

Det är fel på jorden. Det är inte fel på mig. :-)056

Sedan säger min läkare att förskjuten sömnfas inte finns. Det finns bara insomni och folk som tror att de har någon mer fancy störning...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

VINTERTID! Dags att ställa om klockorna!

Inläggav Dagobert » 2016-11-01 17:57:44

kiddie skrev:Sedan säger min läkare att förskjuten sömnfas inte finns.

Enligt dina läkare finns du väl inte alls.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

VINTERTID! Dags att ställa om klockorna!

Inläggav Furienna » 2016-11-01 18:09:58

ankhat skrev:För mig är det en stor lättnad när dygnet återställs till det normala. Jag vänjer mig aldrig vid sommartiden, och är därtill nattmänniska, så det handlar om att plåga sig upp (ännu) en timme för tidigt mer än halva året.

Antar att det är morgonpigga som håller på och tjatar om att sommartid borde råda året om, med kvasivetenskapliga resonemang om hur många extra soltimmar det skulle bli då. Som om det skulle uppväga sömnbristen. :twisted:

Fast är det inte snarare helt tvärtom, att de morgonpigga har mer nytta av vintertid (när man får gå upp en timme tidigare) medan de kvällpigga får ut mer nytta av sommartid (när man får gå upp en timme senare)?
Senast redigerad av Furienna 2016-11-01 18:14:34, redigerad totalt 6 gånger.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

VINTERTID! Dags att ställa om klockorna!

Inläggav ankhh » 2016-11-01 19:00:35

Furienna skrev:
ankhat skrev:För mig är det en stor lättnad när dygnet återställs till det normala. Jag vänjer mig aldrig vid sommartiden, och är därtill nattmänniska, så det handlar om att plåga sig upp (ännu) en timme för tidigt mer än halva året.

Antar att det är morgonpigga som håller på och tjatar om att sommartid borde råda året om, med kvasivetenskapliga resonemang om hur många extra soltimmar det skulle bli då. Som om det skulle uppväga sömnbristen. :twisted:

Fast är det inte snarare helt tvärtom, att de morgonpigga har mer nytta av vintertid (när man får gå upp en timme tidigare) medan de kvällpigga får ut mer nytta av sommartid (när man får gå upp en timme senare)?

Är det?

Låt oss för enkelhetens skull anta att jag behöver gå upp klockan 7 för att så småningom komma till jobbet i rimlig tid.

Vid omställningen till sommartid flyttas klockan fram. Det betyder att det som dagen innan var klockan 7 nu är klockan 8, och sommartid klockan 7 motsvarar alltså normaltid klockan 6. Upp en timme tidigare för att fortfarande gå upp klockan 7. En timmes förlorad sömn.

Vid återställningen till normaltid ställs klockan tillbaka. Jämfört med sommartid blir det en timmas extra sömn den där första morgonen: normaltid klockan 7 motsvarar sommartid klockan 8.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

VINTERTID! Dags att ställa om klockorna!

Inläggav Furienna » 2016-11-01 19:53:23

Fast det rör sig om bara två gånger om året (vilket för all del är nog jobbigt för många, men ändå). Men sedan gör sommartiden så att vi får en extra soltimme på eftermiddagen eller kvällen under halva året, vilket är bra för morgontrötta. Jag tycker i och för sig att vi skulle följa naturens klocka året om (så att klockan tolv på dagen alltid är när solen står som högst på himlen). Men jag vet också om att det finns några fördelar med sommartid...
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

VINTERTID! Dags att ställa om klockorna!

Inläggav Dagobert » 2016-11-01 20:06:39

Dom tar ifrån oss en timme på våren och så får vi tillbaka den på hösten. Men var finns den timmen under tiden?

Fundering av Claes Eriksson, Galenskaparna
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

VINTERTID! Dags att ställa om klockorna!

Inläggav nallen » 2016-11-01 20:23:04

Den förvaras i ett litet skjul bakom bensinmacken i Rögle.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

VINTERTID! Dags att ställa om klockorna!

Inläggav ankhh » 2016-11-01 20:25:47

Furienna skrev:Fast det rör sig om bara två gånger om året (vilket för all del är nog jobbigt för många, men ändå). Men sedan gör sommartiden så att vi får en extra soltimme på eftermiddagen eller kvällen under halva året, vilket är bra för morgontrötta. Jag tycker i och för sig att vi skulle följa naturens klocka året om (så att klockan tolv på dagen alltid är när solen står som högst på himlen). Men jag vet också om att det finns några fördelar med sommartid...

Nja, jag tog just omställningarna som pedagogiskt exempel för att visa att det är under sommartid man tvingas gå upp tidigare. Det stämmer nog att det för många är just omställningarna som är jobbigast, och för dem är det kanske lika jobbigt att återgå till normaltid. I mitt (och säkert x antal andras) fall är det sommartiden i sig som är jobbig. Jag känner hela tiden att jag tvingas upp en timme för tidigt. Så kommer äntligen normaltiden - för mig är alltså den omställningen efterlängtad och inte alls jobbig.

Dagobert skrev:Dom tar ifrån oss en timme på våren och så får vi tillbaka den på hösten. Men var finns den timmen under tiden?

Fundering av Claes Eriksson, Galenskaparna

Den timmen? "Den timmen"?! Det är ju för katten 7 månader x en timme per dag som bara försvinner. Men vart, det är minsann frågan?
---
Redigering efter Nallens post: Det måste vara ett stort skjul, som rymmer alla de timmarna. :wink:
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

VINTERTID! Dags att ställa om klockorna!

Inläggav Huggorm » 2016-11-01 20:57:43

I morse var det en plåga när klockan ringde, jag var mitt i djupaste REM-sömn. Därtill har jag varit enormt trött både hela måndag och tisdag. Kommer ta tid innan allt stämmer igen.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

VINTERTID! Dags att ställa om klockorna!

Inläggav ankhh » 2016-11-01 21:16:56

Huggorm skrev:I morse var det en plåga när klockan ringde, jag var mitt i djupaste REM-sömn. Därtill har jag varit enormt trött både hela måndag och tisdag. Kommer ta tid innan allt stämmer igen.

Usch, lider med dig!

Kan du göra morgonen lättare med att snooza lite, eller är du en sådan som behöver vakna och gå upp direkt? (För mig vore det ännu värre - det händer att jag ställer klockan lite för tidigt just för att kunna mjukstarta med lite snooze.)
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

VINTERTID! Dags att ställa om klockorna!

Inläggav kiddie » 2016-11-01 21:20:33

Dagobert skrev:
kiddie skrev:Sedan säger min läkare att förskjuten sömnfas inte finns.

Enligt dina läkare finns du väl inte alls.


Nä... det har ju hänt med.... som när jag skulle bli utskriven en gång... då fick jag frågan om vem jag var, vad jag gjorde där och hur länge jag varit där. :-)003

Jag fick komma ut iallafall.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

VINTERTID! Dags att ställa om klockorna!

Inläggav Furienna » 2016-11-01 21:21:21

ankhat skrev:
Huggorm skrev:I morse var det en plåga när klockan ringde, jag var mitt i djupaste REM-sömn. Därtill har jag varit enormt trött både hela måndag och tisdag. Kommer ta tid innan allt stämmer igen.

Usch, lider med dig!

Kan du göra morgonen lättare med att snooza lite, eller är du en sådan som behöver vakna och gå upp direkt? (För mig vore det ännu värre - det händer att jag ställer klockan lite för tidigt just för att kunna mjukstarta med lite snooze.)

Jag har fått en sådan där vecka igen, när jag är uppe på nätterna och inte kommer upp förrän på någon gång på eftermiddagen. Jag vet ju inte om det har just med klockomställningen att göra, men jag vet i alla fall hur vidrigt det är med sådana där sömnruckningar. Fast det värsta är folk, som inte har någon aning om hur det är. De tror ju bara att man är lat och vill leva bekvämt på skattebetalarnas bekostnad. Jo shit, för det är ju bekvämt att ha ett funktionshinder. :roll:
Senast redigerad av Furienna 2016-11-01 21:27:39, redigerad totalt 3 gånger.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in