Fysik för dummies

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fysik för dummies

Inläggav biol » 2008-09-04 12:57:09

Gjorde inte ens klart högstadiet så jag kan inte så mkt om fysik men här finns många kunniga människor som kanske förklara ett par saker:

Jag vet hur en atom ser ut i läroböckerna,neutroner och elektroner som snurrar runt...men det verkar vara mkt "luft" mellan

om man tryckte ihop allt så det inte fanns nån "luft" emellan hur stor skulle tex jorden vara då?Är det mesta i tillvaron bara "tomrum" eller?

Och hur långt från neutronerna är elektronerna?

Och vad är protoner?

Förlåt om ni tycker att det är en fånig fråga men har ingen som helst kunskap om detta. Fast jag gillar att fundera på olika saker.....
Senast redigerad av biol 2011-05-04 15:47:42, redigerad totalt 2 gånger.
biol
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2008-05-28
Ort: javisst!

Inläggav Moggy » 2008-09-04 13:01:31

Tryckte man ihop jorden till en neutronstjärrnas täthet så skulle den ha en diameter på några decimeter. För att bli ett svart hål så skulle man få trycka ihop jorden till ungefär en storleken av en ärta.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 15:47:42, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav biol » 2008-09-04 13:04:45

aha! så det mesta är egentligen tomrum...intressant!
Senast redigerad av biol 2011-05-04 15:47:42, redigerad totalt 1 gång.
biol
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2008-05-28
Ort: javisst!

Inläggav rdos » 2008-09-04 14:17:53

Ju större skala man studerar saker utifrån desto mera tomrum verkar det som.

Studerar man materia (på jorden) så finner man att de atomer / molekyler som materian är uppbygga av är mestadels tomrum.

Sedan kan man gå vidare till vårt solsystem. En stor jätte i mitten (solen) och ett antal planeter omkring. Mest tomrum.

I galaxen så ligger ett antal solsystem med jättelika tomrum däremellan.

Galaxer finns oxå med stora tomrum mellan dem.

Verkar vara en trend det där. Frågan är hur den appliceras ovanför nivån galaxer?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:47:42, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav earlydayminer » 2008-09-04 17:29:54

Det är kanske därför vi alltid känner oss så ensamma.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 15:47:42, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav rapchic » 2008-09-04 17:45:14

vi består igentligen av 99;999999999 ingenting (+ eller min nån nia där på slutet)

(sorry jag vet andra redan har svarat men hade dille på att säga det ovan hela tiden ett tag)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 15:47:42, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Telperion » 2008-09-04 17:46:45

rdos skrev:Ju större skala man studerar saker utifrån desto mera tomrum verkar det som.

Studerar man materia (på jorden) så finner man att de atomer / molekyler som materian är uppbygga av är mestadels tomrum.

Sedan kan man gå vidare till vårt solsystem. En stor jätte i mitten (solen) och ett antal planeter omkring. Mest tomrum.

I galaxen så ligger ett antal solsystem med jättelika tomrum däremellan.

Galaxer finns oxå med stora tomrum mellan dem.

Verkar vara en trend det där. Frågan är hur den appliceras ovanför nivån galaxer?


Det är inte alls tomrum, det finns omkring fem gånger mer mörk materia än synlig materia i universum, så det finns en hel del materia även där det ser tomt ut. Tillräckligt mycket för att kunna påverka hela galaxhopar, tydligen.
Senast redigerad av Telperion 2011-05-04 15:47:42, redigerad totalt 1 gång.
Telperion
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2006-06-15

Inläggav biol » 2008-09-04 17:52:25

jag har tänkt på att dom riktigt små sakerna tex atomer är lite lika dom riktigt stora tex rymden.Undrar om det finns mindre saker än atomer?Och undrar om det finns saker som är större än galaxer?

Det är ju inte länge sen dom inte visste att det fanns atomer,när upptäckte dom atomerna egentligen?

Hjälp,jag tänker som barnen tror jag :) när jag tänker på var rymden tar slut får jag lite svindel fast på ett skönt sätt
Senast redigerad av biol 2011-05-04 15:47:42, redigerad totalt 1 gång.
biol
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2008-05-28
Ort: javisst!

Inläggav Bror Duktig » 2008-09-04 18:00:00

rdos skrev:Verkar vara en trend det där. Frågan är hur den appliceras ovanför nivån galaxer?

Galaxhopar
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 15:47:42, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav biol » 2008-09-04 18:00:27

Telperion skrev:
Det är inte alls tomrum, det finns omkring fem gånger mer mörk materia än synlig materia i universum, så det finns en hel del materia även där det ser tomt ut. Tillräckligt mycket för att kunna påverka hela galaxhopar, tydligen.


Har läst lite om mörk materia,är det nån som vet om det bara en teori eller allmänt accepterat?och vad kan det eg vara tex negativ materia eller nåt annat?
Senast redigerad av biol 2011-05-04 15:47:42, redigerad totalt 1 gång.
biol
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2008-05-28
Ort: javisst!

Inläggav Telperion » 2008-09-04 18:15:52

biol skrev:
Telperion skrev:
Det är inte alls tomrum, det finns omkring fem gånger mer mörk materia än synlig materia i universum, så det finns en hel del materia även där det ser tomt ut. Tillräckligt mycket för att kunna påverka hela galaxhopar, tydligen.


Har läst lite om mörk materia,är det nån som vet om det bara en teori eller allmänt accepterat?och vad kan det eg vara tex negativ materia eller nåt annat?


Mörk materia är ett vedertaget begrepp eftersom man har kunnat observera effekten av det, men det är ingen som vet vad det består av än så länge. Eftersom det har en svag växelverkan med vanlig materia påverkas det inte av strålning och är därför omöjligt att upptäcka annat än genom gravitationsmätningar.
Senast redigerad av Telperion 2011-05-04 15:47:42, redigerad totalt 1 gång.
Telperion
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2006-06-15

Inläggav jonsch » 2008-09-04 18:25:36

Läge för en artikel, kanske? Jag ska komma med ett utkast.

Innerst inne finns ett frågetecken. Ingen vet vad världsalltet innerst inne består av eller om det kanske består av en mängd olika bitar, frågan kan varieras i det oändliga. Även det som man kan sägas veta är föremål för tolkningar så jag ska hålla mig till det enda av den etablerade fysiken som jag är säker på, samt till det som jag vet något om.

Det som ingen vet vad det är för något bildar dels kvarkar och leptoner, dels kraftförmedlingspartiklar. Den enda sorts leptoner som är allmänt bekanta är elektronerna och kanske neutrinorna också. Kvarkar klibbar alltid ihop sig två och två eller tre och tre, när de är tre och tre kan de exempelvis bilda protoner och neutroner.

Fysikerna brukar se på klibbet som att det också är partiklar, nämligen exempel på kraftförmedlingspartiklar. Den enda sorts kraftförmedlingspartiklar som är allmänt bekant är fotoner, mera kända som ljus, radiovågor, röntgenstrålar, radarvågor etc. etc. Alla de är fotoner och har olika namn beroende på hur man åstadkommer dem.

Elektroner hänger gärna som bisvärmar runt protoner, därmed bildas atomer. Det som håller elektronerna hängande runt protonerna är just fotoner men fotoner kan också som bekant komma loss och fara omkring på egen hand. När de träffar atomer i våra ögon så sitter atomerna i ögonen ihop på ett sånt sätt att det skickas in signaler i skallen på oss, så att vi ser ljus.

Neutroner och protoner klibbar gärna ihop med varandra, med ytterligare en slags kraftförmedlingspartiklar. Olika atomer har olika antal protoner och varje slags atomer brukar också ha några få, vissa antal neutroner. Om de har andra antal neutroner blir de nämligen instabila och trillar sönder - man säger att de är radioaktiva. I vår kära sol pågår en process där atomer slår sig ihop till allt större atomer (till en viss gräns, nämligen järn) och då frigörs småpartiklar med en väldig fart, krockar och slår ihop nya atomer etc., detaljerna får man fråga någon annan än mig om. Det finns som sagt också radioaktiva atomer och även de skickar ut småpartiklar men denna gång när de trillar sönder, bl.a. neutroner som får nya atomer att slås sönder. Om de läggs många tillsammans så kan man bygga bomber eller kärnkraftverk (där man kokar vatten m.h.a. värmen som bildas). Man kan också bygga s.k. vätebomber, som funkar som det gör i solen ungefär. Det är betydligt svårare att bygga kraftverk som funkar som det gör i solen men om man lyckas så slipper man ifrån mycket av problemen med radioaktivt avfall och urangruvor.

Sedär, det blev nästan litet politiskt på slutet. Jag lämnar över stafettpinnen.



[EDIT] Jo just det ja, antimateria. Varje lepton och kvark finns dels i en vanlig variant och dels i en antivariant. Jag tror mig ha läst att det funns ungefär hundra gånger mer vanlig antimateria än vad det finns antimateria. Ingen vet varför. Alltså kan inte den okända mörka materian som man tror finns, bestå av antimateria, så mycket är rätt klart.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 15:47:42, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav jonsch » 2008-09-04 18:40:16

det här med mörk materia är en teori som har med gravitation att göra. Jag nämnde inte gravitation i mit artikelutkast eftersom ingen har hittat några kraftförmedlingspartiklar för den ännu men klibbar ihop materia gör den som bekant, gravitationen.

Bigbangteorin säger att universum en gång inte fanns men att det sen blev allt större eller fick allt fler och mindre detaljer, hur man nu ser det. Då har folk vidare gissat universum kanske slutar utvidga sig till slut, därför att gravitationen kämpar emot. Ju meer materia, desto mer gravitationskraft och nu råkar det vara så att den materia man kan se i teleskop är ungefär en tiondel så mycket som skulle behövas för att få universom att sluta utvidga sig till slut.

"Äh", tänker fyskerna, "då har vi säkert bara missat något - låt oss kalla det mörk materia.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 15:47:42, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav rdos » 2008-09-04 18:45:49

Telperion skrev:Det är inte alls tomrum, det finns omkring fem gånger mer mörk materia än synlig materia i universum, så det finns en hel del materia även där det ser tomt ut. Tillräckligt mycket för att kunna påverka hela galaxhopar, tydligen.


Fem gånger är ingenting i sammanhanget och spelar inte någon roll för resonemanget. Det betyder bara att tomrummet blir lite mindre än det ser ut att vara när man bara observerar synlig materia.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:47:42, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-09-04 18:47:24

jonsch skrev:Bigbangteorin säger att universum en gång inte fanns men att det sen blev allt större eller fick allt fler och mindre detaljer, hur man nu ser det. Då har folk vidare gissat universum kanske slutar utvidga sig till slut, därför att gravitationen kämpar emot. Ju meer materia, desto mer gravitationskraft och nu råkar det vara så att den materia man kan se i teleskop är ungefär en tiondel så mycket som skulle behövas för att få universom att sluta utvidga sig till slut.


Bigbangteorin? Blä och fy farao. Lika trolig som att människan skapades av gud för 6.000 år sedan.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:47:42, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Telperion » 2008-09-04 18:53:32

rdos skrev:
Telperion skrev:Det är inte alls tomrum, det finns omkring fem gånger mer mörk materia än synlig materia i universum, så det finns en hel del materia även där det ser tomt ut. Tillräckligt mycket för att kunna påverka hela galaxhopar, tydligen.


Fem gånger är ingenting i sammanhanget och spelar inte någon roll för resonemanget. Det betyder bara att tomrummet blir lite mindre än det ser ut att vara när man bara observerar synlig materia.


Det är inget tomrum, som sagt. Densiteten är visserligen lägre, men det finns fortfarande betydligt mer materia mellan galaxerna än i dem.
Senast redigerad av Telperion 2011-05-04 15:47:42, redigerad totalt 1 gång.
Telperion
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2006-06-15

Inläggav rdos » 2008-09-04 18:58:22

Telperion skrev:Det är inget tomrum, som sagt. Densiteten är visserligen lägre, men det finns fortfarande betydligt mer materia mellan galaxerna än i dem.


Hur vet man att den mörka materian finns mellan galaxerna och inte i dem? Vad är en typisk galax utsträckning och hur långt mellan galaxerna är det i genomsnitt?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:47:42, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav jonsch » 2008-09-04 19:05:56

rdos skrev:Bigbangteorin? Blä och fy farao. Lika trolig som att människan skapades av gud för 6.000 år sedan.

Lustigt nog har jag kommit fram till att jag inte tror på den jag heller, åtminstone bara på en modifierad variant som följer av mitt privata teoribygge. Enligt det så har de rätt i nästan allting, proffsen men bara nästan. Ateist som jag är så låter jag dock bli att be till gud om 50 IQ-poäng till och ett fett forskningsanslag att med vars hjälp utveckla mitt teoribygge till något verifier- och falsifierbart. 8)
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 15:47:42, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Telperion » 2008-09-04 19:08:20

rdos skrev:
Telperion skrev:Det är inget tomrum, som sagt. Densiteten är visserligen lägre, men det finns fortfarande betydligt mer materia mellan galaxerna än i dem.


Hur vet man att den mörka materian finns mellan galaxerna och inte i dem? Vad är en typisk galax utsträckning och hur långt mellan galaxerna är det i genomsnitt?


Det är inte bara mörk materia mellan galaxerna, men det mesta tyder på att den mörka materian är jämnare fördelad i universum. Och det finns inget som helst meningsfullt svar på de andra frågorna, vi vet inte ens hur många galaxer det finns. Men det finns inga tydliga gränser mellan de yttre delarna av en galax och intergalaktisk rymd, så i stora drag är det nog lämpligare att se universum som ett spektrum av varierande lokal densitet än som avgränsade delar. Skillnaden i densitet mellan dig och en neutronstjärna är många faktorer större än skillnaden mellan dig och yttre rymden, trots allt.
Senast redigerad av Telperion 2011-05-04 15:47:42, redigerad totalt 1 gång.
Telperion
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2006-06-15

Inläggav Micke » 2008-09-04 20:25:51

Fin sammanfattning där Jonsch. Visserligen har jag läst om sådant här förut men minnet är inte det bästa uppenbarligen.

Big Bang-teorin är jag med för övrigt lite skeptisk till.
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 15:47:42, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav jonsch » 2008-09-04 21:03:49

:)
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 15:47:42, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav biol » 2008-09-04 23:09:05

jonsch skrev:det här med mörk materia är en teori som har med gravitation att göra. Jag nämnde inte gravitation i mit artikelutkast eftersom ingen har hittat några kraftförmedlingspartiklar för den ännu men klibbar ihop materia gör den som bekant, gravitationen.

Bigbangteorin säger att universum en gång inte fanns men att det sen blev allt större eller fick allt fler och mindre detaljer, hur man nu ser det. Då har folk vidare gissat universum kanske slutar utvidga sig till slut, därför att gravitationen kämpar emot. Ju meer materia, desto mer gravitationskraft och nu råkar det vara så att den materia man kan se i teleskop är ungefär en tiondel så mycket som skulle behövas för att få universom att sluta utvidga sig till slut.

"Äh", tänker fyskerna, "då har vi säkert bara missat något - låt oss kalla det mörk materia.


Ang Big Bang,om universum utvidgas kan det inte nån slags "gummibands effekt"göra att det drar ihop sig igen?eller är det fysiskt omöjligt?
Senast redigerad av biol 2011-05-04 15:47:42, redigerad totalt 1 gång.
biol
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2008-05-28
Ort: javisst!

Inläggav jonsch » 2008-09-04 23:21:43

Hmm, en kraft i gummiband måste finnas. I universum så är det gravitation som är kraften, i ett gummiband det elektriska kraften mellan kärnor och elektroner som håller emot. Hänger du med?
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 15:47:42, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav biol » 2008-09-04 23:34:19

javisst!synd att jag är så okunnig på vad allt heter inom fysiken....men frågar man inte får man inga svar
Senast redigerad av biol 2011-05-04 15:47:42, redigerad totalt 1 gång.
biol
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2008-05-28
Ort: javisst!

Återgå till Intressanta intressen



Logga in