Dåligt bemötande från myndigheter

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Dåligt bemötande från myndigheter

Inläggav Ericus » 2016-10-26 15:37:59

Jag föreställer mig att det finns personer här på forumet som har erfarenheter av dåligt bemötande från handläggare/myndighetspersoner etc. Hur tänker/resonerar ni i såna situationer? Jag skulle uppskatta tips och verktyg för att stå på sig och inte låta sig brytas ner.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Dåligt bemötande från myndigheter

Inläggav Batte » 2016-10-26 15:41:44

Dokumenter alt, vil jeg si. Dokumenter deretter at det er dokumentert. :-)002 :-)051
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Dåligt bemötande från myndigheter

Inläggav Overflow » 2016-10-26 15:45:54

Be att få prata med någon annan
Overflow
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2016-08-13

Dåligt bemötande från myndigheter

Inläggav Flinta » 2016-10-26 18:24:41

Kan vara bra att berätta för myndighetspersoner vad det är som man upplever inte fungerar i kommunikationen. Och sen kan man i den utsträckning man orkar försöka få personen att förstå varför man vill byta. Säger man bara "Jag vill byta" kan det vara bra att ha förberett sig så man kan argumentera/tala för sin sak. Ett möte kan ofta bli bättre mellan sex ögon än fyra så ta med någon som "känner" dig (anhörig, vårdkontakt, vän). Alla tolkar kommunikation olika.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Dåligt bemötande från myndigheter

Inläggav Ericus » 2016-10-26 19:57:52

Flinta skrev:Kan vara bra att berätta för myndighetspersoner vad det är som man upplever inte fungerar i kommunikationen. Och sen kan man i den utsträckning man orkar försöka få personen att förstå varför man vill byta. Säger man bara "Jag vill byta" kan det vara bra att ha förberett sig så man kan argumentera/tala för sin sak. Ett möte kan ofta bli bättre mellan sex ögon än fyra så ta med någon som "känner" dig (anhörig, vårdkontakt, vän). Alla tolkar kommunikation olika.


Jag förstår vad du menar och jag håller med. Klart att man behöver förklara vad man är missnöjd med och varför man vill byta. Annars är risken att samma problem uppstår med nästa person. Jag håller också med om att mötet kan bli bättre mellan sex ögon, i alla fall om man har med sig någon som känner en. Den möjligheten har jag dock inte.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Dåligt bemötande från myndigheter

Inläggav Batte » 2016-10-26 19:59:38

Snakker vi inkompetente eller ubehagelige personer? Eller kanskje byråkratiet personifisert? Eller annet?

Jeg blir utmattet av slikt, siden det gjerne involverer "løse tråder". Det kan hjelpe å systematisere for å få kontroll. Liste opp argumenter, skrive logg, skrive referater, lage en oversikt over dokumenter og eventuelt skrive ned tanker man har. Skrive "jukselapp" før møter, sende mail eller brev om ting de ellers vil kunne ta muntlig.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Dåligt bemötande från myndigheter

Inläggav Ericus » 2016-10-26 20:03:07

Batte skrev:Dokumenter alt, vil jeg si. Dokumenter deretter at det er dokumentert. :-)002 :-)051


Jovisst, det kan man göra. I detta fall har det dock inte skett några uppenbara övertramp. Jag upplever dock att jag får ett nedlåtande och hånfullt bemötande, samt att personkemin inte fungerar. Det är obehagligt att känna så när tanken är att personen i fråga ska hjälpa en.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Dåligt bemötande från myndigheter

Inläggav Ericus » 2016-10-26 20:04:18

Batte skrev:Snakker vi inkompetente eller ubehagelige personer? Eller kanskje byråkratiet personifisert? Eller annet?

Jeg blir utmattet av slikt, siden det gjerne involverer "løse tråder". Det kan hjelpe å systematisere for å få kontroll. Liste opp argumenter, skrive logg, skrive referater, lage en oversikt over dokumenter og eventuelt skrive ned tanker man har. Skrive "jukselapp" før møter, sende mail eller brev om ting de ellers vil kunne ta muntlig.


Tack för din kommentar. Vi snackar om kategorin obehagliga personer. Jag får känslan att personen försöker manipulera mig, men kan inte sätta fingret på varför jag känner så. Det kan bero på att kroppsspråk/mimik och verbalt budskap inte hänger ihop, men jag vet inte säkert.

Om det finns en möjlighet att byta handläggare så är det helt klart att föredra. Det tar så mycket energi att behöva vara på sin vakt.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Dåligt bemötande från myndigheter

Inläggav Batte » 2016-10-26 20:15:10

Leit å høre! :-)Hug

Det er så provoserende når folk oppfører seg slik. Nedlatende og med hån altså. :x icon Tror du det kan hjelpe dersom du forklarer hvordan du opplever møtene? Eller eventuelt om du kommer med ønsker om hvordan kommunikasjonen skal være? Hvis oppførselen gjør deg usikker, kanskje det kan hjelpe å ha en agenda eller sjekkliste klar?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Dåligt bemötande från myndigheter

Inläggav Batte » 2016-10-26 20:24:28

Ericus skrev:Jag får känslan att personen försöker manipulera mig, men kan inte sätta fingret på varför jag känner så. Det kan bero på att kroppsspråk/mimik och verbalt budskap inte hänger ihop, men jag vet inte säkert.

Om det finns en möjlighet att byta handläggare så är det helt klart att föredra. Det tar så mycket energi att behöva vara på sin vakt.


Hvis du kan bytte er jo det best, helt klart. Det kan jo bero på at hun (/han) tar utgangspunkt i seg selv og ikke i deg. Men det blir jo bare spekulasjoner fra min side.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Dåligt bemötande från myndigheter

Inläggav Ericus » 2016-10-26 20:26:20

Batte skrev:Leit å høre! Det er så provoserende når folk oppfører seg slik. Nedlatende og med hån altså. Tror du det kan hjelpe dersom du forklarer hvordan du opplever møtene? Eller eventuelt om du kommer med ønsker om hvordan kommunikasjonen skal være? Hvis oppførselen gjør deg usikker, kanskje det kan hjelpe å ha en agenda eller sjekkliste klar?


:-)Happy Jag vet inte om det skulle förändra något. Personen vet sen tidigare att jag har svårigheter att tolka kroppsspråk och att det tar mycket energi. Visst kan man ha en agenda, men för min del rubbas den lätt om det sker nåt oväntat. Och som sagt så tar det mycket energi att vara på sin vakt. Men jag har ytterligare en handläggare som står över personen i fråga. Jag skulle kunna fråga hen om möjligheterna att byta och orsaken.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Dåligt bemötande från myndigheter

Inläggav Batte » 2016-10-26 20:33:51

Ericus skrev: :-)Happy Jag vet inte om det skulle förändra något. Personen vet sen tidigare att jag har svårigheter att tolka kroppsspråk och att det tar mycket energi.

Da har jo du gitt uttrykk for dine behov og gjort det du kan gjøre. :-)Happy

Ericus skrev: Visst kan man ha en agenda, men för min del rubbas den lätt om det sker nåt oväntat. Och som sagt så tar det mycket energi att vara på sin vakt. Men jag har ytterligare en handläggare som står över personen i fråga. Jag skulle kunna fråga hen om möjligheterna att byta och orsaken.

Du skal ikke behøve å være på vakt. Å snakke med den overordnede høres ut som en god ide. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Dåligt bemötande från myndigheter

Inläggav Ericus » 2016-10-26 20:42:17

Batte skrev:Du skal ikke behøve å være på vakt. Å snakke med den overordnede høres ut som en god ide.


Precis. Jag tror jag ska göra så. Tack för dina reflektioner. :-)Happy
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Dåligt bemötande från myndigheter

Inläggav Batte » 2016-10-26 21:03:36

Ericus skrev:
Batte skrev:Du skal ikke behøve å være på vakt. Å snakke med den overordnede høres ut som en god ide.


Precis. Jag tror jag ska göra så. Tack för dina reflektioner. :-)Happy

:-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Dåligt bemötande från myndigheter

Inläggav Flinta » 2016-10-26 21:11:35

Ericus skrev:Jag håller också med om att mötet kan bli bättre mellan sex ögon, i alla fall om man har med sig någon som känner en. Den möjligheten har jag dock inte.
Den möjligheten hade inte jag heller tidigare men idag har jag boendestödjare, bl a för det. (Hoppas det inte är ditt behov av boendestöd som ifrågasätts av handläggaren..).
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Dåligt bemötande från myndigheter

Inläggav Ericus » 2016-10-26 21:22:26

Flinta skrev:Den möjligheten hade inte jag heller tidigare men idag har jag boendestödjare, bl a för det. (Hoppas det inte är ditt behov av boendestöd som ifrågasätts av handläggaren..).


Jag är så pass högfungerande att jag inte har något behov av boendestödjare. Men om det visar sig att jag får upprepade problem i kontakten med myndigheter så kanske det bedöms att jag har behov av en sådan som kan delta/stötta i de sammanhangen. Det återstår att se. Något som skapar frustration är att de fått information om mina problem, men trots det inte tar praktisk hänsyn till dessa, t.ex. vid mötena i fråga.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in