Man blir ju tja...lite irriterad på habiliteringen

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Man blir ju tja...lite irriterad på habiliteringen

Inläggav nano » 2016-05-17 0:50:37

De bilder jag sett har varit för vuxna.

Tycker att man kan konstatera att de har att hantera ALLA och uttrycker sig därför i skrift för att alla ska kunna hitta något gissar jag.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Man blir ju tja...lite irriterad på habiliteringen

Inläggav misshopeless » 2016-05-17 22:04:16

Jag har inte samtalat med bilder, men för dem som har det svårt att uttrycka sig kan det vara bra. Eller om de själva får rita det de tänker. Det behöver inte vara begåvningsrelaterat utan någon kanske blir extremt nervös och får blackout vid samtal, eller så kanske man rent fysiskt inte kan tala verbalt.
Men det kan upplevas stigmatiserande (jag skulle nog ta det så) så stor försiktighet om det ska föras på tal.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Man blir ju tja...lite irriterad på habiliteringen

Inläggav nano » 2016-05-18 10:32:54

Dem jag gjort dessa samtal med bilder ihop med har varit fullt verbala yrkesarbetande människor, en hade det hemma och de underlättade helt klart att förstå hur en annan person känt inför någon specifik händelse
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Man blir ju tja...lite irriterad på habiliteringen

Inläggav misshopeless » 2016-05-18 12:02:24

nano skrev:Dem jag gjort dessa samtal med bilder ihop med har varit fullt verbala yrkesarbetande människor, en hade det hemma och de underlättade helt klart att förstå hur en annan person känt inför någon specifik händelse

Mm ja, jag lärde mig att använda samtalsmattor med bilder när jag praktiserade som kurator.
Patienterna hade bla. varit med om olyckor och förlorat stora delar av talförmågan, de kunde inte teckenspråk. Detta var det enda sättet att kommunicera på för dessa människor och de var inte intellektuellt lägre än någon annan.
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Man blir ju tja...lite irriterad på habiliteringen

Inläggav Paradox » 2016-05-24 16:11:43

Haha, jag fick oxå fylla i nån blankett. Fick t.e.x frågan om jag visste hur mycket schampo man använder när man tvättar håret haha
Kändes som den blankett jag fick primärt var riktad till de med förståndshandikapp.

Jag gillade aldrig habben. När jag ställde frågor fick jag bara till svar "Det beror nog på din asperger"
Men aldrig några konkreta råd på hur jag skulle lösa vissa problemsituationer.

Har nog mer problem än dej dock och är rätt lågfungerande men känner igen hur de behandlar en som ett barn.

Det gav mej ingenting att gå där.
Paradox
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-03-05

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in