Partiledardebatt

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Partiledardebatt

Inläggav Julianus » 2016-10-10 20:38:53

Wine skrev:
KrigarSjäl skrev:Löfvén och Sjöstedt är bra.


Jimmie Åkesson hade rätt i att Stefan Löfven stod och ljög i direktsändning:

DN - Expo: Inga belägg för att SD använt hakkors
Publicerad 2016-10-10 20:26

Det finns bevis för att Sverigedemokraterna använde hakkors på sina möten när partiledaren Jimmie Åkesson blev medlem i partiet för drygt 20 år sedan. Det hävdade statsminister Stefan Löfven i söndagens partiledardebatt i Sveriges Television. Men påståendet är felaktigt, enligt den antirasistiska stiftelsen Expo.



Bakgrund. Tv-debatten

I söndagens partiledardebatt i Sveriges Television hävdade statminister Stefan Löfven att Sverigedemokraterna är nazistiskt – något han backade ifrån efteråt – och att Jimmie Åkesson gick med i SD när partiet ”hade hakkors på sina möten”.

– Du står och ljuger, svarade Åkesson.

Under debatten skickade SD ut ett pressmeddelande om att statsministern skulle KU-anmälas.

Och din poäng är? :roll:
Julianus
 
Inlägg: 9386
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Partiledardebatt

Inläggav Huggorm » 2016-10-10 20:39:44

Löfven är pinsam. Osakliga påståenden om att SD är nazister kan duga för tramsiga ungdomar på nätet men en partiledare skall vara över den nivån. I detta liknar Löfven sin föregångare Juholt som också kunde häva ur sig påståenden tagna rakt ur luften.
Huggorm
 
Inlägg: 22246
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Partiledardebatt

Inläggav Julianus » 2016-10-10 20:47:02

Det är också pinsamt att Jimmie tar på sig offerkoftan varje dag. Och vad är det för "fula ord" som har sagts? :roll:
Julianus
 
Inlägg: 9386
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Partiledardebatt

Inläggav Wine » 2016-10-10 20:47:42

Känns verkligen inte bra med en person som inte drar sig för att använda rena lögner för att smutskasta och misstänkliggöra. Desperationen verkar vara stor, partierna kämpar ju om väljare och SD vinner ju fler och fler väljare, efter en händelse som denna lär de väl också få ökade sympatier.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Partiledardebatt

Inläggav Julianus » 2016-10-10 20:50:54

Är det normalt i svensk politik när en politiker tappade fattningen framför tv-kameran?
Julianus
 
Inlägg: 9386
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Partiledardebatt

Inläggav Wine » 2016-10-10 20:52:55

Julianus skrev:Är det normalt i svensk politik när en politiker tappade fattningen framför tv-kameran?


Tror inte det, att en statsminister gör bort sig som igårdagens debatt hör nog till ovanligheterna. Men folket får vad de har röstat fram.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Partiledardebatt

Inläggav Julianus » 2016-10-10 20:54:21

Wine skrev:
Julianus skrev:Är det normalt i svensk politik när en politiker tappade fattningen framför tv-kameran?


Tror inte det, att en statsminister gör bort sig som igårdagens debatt hör nog till ovanligheterna. Men folket får vad de har röstat fram.

Okej, för det var det som hände när Jimmie hade ordet.
Julianus
 
Inlägg: 9386
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Partiledardebatt

Inläggav Wine » 2016-10-10 20:55:45

Julianus skrev:
Wine skrev:
Julianus skrev:Är det normalt i svensk politik när en politiker tappade fattningen framför tv-kameran?


Tror inte det, att en statsminister gör bort sig som igårdagens debatt hör nog till ovanligheterna. Men folket får vad de har röstat fram.

Okej, för det var det som hände när Jimmie hade ordet.


Ja det var mycket pinsamt att Stefan Löfven stod och ljög om SD och Jimmie Åkesson i direktsändning.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Partiledardebatt

Inläggav Legacy » 2016-10-10 23:36:07

Gustav Fridolin vann den, alliansen tramsade mest run
Legacy
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2014-09-02

Partiledardebatt

Inläggav ankhh » 2016-10-10 23:50:34

Jag såg inte debatten. Förutom att jag inte har TV så räknade jag med att det skulle bli trams, och därmed slöseri med min tid att titta.

Men jag läste också vad DN skrev om Expo angående SD och hakkorsen. Jag läste hela artikeln (DN - Expo: Inga belägg för att SD använt hakkors). Fortsätter man så sägs det:

Enligt den antirasistiska stiftelsen Expo saknas belägg för att SD någon gång ska ha använt sig av hakkors.

– Stefan Löfven har fel i sak. Det han försöker ge uttryck för, att Sverigedemokraterna var sammanflätat med nazismen under den tiden, är korrekt. Men partiet har inte använt hakkors på sina möten, säger Daniel Pohl, vd för Expo.

För sex år sedan skrev han tillsammans med Mikael Ekman boken ”Ut ur skuggan” om SD:s historia. I bildmaterialet finns exempel på nazistiska symboler på personer som befinner som på SD:s möten, men några hakkors har inte förekommit.

Det kan vara riktigt att SD idag inte är nazister, men Expo har alltså inte helt gått emot Löfvens påstående, utan bara detta med hakkorsen. Rätt ska vara rätt. :wink:
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Partiledardebatt

Inläggav Wine » 2016-10-11 10:39:44

Jo jag läste faktiskt hela artikeln och man kommer inte ifrån att det Stefan Löfven hävdade inte stämmer:

S-ledaren vidhöll däremot när DN intervjuade honom i tv-studion efter sändningen att hakkors användes på SD:s möten när Jimmie Åkesson gick med i partiet våren 1995.

– Han gick med i partiet när de hade nazistiska flaggor, sade Stefan Löfven.

Har du belägg för det?

– Ja, det har jag.

Vad är det för belägg?

– Att det var så då, på den tiden hade man fortfarande det.

Enligt den antirasistiska stiftelsen Expo saknas belägg för att SD någon gång ska ha använt sig av hakkors.


http://www.dn.se/nyheter/sverige/expo-i ... Type=large

Vill man verka förtroendeingivande och åtnjuta respekt så bör man nog som sagt inte använda sig av lögner. Det som han uttryckte under partiledardebatten är ju inte det enda exemplet, han har ju också tidigare kallat SD för ett fascistiskt parti, något som inte heller stämmer.

Inte heller är Sverigedemokraterna ett rasistiskt parti.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Partiledardebatt

Inläggav Xtrail3344 » 2016-10-11 11:00:42

Julianus skrev:Är det normalt i svensk politik när en politiker tappade fattningen framför tv-kameran?


Jag tycker dom gör bort sig hela tiden. Allihopa.
Xtrail3344
 
Inlägg: 1359
Anslöt: 2015-09-11

Re: Partiledardebatt

Inläggav Julianus » 2016-10-11 13:28:56

Angående det där pappret som rullades ut.

Så barnsligt av Åkesson. Kör han alltså med barnlogiken - jag får vara dum för andra är också dumma?
Jösses, väx upp :roll:

Två fel gör inte ett rätt.
Julianus
 
Inlägg: 9386
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Partiledardebatt

Inläggav Wine » 2016-10-11 21:40:47

Sverigedemokraterna KU-anmäler statsministern:

DN - Sverigedemokraterna KU-anmäler Stefan Löfven
Uppdaterad 20:20 Publicerad 15:58

Sverigedemokraterna anmälde på tisdagen statsminister Stefan Löfven (S) till riksdagens konstitutionsutskott för hans påståenden att SD är nazistiskt och att partiet ska ha använt hakkors på möten under 90-talet när partiledaren Jimmie Åkesson blev medlem. Som belägg hänvisar Löfven till fem länkar som skickats till DN, men några hakkors på SD-möten syns inte på bilderna.


Fakta. Regeringsformen om saklighet

I regeringsformens första kapitels nionde paragraf står:
”Domstolar samt förvaltningsmyndigheter och andra som fullgör offentliga förvaltningsuppgifter ska i sin verksamhet beakta allas likhet inför lagen samt iaktta saklighet och opartiskhet.”
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Partiledardebatt

Inläggav Julianus » 2016-10-12 0:06:47

Det är så patetiskt att anmäla, som att gå till sin mamma och säga: "Mamma, han har varit dum mot mig".
Barnfasoner, helt enkelt.

Denna artikel sammanfattar mycket om lättkränkta Jimmie (islamofoben).

Expressen skrev:Det börjar bli tröttsamt. Varje gång någon säger sanningen om Sverigedemokraterna så plockar Jimmie Åkesson fram sin försmådd-pojke-look och nästan snyftar ”bu hu hu. Kalla mig inte rasist”. Och nu ska till också med riksdagens konstitutionsutskott tvingas behandla frågan om att Åkesson kände sig kränkt under SVT:s partiledardebatt i söndags.
Jag har full förståelse för att det inte är roligt att bli kallad för rasist. Men jag har väldigt svårt att känna sympati med Åkesson och hans krokodiltårar.
Om du inte vill bli kallad för rasist så är det faktiskt en osedvanligt dålig strategi att bli partiledare för ett rasistiskt parti.
Låt oss ta det från början.
Jimmie Åkesson valde att 1995 att lämna moderat skolungdom för att i stället bli medlem i Sverigedemokraterna. Det som lockade den unge Åkessons intresse var ett litet parti befolkat av skinnskallar och några gamla nazister. Ett parti där hakkors prydde möteslokaler, som drev kravet om repatriering av alla människor som kommit till Sverige efter 70-talet och där det var helt okej att vid högtidliga tillfällen bära naziuniform.


http://www.expressen.se/debatt/fortsatt ... asistiskt/
Julianus
 
Inlägg: 9386
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Partiledardebatt

Inläggav nallen » 2016-10-12 8:02:40

Wine skrev:Sverigedemokraterna KU-anmäler statsministern

En smula fånigt kan man tycka. Samtidigt kan jag förstå att man anser det principiellt viktigt att en statsminister inte står och ljuger om sina kollegor och motståndare. Fast, är KU verkligen rätt instans att klaga hos? Har de mandat att se till att politiker inte far med osanning? De borde ha väldigt mycket att göra i så fall.
nallen
 
Inlägg: 19461
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Partiledardebatt

Inläggav Huggorm » 2016-10-12 19:13:15

Julianus skrev:Det är så patetiskt att anmäla, som att gå till sin mamma och säga: "Mamma, han har varit dum mot mig".
Barnfasoner, helt enkelt.
Jag har för mig att du inte brukar tycka det samma när det är någon svart eller muslim som blir kränkt och anmäler?
Huggorm
 
Inlägg: 22246
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Partiledardebatt

Inläggav slackern » 2016-10-12 19:52:57

Huggorm skrev:
Julianus skrev:Det är så patetiskt att anmäla, som att gå till sin mamma och säga: "Mamma, han har varit dum mot mig".
Barnfasoner, helt enkelt.
Jag har för mig att du inte brukar tycka det samma när det är någon svart eller muslim som blir kränkt och anmäler?


Lustigt jag tänkte faktiskt exakt det samma.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Partiledardebatt

Inläggav Wine » 2016-10-13 9:03:58

nallen skrev:
Wine skrev:Sverigedemokraterna KU-anmäler statsministern

En smula fånigt kan man tycka. Samtidigt kan jag förstå att man anser det principiellt viktigt att en statsminister inte står och ljuger om sina kollegor och motståndare. Fast, är KU verkligen rätt instans att klaga hos? Har de mandat att se till att politiker inte far med osanning? De borde ha väldigt mycket att göra i så fall.


Jo, det finns ju en hel del som skulle kunna anmälas till KU om man tänker på vad politiker har sagt sedan senaste valet exempelvis, Magdalena Andersson är den första jag tänker på efter Stefan Löfven som borde vara aktuell för KU-anmälning.

Jag tycker nog att det är principiellt viktigt, man bör kunna lita på vad politiker säger, åtminstone borde man kunna kräva av dem att de inte ägnar sig åt att sprida rena lögner.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Partiledardebatt

Inläggav Wine » 2016-10-13 9:07:46

Inga belägg för hakkors säger vice statsminister Isabella Lövin (MP):

Vice statsminister Isabella Lövin (MP) säger sig inte ha sett några belägg för att Sverigedemokraterna ska ha använt nazistiska hakkors på sina möten när partiledaren Jimmie Åkesson blev medlem 1995. Men statsminister Stefan Löfven (S) backar inte från sina uttalanden som anmälts till riksdagens konstitutionsutskott (KU).
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Partiledardebatt

Inläggav Julianus » 2016-10-13 13:24:57

Som sagt, patetiskt av Jimmie. Väx upp, för sjutton! Du är politiker, inte en liten pojk.
Bete dig som en vuxen! Rena barnfasoner!

"Buhu, jag är lättkränkt, jag är orättvist behandlad, får ingen inflytande, alla undviker mig.

Mamma, regeringen och Alliansen är dumma mot mig"

:-)051 :roll:
Julianus
 
Inlägg: 9386
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Partiledardebatt

Inläggav Abazi » 2016-10-16 11:08:51

Någon som såg debatten mellan Sjöstedt-Lööf ? Någon som har koll på hur det gick? Jag försökte googla, men är urusel på det. (jag går alltid vilse på internet känns det som)
Jag blev nämligen extremt förvånad när jag hörde att Jonas skulle vara FÖR kilometerskatt och Annie Emot. Skulle ha satsat alla mina pengar på att det skulle ha varit tvärtom.
Abazi
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2016-02-14
Ort: Norrland

Partiledardebatt

Inläggav Huggorm » 2016-10-16 11:37:29

Abazi skrev:Någon som såg debatten mellan Sjöstedt-Lööf ? Någon som har koll på hur det gick? Jag försökte googla, men är urusel på det. (jag går alltid vilse på internet känns det som)
Jag blev nämligen extremt förvånad när jag hörde att Jonas skulle vara FÖR kilometerskatt och Annie Emot. Skulle ha satsat alla mina pengar på att det skulle ha varit tvärtom.
Varför skulle företrädaren för ett parti som låtsas vara ett landsbygdsparti vara för kilometerskatt?
Huggorm
 
Inlägg: 22246
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Partiledardebatt

Inläggav Abazi » 2016-10-16 12:10:45

Exakt, varför i hela friden???
Abazi
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2016-02-14
Ort: Norrland

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in