Läger, skolresa, kollo, sommarjobb.

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Läger, skolresa, kollo, sommarjobb.

Inläggav Flinta » 2016-05-22 10:20:46

Vissa föräldrar anmäler sina barn till olika sorters läger och kollo. Det gjorde inte mina föräldrar när jag var liten. Istället anmälde jag mig själv för att jag trodde att jag behövde öva på att vara i grupp för att bli mer "social" och inte fly från umgänge med jämnåriga. Jag var borta som mest i 13 dagar. Då var jag på seglarläger och seglade skuta i Stockholms ytter- och innerskärgård. Vi levde tätt inpå varandra.. Det är många år sedan men jag ryser när jag tänker på hur mycket jag kunde pressa mig.

På skolresor mådde jag extremt dåligt för att jag kände mig jättestressad att behöva vara med klassen dygnet runt. Sova med dom (jag kan bara sova själv) också. Jag längtade hem men skämdes för det. Jag förstod inte då att det inte var mina föräldrar jag saknade utan att det var jag som behövde få vara själv. Likaså mådde jag dåligt över känslan att inte ha kontroll över mina saker på t ex skolresor.

På gymnasiet skulle man sommarjobba. Det orkade inte jag för jag var utbränd av skolmiljön och skulle behövt vila hela somrarna. Jag accepterade inte min utmattning och sommarjobbade ändå och var än mer utmattad när höstterminerna började.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Läger, skolresa, kollo, sommarjobb.

Inläggav KrigarSjäl » 2016-05-22 10:24:34

Så är det.

Det sociala tar energi, man tycker det är jobbigt och ångestframkallande men förstår inte varför...så var det att vara barn/ungdom och aspie.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Läger, skolresa, kollo, sommarjobb.

Inläggav Huggorm » 2016-05-22 10:28:30

Ja, när jag ser tillbaka på det nu förstår jag inte hur jag klarade av det. Jag måste ha varit hårdare på den tiden. Stackars barn som genomlider det just nu.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Läger, skolresa, kollo, sommarjobb.

Inläggav antonius » 2016-05-22 12:25:57

Minns hur extremt påfrestande det var att göra lumpen, fattar idag inte hur jag klarade det. Jag var totalt sönderstressad hela tiden, som tur var var jag prickskytt, då var man ofta ensam och spanade, eller låg på skjutbanan förmodligen det som räddade mig. Bodde nära förläggningen så jag kunde åka hem och sova, men övningarna de var jobbiga, kunde varken äta eller sova, tillslut vägde jag bara 58 kg (ganska lite om man är 181 cm) och svimmade av utmatning flera gånger, puhh... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Läger, skolresa, kollo, sommarjobb.

Inläggav slackern » 2016-05-22 12:27:54

antonius skrev:Minns hur extremt påfrestande det var att göra lumpen, fattar idag inte hur jag klarade det. Jag var totalt sönderstressad hela tiden, som tur var var jag prickskytt, då var man ofta ensam och spanade, eller låg på skjutbanan förmodligen det som räddade mig. Bodde nära förläggningen så jag kunde åka hem och sova, men övningarna de var jobbiga, kunde varken äta eller sova, tillslut vägde jag bara 58 kg (ganska lite om man är 181 cm) och svimmade av utmatning flera gånger, puhh... :-)004


Låg inte ni i par som prickskytt?
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Läger, skolresa, kollo, sommarjobb.

Inläggav antonius » 2016-05-22 12:31:51

slackern skrev:
antonius skrev:Minns hur extremt påfrestande det var att göra lumpen, fattar idag inte hur jag klarade det. Jag var totalt sönderstressad hela tiden, som tur var var jag prickskytt, då var man ofta ensam och spanade, eller låg på skjutbanan förmodligen det som räddade mig. Bodde nära förläggningen så jag kunde åka hem och sova, men övningarna de var jobbiga, kunde varken äta eller sova, tillslut vägde jag bara 58 kg (ganska lite om man är 181 cm) och svimmade av utmatning flera gånger, puhh... :-)004


Låg inte ni i par som prickskytt?


Nä, ibland kunde man ha en stridsdomare med sig, om det var något speciellt skede i övningen, men för det mesta var man alen, ofta fick man vara ordonnans oxå... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Läger, skolresa, kollo, sommarjobb.

Inläggav snuggelhund » 2016-05-22 14:27:09

Det där du beskriver av klassresor med övernattning känner jag väl igen mig i.

Medan klasskamraterna såg fram emot utflykten tyckte jag alltid det var en mardröm.

Speciellt det där att sova med andra jag hade extremt svårt för. Ångestframkallande och en upplevd otrygghet.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Läger, skolresa, kollo, sommarjobb.

Inläggav antonius » 2016-05-23 9:44:06

snuggelhund skrev:Medan klasskamraterna såg fram emot utflykten tyckte jag alltid det var en mardröm.


Den där känslan som är så hemsk, när man tänker på en sak med fasa, som andra tycker är så ofantligt rolig och man inser att det är något fel på en, när man får panikattacker, dödsångest och magen vänds ut och in... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Läger, skolresa, kollo, sommarjobb.

Inläggav KrigarSjäl » 2016-05-23 13:20:42

Jag har inga som helst goda erfarenheter av grundskolans påtvingade falska gemenskapsprojekt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Läger, skolresa, kollo, sommarjobb.

Inläggav vofff » 2016-05-23 18:00:18

Nä jag tycker alla skolor suger om inte dom vet hur man ska ta hand om autister.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Läger, skolresa, kollo, sommarjobb.

Inläggav KrigarSjäl » 2016-05-23 18:47:09

Ta hand om och ta hand om...det som funkade bäst för mig var att helt sonika slippa ha med klasskamraterna att göra. Slippa se dom, slippa vara bland dom.

En högstadiekorridor full av pubertetsungar är att likna vid en schimpansbur.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Läger, skolresa, kollo, sommarjobb.

Inläggav Toblerone » 2016-05-30 9:22:05

Och just därför är det inte sååå enkelt att veta "hur man tar hand om autister". Hade en rektor en gång som satte en elev med Asperger i ett enskilt rum, med en vuxen som var med det mesta av tiden. Och hon menade "de har ju inte behov att umgås med andra". Men det är ett mycket förenklat och ofta felaktigt antagande. Det finns också en hel del som faktiskt vill ha (viss) kontakt. Där kan det ju handla om hur de vill ha kontakt och hur mycket. Och i vilja miljöer.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Läger, skolresa, kollo, sommarjobb.

Inläggav Flinta » 2016-05-30 10:13:13

Det sägs att aspergare vill vara sociala på sina egna villkor. Det skulle nog de flesta människor må bra av: att få vara sociala på sina egna villkor. Å andra sidan måste man som aspergare då hitta personer som vill vara sociala på våra egna individuella villkor och det kan ställa till det.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Läger, skolresa, kollo, sommarjobb.

Inläggav Toblerone » 2016-05-30 10:28:01

Flinta skrev:Det sägs att aspergare vill vara sociala på sina egna villkor. Det skulle nog de flesta människor må bra av: att få vara sociala på sina egna villkor. Å andra sidan måste man som aspergare då hitta personer som vill vara sociala på våra egna individuella villkor och det kan ställa till det.


Jo, visst. Men det är svårt om nu alla andra elever skulle kräva att också få ha det på sitt sätt. Då blir det kaos. Men det går att lösa. Alla får helt enkelt inte göra så, det får vara specialregel för Aspies då.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in