Google Drive-tråden

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Google Drive-tråden

Inläggav Zirre » 2014-04-28 14:38:53

Google Drive är smidigt. Man kan komma åt sina filer och dokument från vilken dator som helst som är kopplad till internet. (Även i appen då)

Nu kanske ni säger att ni kör hellre Dropbox, Sky Drive osv. men låt inte tråden handla om dem så det inte blir en tråd om Google Drive.
Man kan självklart jämnföra de olika tjänsterna men det är ändå Google Drive som är huvudämnet.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Google Drive-tråden

Inläggav barracuber » 2014-04-28 16:27:42

Gillar också gdrive. Funderar just på att använda den mer aktivt för några projekt.

Gillar androidappen också. Men redigeringsmöjligheterna av docs, sheets osv är ganska basala. Upptäckte igår att Google har en annan kontorsapp för Android som heter Quickoffice, som de nyligen släppt gratis. Installerade den och den ser mer avancerad ut, men ändå överskådlig. Den kan jobba både mot mobilens SD-kort och mot gdrive så klart.

Såg också att numera kan man köra även Sheets offline, det kunde man bara tidigare göra med Docs. Google Spreadsheets heter numera bara Google Sheets och har många förbättringar, bl a klarar den miljontals rader och kolumner numera.

Kör även macappen för gdrive (finns även för Windows) som fungerar exakt som Dropbox gör dvs hanterar synkningen mot dator och gör det enkelt att bläddra bland filerna lokalt. Supersmidigt att ha en lokal kopia, ffa när man ska lägga ut nytt eller organisera om. Mobilernas synkning har de löst på ett annat sätt - utan lokal kopia eftersom mobiler normalt sett har mycket mindre disk utrymme än datorer.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Google Drive-tråden

Inläggav Nibor » 2014-04-28 16:29:20

Vad har ni egentligen på er google drive eller dylikt?
*nyfiken*
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Google Drive-tråden

Inläggav Zirre » 2014-04-28 20:20:22

Jag använder Google Drive för att bl.a. skriva dokument och sådant. Tycker det är en väldigt bra tjänst. Sen har jag några pdf och bilder där. Men inget där innehåller privat information.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Google Drive-tråden

Inläggav Flia » 2014-04-29 10:56:52

Jag använder den för att spara saker som jag kan tänkas vilja komma åt när jag inte är hemma.
Filer som ska flyttas från en dator/mobil till en annan är ett annat användningssätt.

Jag har delat filer också, som flera personer kan redigera online.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Google Drive-tråden

Inläggav Parvlon » 2014-04-29 11:06:36

Har väl fem,sex filer där som jag råkat dela/ladda hem någon gång. Testade GoogleFS på windows för länge sedan och det fungerade ju fint men google-drive-ocamlfuse till linux har jag en del invändningar emot (testade igår).
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Google Drive-tråden

Inläggav Alien » 2016-05-21 17:25:25

Nu har jag också Google Drive. Så illa tvungen när det visade sig att min enkla back-up (USB) så lätt går sönder. Men läste någonstans att det var lätt att spara ett mejl (gmail), bara att klicka på ikonen för Google Drive så sparas det där. Men jag ser då ingen ikon för Google Drive i min gmail.

Sedan skulle jag flytta en fil till rätt mapp. Klickade på Flytta till, men sen då? Jag gick till mappen och öppnade den, men inget hände. Det gick inte med Ctrl + V som vanligt. Det måste väl finnas något annan sätt än att dra? Filen jag ska flytta och mappen kan inte ses samtidigt på skärmen.

Och hur gör man när man vill ändra i ett dokument? Jag ändrar ju hela tiden. Ändrar på datorn, raderar gamla dokumentet i Google Drive och för över det ändrade dit?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till IT-forum



Logga in