Sextrakasserier i skolan (även i lågstadiet?!)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav kiddie » 2016-06-09 14:11:56

Har en lågstadieskola inpå knuten. Hora är ett vanligt skällsord. Det är bara tjejer som blir kallade hora, men, det är inte bara killar som skriker hora åt tjejer, det gör tjejer också.

Det finns även andra skällsord som får en vuxen att rysa, sådant vi inte kallade folk. Vi var väl inte justa heller, men vi hade bara ett sexuellt skällsord, bög. Sen var det vanligt att vi kallade folk jude, mongo, CP, "mental" och en massa annat konstigt.

Det som är extra upprörande är väl att det bara är ena könet som kallas hora. Och de ropar det mer eller mindre dagligen kan jag intyga. Fast det var bara killarna som kallades bög. Var ju inte så kul för dem heller.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav Huggorm » 2016-06-09 14:21:35

Sedan kan man fråga sig hur mycket mening det ligger i barns användande av okvädingsord. De säger nog bara de ord de kan, utan att reflektera över innebörden. En annan sak om folk fortfarande använder orden när de blivit vuxna och börjar förstå saker och ting, men då brukar de flesta sluta säga så.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav Alien » 2016-06-09 14:31:50

Ja, man kan ju misstänka att lågstadiebarn inte alltid vet vad orden "bög" och "hora" betyder.

Men annars är jag säker på att användningen av "bög" som skällsord är ett led i ett killarna skolar in varandra i den manliga heteronormen. Att vara "bög" el "tjejig" är det värsta som finns. Vill en kille inte slåss, är han bög. Vill han inte tafsa på tjejer, är han bög. Vill han plugga, är han bög/tjejig. Etc.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav Alien » 2016-06-09 14:56:27

Det måste stoppas redan i lågstadiet. Hur det blir sedan när barnen kommer i tonåren kan man läsa om här: http://inteensam.story.aftonbladet.se/chapter/patrik/

En professor som forskat om fenomenet:
Aftonbladet skrev:Professor Katja Gillander-Gådin har skrivit flera rapporter i ämnet och ägnat 15 år åt att studera skolelevers upplevelser av sexuella kränkningar.

Hon är trött på att problematiken sällan uppmärksammas och att väldigt lite görs för att komma till rätta med, framför allt, pojkars beteende mot flickor.
– Forskning visar att det nästan alltid är pojkar som kränker. Pojkar utsätts verbalt och kallas ”bög” medan flickor blir kränkta på alla möjliga fronter, både verbalt, fysiskt och visuellt, det vill säga att de blir ”tittade på”, på ett ovälkommet sexuellt sätt.
Men i skolan har sexuella trakasserier normaliserats – och flickor får ofta höra sina lärare säga: ”du vet hur pojkar är, han menar inget illa” eller ”han kanske är kär i dig.”
---
Enligt Katja Gillander-Gådin handlar killarnas beteende om maskulinitet och könsmaktsordning.
Och det börjar tidigt:
– Småpojkar lär sig av äldre killar, och eftersom beteendet uppmuntras som någonting positivt inom gruppen kan det fortsätta och spridas nedåt i åldrarna.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22876728.ab

Ja, beteendet fortlever genom tradering från äldre till yngre pojkar. Det är knappast föräldrarna som lär pojkarna det, men de bagatelliserar det i den mån de får höra om det. Det är härligt med makt och gött att förnedra andra. Och ingen vill bli kallad bög.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav kiddie » 2016-06-09 14:57:50

Vi visste inte vad bög var och det användes som skällsord på alla killar som ogillades, tjejiga eller inte. Precis som vi inte riktigt visste vad jude var.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav debase » 2016-06-09 14:58:30

Går det verkligen inte att sköta såna här ärende inom skolans väggar utan att blanda in nationell media? Allt som bekräftar en viss linje ska lyftas fram som riksnyheter nuförtiden.
debase
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2015-05-07

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav Alien » 2016-06-09 15:39:11

Det är ju ett nationellt problem med killars sextrakasserier av tjejer i skolan, det är inte ett problem bara för en enskild skola.

Här är det en lärare som yttrar sig:

Läraren Meheret Dawit ser hur flickor utsetts för sexuella trakasserier i skolan – varje dag.
Och att väldigt lite görs för att komma till rätta med kränkningarna.
– Skolan är alldeles för slapp. Pojkar måste fångas upp som små och lära sig hur man beter sig, annars riskerar de att utvecklas till skitstövlar.

Meheret Dawit har arbetat som lärare i snart 30 år. Hon menar att problemet med sexuella trakasserier i skolan är allvarligare än vad många tror.
– Jag ser hur flickor blir tafsade på och hur de kallas horor varje dag. Man kan tycka att Sverige borde ha kommit längre efter hundra år av kvinnokamp, men det här beteendet är helt normaliserat. Vi pratar inte om det, vi reagerar inte, och därför fortsätter det.
http://inteensam.story.aftonbladet.se/chapter/meheret/

Hon kan ju jämföra hur det var i sitt eget hemland.

– Jag tyckte att det var orättvist att vi blev tillsagda om vi glömt knäppa en endaste knapp i blusen. Samtidigt som pojkarna kunde gå omkring halvnakna utan att någon brydde sig.


I hemlandet förekom könsstympning, men här i Sverige är det jämställdhet. Fast inte riktigt ändå.

– Könsstympning, sexualisering av små flickor och sexuella trakasserier är uttryck för samma sak. Det handlar om könsmaktsordning och syftet är att flickor ska underordna sig.


Nu står det inget om vad hon själv gör för att stävja beteendet. Men det hjälper ju inte om bara en lärare säger till.

Många lärare orkar inte eftersom det pågår tiden. Problemet är att skolan måste orka, hur ska vi annars kunna förändra pojkars syn på flickor och hjälpa dem att förstå hur viktigt det är att göra världen till en mer jämlik plats?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav Moggy » 2016-06-09 16:53:05

Skulle inte förvåna mig om det cirkulerar listor bland barn på vilka ord man inte får säga enligt de som sprider sitt budskap. Eller så sprider dom listorna muntligt om övriga vägar stängt.

"Säger man det här så blir dom lite arga"
"Säger man de här orden som blir dom riktigt arga"
"Säger man det här så blir det krissamtal med föräldrarna"
"Och skulle man säga ett av dessa få ord så blir det krismöte med samtliga förälder"

Sen blir dom arga på vartann och vågar dra till med nåt av de översta orden. Sen blir dom ungdomar och märker att ingen gör nåt åt om man säger nåt på 1-2.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav debase » 2016-06-09 17:02:37

Fast det är en klassisk tankevurpa att dra slutsatser om ett enskilt fall utifrån det generella. Här handlar det om en opassande lek bland personer som är för unga för att ha en sexualitet. Vi vet varken om det finns något samband med äldre barns beteendemönster, om samma elever kommer fortsätta att tafsa när de blir äldre, eller om motivet till det opassande beteendet ser likadant ut som hos tonåringar. Hör ni inte själva hur absurd det låter med småbarn som "försöker befästa könsmaktsordningar"?

Barn är nyfikna och ibland blir det lite fel. Troligtvis är det inte allvarligare än så i detta fallet.
debase
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2015-05-07

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav Alien » 2016-06-09 17:08:04

Nu handlar inte tråden enbart om fallet i startinlägget. Så du skulle kanske läsa hela tråden innan du tvärsäkert pratar om "ett enskilt fall". Och att småpojkar ser upp till och gärna härmar äldre pojkars beteende är väl ingen nyhet?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav kiddie » 2016-06-09 17:08:48

Man behöver ju inte göra en stor sak av att rätta barnen när de gör fel. Gör man en grej av det fattar de att de är något på spåret de kan irritera vuxna med. Inte en bra idé. Däremot helt enkelt säga till dem att sluta leka leken eller säga ett visst ord. Frågar de varför får man väl säga att de vuxna bestämt det. Onödigt att skuldbelägga för mycket med, trots att vissa ungar är helvilda kan de få skitdåligt samvete. Eller fatta i förtid vad som kan användas som irritationsvapen, vad vuxna triggas av.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav slackern » 2016-06-09 17:27:43

Tydligen har dom även problem med sexuella trakasserier i Storbritannien. Kanske dags att skippa skoluniformen eller i varje fall att tvinga tjejerna att bära kjol?

Girls are wearing shorts under their school skirts to avoid sexual harassment, MPs have heard.

http://www.bbc.com/news/education-36468984
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav debase » 2016-06-09 18:00:07

"Nu handlar inte tråden enbart om fallet i startinlägget. Så du skulle kanske läsa hela tråden innan du tvärsäkert pratar om "ett enskilt fall". Och att småpojkar ser upp till och gärna härmar äldre pojkars beteende är väl ingen nyhet?"

Nu var ju dock artikeln utgångspunkt, och jag ifrågasatte om det verkligen hade tillräckligt nyhetsvärde för SVT. Ska vi snacka skola och äldre ungdomar handlar det som mycket annat om disciplinära brister. Tonårspojkar inte bara kommer undan med beteende, de vinner på det eftersom unga tjejer gillar "tuffa killar som vågar ta för sig".
debase
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2015-05-07

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav Alien » 2016-06-09 18:11:36

Skolan måste förstås reagera och stoppa det. Annars lämnar de flickorna i sticket.

svt skrev:Men om man inte tar detta på allvar nu så normaliserar det ett sätt att bete sig på som i senare åldrar kan utvecklas till sexuellt våld. Även om det inte görs i ett sexuellt syfte så är det ändå så att de ger sig på det enda som skiljer dem åt.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/8-ari ... s-i-skolan

Och tonårstjejer gillar nu inte "killar som tar för sig", om det betyder att de tar för sig av deras kroppar, som om de vore en kollektiv tonårskillegendom. En del tjejer mår väldigt dåligt av det, får dåligt självförtroende, tar särskilda omvägar för att slippa undan killgängen etc.

Disciplinära brister är det givetvis. Varken sexuella trakasserier el övrig mobbning klarar skolan av att stoppa. Kanske för att killarna (och deras föräldrar) ses som kunder och kunder vill man inte bli av med.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav Furienna » 2016-06-09 18:19:14

Det var ju vidrigt att sexuella trakasserier ska vara så vanligt bland barn. Lyckligtvis tror jag inte att det var så vanligt på min skola, trots att jag var mobbad på flera andra sätt. Jo, en kille drog ner mina byxor en gång (jag hade som tur var långkalsonger på mig under). Och en gång tog en annan kille mig på brösten. Men det var ju ändå inget, som hände mig varje dag. Så trots att det var fult gjort, så blev jag mer sårad av den övriga mobbningen.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav marxisten » 2016-06-09 18:30:05

Ingen behandling som uppfattas som förnedrande för den utsatte är okej och något skolan bör ta tag i (precis som all mobbning) men jag skulle absolut inte kalla det sexuella trakasserier när det gäller åttaåringar. För sjutton, vilken åttaåring har ens nån aning om att sexualitet ens existerar i den åldern? De flesta vet att man kommer från mamma och man skapas när föräldrar älskar varandra ungefär.

Min åsikt är att ifall vare sig den utsatte eller den som utsätter har nån uppfattning om att handlingen ens kan tolkas sexuellt, de vet säkerligen inte ens om att ordet "sexuellt" existerar så är det inte några sexuella trakasserier. Att tolka det sexuellt är något som vuxna gör, inte barn.

Barn kan uppfatta det som "elakt" eller "han är dum", men knappast att det är några sexuella motiv bakom. Det är liksom lek (om än olämplig sådan). Dock skall skolan vara uppmärksam på sånt som den utsatte kan uppfatta som elakt eller förnedrande på något sätt, men det gäller allt från att rycka i någons jacka, slänga snöboll eller elaka ord. Däremot att lägga epitetet "sexuella trakasserier" är att gå för långt. Sexuella trakasserier blir det först när man vet vad sexualitet är och förstår handlingens innebörd, och det gör man säkerligen inte vid åtta års ålder.

Hade de varit på ett högstadium hade jag sagt utan tvekan det är sexuella trakasserier, men inte när det gäller åttaåringar eftersom de inte ens kan gissa vad en sådan handling betyder. Dock är inte handlingen okej utan bör ses som mobbning då den utsatte knappast uppskattar det...
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav Furienna » 2016-06-09 18:34:33

Fast jag tycker att man kan tala om sexuella trakasserier när pojkarna tar på flickornas kön, även om det rör sig om åttaåringar.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav slackern » 2016-06-09 18:38:11

Furienna skrev:Fast jag tycker att man kan tala om sexuella trakasserier när pojkarna tar på flickornas kön, även om det rör sig om åttaåringar.


Det klassas väl dessutom som våldtäkt i dagens Sverige, vilket jag tycker är bra, ungarna borde fan lära sig att det inte är OK att om dom beter sig så efter 15 års dagen kan dom bli dömda för våldtäkt.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav marxisten » 2016-06-09 18:45:58

kiddie skrev:Aldrig nån som sa det till mig. När jag fick en oprovocerad isboll i ögat som kastades generellt mot hela gruppen, tyckte folk att det nog var mitt fel på något vis. Att jag retat den som kastade. Så var det alltid. "Vad gjorde DU för att de skulle reagera så....?" Jag gjorde fan aldrig något, jag var snäll.

:-)006


Slänger nån på dig, sula tillbaka! Brukade jag göra, roligaste gången måste ha varit när en slängde snöboll på mig och skrattade åt sitt tilltag och jag sulade tillbaka och lyckas träffa personen som slängde snöboll på mig mitt i hans öppna trut. Fan vad alla gapskrattade när de såg personens uttryck när han fått något i storlek av en golfboll i munnen, och helvete vad han såg uppgiven ut helt plötsligt! :mrgreen:
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav marxisten » 2016-06-09 18:47:25

Furienna skrev:Fast jag tycker att man kan tala om sexuella trakasserier när pojkarna tar på flickornas kön, även om det rör sig om åttaåringar.


För det måste du ju ha ett sexuellt syfte, och de har de knappast när de inte vet vad sexualitet är.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav debase » 2016-06-09 18:49:39

"Och tonårstjejer gillar nu inte "killar som tar för sig", om det betyder att de tar för sig av deras kroppar, som om de vore en kollektiv tonårskillegendom. En del tjejer mår väldigt dåligt av det, får dåligt självförtroende, tar särskilda omvägar för att slippa undan killgängen etc."

Nej, beteendet i sig ogillar de säkerligen. Däremot står killarna som utför dem nog långt fram i kön när det gällar att välja sexpartner. Det låter givetvis absurt om man fokuserar på nämnda handling, men ser man till helheten är det nog mer lönsamt att tendera gå för långt än att stå och stampa. "Snälla killar får inte pussa vackra flickor" eller hur uttrycket går.

Vill man förändra samhället genomgripande får nog båda könen se över sina könsroller och val i livet. Det handlar om en social dynamik där killar förväntas vara dominanta och tjejer passiva.
debase
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2015-05-07

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav Furienna » 2016-06-09 18:54:44

marxisten skrev:
Furienna skrev:Fast jag tycker att man kan tala om sexuella trakasserier när pojkarna tar på flickornas kön, även om det rör sig om åttaåringar.

För det måste du ju ha ett sexuellt syfte, och de har de knappast när de inte vet vad sexualitet är.

Fast jag tror att de nog vet att det är något "speciellt" med en viss kroppsdel på tjejerna, och det gör det också lockande att ta dem där. Så för en åttaåring är det sexuellt nog.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav Huggorm » 2016-06-09 18:55:50

Furienna skrev:
marxisten skrev:
Furienna skrev:Fast jag tycker att man kan tala om sexuella trakasserier när pojkarna tar på flickornas kön, även om det rör sig om åttaåringar.

För det måste du ju ha ett sexuellt syfte, och de har de knappast när de inte vet vad sexualitet är.

Fast jag tror att de nog vet att det är något "speciellt" med en viss kroppsdel på tjejerna, och det gör det också lockande att ta dem där. Så för en åttaåring är det sexuellt nog.
Skulle snarare tro att det är det förbjudna som lockar i den åldern, än det sexuella.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Sexuella trakasserier redan i lågstadiet?

Inläggav marxisten » 2016-06-09 19:07:57

Furienna skrev:Fast jag tror att de nog vet att det är något "speciellt" med en viss kroppsdel på tjejerna, och det gör det också lockande att ta dem där. Så för en åttaåring är det sexuellt nog.


Eller är det vuxnas "hysh-hysh" som gör det "spännande" för de vet att vuxna av nån anledning anser det är förbjudet som gör de vill testa gränser. Tvivlar de har det minsta med sexualitet att göra då det inte ens vet vad sexualitet är.

Utöver det så vet även åttaåringar om att det är något som skiljer mellan de där (i princip enda som skiljer då tjejer i den åldern inte fått nån brösttillväxt jämfört med killarna), och då vuxna är så tysta om skillnaderna så gör det de än mer spännande.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in