Våfflor och intro till mindfulness-meditation!

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: atoms, Alien

Våfflor och intro till mindfulness-meditation!

Inläggav kindness-love » 2016-07-27 2:25:10

Hej vänner!

På Fredag kl. 11 möts vi i Akalla (Kista) för att promenera till Husby gård och äta våfflor och sedan ge alla en introduktion till mindfulness meditation. Jag (Arash) kommer att hålla introduktionen men den är självklart inte obligatorisk utan man kan komma enbart för våfflornas skull. :-D http://www.klart.se lovar bra väder!

Jag tycker att alla ska ge mindfulness en god chans, även om man är skeptisk eller har försökt tidigare men tyckt att det inte fungerar. Det blir så lätt fel om man introduceras till konceptet av en dålig kurs, föreläsning, terapeut eller bok. Psykologiprofessorerna Mark Williams och Jon Kabat-Zinn är de två som jag litar mest på i ämnet, och jag kommer att följa deras läran noga när jag introducerar er. Jag ska också hänvisa er till deras böcker och ljudböcker.

Om du ändå är skeptisk så kom bara och lyssna och strunta sedan i allt du har lärt dig! Vad har du att förlora? :-)

Mer information (t.ex. exakt var vi ska träffas) ger jag imorgon, men just nu ville jag få upp denna tråd så tidigt som möjligt så att fler av er hinner se den. :-D

Hälsningar, Arash (dags att sova!).
kindness-love
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2016-06-27

Våfflor och intro till mindfulness-meditation!

Inläggav kindness-love » 2016-07-28 1:52:34

Hej igen!

Jag ser att jag inte får ändra på mitt förra inlägg, så jag skriver en ny här med mer information.

Vi ses på perrongen i Akalla tunnelbanestation kl. 11:00, exakt på den sida som är längst bak i tågets färdriktning när man stiger av. Akalla är en av de två slutstationerna på tunnelbanans blåa linje (den andra är Hjulsta som ni alltså inte ska åka emot). Om ni alltså t.ex. befinner er på T-centralen, så finns det ett tåg som färdas mot Akalla. De säger alltså "Akalla" per högtalare och de skriver också det på de digitala skyltarna när tåget kommer.

Alltså behöver man bara ta sig till en tunnelbanestation på den blåa linjen (t.ex. T-centralen eller Fridhemsplan) för att byta och komma vidare till Akalla.

I en annan tråd har jag skrivit en väldigt kort introduktion till mindfulness-meditation och varför du ska ge det en god chans! Där ger jag också tips om väldigt bra böcker och ljudböcker om ämnet. Gå till den tråden via länken varfor-du-ska-ge-mindfulness-meditation-en-till-chans-t48832.html för att få en bättre uppfattning om vad det handlar om!

Hälsningar, Arash.
kindness-love
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2016-06-27

Våfflor och intro till mindfulness-meditation!

Inläggav mondo beyondo » 2016-07-28 12:48:58

Våfflor och mindfulness i vacker natur på fredag :) Vi är 3 anmälda nu.

Våfflan kostar 35 kr med kaffe. Sällskapet och mindfulness är gratis. Om du undrar vad mindfulness betyder så är det medveten närvaro på svenska. Fokus på det som är, inte det som varit eller komma skall.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Våfflor och intro till mindfulness-meditation!

Inläggav LILITH_ » 2016-07-28 13:20:16

Försöker komma.
:-)Happy
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Våfflor och intro till mindfulness-meditation!

Inläggav kiddie » 2016-07-28 14:56:05

Skulle velat komma. För våfflorna. :)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Våfflor och intro till mindfulness-meditation!

Inläggav jesusiscool » 2016-07-28 15:38:07

jag kommer dit
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online


Våfflor och intro till mindfulness-meditation!

Inläggav Per-Fredrik » 2016-07-28 22:50:39

Oj, vad skoj! Mindfulness,våfflor och aspiar! Kommer gärna, har tidigare erfarenhet ifrån mindfulness som fungerat för mig i många situationer. Vis vi ses vid Akalla kl 11. :D
Per-Fredrik
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2015-03-16
Ort: Stockholm

Våfflor och intro till mindfulness-meditation!

Inläggav mondo beyondo » 2016-07-28 22:55:45

Välkommen Per-Fredrik! Vi möter dig precis utanför entrén där man ser Lidl butiken. Uppgången med ICA är fel uppgång :)
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Våfflor och intro till mindfulness-meditation!

Inläggav LILITH_ » 2016-07-29 10:52:53

Kommer ej, tiden sprang iväg.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Våfflor och intro till mindfulness-meditation!

Inläggav mondo beyondo » 2016-07-29 23:24:22

Tack alla för dag med sol och värme, mat och mindfulness! jesusiscool jag hoppas allt är väl med dig då du inte kom?

Vad ska vi nu hitta på för nåt till nästa träff? :D


Per-Fredrik på den här sidan kommer info om augustibuffén snart, som vi pratade om http://www.betulavita.com/
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Våfflor och intro till mindfulness-meditation!

Inläggav jesusiscool » 2016-07-31 0:54:54

mondo beyondo skrev:Tack alla för dag med sol och värme, mat och mindfulness! jesusiscool jag hoppas allt är väl med dig då du inte kom?

Vad ska vi nu hitta på för nåt till nästa träff? :D


Per-Fredrik på den här sidan kommer info om augustibuffén snart, som vi pratade om http://www.betulavita.com/

Mr Hank, vilket vore ett bättre användarnamn, kom inte pga svårigheter att ta sig dit just då.
En träff skulle kunna vara att komma ut i naturen. Lite naturupplevelser är ju inte helt fel. Exakt vad det skulle vara vet jag inte men ni är nog bättre på sådant.
Lyssnar man country music så behöver man bli en country boy.
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Våfflor och intro till mindfulness-meditation!

Inläggav Per-Fredrik » 2016-08-05 16:55:41

Tackar för senast,Arash!
Det var jätte trevligt och givande. Jag uppskattade ditt föredrag och meditation. Mycket intressant bas informatorn om mindfullnes, du gjorde de enkelt och begriplig, mycket tydliggörande pedagogisk.
Du har även god förmåga leda meditation med varm och tydliga instruktioner, varm och tydlig röst. Skapar lugn och trygghet. (Kan vara jobbiga känslor och smärtor som dyker upp ibland, när känner efter i kroppen och ser sina tankar i huvudet)

Kan också hävda att man lugn och mer stresstålig och ljudkänslig är borta nu efter 1 år mediterande. :-)Happy



Vill gärna bidra med tips, till var och en, prova. Om man har en Astrid smarttelefon med, så finns bra appar på Google play:
1. Mindfulness appen: Använder samma typ av meditations som vi gjorde - enbart fokuserade andningen. Här finns en timmer som man kan ställa in önskad tid. Grattis.

2. Mindfulness appen 2. Om man vill fördjupa sig med andra mindfulness tekniker som andningankret, bergs mindfulness och sjö meditation, kärlek vänlighet (mediterar inre bilder - kan vara svårt för de svårt att se inre bilder) Grattis/15 kr.

3. Insight: En meditations app som jag använder mest just nu. Har helt bibliotek med olika sorters meditations tekniker, uppsänts av många meditörer ifrån hela värden många olika sorters språk, mest engelska, dock finns 17 meditationer på svenska. Min favorit just nu den svenska buddist munken (Mindfulness ursprung) Björn Lindeblad.

/Hej och Hå. Hoppas det vara någon nytta att upptäcka mindfulness. :-)Happy

Per
Per-Fredrik
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2015-03-16
Ort: Stockholm

Våfflor och intro till mindfulness-meditation!

Inläggav kindness-love » 2016-08-12 13:25:31

Hej Per-Fredrik. Jag ber om ursäkt för uteblivet svar från mig. Jag har flyttat till Uppsala och haft mycket att ta hand om.

Tack för de varma orden från dig, och jag hoppas verkligen att ni fortsätter med meditationen. De två ljudböckerna som jag har länkat till (i det andra subforumet) hoppas jag att ni tar en titt på, de är superbra och så otroligt lärorika. Och roliga!

Jag ska se om jag hinner skriva lite mer om mindfulness meditation här på forumet. Hoppas att vi träffas igen snart! :-D

Hälsningar, Arash
kindness-love
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2016-06-27

Återgå till Träffar



Logga in