Omröstning; Höger- eller vänsterhänt

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Höger eller vänsterhänt?

Höger
67
68%
Vänster
20
20%
Båda
11
11%
 
Antal röster : 98

Omröstning; Höger- eller vänsterhänt

Inläggav saltisol » 2016-05-25 19:15:34

Denna omröstning tyckte jag var intressant då det är något som jag har funderat på. Både jag och min partner är dubbelhänta, dock är han högerdominant och jag är vänsterdominant. Tycker att det är en så lustig slump att vi båda råkar vara det så jag funderade på hur vanligt det var bland neuroatypiska.
saltisol
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2016-01-12

Omröstning; Höger- eller vänsterhänt

Inläggav slackern » 2016-05-25 19:28:41

saltisol skrev:Denna omröstning tyckte jag var intressant då det är något som jag har funderat på. Både jag och min partner är dubbelhänta, dock är han högerdominant och jag är vänsterdominant. Tycker att det är en så lustig slump att vi båda råkar vara det så jag funderade på hur vanligt det var bland neuroatypiska.


Vad menas med att vara högerdominant och vänsterdominant om man är dubbelhänt? För är man dubbelhänt är bägge dominanta.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Omröstning; Höger- eller vänsterhänt

Inläggav Aspara_Gus » 2016-05-25 19:45:18

likeaboxof skrev:Jag är högerhänt och högerfotad, äter med gaffel i höger och kniv i vänster precis som jag tycker det ska va ;) Och jag har alltid spelat hockey och innebandy med klubban på högersidan med vänsterböj, en smula ovanligt har jag märkt men det är mest kul o när folk tycker det är konstigt :)


Jag har också gaffeln i höger hand, det är liksom mest logiskt.
Aspara_Gus
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2016-05-24

Omröstning; Höger- eller vänsterhänt

Inläggav saltisol » 2016-05-25 19:46:45

slackern skrev:
Vad menas med att vara högerdominant och vänsterdominant om man är dubbelhänt? För är man dubbelhänt är bägge dominanta.


Jag kan använda båda händerna till det mesta (dock dålig på att skriva/rita med höger hand då jag aldrig orkar öva) men jag föredrar oftast att använda vänster. Min partner föredrar att använda höger.
Jag är antagligen född vänsterhänt men då jag har växt upp i en högerhänt familj och omgivning så har jag utvecklat en sån sida också. Det finns vänsterhänta som inte alls kan använda höger hand till samma saker.
Det jag syftar på med dubbelhänthet är alltså att man har lärt sig att använda båda händerna.
saltisol
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2016-01-12

Omröstning; Höger- eller vänsterhänt

Inläggav kiddie » 2016-05-25 20:17:49

Helt konstigt när jag tänker på det, men ingen i min stora släkt är vänsterhänt. Det kan väl inte vara normalt?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Omröstning; Höger- eller vänsterhänt

Inläggav slackern » 2016-05-25 20:33:11

saltisol skrev:
slackern skrev:
Vad menas med att vara högerdominant och vänsterdominant om man är dubbelhänt? För är man dubbelhänt är bägge dominanta.


Jag kan använda båda händerna till det mesta (dock dålig på att skriva/rita med höger hand då jag aldrig orkar öva) men jag föredrar oftast att använda vänster. Min partner föredrar att använda höger.
Jag är antagligen född vänsterhänt men då jag har växt upp i en högerhänt familj och omgivning så har jag utvecklat en sån sida också. Det finns vänsterhänta som inte alls kan använda höger hand till samma saker.
Det jag syftar på med dubbelhänthet är alltså att man har lärt sig att använda båda händerna.


OK tack för klargörandet, men dubbelhänt är när man fungerar på detta sättet. Min son använde bägge händerna när han var liten skrev med både vänster och höger men när han började skolan började han att skriva med höger hand, min mamma har berättat att det även var så för henne när hon var barn.

Ambidextri, ambidexteritet, bådhänthet, dubbelhänthet, tvehänthet och tvåhänthet (från latinets ambi som betyder båda och dexter (från latin/grekiskan som betyder höger), innebär att en person har förmågan att använda båda händerna eller fötterna utan problem, det vill säga att båda händer är huvudhänder. En sådan person kan till exempel skriva med både vänster- och höger hand.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ambidextri
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Omröstning; Höger- eller vänsterhänt

Inläggav slackern » 2016-05-25 20:38:07

Hittade den här studien om dubbelhänta människor, tycker att den var rätt intressant i och med att 60% utav oss med AS även har ADHD.

Dubbelhänthet ökar risken för problem i skolan och ADHD



Sannolikheten för mental ohälsa samt språk- och inlärningssvårigheter under barndomen är högre hos dubbelhänta än hos andra barn. Det visar en studie som letts av docent Alina Rodriguez vid Uppsala universitet och Imperial College London. Den publiceras idag i nätupplagan av tidskriften Pediatrics.


http://www.uu.se/press/pressmeddelanden ... pm&lang=sv
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Omröstning; Höger- eller vänsterhänt

Inläggav saltisol » 2016-05-25 20:42:03

slackern skrev:
OK tack för klargörandet, men dubbelhänt är när man fungerar på detta sättet. Min son använde bägge händerna när han var liten skrev med både vänster och höger men när han började skolan började han att skriva med höger hand, min mamma har berättat att det även var så för henne när hon var barn.

Ambidextri, ambidexteritet, bådhänthet, dubbelhänthet, tvehänthet och tvåhänthet (från latinets ambi som betyder båda och dexter (från latin/grekiskan som betyder höger), innebär att en person har förmågan att använda båda händerna eller fötterna utan problem, det vill säga att båda händer är huvudhänder. En sådan person kan till exempel skriva med både vänster- och höger hand.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ambidextri


Så vad kallas det då när man kan använda båda händerna utan problem men råkar föredra en viss hand?
saltisol
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2016-01-12

Omröstning; Höger- eller vänsterhänt

Inläggav slackern » 2016-05-25 20:52:34

saltisol skrev:
slackern skrev:
OK tack för klargörandet, men dubbelhänt är när man fungerar på detta sättet. Min son använde bägge händerna när han var liten skrev med både vänster och höger men när han började skolan började han att skriva med höger hand, min mamma har berättat att det även var så för henne när hon var barn.

Ambidextri, ambidexteritet, bådhänthet, dubbelhänthet, tvehänthet och tvåhänthet (från latinets ambi som betyder båda och dexter (från latin/grekiskan som betyder höger), innebär att en person har förmågan att använda båda händerna eller fötterna utan problem, det vill säga att båda händer är huvudhänder. En sådan person kan till exempel skriva med både vänster- och höger hand.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ambidextri


Så vad kallas det då när man kan använda båda händerna utan problem men råkar föredra en viss hand?


Om man kan skriva, rita eller gör något lika bra med bägge händerna så är man dubbelhänt, men om man skriver, ritar eller gör något annat bättre med en hand så är man antingen höger eller vänsterhänt.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Omröstning; Höger- eller vänsterhänt

Inläggav saltisol » 2016-05-25 21:00:35

slackern skrev:
Om man kan skriva, rita eller gör något lika bra med bägge händerna så är man dubbelhänt, men om man skriver, ritar eller gör något annat bättre med en hand så är man antingen höger eller vänsterhänt.


Ja, jag är alltså dubbelhänt. Just handskrivning är en väldigt liten del av ens hänthet. Jag kan använda kniv, potatisskalare, datormus, osv lika bra med båda händer men jag brukar oftast börja med vänster för att sen växla till höger om jag blir trött i armen.
saltisol
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2016-01-12

Omröstning; Höger- eller vänsterhänt

Inläggav slackern » 2016-05-25 21:02:21

saltisol skrev:
slackern skrev:
Om man kan skriva, rita eller gör något lika bra med bägge händerna så är man dubbelhänt, men om man skriver, ritar eller gör något annat bättre med en hand så är man antingen höger eller vänsterhänt.


Ja, jag är alltså dubbelhänt. Just handskrivning är en väldigt liten del av ens hänthet. Jag kan använda kniv, potatisskalare, datormus, osv lika bra med båda händer men jag brukar oftast börja med vänster för att sen växla till höger om jag blir trött i armen.


OK då är du dubbelhänt, sorry om jag ältade saken in i absurdum.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Omröstning; Höger- eller vänsterhänt

Inläggav saltisol » 2016-05-25 21:14:47

slackern skrev:OK då är du dubbelhänt, sorry om jag ältade saken in i absurdum.


Det är ingen fara!
saltisol
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2016-01-12

Omröstning; Höger- eller vänsterhänt

Inläggav kiddie » 2016-05-25 22:07:27

Dubbelhänt är nog lite tvetydigt. Idag så är man nog mer naturligt dubbelhänt även de som skriver mest med en hand men kanske alltid gör annat med den andra. Eller använder båda att skriva med. Förr var många vänsterhänta gjorda dubbelhänta. De var tvungna att träna att skriva med höger så mycket så att de blev ganska bra på det. För det krävdes i skolan att man inte skrev med vänster. Men de passade på när de kunde att göra annat med vänster. Numera i Sverige iaf får man skriva med den handen man själv tycker känns bäst.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Omröstning; Höger- eller vänsterhänt

Inläggav Puzzle » 2016-06-26 18:02:19

kiddie skrev:Helt konstigt när jag tänker på det, men ingen i min stora släkt är vänsterhänt. Det kan väl inte vara normalt?

Fast vänsterhänthet har ju blivit "borttränat" för inte alltför längesedan i skolan då det ansågs vara något fult. Så du kan ju kanske ha vänsterhänta i släkten fast att dom inte är utövande vänsterhänta.. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Omröstning; Höger- eller vänsterhänt

Inläggav Alien » 2016-06-26 18:27:08

Om man är "äkta" högerhänt gör man det mesta med höger hand. Om man är tvingad högerhänt skriver man med höger hand men använder kniven med vänster hand.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46220
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Omröstning; Höger- eller vänsterhänt

Inläggav Puzzle » 2016-06-26 18:59:43

Alien skrev:Om man är "äkta" högerhänt gör man det mesta med höger hand. Om man är tvingad högerhänt skriver man med höger hand men använder kniven med vänster hand.

Mjaa.. Kan ju vara så men själv så är jag ju vänsterhänt och det är egentligen bara skriva som jag gör med vänstern. De flesta verktyg är ju anpassat för högerhänta så om man inte anstränger sig för att hitta tex. vänstersaxar (och på jobb och skolor kan det vara ont om sådant) så det är som lättast att använda sig av högerhanden när det kommer till det mesta.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Omröstning; Höger- eller vänsterhänt

Inläggav kiddie » 2016-06-26 19:09:32

Puzzle skrev:
kiddie skrev:Helt konstigt när jag tänker på det, men ingen i min stora släkt är vänsterhänt. Det kan väl inte vara normalt?

Fast vänsterhänthet har ju blivit "borttränat" för inte alltför längesedan i skolan då det ansågs vara något fult. Så du kan ju kanske ha vänsterhänta i släkten fast att dom inte är utövande vänsterhänta.. :wink:


Men det gäller inte bara de äldre släktingarna, det gäller även min generation och två generationer under den. INGEN är vänsterhänt.

Det gäller på ena sidan av min familj för det finns nästan ingen släkt på den andra som jag känner.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Omröstning; Höger- eller vänsterhänt

Inläggav Chrilleb » 2016-06-26 19:32:52

Jag är vänsterhänt, har läst att de kan vara konstnärliga :)
Chrilleb
 
Inlägg: 6393
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in