LSS Rådgivning och annat personligt stöd?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

LSS Rådgivning och annat personligt stöd?

Inläggav Fröken Fräken » 2016-06-25 14:29:52

Någon som vet vad den första insatsen enligt LSS, "Rådgivning och annat personligt stöd" innebär? Jag gissar att det är att man träffar en dietist/arbetsterapeut/psykolog/kurator ett väldigt begränsat antal gånger, kanske 1-3 gånger? Vad kan man ta upp för saker om man träffar en psykolog eller kurator? Ges detta via habiliteringen? (De andra insatserna verkar ges via kommunen.)

Mvh,
Fröken Fräken
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

LSS Rådgivning och annat personligt stöd?

Inläggav johan88 » 2016-06-26 11:52:54

Vad jag har sett är habiliteringen första insatsen enligt LSS.
På min habilitering har de som mål att bara träffa psykolog 10 gånger, de andra yrkena ännu färre gånger.
Psykologen kan du prata om allt möjligt med, de kommer säga till om du tar upp något de inte kan hjälpa till med.
Kuratorn ska framförallt kunna hjälpa dig med att hitta det stöd du kanske behöver utifrån de lagar som finns.
Habiliteringarna brukar också ha grupper med olika teman.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

LSS Rådgivning och annat personligt stöd?

Inläggav kiddie » 2016-06-26 23:44:21

Jag fick ett antal "lektioner" på hab. Kanske handlar det om sådant?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

LSS Rådgivning och annat personligt stöd?

Inläggav vofff » 2016-06-30 12:05:14

Det är helt upp till dig och hab, vad ni har kommit fram tillsammans.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

LSS Rådgivning och annat personligt stöd?

Inläggav Abazi » 2016-06-30 12:49:42

Jag fick endast tre träffar med kurator på habiliteringen, men det var lika bra för hon var så upp i det blå och "out there" att hon lika gärna kunnat vara från rymden.
Abazi
 
Inlägg: 185
Anslöt: 2016-02-14
Ort: Norrland

LSS Rådgivning och annat personligt stöd?

Inläggav kiddie » 2016-06-30 13:05:55

Min habtant var fantastisk. Hon kunde sin sak samtidigt som hon hade stor mänsklig förståelse. Hoppas hon är kvar för de andra där var inte någe speciella.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

LSS Rådgivning och annat personligt stöd?

Inläggav Fröken Fräken » 2016-06-30 17:53:41

Tack för svaren!
johan88 skrev:Vad jag har sett är habiliteringen första insatsen enligt LSS.
Med "första insatsen" menar jag den första punkten på denna lista:
http://habilitering.se/funktionshinders ... ndrade-lss (scrolla ned till rubriken "Olika typer av insatser").
Min kontakt inom psykiatrin kallade det som man har med psykologen på habiliteringen för "Diagnossamtal". Behandlaren på psyk föreslog att de skulle skriva en remiss till det, men jag tycker det verkar lite märkligt. Jag undrar om det verkligen kan ge något för mig som redan haft diagnosen i flera år...? Vad tror ni?
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

LSS Rådgivning och annat personligt stöd?

Inläggav johan88 » 2016-06-30 21:15:46

Fröken Fräken skrev:
johan88 skrev:Vad jag har sett är habiliteringen första insatsen enligt LSS.
Med "första insatsen" menar jag den första punkten på denna lista:
http://habilitering.se/funktionshinders ... ndrade-lss (scrolla ned till rubriken "Olika typer av insatser").

Exakt vad jag menade också. Det är landstingen som har hand om §9.1 i LSS och det är genom Habilitering & Hälsa de ordnat det.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

LSS Rådgivning och annat personligt stöd?

Inläggav Fröken Fräken » 2016-06-30 22:28:17

Vad bra, då menar vi samma. :D
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

LSS Rådgivning och annat personligt stöd?

Inläggav johan88 » 2016-07-01 8:59:10

Fröken Fräken skrev:Min kontakt inom psykiatrin kallade det som man har med psykologen på habiliteringen för "Diagnossamtal". Behandlaren på psyk föreslog att de skulle skriva en remiss till det, men jag tycker det verkar lite märkligt. Jag undrar om det verkligen kan ge något för mig som redan haft diagnosen i flera år...? Vad tror ni?

Diagnossamtal låter som att psykologen ska säga "Jaha, nu har du fått Asperger. Såhär och såhär kan det påverka dig. Frågor på det?"
Mer än så tror jag inte de har tid med.

Har själv inte varit på något diagnossamtal däremot en diagnosgrupp på 6 tillfällen för något år sedan.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

LSS Rådgivning och annat personligt stöd?

Inläggav Fröken Fräken » 2016-07-01 16:58:51

johan88 skrev:Diagnossamtal låter som att psykologen ska säga "Jaha, nu har du fått Asperger. Såhär och såhär kan det påverka dig. Frågor på det?"
Mer än så tror jag inte de har tid med.

Vad synd. :-(
johan88 skrev:Har själv inte varit på något diagnossamtal däremot en diagnosgrupp på 6 tillfällen för något år sedan.

Tyckte du att det var givande?
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

LSS Rådgivning och annat personligt stöd?

Inläggav johan88 » 2016-07-01 18:59:25

Fröken Fräken skrev:
johan88 skrev:Har själv inte varit på något diagnossamtal däremot en diagnosgrupp på 6 tillfällen för något år sedan.

Tyckte du att det var givande?

Inte särskilt mycket, det var typ 11 år efter att jag hade fått diagnosen och jag hade redan läst en hel del böcker och även listat ut en hel del på egen hand.
Gick den mest för att man var tvungen för att få ställa sig i kö till grupperna på Aspergercenter.
I princip allt man fick "lära" sig finns med i deltagarmaterialet som finns att ladda ner här: http://habilitering.se/sites/habiliteri ... 2015_0.pdf
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

LSS Rådgivning och annat personligt stöd?

Inläggav BloodyPirate » 2016-07-01 19:37:34

Är det svårt att få hjälp med LSS-boende?
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

LSS Rådgivning och annat personligt stöd?

Inläggav johan88 » 2016-07-01 19:55:36

BloodyPirate skrev:Är det svårt att få hjälp med LSS-boende?

Menar du att få en ansökan beviljad eller hjälp att ansöka?

Hur svårt det är att få ansökan beviljad varierar kraftigt mellan kommunerna, sedan om man inte är beredd att flytta förhållandevis långt kan tiden mellan beslut och inflyttning vara flera år.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

LSS Rådgivning och annat personligt stöd?

Inläggav BloodyPirate » 2016-07-01 20:47:44

johan88 skrev:
BloodyPirate skrev:Är det svårt att få hjälp med LSS-boende?

Menar du att få en ansökan beviljad eller hjälp att ansöka?

Hur svårt det är att få ansökan beviljad varierar kraftigt mellan kommunerna, sedan om man inte är beredd att flytta förhållandevis långt kan tiden mellan beslut och inflyttning vara flera år.


Fasiken, kommer sluta med att jag tar livet av mig istället.
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

LSS Rådgivning och annat personligt stöd?

Inläggav johan88 » 2016-07-01 21:43:30

BloodyPirate skrev:
johan88 skrev:
BloodyPirate skrev:Är det svårt att få hjälp med LSS-boende?

Menar du att få en ansökan beviljad eller hjälp att ansöka?

Hur svårt det är att få ansökan beviljad varierar kraftigt mellan kommunerna, sedan om man inte är beredd att flytta förhållandevis långt kan tiden mellan beslut och inflyttning vara flera år.


Fasiken, kommer sluta med att jag tar livet av mig istället.

Om du inte behöver jättemycket hjälp i hemmet kanske det räcker med att ha boendestöd där du redan bor och då behöver du inte vänta på en plats på ett LSS-boende.
Själv har jag boendestöd 7 timmar per vecka med en överklagan på gång om att mitt behov ligger på 14 timmar per vecka.

Förlåt mig Förken Fräken att det blev en aning off topic...
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

LSS Rådgivning och annat personligt stöd?

Inläggav BloodyPirate » 2016-07-01 21:55:41

johan88 skrev:
BloodyPirate skrev:
johan88 skrev:Menar du att få en ansökan beviljad eller hjälp att ansöka?

Hur svårt det är att få ansökan beviljad varierar kraftigt mellan kommunerna, sedan om man inte är beredd att flytta förhållandevis långt kan tiden mellan beslut och inflyttning vara flera år.


Fasiken, kommer sluta med att jag tar livet av mig istället.

Om du inte behöver jättemycket hjälp i hemmet kanske det räcker med att ha boendestöd där du redan bor och då behöver du inte vänta på en plats på ett LSS-boende.
Själv har jag boendestöd 7 timmar per vecka med en överklagan på gång om att mitt behov ligger på 14 timmar per vecka.

Förlåt mig Förken Fräken att det blev en aning off topic...


Behöver snarare nytt boende ganska akut där jag kan känna trygghet och helst ha någon tillgänglig dygnet runt i närheten...
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

LSS Rådgivning och annat personligt stöd?

Inläggav johan88 » 2016-07-01 22:36:07

BloodyPirate skrev:Behöver snarare nytt boende ganska akut där jag kan känna trygghet och helst ha någon tillgänglig dygnet runt i närheten...

Beroende på vad som orsakar otryggheten där du bor nu ska din kommun kunna ordna något snabbt utifrån socialtjänstlagen.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

LSS Rådgivning och annat personligt stöd?

Inläggav BloodyPirate » 2016-07-01 22:45:24

johan88 skrev:
BloodyPirate skrev:Behöver snarare nytt boende ganska akut där jag kan känna trygghet och helst ha någon tillgänglig dygnet runt i närheten...

Beroende på vad som orsakar otryggheten där du bor nu ska din kommun kunna ordna något snabbt utifrån socialtjänstlagen.


Hahaha, kommunen här tycker bara att man kan bo hos vänner, bekanta m.m. om man inte är knarkare eller alkoholist.
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

LSS Rådgivning och annat personligt stöd?

Inläggav kiddie » 2016-07-01 23:56:52

Skulle nog tro att det tar ett tag iom att det först ska vara ett beslut om LSS-åtgärd och alla tar semester typ heela sommaren. Sen ska det finnas en plats att bo med och de ska hitta den. Har du ingen LSS-åtgärd nu så måste du ju börja med att du får en handläggare på LSS. Sedan ska de utreda dig och dina behov. Har du redan en utredning som finns på LSS går det naturligtvis fortare.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

LSS Rådgivning och annat personligt stöd?

Inläggav Fröken Fräken » 2016-07-02 10:28:42

johan88 skrev:Förlåt mig Förken Fräken att det blev en aning off topic...

Absolut ingen fara, men hoppas det är ok att jag fortsätter...?
johan88 skrev:
Fröken Fräken skrev:
johan88 skrev:Har själv inte varit på något diagnossamtal däremot en diagnosgrupp på 6 tillfällen för något år sedan.
Tyckte du att det var givande?
Inte särskilt mycket, det var typ 11 år efter att jag hade fått diagnosen och jag hade redan läst en hel del böcker och även listat ut en hel del på egen hand.Gick den mest för att man var tvungen för att få ställa sig i kö till grupperna på Aspergercenter.

Tyckte du att de var givande, då?
Hur mycket förväntas det att man ska dela med sig av sina egna erfarenheter när man deltar i grupperna på Aspergercenter? Jag funderar lite på om det skulle vara intressant för mig, men egentligen vill jag nog inte berätta särskilt mycket om mina privata angelägenheter för diverse främmande gruppdeltagare...

Sedan så reagerade jag på följande mening på deras hemsida: "Aspergercenter är ett stöd och kunskapscenter för barn, ungdomar och vuxna med diagnos inom autismspektrum (ASD) och genomsnittlig begåvning."
http://habilitering.se/aspergercenter-v ... rgercenter
Innebär det att centret inte passar för dem som har övergenomsnittlig IQ (jag antar att de menar IQ när de skriver begåvning)? Eller bokstavstolkar jag nu?
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

LSS Rådgivning och annat personligt stöd?

Inläggav johan88 » 2016-07-02 14:35:16

Fröken Fräken skrev:
johan88 skrev:Förlåt mig Förken Fräken att det blev en aning off topic...

Absolut ingen fara, men hoppas det är ok att jag fortsätter...?

Eftersom du startade tråden anser jag att det är du som bestämmer över innehållet.

Fröken Fräken skrev:
johan88 skrev:
Fröken Fräken skrev:Tyckte du att det var givande?
Inte särskilt mycket, det var typ 11 år efter att jag hade fått diagnosen och jag hade redan läst en hel del böcker och även listat ut en hel del på egen hand.Gick den mest för att man var tvungen för att få ställa sig i kö till grupperna på Aspergercenter.

Tyckte du att de var givande, då?

Det var inte särskilt givande för det blev mer av en föreläsning om de vanligaste svårigheterna än hur man ska hantera dem. Framför allt tyckte jag det blev alldeles för lite information om hur man kan hantera mentala energiåtgången i vardagen.

Fröken Fräken skrev:Hur mycket förväntas det att man ska dela med sig av sina egna erfarenheter när man deltar i grupperna på Aspergercenter? Jag funderar lite på om det skulle vara intressant för mig, men egentligen vill jag nog inte berätta särskilt mycket om mina privata angelägenheter för diverse främmande gruppdeltagare...

Jag har bara gått i gruppen som heter Vardagssamtal så jag vet inte hur de andra ser ut men i den var inget som togs upp som ens kom i närheten av att kunna vara för privat.

Fröken Fräken skrev:Sedan så reagerade jag på följande mening på deras hemsida: "Aspergercenter är ett stöd och kunskapscenter för barn, ungdomar och vuxna med diagnos inom autismspektrum (ASD) och genomsnittlig begåvning."
http://habilitering.se/aspergercenter-v ... rgercenter
Innebär det att centret inte passar för dem som har övergenomsnittlig IQ (jag antar att de menar IQ när de skriver begåvning)? Eller bokstavstolkar jag nu?

De menar nog minst genomsnittlig begåvning/IQ för det var det som i grova drag skiljde autism från asperger innan autismspektrat breddades.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

LSS Rådgivning och annat personligt stöd?

Inläggav Lilla Gumman » 2016-07-02 14:59:13

BloodyPirate skrev:
johan88 skrev:
BloodyPirate skrev:
Fasiken, kommer sluta med att jag tar livet av mig istället.

Om du inte behöver jättemycket hjälp i hemmet kanske det räcker med att ha boendestöd där du redan bor och då behöver du inte vänta på en plats på ett LSS-boende.
Själv har jag boendestöd 7 timmar per vecka med en överklagan på gång om att mitt behov ligger på 14 timmar per vecka.

Förlåt mig Förken Fräken att det blev en aning off topic...


Behöver snarare nytt boende ganska akut där jag kan känna trygghet och helst ha någon tillgänglig dygnet runt i närheten...


Är det akut, kontakta kvinnojouren.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till Aspergare och vården



Logga in