Matematisk kluring - räkna ut en vinnande strategi?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Matematisk kluring - räkna ut en vinnande strategi?

Inläggav Adira » 2016-06-14 17:03:39

Vi har en spelplan som är en enda lång rad med (lika stora) rutor. Amanda står längst till vänster på ruta 1 och Sarah står längst till höger på ruta 222 (de har alltså 220 rutor mellan sig och totalt finns det 222 rutor).
De får flytta sig mellan 1-6 steg åt höger respektive vänster.
De får inte hoppa över varandra eller hamna på samma ruta.
Den som inte kan göra ett drag förlorar spelet; alltså, den som gör det sista draget så att pjäserna möts mittemot varandra är vinnaren.
Amanda gör första draget.
Har någon av spelarna en vinnande strategi?

Har inte löst denna än, vilket stör mig enormt. Den spelare som med sitt näst sista drag lyckas få sju rutor mellan sig själv och motståndaren har ju garanterat vunnit, det är inte så svårt att klura ut.
Men om det finns någon strategi som då garanterar detta scenario åt antingen Amanda eller Sarah, det har jag inte hittat; jag vet inte hur jag ska lösa det. Frågan är ju öppen, så det kan ju vara så att det inte finns någon vinnande strategi åt någon i det här fallet, och i så fall skulle jag ju ha löst problemet, men hur kan jag veta säkert?
Känns inte heller som att det skulle stämma riktigt, har för mig att det alltid ska finnas en vinnande strategi för ett spel med två spelare och begränsat antal drag.
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Matematisk kluring - räkna ut en vinnande strategi?

Inläggav Adira » 2016-06-14 17:24:24

Och bara för det att jag tog mig tid att skriva ett inlägg så har jag naturligtvis löst den :roll:
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Matematisk kluring - räkna ut en vinnande strategi?

Inläggav osäker » 2016-06-19 0:59:33

Det finns nog ganska många spel som har samma typ av lösning. Ett exempel:
Spoiler: visa
Du och din motståndare turas om att lägga mynt (varav alla är runda och alla har samma storlek) på ett runt bord. Mynten får inte läggas så att de överlappar. Den som inte kan lägga ett mynt förlorar.
osäker
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2009-08-24
Ort: Stockholm

Matematisk kluring - räkna ut en vinnande strategi?

Inläggav Dagobert » 2016-07-05 3:56:03

Jag lägger in en annan matematisk kluring som jag råkade på. Han säger nåt om att lösa den med "calculations" så det borde gå att räkna ut, men jag har ingen aning om hur det skulle gå till, och tänker inte försöka.
Tråkig kille som har gjort flera klipp med konstiga kugghjul.

Spherigear Loop
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Intressanta intressen



Logga in