USB-minnet gick sönder - allt borta!

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav kiddie » 2016-04-06 19:47:26

Viktigaste är iaf att inte ha allt på samma ställe. Sen kanske man inte ska ladda upp just känsliga saker till molntjänster men man ska inte skicka dem i epost heller då för samma kan hända.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav rdos » 2016-04-06 20:49:48

Varken CD eller USB är beständiga. Har flera CD (engångs skrivbara) som inte längre fungerar, så det är inget säkert sätt att göra backup på. Skulle nog lita mer på en USB disk än en CD för långtidlagring. Vanliga (mekaniska) hårddiskar kan oxå funka, men problemet är att det kommer nya interface jämt och ständigt, och få datorer idag klarar t.ex. IDE-diskar.

Jag har mina filer på flera datorer hemma + att jag har det mesta viktiga på min sajt (utom räckhåll för webben). En del har jag på jobbets dator oxå. Drop-box har jag oxå, men den använder jag mest för att dela filer med. Egna program och sådant har jag i en SVN på min sajt + att jag har det utcheckad på flera ställen. Har dessutom en "spegel" av SVNen på jobbet.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav HGJ » 2016-04-06 21:53:49

Alien skrev:Vi har det rätt trångt här hemma, det var därför maken fick för sig att flytta datorn med katastrofal följd. (Den där lilla gröna grejen som stack ut fattade han inte vad det var.)

Hur illa skadat blev USB-minnet? Är du säker på att allt som fanns där är ohjälpligt borta?
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5315
Anslöt: 2007-06-02

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav Alien » 2016-04-06 22:01:09

kiddie skrev:Jag litar enbart på oöverskrivbara CD-skivor. Många datorer numera har inte CD men jag har några äldre som har det. Alla viktiga filer bränner jag på CD. Nu räcker inte CD-skivor till annat än textfiler och bilder, har inte många verkliga backuper på filmer utanför USB och/eller dator, men vissa saker ligger på Youtube som privat med. Litar inte ens på överskrivbara CD-skivor eller DVD.


Varken min el makens dator har möjlighet att stoppa in några CD-skivor. Min gamla dator hade det, men den har blivit ivägburen till återvinningen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav Alien » 2016-04-06 22:03:43

SoulPain skrev:Testa att använda ett recovery program på USBt innan du kastar in handduken, bara för att filerna inte finns där eller för att du inte kommer åt minnet, betyder inte alltid att filerna inte går att komma åt.

Ex kan du ladda ner: https://www.piriform.com/recuva


Tack, men jag kan inte ladda ner några program, eftersom min dator inte känner igen mig som huvudanvändare längre utan jag är nu "guest".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav Alien » 2016-04-07 11:16:55

kullan skrev:
Alien skrev:
Julianus skrev:Extern hårddisk? :-)Happy


Är inte det rätt stort? Vi har det rätt trångt här hemma, det var därför maken fick för sig att flytta datorn med katastrofal följd. (Den där lilla gröna grejen som stack ut fattade han inte vad det var.)


Jag har en externa hårddisk och den tar inte större plats än vad min byxficka tar.


Ok, jag minns dotterns externa hårddisk, en stor otymplig sak som stod och skräpade i vardagsrummet. Men de kanske är mindre nu el så behövde hon extra stort utrymme.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav Alien » 2016-04-07 11:22:42

kiddie skrev:Var det inte så länge sen du raderade filerna från datorn kan du säkert "oradera" några av dem.


Ja, så gör de i deckarna, där lyckas de alltid återskapa vad skurken försökt ta bort. Men det vet jag inte hur man gör.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav Alien » 2016-04-07 11:28:31

slackern skrev:
marxisten skrev:
slackern skrev:Du bör även förvara det i ett bankfack eller ett "brandsäkert" säkerhetsskåp.


Behövs inte om du nyttjar en nätbaserad backup (mail eller i molnet). Så slipper du problemet med brand.


Jag vill inte tjafsa men den lösningen har ju visat sig inte vara säker, några kändisars konton blev ju hackade och deras nakenbilder spreds som en löpeld via nätet, nu påstår jag inte att du har sådana bilder men annan känslig information kan spridas.


Jag har mer tänkt på att om man sparar det hos något företag, så kan företaget lägga ner och då försvinner allt. Det enda jag har som är så särskilt hemligt är lösenord. Vet inte var jag ska göra av dem. Skriva upp på ett papper som ligger i en skrivbordslåda nära datorn? Borde vara säkert, såvida inte en inbrottstjuv stjäl datorn och tar pappret samtidigt. Eller om det börjar brinna förstås.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav Alien » 2016-04-07 11:29:40

HGJ skrev:
Alien skrev:Vi har det rätt trångt här hemma, det var därför maken fick för sig att flytta datorn med katastrofal följd. (Den där lilla gröna grejen som stack ut fattade han inte vad det var.)

Hur illa skadat blev USB-minnet? Är du säker på att allt som fanns där är ohjälpligt borta?


USB-minnet är i fyra delar, så jag tror nog det är ohjälpligt skadat.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav slackern » 2016-04-07 11:38:30

Alien skrev:
slackern skrev:
marxisten skrev:
Behövs inte om du nyttjar en nätbaserad backup (mail eller i molnet). Så slipper du problemet med brand.


Jag vill inte tjafsa men den lösningen har ju visat sig inte vara säker, några kändisars konton blev ju hackade och deras nakenbilder spreds som en löpeld via nätet, nu påstår jag inte att du har sådana bilder men annan känslig information kan spridas.


Jag har mer tänkt på att om man sparar det hos något företag, så kan företaget lägga ner och då försvinner allt. Det enda jag har som är så särskilt hemligt är lösenord. Vet inte var jag ska göra av dem. Skriva upp på ett papper som ligger i en skrivbordslåda nära datorn? Borde vara säkert, såvida inte en inbrottstjuv stjäl datorn och tar pappret samtidigt. Eller om det börjar brinna förstås.


Du kan alltid skaffa ett "brandsäkert" säkerhetsskåp min hyresvärd erbjöd sådana förut för ett påslag på hyran.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav nescio » 2016-04-07 13:54:15

Alien skrev:USB-minnet är i fyra delar, så jag tror nog det är ohjälpligt skadat.
Kan de gå sönder så lätt? Är det inte bara ett litet kretskort i ett plasthölje? Höljet kan förstås lätt gå sönder, men själva minnet borde väl fungera ändå om bara kontakten hänger ihop med kretskortet?
nescio
 
Inlägg: 3835
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav Dagobert » 2016-04-07 19:59:28

Jag tycker att Alien är lite defaitistisk här. Vad vill du, beklaga dig eller försöka hitta filerna?
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav Alien » 2016-04-07 20:08:58

Tja, jag vill ju gärna hitta filerna men det känns rätt hopplöst. Jag har ringt firman jag köpte usb-minnet på. De kunde söka igenom hårddisken för att ev hitta raderade filer, men det skulle kosta rätt mycket och de kunde inte garantera något. Och hårddisken är rätt tung, jag klarar inte av att transportera in den. (Maken är inte samarbetsvillig.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav Alien » 2016-04-07 20:10:10

nescio skrev:
Alien skrev:USB-minnet är i fyra delar, så jag tror nog det är ohjälpligt skadat.
Kan de gå sönder så lätt? Är det inte bara ett litet kretskort i ett plasthölje? Höljet kan förstås lätt gå sönder, men själva minnet borde väl fungera ändå om bara kontakten hänger ihop med kretskortet?

Ja, jag visste ju inte att det var så bräckligt. Det består nu av tre tunna svarta bitar + den gröna delen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav Dagobert » 2016-04-07 20:16:05

Du förväxlar nog hårddisken med datorlådan. Hårddisken sitter inuti och är mindre än en videokassett.
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav Alien » 2016-04-07 20:58:48

Det är en rätt stor låda och jag kan inte gå in och plocka bort något, jag får i så fall leverera hela lådan. Det enda som är utanför lådan är tangentbordet, musen och skärmen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav kiddie » 2016-04-07 21:35:54

Jag vet inte om någon händig kanske kan laga stickan och få ut filerna, beror på var den är trasig. Minns när min MP3-spelare pajade och jag hade massa musik där som jag inte hade lättåtkomlig på andra ställen så jag plockade sönder den i sina beståndsdelar men jag fattade inte ens vad som var vad i den grejen. ;) Men hårdvara är inte riktigt min grej har jag märkt.

Iallafall i en hyfsat normal dator har man såpass med utrymme på hårddisken att man nästan aldrig behöver radera något. Hårddiskar är skitstora numera. Finns vissa utrymmeskrävande saker man kan göra men låter inte som du gör dem.

Om din dator tillåter att du ens kör ett program så kanske du kan ta en annan sticka och en annan dator och lägga ett räddningsprogram på och starta från stickan. Det låter förfärligt krångligt jag vet, men tar man det steg för steg är det inte så farligt. Är din dator jättekidnappad så att det inte går så är det ju klart svårare.

Men det är de alternativen du har, rädda stickan eller rädda filerna på datorn. Om du desperat behöver filerna skulle jag inte tveka att lämna in allt till en bra databutik så de fick kolla på alltihopa. För mig är ofta sånt man sparat personligt och värdefullt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav nano » 2016-04-08 0:49:41

Alien spara de delar som är kvar, spontant så låter det som om plasten lossnat men det är inget hinder för att få usb minnet att fungera.
Hantera nu inte minnet för mycket, stoppa helst bara ned delarna i varsin esd påse, men gissar att du inte har esd-påsar så då föreslår jag en plåtburk så kan kanske en elektronikkunnig person få det hela att fungera.
Om jag råkar komma förbi Uppsala i närtid så gör jag gärna jobbet gratis.
Däremot så garanterar jag inga resultat, skulle gissa på att det finns flera som skulle kunna göra samma sak, sedan är det ju en fråga om ork och tid, spontant tänker jag på Weasley som en som har kunskap, oklart hur hon har det med tid, hon kan fler lämpliga program om det skulle behöva rotas runt i själva datainnehållet.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav HGJ » 2016-04-08 13:15:08

Alien skrev:Det är en rätt stor låda och jag kan inte gå in och plocka bort något, jag får i så fall leverera hela lådan. Det enda som är utanför lådan är tangentbordet, musen och skärmen.

Lådan är rimligen öppningsbar, så nog ska det gå att plocka ut hårddisken. Enklaste sättet att komma åt de förlorade filerna är kanske ändå via det skadade USB-minnet, som nano beskriver. (Du nämnde ju förresten att vissa saker hade skrivits in direkt på USB-minnet.)
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5315
Anslöt: 2007-06-02

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav Alien » 2016-05-19 3:15:29

Någon skickade mig Dropbox med en släktfil. Så jag hade alltså Dropbox, men hade inte hunnit lägga in något eget. Men jag antar att jag hade ett lösenord också. Som finns på ett dokument på det trasiga USB-minnet. Vilket betyder att den dag min gamla dator lägger av har jag inte längre åtkomst till Dropbox. Dessutom står det "shared", vilket betyder att den som skickade mig det kan se allt jag lägger upp där. Får inte vara alltför privata grejer då.

Sedan har jag försökt med Google Drive. Förde över en bildmapp. Men när jag sedan försökte föra över dokument gick det inte. Googla "tutorial" rådde mig dottern. Men på videon tjatade de bara om Google doc. Jag har inte sådana och vill inte skaffa det heller. Orkar inte titta och lyssna på allt detta. Det är ju också så att allt tydligen är på engelska, och jag har mycket svårt att förstå instruktioner på engelska. Svårt på svenska också, tycker alltid att det står om komplicerade saker men aldrig om det enkla "hur får man in sina dokument på Google Drive".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav Bali » 2016-05-19 7:43:43

Att du har tillgång till Google Drive innebär ju att du har ett Google-konto och därmed möjlighet att använda dig av alla Googles tjänster, även Google Dokument.

Själv använder jag inte Drive så ofta, men några svårigheter att ladda upp t.ex. dokument har jag mig veterligen aldrig haft. Jag har inte Drive på min dator (i Windows 10 finns ju redan OneDrive) utan laddar upp filer genom att logga in i Google Drive på nätet. Om jag där sen vill föra över några dokument som finns på min dator "öppnar" jag bara Min enhet och väljer där Överför filer...

Bild

Här har du också en länk till Hjälpcentret för Google Drive. Det är på svenska.

Hoppas att det kan vara till någon hjälp.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav Alien » 2016-05-21 13:35:55

Jag försökte föra över en hel mapp dit, men det var trögt. Flera gånger stod det att det var paus. Men nu finns iaf den gamla icke uppdaterade släktforskningen där.

Men det känns ändå osäkert. Om jag tappar bort mitt lösenord så kommer jag inte åt mina dokument där längre.

Och det känns komplicerat att behöva ha viktiga saker dels på datorn, dels någonstans ute i cyberrymden, dels på en extern hårddisk. Om jag lägger till något, så måste jag lägga till det på tre ställen?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav Bali » 2016-05-21 15:52:34

Om du nu hade kunnat installera nya program på din dator hade det inte varit några problem, då hade du kunnat installera Google Drive och sedan hade du kunnat dels lägga till nya filer direkt i den Drive-mapp som då skapats på din dator, dels göra ändringar i de befintliga filer du redan har laddat upp där och alla ändringar skulle då automatiskt ske även ute i cyberrymden.

Men nu har du ju det stora strulet med din dator... (Den behöver verkligen en ominstallation.)

Vad gäller lösenord är det dock enkelt fixat: gör som jag och använd dig av LastPass. Det är ett tillägg som du installerar direkt i webbläsaren och sen behöver du inte komma ihåg mer än ett enda lösenord: nämligen det till just LastPass. Jag tycker själv att det är ett superbt tillägg! :-)Happy
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Återgå till IT-forum



Logga in