¿Göteborg?

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: atoms, Alien

¿Göteborg?

Inläggav rbroberg » 2016-08-27 14:10:44

rbroberg skrev:Tyvärr måste jag meddela att jag har fått förhinder och inte kan komma, tråkigt :(
Hoppas ni får det trevligt! :)


Hittade en lösning på problemet, så jag kommer, om än lite sent...
Försöker leta upp er längs vägen! :)
rbroberg
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2013-11-27
Ort: Göteborg

¿Göteborg?

Inläggav noterbart » 2016-08-27 15:36:23

TORatANDET skrev:noterbart,
Mitt syfte med att arrangera träffarna är:
"Erbjuda möjlighet att en gång i månaden under enkla former träffa andra med asperger/autism i Göteborg." Jag har en förhoppning om att utveckla träffarna efterhand, sakta.
Ditt syfte med att åka dit, har jag inte kunskap att uttala mig om.
Jag lämnar inte ut detaljer mer än att vi var 9 personer på förra träffen,
samt vad som står på: http://aspi.se/traffar.htm
Det tar tid att lära känna nya människor!

rbroberg och andra,
Vi ses!


Jag försöker förstå det hela, och jag kan väldigt lite om asperger och har inte haft mina diagnoser särskilt länge. Men min uppfattning är att asperger och autism skiljer sig extremt mycket mellan personer, och det är ganska mycket baserat på aspergerforum.
Har svårt att man får ett utbytte med att träffa vem som helst med diagnosen.
Jag skulle inte gått i vilket fall idag för har inte blivit helt återställd ifrån förkylningen, men frågar för att få veta och hur tanken är för jag bor i Göteborg.

Hade väl gått ditt och spionerat annars om inte hostan skulle förstört min täckmantel. :-)040
noterbart
 
Inlägg: 102
Anslöt: 2016-08-01
Ort: Göteborg

¿Göteborg?

Inläggav Moggy » 2016-08-27 17:15:58

noterbart skrev:Jag försöker förstå det hela, och jag kan väldigt lite om asperger och har inte haft mina diagnoser särskilt länge. Men min uppfattning är att asperger och autism skiljer sig extremt mycket mellan personer, och det är ganska mycket baserat på aspergerforum.
Har svårt att man får ett utbytte med att träffa vem som helst med diagnosen.


Kan vara trevligt att ta en promenad och fika ihop med några även om man inte har så mycket gemensamt med alla.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

¿Göteborg?

Inläggav noterbart » 2016-08-27 20:48:23

Moggy skrev:Kan vara trevligt att ta en promenad och fika ihop med några även om man inte har så mycket gemensamt med alla.


Jag kanske är en aning skeptisk för att det undanhålls information, dessutom är träffarna ifrån en hemsida som drivs av ett företag som är inriktigade på tjäna pengar på diagnoser, skrivna av deras självaste VD.

För mig låter det som ett perfekt tillfälle av företagets VD att presentera sin affärverksamhet som rör autism och asperger, det finns inget lämpligare sätt än att dra ihop massa klienter som sen anlitar tjänster.

Om jag har fel så är inte mitt agerande fel, det är ju länkat ifrån deras affärsverksamhet och det är inte jag som ska behöva förklara varför jag anser någon är skumt när detaljerna utelämnas. Det är inte jag som postar träffar via ett företag som jag driver och inte vill gå in på detaljer bara kraffsa ihop random människor.
Jag har blivit lurad otroligt många gånger och det hänger ihop med diagnosen att vara godtrogen, så varför låta detta passera utan en markering eller eftertanke?

Lägg upp belägg för jag har fel tack!
noterbart
 
Inlägg: 102
Anslöt: 2016-08-01
Ort: Göteborg

¿Göteborg?

Inläggav Bali » 2016-08-28 8:06:00

För det första står det klart och tydligt att det är privatpersonen Torbjörn som arrangerar träffarna:
Torbjörn Andersson, arrangerar dessa träffar som privatperson
tor@aspi.se

För det andra är både han själv och de andra som arbetar på ASPI diagnostiserade med AST, så jag kan då inte se några konstigheter med t.ex. denna träff – en träff som jag förövrigt hoppas blev lyckad? :-)Happy

noterbart skrev:Jag har blivit lurad otroligt många gånger och det hänger ihop med diagnosen att vara godtrogen, så varför låta detta passera utan en markering eller eftertanke?


Ja, att man har gått på otaliga smällar genom åren på grund av att man varit alltför godtrogen är vi nog många som kan skriva under på, men i det här fallet hade du faktiskt inte behövt oroa dig.

Jag har själv ännu inte haft nöjet att träffa Torbjörn IRL – men jag hoppas verkligen att jag i framtiden kommer ha tillgång till mer fysisk ork, så jag har möjlighet att ta mig ner till någon träff – men av vad jag har tagit del av på nätet tycker jag mig se en både trevlig och mycket intressant person. :-)Happy
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

¿Göteborg?

Inläggav TORatANDET » 2016-08-28 8:09:40

Jag ordnar dessa träffar som privatperson, vilket ju står på infosidan!
Asperger-träffar ger definitivt ingen ekonomisk vinst, och det finns inte ens med som tanke.

Tråkigt påhopp från denne "noterbart".
Jag har såklart ingen skyldighet att göra gratisarbete med att informera en negativ person som inte ens deltar på träffarna.
(Vidare kontakt undanbedes, så länge "noterbart" bara sprider misstämning till andra.)

Jag har ordnat minst 200 asperger/autism-träffat under 20 år.
Deltagit på fler som andra ordnat: Senast en med 115 "autistics" för 1-2 veckor sedan.

Även om alla inte blir bästa vänner, så brukar asperger-träffar vara givande för de som deltar upprepat. Större träffar över mer än en dag, brukar många aspergare/autister tycka är årets höjdpunkt, eller till och med en av livets höjdpunkter!
Senast redigerad av TORatANDET 2016-08-28 8:24:37, redigerad totalt 1 gång.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

¿Göteborg?

Inläggav TORatANDET » 2016-08-28 8:22:47

Bali,
Stort tack för mycket trevligt svar!
Jag/vi planerar en asperger/autism-träff med folk från Sverige över flera dagar i början av nästa sommar. Det pratades om på träffen igår! Ingen mer info ges nu Jag hoppas vi ses då, Bali, om inte förr.

Träffen i Göteborg igår blev mycket lyckad, med två helt nya intressanta personer.
Nästa träff blir i slutet av september. En promenad runt en liten sjö. Tid är inte spikad än.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

¿Göteborg?

Inläggav noterbart » 2016-08-28 9:45:31

Bali skrev:För det andra är både han själv och de andra som arbetar på ASPI diagnostiserade med AST, så jag kan då inte se några konstigheter med t.ex. denna träff – en träff som jag förövrigt hoppas blev lyckad? :-)Happy


Precis, jag har kollat igenom allting ganska ordentligt. Däremot undrar jag vad som gör att man naivt kan tro att en person eller 4 personer som har diagnoser skulle göra saken helt lugnt. Är det totalt omöjligt att en grupp med asperger vill lura och tjäna pengar på andra med asperger?(retoriska fråga) Det tror jag knappast
, en asperger kan utnyttja andra med asperger.
Det är ingen som berättar om att dessa träffar blev lyckade mer än TORatANDET.

Jag förstod inte riktigt din poäng Bali med att allt skulle vara lugnt för att arrangören hade diagnos.
noterbart
 
Inlägg: 102
Anslöt: 2016-08-01
Ort: Göteborg

¿Göteborg?

Inläggav noterbart » 2016-08-28 10:04:10

TORatANDET skrev:Tråkigt påhopp från denne "noterbart".
Jag har såklart ingen skyldighet att göra gratisarbete med att informera en negativ person som inte ens deltar på träffarna.
(Vidare kontakt undanbedes, så länge "noterbart" bara sprider misstämning till andra.)

Jag har ordnat minst 200 asperger/autism-träffat under 20 år.
Deltagit på fler som andra ordnat: Senast en med 115 "autistics" för 1-2 veckor sedan.


Absolut inte Okej! Om jag misstänker att folk utnyttjas eller ifrågasätter något som kring träffar, som du verkligen har planerat in fullständigt vad man ska göra utan att kolla vad andra vill. Du säger att du är ansvarig och sen inte vill svara på något alls.
Kalla mig inte negativ ! Du gör reklam för ditt företag hela tiden och det går emot forumreglerna.
Använd inte dina arbetsgrejer om du nu ska vara så privat.
noterbart
 
Inlägg: 102
Anslöt: 2016-08-01
Ort: Göteborg

¿Göteborg?

Inläggav HGJ » 2016-08-28 10:31:55

noterbart skrev:
TORatANDET skrev:Tråkigt påhopp från denne "noterbart".
Jag har såklart ingen skyldighet att göra gratisarbete med att informera en negativ person som inte ens deltar på träffarna.
(Vidare kontakt undanbedes, så länge "noterbart" bara sprider misstämning till andra.)

Jag har ordnat minst 200 asperger/autism-träffat under 20 år.
Deltagit på fler som andra ordnat: Senast en med 115 "autistics" för 1-2 veckor sedan.


Absolut inte Okej! Om jag misstänker att folk utnyttjas eller ifrågasätter något som kring träffar, som du verkligen har planerat in fullständigt vad man ska göra utan att kolla vad andra vill. Du säger att du är ansvarig och sen inte vill svara på något alls.
Kalla mig inte negativ ! Du gör reklam för ditt företag hela tiden och det går emot forumreglerna.
Använd inte dina arbetsgrejer om du nu ska vara så privat.

Liknande diskussion:

http://www.aspergerforum.se/post1133910.html#p1133910
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

¿Göteborg?

Inläggav kullan » 2016-08-28 11:02:25

Jag har då fullt förtroende för träffarrangören. Hade jag bott tillräckligt nära skulle jag gladeligen deltagit i träffarna. Men jag bor i Dalarna och det är lite väl långt ifrån tyvärr.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

¿Göteborg?

Inläggav Bali » 2016-08-28 11:48:44

TORatANDET skrev:Bali,
Stort tack för mycket trevligt svar!
Jag/vi planerar en asperger/autism-träff med folk från Sverige över flera dagar i början av nästa sommar. Det pratades om på träffen igår! Ingen mer info ges nu Jag hoppas vi ses då, Bali, om inte förr.

Träffen i Göteborg igår blev mycket lyckad, med två helt nya intressanta personer.
Nästa träff blir i slutet av september. En promenad runt en liten sjö. Tid är inte spikad än.


Tack själv! :-)Happy

Jag hoppas verkligen att jag kan få någon ordning på min kroppastolle, så att jag förr eller senare har orken att dyka upp på någon träff. Jag skulle väl i och för sig kunna pressa mig, men jag vill ju även ha ork till att åtminstone ge ett hyfsat trevligt intryck. :wink:
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

¿Göteborg?

Inläggav Bali » 2016-08-28 11:55:10

noterbart skrev:Precis, jag har kollat igenom allting ganska ordentligt. Däremot undrar jag vad som gör att man naivt kan tro att en person eller 4 personer som har diagnoser skulle göra saken helt lugnt. Är det totalt omöjligt att en grupp med asperger vill lura och tjäna pengar på andra med asperger?(retoriska fråga) Det tror jag knappast
, en asperger kan utnyttja andra med asperger.
Det är ingen som berättar om att dessa träffar blev lyckade mer än TORatANDET.

Jag förstod inte riktigt din poäng Bali med att allt skulle vara lugnt för att arrangören hade diagnos.


Och jag måste då i min tur skriva att jag har svårt att riktigt förstå dig och din poäng, noterbart.

Träffarna som du finner här ordnas ju alla av personer med diagnos, eller som i alla fall känner igen sig i någon NPF diagnos. Och jag antar att det just är någon form av möte med ”likasinnade” du ändå söker efter, eftersom du överhuvudtaget tar dig tid att skriva i denna tråd? Vad gör att du tycker att just Torbjörns träffar verkar vara mer suspekta än någon annans? På grund av att han talar om vad han arbetar med?

Där har jag i så fall onekligen mycket svårt att se någon som helst logik, om det handlar om rädslan om att bli utnyttjad på något sätt. Säg att arrangören istället är försäljare av datorer, hälsokost, kläder eller vad fasiken vad som helst, då skulle väl risken vara lika stor att deras syfte med träffen är att pracka på oss naiva stollar någon vara? Resonerar man så tycker jag man har kommit väldigt långt ifrån sin, från början, godtrogna sida och istället utvecklat en skrämmande cynisk och negativ syn på världen och sina medmänniskor.

Jag kan som sagt själv vara ganska naiv ibland och har därför gått på en del rejäla nitar i livet, något som givetvis gjort mig lite försiktigare och mer tillbakadragen med åren, tyvärr. Men jag gör då allt för att inte bli alltför cynisk och börja måla fan på väggen i olika situationer, för en sådan person vill jag då rakt inte bli! Jag vill även fortsättningsvis försöka lita på människor, även om mina svårigheter gör att jag då också får räkna med att ibland gå på en del nitar.

Hellre en något godtrogen och positiv inställning än cynisk och negativ dito, när nu inte den gyllene medelvägen alltid är så lätt att vare sig finna eller ta sig fram på!
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

¿Göteborg?

Inläggav bittin » 2016-08-28 12:49:10

Jag tyckte det var trevligt då jag var nere i GBG och kommer gärna igen om jag har vägarna förbi blir nog inte i slutet av September dock då jag ska till Belgrad och https://2016.eurobsdcon.org/
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03


¿Göteborg?

Inläggav noterbart » 2016-08-28 13:45:26

Bali skrev:Och jag måste då i min tur skriva att jag har svårt att riktigt förstå dig och din poäng, noterbart.

Okej, jag har inget uppsåt att anklaga eller förstöra, och jag påstår inte att saken är på något sätt.
Till en början försöker jag till och med att krossa mina pessimistiska åsikter, vilka jag sa bokstavligen.
Jag fick inte ett bemötande som gjorde saken bättre . ”Jag lämnar inte ut detaljer mer än att vi var 9 personer på förra träffen”

Att jag sen mest får höra att detta är seriöst baserat på hans asperger och hans erfarenhet med akademiska studier betyder faktiskt ingenting, jag ser inte någon rimlig förklaring i det där alls.
Eftersom det som kunde ändrat uppfattning inte får tas upp tydligen så finns det inget som ändrar min skeptiska inställning.

Min synvinkel verkar vara ouppskattad eller oförståelig, och jag ser ingen mening i att gräla om det här. Jag kommer inte få svar på vad jag ville och det är ändå ganska kört för min del nu i vilket fall, inget välkomnande för jag inte accepterar bristen på information istället för jublar och ler till en första början.

Klart slut.
noterbart
 
Inlägg: 102
Anslöt: 2016-08-01
Ort: Göteborg

¿Göteborg?

Inläggav Bali » 2016-08-28 16:25:14

Jag menar då inte heller att anklaga dig, noterbart, och inte vill jag då gräla, trist om du uppfattade min text på det sättet.

Nej, jag anser inte att din synvinkel är oförståelig, men samtidigt tycker jag att ditt sätt att ställa frågor om träffen är mindre trevligt.

Du verkar ju redan från början ha (den negativa) bilden klar för dig, att träffen väl knappast kan ge dig (eller någon annan) något och spär sedan på med mer "fan-på-väggen-målande" när du inte får de svar du vill ha, eller inte får din negativa bild motbevisad. Skulle jag våga mig på att försöka arrangera en träff och få ett sådant bemötande skulle jag bli förbaskat ledsen, kan jag ju säga.

Men shit happens och nog kan du väl försöka ha en i alla fall något positivare inställning till framtida träffar? Det är ju faktiskt inte upp till vare sig arrangör eller andra deltagare att övertyga dig eller någon annan om att mötet inte kommer att gå helt åt pipsvängen, utan den biten får man allt ta reda på själv genom att ta sig dit.

Själv har jag inte haft mod och framför allt inte ork att ännu dyka upp på någon träff, men jag hoppas verkligen att det ska bli ändring på det vad lider. Vem vet, kanske kommer vi träffas på någon framtida träff, noterbart. :-)Happy
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

¿Göteborg?

Inläggav rbroberg » 2016-08-28 19:35:43

Jag var inte med på senaste träffen, då jag kom sent och inte lyckades hitta gruppen.
Men gången innan var jag på träffen och tyckte det var väldigt trevligt! Och vill fortsätta komma på fler av dessa träffar :)
rbroberg
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2013-11-27
Ort: Göteborg

¿Göteborg?

Inläggav TORatANDET » 2016-09-01 10:05:21

rbroberg skrev:Jag var inte med på senaste träffen, då jag kom sent och inte lyckades hitta gruppen.
Men gången innan var jag på träffen och tyckte det var väldigt trevligt! Och vill fortsätta komma på fler av dessa träffar

Synd att vi missande varandra, rbroberg.
Vi väntade vid båthållplatsen i 10 minuter. Sedan gick vi längs vattnet till http://www.goteborgkonst.com/?post_type ... erk&p=3083 där vi satt minst 15 minuter.
Man kan nog byta telefonnummer med Anna G, för att kunna nå varandra under asperger-träffarna.

Tack till alla som skrev trevliga saker här i tråden innan!
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

¿Göteborg?

Inläggav TORatANDET » 2016-09-01 10:08:08

Nästa asperger-träff i Göteborg blir lördag 24/9 på förmiddagen.
Vi går runt Sisjön, där det är mycket fin höstnatur.
http://aspi.se/traffar.htm
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

¿Göteborg?

Inläggav KrigarSjäl » 2016-09-05 8:21:56

noterbart,

Kan intyga att TORatANDET inte på något vis är ohederlig eller har andra baktankar med varken träffar eller företaget.

Har inte bevistat göteborgsträffen men varit på några föreläsningar han anordnat och jag har bara gott att säga.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

¿Göteborg?

Inläggav Winterblues » 2016-09-06 13:38:37

noterbart skrev:Däremot undrar jag vad som gör att man naivt kan tro att en person eller 4 personer som har diagnoser skulle göra saken helt lugnt. Är det totalt omöjligt att en grupp med asperger vill lura och tjäna pengar på andra med asperger?(retoriska fråga) Det tror jag knappast
, en asperger kan utnyttja andra med asperger.
Det är ingen som berättar om att dessa träffar blev lyckade mer än TORatANDET.


Men hallå eller :D Låter som du kollat på för mkt deckare. Nja, som du säger, inte omöjligt – men knappast troligt. En del av tjusningen med forum är ju att ordet är fritt. Haha det är inget fuffens, isf skulle det läcka ut kommentarer om det. Jag har varit på flera träffar, och jag instämmer med att det varit väldigt lyckat! Och bättre blir det eftersom jag tror på att uppslutningen blir bättre och bättre. Det handlar bara om att möta människor, inget annat, inga baktankar.
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

¿Göteborg?

Inläggav TORatANDET » 2016-09-23 12:48:21

Efter promenaden runt Sisjön imorgon
(http://aspi.se/traffar.htm),
kan man ifall man vill följa med till ASPI:s lokal och äta lunch där.
(Var och en köper matlådor att värma i mikron, samt dryck, i butiken intill.)
Eva E ansluter i lokalen kl. 13.00.

Tack KrigarSjäl och Winterblues för starkt stöd.

Torbjörn Andersson
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

¿Göteborg?

Inläggav Bali » 2016-09-23 16:11:04

Jag har sneglat på denna träff länge och vill verkligen försöka ta mig dit, särskilt som nu tiden är alldeles ypperlig för mig. (Blir tröttare framåt dagen.)

Men jag vet inte om denna förbaskade kropp verkligen orkar, så jag undrar om det är okej om jag känner efter hur jag mår i morgon bitti, och om det i så fall går tar mig ner till Göteborg och den där bussen från Frölunda Torg?
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Återgå till Träffar



Logga in