Hur är din andratå? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur ser din andratå ("pektå") ut jämfört med stortån?

Min stortå är klart längre än min andratå
13
38%
Min stortå och andratå ser lika långa ut
14
41%
Min andratå är klart längre än stortån
7
21%
 
Antal röster : 34

Hur är din andratå? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2016-06-30 12:27:15

Vi har ju haft en del trådar (t ex autism-inte-bara-ett-syndrom-i-hjarnan-t48638.html och finns-ett-autistiskt-utseende-t3899.html) där det diskuterats att det är utmärkande för autister/aspergare med längre andratår ("pektår"). Morton's toe heter det tydligen på engelska. Kallas också "grekisk fot". 60% har tydligen den egyptiska foten, dvs med stortån längst. Både för egyptisk och grekisk fot gäller att de var idealet, så vi vet ju inte hur vanliga de var i Egypten resp Grekland. En annan variant med längst andratå kallas "keltisk fot". Sen finns det också kvadratisk (romersk) fot där stortån, andratån och mellantån är lika långa. Bra för tåspetsdans. Men ingenstans hittar jag varianten att stortån och andratån (men inte mellantån) är lika långa.

Men i omröstningen begränsar jag mig till tre alternativ.
Egyptisk fot.jpg

Grekisk fot.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur är din andratå? (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2016-06-30 12:39:54

Germansk fot där behöver lilltån inte vara lika lång. Huvudsaken med den foten är att lilltån är hyfsat stor, att den inte är en sån dära minililltå vissa har.

Hänger tårna hop med fingrarna? Måste väl va så. Jag har egyptisk fot som har rätt olika stora tår och har olika stora fingrar med. Vet dem där tår och fingrar är typ likadana (ja tårna är lika sinsemellan och fingrarna... alltså deras fingrar ser inte ut som tår, LOL).
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur är din andratå? (Omröstning)

Inläggav Puzzle » 2016-06-30 13:23:47

Hm. Svårt fall. Mina fötter verkar vara någon blandning mellan egyptiska fötter och grekiska, andratån är liiite längre än stortån men snabbkollar man bara så kan dom nog se lika långa ut. :-)063
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Hur är din andratå? (Omröstning)

Inläggav Geastrum » 2016-06-30 13:36:13

På båda mina fötter är andratån krökt så att främre delen liksom lutar sig mot tredjetån. Andratåns spets ligger på ungefär samma linje som stortåns spets. Kunde man räta ut den skulle andratån definitivt vara längre än stortån.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Hur är din andratå? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2016-06-30 13:46:34

Skor tillverkas ju efter majoritetens fötter, dvs den egyptiska foten. Det kan medföra besvär för dem som har den grekiska (el keltiska) foten. Det blir skavsår på andratån. En del löpare klagar över detta. Man kan ha få hammartå, dvs tån bredvid stortån kröker sig och får en ömmande förhårdnad på ovansidan, liktorn.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur är din andratå? (Omröstning)

Inläggav Huggorm » 2016-06-30 14:16:46

Grekisk fot, men inte så uttalat som på bilden.

Mitt största problem med skor är att alla är så smala. Mina fötter är breda som Kalle Ankas.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hur är din andratå? (Omröstning)

Inläggav triggerhappyD » 2016-06-30 15:09:25

Tack för att du fixade omröstningen Alien.

grekisk fot på mig.
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Hur är din andratå? (Omröstning)

Inläggav Charlie72 » 2016-06-30 15:29:48

Helt klart romersk
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Hur är din andratå? (Omröstning)

Inläggav ankhh » 2016-06-30 17:57:50

kiddie skrev:...Hänger tårna hop med fingrarna? Måste väl va så. Jag har egyptisk fot som har rätt olika stora tår och har olika stora fingrar med. Vet dem där tår och fingrar är typ likadana (ja tårna är lika sinsemellan och fingrarna... alltså deras fingrar ser inte ut som tår, LOL).

Spännande fråga. Jag har också egyptiska fötter och stora skillnader mellan fingrarna. Det känns ju inte helt omöjligt att anlagen för yttersta lederna är lika för fram- och bakben, så att säga.

(För säkerhets skull ska jag kanske klargöra att jag skriver "fram- och bakben" för att vi ju har utvecklats från fyrfota djur till tvåbeningar, inget annat. Jag ÄR ingen katt. :wink: )

Oklart dock hur jag skulle svara i den gamla omröstningen som Alien länkade till, om ringfingret är längre än långfingret. Tittar jag på handryggen, ja, då är ringfingret klart längre, men vrider jag så att jag tittar på handflatan är pekfingret aningen längre. Har förstås att göra med hur benen korsas i underarmen när man vrider i handleden, men hur som helst gör det mig osäker på hur jag skulle ha röstat där. :?
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Hur är din andratå? (Omröstning)

Inläggav Chilehead » 2016-06-30 23:24:01

stortån och tvåan lika sen går det en rund kurva neråt ungefär som sjättedels cirkel
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Hur är din andratå? (Omröstning)

Inläggav River » 2016-06-30 23:51:31

Egyptisk. :-)Happy
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Hur är din andratå? (Omröstning)

Inläggav Wine » 2016-07-01 9:00:16

2D:4D digit ratio kan indikera autism:

Pek- och ringfingerlängd (Vad är din 2D:4D digit ratio?)
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hur är din andratå? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2016-07-01 11:38:14

En (tyvärr något ofullständig) omröstning om längden på ringfinger och pekfinger: har-du-langre-ringfinger-an-pekfinger-el-tvartom-omrostning-t13970.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur är din andratå? (Omröstning)

Inläggav Wine » 2016-07-01 12:27:21

Alien skrev:En (tyvärr något ofullständig) omröstning om längden på ringfinger och pekfinger: har-du-langre-ringfinger-an-pekfinger-el-tvartom-omrostning-t13970.html


Det är viktigt om man ska få en någorlunda korrekt digit ratio att man mäter på rätt sätt, man kan inte bara bedöma utifrån att titta på handen för att se hur långa fingrarna är, kanske skulle du kunna lägga in instruktioner i startinlägget om hur man ska mäta 2D:4D digit ratio på ett korrekt sätt?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hur är din andratå? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2016-07-01 19:33:18

Wine skrev:
Alien skrev:En (tyvärr något ofullständig) omröstning om längden på ringfinger och pekfinger: har-du-langre-ringfinger-an-pekfinger-el-tvartom-omrostning-t13970.html


Det är viktigt om man ska få en någorlunda korrekt digit ratio att man mäter på rätt sätt, man kan inte bara bedöma utifrån att titta på handen för att se hur långa fingrarna är, kanske skulle du kunna lägga in instruktioner i startinlägget om hur man ska mäta 2D:4D digit ratio på ett korrekt sätt?


Det har jag ingen aning om. Kan jag inte se det med ögonmått får det vara. Men jag har lagt in en länk till denna tråd i startinlägget: pek-och-ringfingerlangd-vad-ar-din-2d-4d-digit-ratio-t25566.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur är din andratå? (Omröstning)

Inläggav Bjäbbmonstret » 2016-07-01 23:32:18

Alien skrev:Skor tillverkas ju efter majoritetens fötter, dvs den egyptiska foten. Det kan medföra besvär för dem som har den grekiska (el keltiska) foten. Det blir skavsår på andratån. En del löpare klagar över detta. Man kan ha få hammartå, dvs tån bredvid stortån kröker sig och får en ömmande förhårdnad på ovansidan, liktorn.


Tycker inte det verkar så eftersom skor oftare brukar vara längre i spetsen och inte på insidan. Däremot är det konstigt att skor ofta är så smala fram och så breda bak, fast människors hälar är mycket smalare än tårna. Och skavsår på tårna undvikes bäst genom att gå upp i storlek. Fast det är väl svårt just på löparskor eftersom de tydligen är gjorda för att sitta rätt tajt. Tror för min del att det är en konspiration för att få folk att köpa fler par skor, för att man inte kan få plats med tjockare sockor eller så.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Hur är din andratå? (Omröstning)

Inläggav Fröken Fräken » 2016-07-04 10:54:32

Löparskor ska inte sitta tajt när man köper dem. De ska sitta löst så att det finns utrymme för fötterna att bli svullna när man springer långt.
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Hur är din andratå? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2016-07-04 11:53:31

Nu visar det sig att jag borde haft med ett fjärde alternativ i omröstningen. "Annat, beskriv vad i tråden".

När jag kollade mina fötter visar det sig att stortån och andratån är lika långa på min ena fot, men att andratån är längre på den andra foten. Men eftersom ingen fot är egyptisk så är väl fötterna autistiska då. :wink: Men ska jag rösta på andra el tredje alternativet?

Min "grekiska fot" är inte som på fotot, där stortån är mycket kortare, utan mer som på teckningen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur är din andratå? (Omröstning)

Inläggav slackern » 2016-07-04 12:42:05

Det är Slackerns tå och ingen annan typ utav tå.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in