Studera på halvtid m halvt studiestöd + halv aktivitetsers

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Studera på halvtid m halvt studiestöd + halv aktivitetsers

Inläggav rhod » 2016-07-02 17:40:33

Jag hittade ett tvåårigt program på halvfart på Lernia, som jag tycker skulle vara rätt intressant. Har hållt på hoppat mellan hopp och förtvivlan i mitt arbetssökande då man antingen inte har tillräckligt med referenser, bor på fel ställe (Lidköping) och vill ha någon på plats eller så krävs det någon slags formell utbildning. Min SIUS har varit till stort stöd för mig, men jag tänkte börja plugga igen på halvfart i två år.

Enligt CSN lämnas inget studiemedel alls för den period man har aktivitets- eller sjukersättning. Men jag har 50% aktivitetsersättning, och söker då 50% studiemedel för studierna på halvfart. Enligt ett blogginlägg från en annan så var det en omöjlighet, då CSN inte lämnar studiemedel alls, om man har någon procents aktivitetsersättning. Det låter ju dumt. Man borde ju kunna få för den "friska omfattningen" samtidigt som man har aktivitetsersättning för den sjuka delen. Pratade med FK i fredags och för dem var det inga problem att uppbära studiemedel på den "friska" delen av arbetsförmågan. CSN hann jag inte ringa förrän dem stängde. Ska göra det på måndag

Någon fler som råkat ut för detta? Verkar ju helt galet, ska inte vi som har halv aktivitetsersättning få studera? Det borde ju samhället vinna på i längden? Det går knappt att hitta och behålla ett jobb för mig, och studier skulle öka chanser för arbetsgivarna att vilja anpassa eftersom det råder brist på den kompetens som jag ska studera (programmering).

Annars är ju risken att man fortsätter irra i en massa arbetsmarknadsåtgärder med a-kassa och sen aktivitetsersättning och till slut hamnar på samhall och få plocka galgar, fast jag egentligen skulle kunna klara kvalificerade jobb inom mina områden.

Moderator: Tråden flyttad från Övriga Aspergerfrågor.
rhod
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2009-04-13

Studera på halvtid med halvt studiesetöd och halv aktivitets

Inläggav Zima33 » 2016-07-02 18:57:06

Håller med om att CSNs regel är knäpp.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Studera på halvtid med halvt studiesetöd och halv aktivitets

Inläggav Liljan » 2016-07-02 19:13:35

Jag har haft halv aktivitetsersättning och halvt CSN, det var bara några månader sedan och för mig var det inga problem i alla fall. Det var ingen som sa något, jag tog förgivet att det fungerade bara. Jag tror att det CSN menar är att du inte kan få både aktivitetsersättning och studiemedel samtidigt, dvs du kan inte få 100 % aktivitetsersättning och 100% studiemedel.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Studera på halvtid med halvt studiesetöd och halv aktivitets

Inläggav Liljan » 2016-07-02 19:16:39

Det står till och med på CSN:S hemsida att det bara gäller om man har 100% aktivitetsersättning.

"Du har hel sjuk- eller aktivitetsersättning,och dessutom får ditt uppehälle bekostat av stat, kommun eller landsting."

http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studi ... alp-1.2852
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Studera på halvtid med halvt studiesetöd och halv aktivitets

Inläggav Zima33 » 2016-07-02 19:28:16

Liljan skrev:Det står till och med på CSN:S hemsida att det bara gäller om man har 100% aktivitetsersättning.

"Du har hel sjuk- eller aktivitetsersättning,och dessutom får ditt uppehälle bekostat av stat, kommun eller landsting."

http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studi ... alp-1.2852

Det där gäller studiehjälp om man är under 20.

Om kraven för studiemedel står det här http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel/krav

När kan du inte få studiemedel?

Du kan inte få studiemedel om du samtidigt har

studiehjälp
aktivitetsstöd
sjuk-, aktivitets- eller rehabiliteringsersättning
utvecklingsersättning
etableringsersättning
korttidsbidrag
studiestöd eller motsvarande studiefinansiering från ett annat land.


Står inget om 100% där.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Studera på halvtid med halvt studiesetöd och halv aktivitets

Inläggav Liljan » 2016-07-03 4:57:53

Zima33 skrev:
Liljan skrev:Det står till och med på CSN:S hemsida att det bara gäller om man har 100% aktivitetsersättning.

"Du har hel sjuk- eller aktivitetsersättning,och dessutom får ditt uppehälle bekostat av stat, kommun eller landsting."

http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studi ... alp-1.2852

Det där gäller studiehjälp om man är under 20.

Om kraven för studiemedel står det här http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel/krav

När kan du inte få studiemedel?

Du kan inte få studiemedel om du samtidigt har

studiehjälp
aktivitetsstöd
sjuk-, aktivitets- eller rehabiliteringsersättning
utvecklingsersättning
etableringsersättning
korttidsbidrag
studiestöd eller motsvarande studiefinansiering från ett annat land.


Står inget om 100% där.

Jag fick det i alla fall utan problem.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in