Namn på mediciner... fula - fina?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Namn på mediciner... fula - fina?

Inläggav kiddie » 2016-05-16 0:10:39

Vet inte om det är en språkgrej, flytta annars...

Använt internationella chattar och forum och insåg snabbt att vissa mediciner har samma namn i andra länder medan andra har helt olika namn. Vissa namn är väldigt festliga, vissa är fula som stryk, vissa är underliga. Gäller både utländska och svenska medicinnamn.

I brintellixtråden finns det en liten avstickare vad gäller namnet. ;)

Ett fult namn är Risperdal. Risp risp. Men man kan iallafall uttala det på svenska. Amerikanerna har samma namn på den men många verkar tro att den heter Risperidol. Antar att de uttalar den så. Väldigt engelskovänligt medicinnamn.

Ett annat bottennapp är Orudis. Helt seriöst... orudis.

Sonata verkar inte säljas i Sverige nu men det var en sömnmedicin. Det låter faktiskt hyfsat sövande eftersom sonater har en repetition och kan vara lugna. Men skulle hellre sova till Månskenssonaten eller någon av de lugnare av Vivaldi än den bitvis hispiga Spöksonaten. Den skulle hålla mig vaken.

Galantamin är en demensmedicin. Den gör dig även galant.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Namn på mediciner... fula - fina?

Inläggav Dagobert » 2016-05-16 2:27:59

Dumt: Medicin som börjar på X, som Xanor. Alla säger exanor på apotek och i vården.
Jag vet inte om x i början uttalas som ks eller s, men iaf inte ex.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Namn på mediciner... fula - fina?

Inläggav Flinta » 2016-05-16 16:58:09

Levomepromazin (Nozinan) låter vackert och tryggt. Elvanse tycker vissa låter vackert.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Namn på mediciner... fula - fina?

Inläggav Dagobert » 2016-05-16 18:04:17

Flinta skrev:Elvanse tycker vissa låter vackert.

Undrar om Elvanse kommer av Elevons, uttalas ungefär likadant på engelska. Jag hörde ordet i en dokumentär och reagerade direkt.

Elevons är kombinerade höjd- och stabiliseringsroder på vissa flygplan. Tycker det låter passande på centralstimulerande adhd-medicin, reglera höjd och stabilitet.
215px-Elevon_(F-102A)_svg.png

https://en.wikipedia.org/wiki/Elevon
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Namn på mediciner... fula - fina?

Inläggav Flinta » 2016-05-16 19:32:31

Intressant :D Någon här som medicinerar med Elvanse och kan fråga sin psykiatriker
om ovanstående? :wink: Eller informera kanske :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Namn på mediciner... fula - fina?

Inläggav Dagobert » 2016-05-16 20:03:18

"Elvanse Elevons" ger 1 googleträff så det stämmer nog inte, en lista på domäner eller vad det heter.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Namn på mediciner... fula - fina?

Inläggav Kahlokatt » 2016-05-16 21:25:24

Risperdal får mig att tänka "risig pedal" och det var ungefär så jag kände mig efter att ha tagit den.
Allegra tycker jag är fint, det är så musikaliskt och även ett riktigt flicknamn; tror Lord Byron hade en dotter som hette så.
Anxiolytika betyder väl ungefär "mot ångest" vilket ledde till att min förra katt, Zorba, fick andranamnet Anxiolyticus. :wink:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Namn på mediciner... fula - fina?

Inläggav sugrövmanövern » 2016-05-16 22:44:40

Risperdal tycker jag låter som nåt ställe i norge. Ska åka till Risperdal över sportlovet och åka skidor, jorå.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Språket



Logga in