Panikångest.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Panikångest.

Inläggav BaraLillaJag » 2016-05-04 16:10:44

Är det nog har som lider av det? Hamnade på psykakuten idag pga det. Då hade jag haft ångest i nästan 12 timmar (bortsett från att jag sov några timmar)

Allt började igår kväll, skulle precis somna när det kom. Försökte spy, då jag mådde jätteilla, men det gick inte, tog en panikdusch och försökte somna om. Gick ej så försökte väcka personal på boendet som jag bor, ingen reaktion på 45 minuter (klandrar ej henne, hon sov ju då klockan var 00.00). Tillsist vaknade hon och vi pratade till 2.00, då jag lyckas somna efter 2,5 h med ångest.

Väcktes halv nio, ringde på jobbet och fick vet att jag skulle kunna vara hemma (går magsjuka). Somnade om 8.50 men aktade 20 minuter senare med svår ångest. Pratade med personal men hon var trött och ville hem. Hon gick och ångesten blev starkare. 9.33 smsade jag min kurator efter att jag i panik hade slitet av mig kläderna och försökt duscha bort ångesten. Hon ringde upp och skickade mig till psykakuten, då var klockan 10.50. Håret hängde i testar trots slarvig knut och grät hela vägen ner (folk måste ha trott att jag var en höra eller något så förjävlig ut på ren svenska) Mötes upp av min kontaksjuksköterska som försökte lugna ner mig innan i gick till psykakuten. Där fick jag träffa en person, men vid det laget hyperventilera jag, var yr, grät jättemycket, illamående, klump i magen och så ångest. På en tiogradig skala var nog ångesten på en 9 av 10. Fick medicin och satt mig ner, sköterskan gick och kuratorn kom. Hon satt där från 10.30 - 11.00. Medicinen, som var ångestdämpande började verka men jag blev kvar till 12.00 och detta är obehagligt.

Hur ska jag förhindra att det händer igen? Fick medicin med mig hem, ska jag ta den i natt trots att jag inte har ångest då?
BaraLillaJag
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2016-04-16
Ort: Östersund

Panikångest.

Inläggav slackern » 2016-05-04 16:22:32

BaraLillaJag skrev: Fick medicin med mig hem, ska jag ta den i natt trots att jag inte har ångest då?


Om medicinen är till för att sättas in vid akut eller tillfälligt ska du bara ta den tillfälligt, står det inte på förpackningen hur du ska ta den? Vilken medicin är det?

Hur som helst krya på dig och hoppas att det blir bättre.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Panikångest.

Inläggav BaraLillaJag » 2016-05-04 17:00:13

Ingen annan, fick två tabletter bara. Atarax fick jag. Men tror hon sa en till kvällen och en i reserv. Så tror jag ska ta den ikväll. .
BaraLillaJag
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2016-04-16
Ort: Östersund

Panikångest.

Inläggav slackern » 2016-05-04 17:07:40

Aha OK med dom är det ingen fara att ta för ofta, dom kan även hjälpa dig att somna eller bli trött.

Har du fått någon tid för uppföljning med en psykiatriker?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Panikångest.

Inläggav BaraLillaJag » 2016-05-04 17:14:09

slackern skrev:Aha OK med dom är det ingen fara att ta för ofta, dom kan även hjälpa dig att somna eller bli trött.

Har du fått någon tid för uppföljning med en psykiatriker?


Nej men med min kurator nästa vecka. Men det känns läskigt ändå att få en sån attack..
BaraLillaJag
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2016-04-16
Ort: Östersund

Panikångest.

Inläggav slackern » 2016-05-04 17:17:44

BaraLillaJag skrev:
slackern skrev:Aha OK med dom är det ingen fara att ta för ofta, dom kan även hjälpa dig att somna eller bli trött.

Har du fått någon tid för uppföljning med en psykiatriker?


Nej men med min kurator nästa vecka. Men det känns läskigt ändå att få en sån attack..


Ja det förstår jag att det är. :-)Hug
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Panikångest.

Inläggav BaraLillaJag » 2016-05-04 17:18:43

:-)Hug
BaraLillaJag
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2016-04-16
Ort: Östersund

Panikångest.

Inläggav kiddie » 2016-05-04 18:14:52

Atarax är ingen fara att ta. Om de hjälper ta dem.

Hatar panikångest. Jag får ångestkänslor bara att läsa ordet panikångest. :-)004
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in