Första besöket på vårdcentralen om en vecka

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Första besöket på vårdcentralen om en vecka

Inläggav slackern » 2016-09-28 14:49:57

hearnothing skrev:Jahopp, igår (snart två år efter jag startade tråden) fick jag min diagnos: Aspergers syndrom.

Eftersom Prima använder sig av ICD-10 ger dom fortfarande diagnosen AS och inte Autismspektrumtillstånd/störning.


Det är lag på att alla EU-stater skall använda sig utav ICD-10 så inte alls konstigt.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Första besöket på vårdcentralen om en vecka

Inläggav hearnothing » 2016-09-28 14:58:16

slackern skrev:Det är lag på att alla EU-stater skall använda sig utav ICD-10 så inte alls konstigt.


Ok. Inga klagomål från min sida eftersom jag föredrar AS som diagnos men jag trodde att det var en del i Sverige som fick Autismspektrum*-diagnoser från DSM-V. Är inte helt uppdaterad på det där.
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Första besöket på vårdcentralen om en vecka

Inläggav slackern » 2016-09-28 15:09:44

hearnothing skrev:
slackern skrev:Det är lag på att alla EU-stater skall använda sig utav ICD-10 så inte alls konstigt.


Ok. Inga klagomål från min sida eftersom jag föredrar AS som diagnos men jag trodde att det var en del i Sverige som fick Autismspektrum*-diagnoser från DSM-V. Är inte helt uppdaterad på det där.


Jag själv blev diagnostiserad tidigare i år inom Stockholms landsting och i min kopia på utredningen har jag blivit diagnostiserad med ASD enligt DSM-5 och AS enligt ICD-10, eller dom använde sig utav diagnoskriterierna enligt DSM-5 så har dom översatt det till AS enligt journalsystemet. Men jag bryr mig verkligen inte vilken diagnos jag har för bägge är ju inom autismspektrumet och jag har ju så pass bra självförtroende att jag vet att jag inte framstår som utvecklingsstörd.

Men men huvudsaken är att du är nöjd med utredningen och resultatet.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Första besöket på vårdcentralen om en vecka

Inläggav slackern » 2016-09-28 15:11:29

Zima33 skrev:
hearnothing skrev:
Zima33 skrev:Jag har ADD-diagnos, det är en variant av ADHD (det finns tre varianter) så får du ADD-diagnos så har du ADHD.
På min medicinetikett står det typ "för behandling av ADHD".
DAMP-diagnosen sätts väl inte ens längre?


Jo, jag har ju övergripande koll. Men den tredje känner jag inte till.

Jag är inte alls hyperaktiv fysiskt (men tydligen kan man ha ADHD ändå) och jag saknar en del av grunderna för både ADD och ADHD och tror inte att jag har någon av dom själv direkt. Men vill dom ge mig det (också?) tar jag emot det. Däremot köper jag inte enbart en AD(H)D-diagnos.

DAMP finns inte såvitt jag vet, men det används ju en del i språkligt bruk. Att "DAMPa" t.ex.


Jo DAMP finns som diagnos men numera sätter man ADHD och/eller DCD som diagnos i stället. (Developmental coordination disorder, vet inte vad det heter på svenska ... motorisk störning eller något.


Developmental betyder utveckling och disorder betyder störning, men det andra har du helt rätt i. Jag tror att dom flesta som Gillberg diagnostiserade med DAMP har fått någon form utav autism diagnos i dagsläget.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in