Aktiviteter bekostade av försäkringskassan

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aktiviteter bekostade av försäkringskassan

Inläggav xxxxx » 2016-06-03 20:07:57

Hej!

Om man jag aktivitetsersättning kan man ju få vissa aktiviteter bekostat av försäkringskassan.
Jag funderar på att börja på någon form av meditation/yoga för min ångest. Jag har kollat upp priser på detta och ett årskort ligger på ca 6000kr..:/
Skulle jag kunna be om att få el del av denna summa betalad? Jag vill inte verka "girig" eller hur man förklarar det.
Hur mycket har ni fått?
xxxxx
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2012-08-01

Aktiviteter bekostad av försäkringskassan

Inläggav Flinta » 2016-06-03 20:45:53

Hej,

du kan söka upp en sjukgymnast som har landstingsavtal och få guidning i t ex Basal kroppskännedom, qigong, meditation, avslappning, sätt att andas på osv. Priset går på högkostnadskortet. Så du behöver inte gå privat. Det behöver inte bli dyrt. Om du har en läkarkontakt kan du be att få en remiss. Förutom enskild guidning kan man gå i grupp där jag bor om man vill det. Annars finns nätet, många guidningar att lyssna och/eller se på som man kan göra hemma.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Aktiviteter bekostad av försäkringskassan

Inläggav rapchic » 2016-06-03 22:49:59

Jag har väl fått ca 1000:- åt gången men då har sakerna jag sökt för inte kostat mer heller. Fråga din handläggare, då kan du få veta på ett ungefär om det är ok eller inte (dom har väldigt konstiga regler däremot, jag har tex fått avgiften till karaten betald men inte en kurs som skulle vara jätteviktigt för vad som då var ett framtida jobb).
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Aktiviteter bekostad av försäkringskassan

Inläggav Liljan » 2016-06-04 0:23:20

Först skickar du in en blankett med ansökan om att få bidrag till det, därefter kommer du få svar på om du får det godkänt och isåfall om du får hela beloppet eller delar av det. Bestämmer du dig för att köpa kortet skickar du bara in kvittot så får du pengarna på kontot.

Du kan köpa kortet direkt också och skicka in kvittot tillsammans med ansökan, men risken är ju att du får avslag och då får du ju inte igen pengarna.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Aktiviteter bekostad av försäkringskassan

Inläggav xxxxx » 2016-06-04 21:25:31

Tack för tipsen!

Men hur mycket pengar har fått beviljat?
xxxxx
 
Inlägg: 142
Anslöt: 2012-08-01

Aktiviteter bekostad av försäkringskassan

Inläggav slackern » 2016-06-04 21:34:50

Det är väl bara att söka och se hur mycket du kan få?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Aktiviteter bekostad av försäkringskassan

Inläggav rbroberg » 2016-07-26 11:49:27

Boka in ett möte med din handläggare på FK, så gör ni upp en individuell plan om vad för aktiviteter du vill syssla med. Sedan skickar du in blanketten.
Det var så jag gjorde. :)
Har fått för dels studier när jag ville testa det (och behålla aktivitetsersättningen), när jag studerade mindre än 25%.
Sedan fått för lägervistelse, ridterapi och simning + resekostnader till och från aktiviteterna.
Så jag har gjort upp en plan och skickar in blanketter med jämna mellanrum för att få pengarna utbetalda.

Jag är väldigt tacksam för att FK har varit så hjälpsamma i mitt fall, hade nog varit mycket mer isolerad annars.
Och nu är jag sugen på att försöka börja studera igen.
rbroberg
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2013-11-27
Ort: Göteborg

Aktiviteter bekostad av försäkringskassan

Inläggav marxisten » 2016-07-26 13:06:01

xxxxx skrev:Tack för tipsen!

Men hur mycket pengar har fått beviljat?


Jag har fått min bowling beviljad och summan är hela kostnaden för aktiviteten. Kravet är att det ska godkännas av din handläggare, medverka till förbättrad arbetsförmåga (bowling är ex bra för koncentration i mitt fall) samt vara den billigaste, (ex finns dry två gym ex och en kostar 250 kronor/månad och en 450/månad får du ersättning för 250/månad).

Aldrig hört om någon övre gräns.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Aktiviteter bekostade av försäkringskassan

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-08 22:45:39

Tänk på att du måste lägga ut från egen ficka först. Sen skickar du in kvitton eller uppger vad det kostade. Och sen får du pengarna efter några veckor..
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Aktiviteter bekostade av försäkringskassan

Inläggav rbroberg » 2016-10-19 21:08:20

Xtrail3344 skrev:Tänk på att du måste lägga ut från egen ficka först. Sen skickar du in kvitton eller uppger vad det kostade. Och sen får du pengarna efter några veckor..


Man kan även ansöka om förskott, blanketten hos FK heter "ansökan om förskott för särskild ersättning i samband med aktiviteter"
och där man får pengarna efteråt heter blanketten "ansökan om särskild ersättning för kostnader i samband med aktiviteter".

Blanketterna finns på FK's hemsida :)
rbroberg
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2013-11-27
Ort: Göteborg

Aktiviteter bekostade av försäkringskassan

Inläggav Overflow » 2016-10-20 15:49:42

marxisten skrev:samt vara den billigaste, (ex finns dry två gym ex och en kostar 250 kronor/månad och en 450/månad får du ersättning för 250/månad).

Men finns det någon grund för att man behöver gå på det dyrare så kan man få gå på det, det är inte alltid billigaste som gäller.
Overflow
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2016-08-13

Återgå till Aspergare och vården



Logga in