Vilka PC-spel rekommenderar ni?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilka PC-spel rekommenderar ni?

Inläggav Adira » 2016-04-30 16:37:47

Jag skulle vilja ha lite tips på bra PC-spel. Vilka är era favoriter? Motivera gärna varför. Genre är inte viktigt, men förklara gärna lite kort vad det går ut på.

Bakgrundsinfo till frågan: När jag var mellan sex och tio år så fick jag alltid åka och hälsa på hemma hos min storebror varannan helg, och han hade allt möjligt skojigt i sitt rum - trumset, gitarr, och massor av datorspel. Jag fick alltid spela en massa när jag var hemma hos honom, och han lärde mig en del om datorer.

MEN, senare så upphörde dessa besök, och hemma hos mig under resten av min uppväxt förekom det INGA PC-spel, tv-spel eller dylikt - min mamma var "emot" sådant :-)056 (dels för att hon ville att jag skulle ägna mig åt annat, dels för att hon tyckte det var för dyrt). Faktum är att jag aldrig haft en egen dator. :roll:
Jag visade ett visst intresse för datorspel i tidig ålder som sagt, men i och med min mammas "förbud" så blev jag aldrig riktigt insatt i spelvärlden och har trots mitt intresse relativt lite erfarenhet, så det svalnade naturligtvis.

De senaste åren har jag dock börjat smått och mitt intresse har kommit tillbaka i och med att jag är vuxen nu och gör som jag vill - min mamma lägger sig inte i längre. Ska flytta hemifrån snart, och kommer köpa en egen dator snart också, naturligtvis. Ekonomin är inte ett problem längre; jag tjänar ju mina egna pengar nu och kan spendera som jag vill. 8)
Jag har Origin, och älskar hur enkelt deras system är och de har så bra erbjudanden. Men skulle behöva lite tips som sagt. Det finns så jättemycket spel att sätta sig in i, och goda råd skulle göra det lite mer strukturerat.
Jag skulle också vilja veta om ni brukar spela på en bärbar eller stationär? Jag funderar på att senare införskaffa en till, dator endast för spelande. Vad skulle ni rekommendera?
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Vilka PC-spel rekommenderar ni?

Inläggav slackern » 2016-04-30 17:02:29

Om du ska skaffa en speldator ska du skaffa en stationär helt klart, den kan du alltid uppgradera och bygga ut allteftersom tekniken och ekonomin tillåter. Sonen har en stationär här som jag byggde åt honom så om jag som har tummen mitt i handen luckas med det så borde vem som helst klara av det, han spelar också på Oregin jag betalar det för honom för 41 kr/månad är småpotatis.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilka PC-spel rekommenderar ni?

Inläggav Livet4Life » 2016-04-30 17:05:06

Adira skrev:Jag har Origin, och älskar hur enkelt deras system är och de har så bra erbjudanden. Men skulle behöva lite tips som sagt. Det finns så jättemycket spel att sätta sig in i, och goda råd skulle göra det lite mer strukturerat.


Steam är bättre, inte lika genomonda som EA, (de har inte gjort annat än att förstöra varenda spelserie, igenom mjölkning ända sedan 2010.

G2A Brukar ha bra erbjudanden.
Jag personligen verkligen ÄLSKADE Life Is Strange.

Efter det spelet, så hade assassins creed 2-(den som kom ut 2012?) Bra story såvitt jag mins det.Du borde ladda ner Assassins Creed 2 ifrån piratebay eller nått och se om du gillar det eller ej.

Bioshock Infinite var också AMAZING, önskar jag hadde kunnat spela det igen utan att veta storyn, de tidigare är väl också bra, men inte lika bra (här lär jag få HATE ifrån Bioshock 2 fans)

Far Cry 3 är också bra.

Sen är frågan om du verkligen gillar action, eller äventyr, Eller om du gillar Mindless shooters, i stil med Call of Duty (vilket jag antar ingen gör och därav nämner jag inga FPS spel).

Men gillar du äventyr eller gillar du puzzel? Du kanske kan testa Tomb Raider och sedan Grim Fandango och se vad du faller för.

Adira skrev:Jag skulle också vilja veta om ni brukar spela på en bärbar eller stationär? Jag funderar på att senare införskaffa en till, dator endast för spelande. Vad skulle ni rekommendera?

STATIONÄR Med en skärm i rätt höjd, sen är bra kvalité mus och tangentbord rätt skönt. Men skulle verkligen inte rekommendera att köpa för dyrt tangentbord och mus (man blir bortskämd).

Men, tänker du först köpa en dator för att sedan köpa en mer riktad för spelande är det bättre att köpa en bärbar först, för att sedan köpa en bättre stationär speldator, om du inte pallar söka runt för mycket efter köpråd så rekomenderar jag ett färdigplockat paket.
https://www.komplett.se/komplett-gamer- ... asus/11011
Den verkar hyffsad t.ex. utan att veta vad du kommer spela eller vad du har för budget.
Senast redigerad av Livet4Life 2016-04-30 17:14:16, redigerad totalt 1 gång.
Livet4Life
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2016-04-01

Vilka PC-spel rekommenderar ni?

Inläggav Adira » 2016-04-30 17:05:52

slackern skrev:Om du ska skaffa en speldator ska du skaffa en stationär helt klart, den kan du alltid uppgradera och bygga ut allteftersom tekniken och ekonomin tillåter. Sonen har en stationär här som jag byggde åt honom så om jag som har tummen mitt i handen luckas med det så borde vem som helst klara av det, han spelar också på Oregin jag betalar det för honom för 41 kr/månad är småpotatis.
Menar du att du byggde en dator själv? Eller jag missar något?
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Vilka PC-spel rekommenderar ni?

Inläggav Livet4Life » 2016-04-30 17:07:28

slackern skrev:Om du ska skaffa en speldator ska du skaffa en stationär helt klart, den kan du alltid uppgradera och bygga ut allteftersom tekniken och ekonomin tillåter. Sonen har en stationär här som jag byggde åt honom så om jag som har tummen mitt i handen luckas med det så borde vem som helst klara av det, han spelar också på Oregin jag betalar det för honom för 41 kr/månad är småpotatis.


Varför bygga den själv när komplett ger dig en garanti på att det funkar om du låter dem göra det? (när jag byggde min var det specialerbjudande och de byggde ihop den utan extra kostnad).
Och i var fall så är 200kronor billigare än ett nytt moderkort, eller ens ett nytt RAM minne.
Livet4Life
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2016-04-01

Vilka PC-spel rekommenderar ni?

Inläggav alixha » 2016-04-30 17:08:11

Om du ska ha en dator enbart för spelande så ska du köpa en stationär, du får så mycket mer för pengarna.

Origin har helt okej spel men Steam är bättre, man kan ju ha båda!

Svårt att rekommendera spel om du inte har någon preferens överhuvudtaget.
Vad tror du att du skulle tycka om? Skjuta saker? Bygga? Strategi? Överlevnad? Sport?
Har du spelat något spel innan som du gillade?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Vilka PC-spel rekommenderar ni?

Inläggav Bonddrengen » 2016-04-30 17:11:09

Har både Steam och Orgin. Tycker dock Steam är bättre då utbudet är bättre. Om du håller ögonen uppe de närmsta månaderna kommer förmodligen Steam ha sin årliga stora sommarrea där spelen blir väldigt mycket billigare (de brukar också ha en vinterrea runt jul).
Bonddrengen
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2015-09-12
Ort: E = mc^2

Vilka PC-spel rekommenderar ni?

Inläggav Livet4Life » 2016-04-30 17:13:42

Bonddrengen skrev:Har både Steam och Orgin. Tycker dock Steam är bättre då utbudet är bättre. Om du håller ögonen uppe de närmsta månaderna kommer förmodligen Steam ha sin årliga stora sommarrea där spelen blir väldigt mycket billigare (de brukar också ha en vinterrea runt jul).


De har slutat med 90% reor, de kör typ bara 25% på spel nuförtiden, eller om man har tur, 50. Eller, det var iallafall vad jag läste någonstans.
Livet4Life
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2016-04-01

Vilka PC-spel rekommenderar ni?

Inläggav Bonddrengen » 2016-04-30 17:17:54

Livet4Life skrev:De har slutat med 90% reor, de kör typ bara 25% på spel nuförtiden, eller om man har tur, 50. Eller, det var iallafall vad jag läste någonstans.

Beror väl också vilket spelföretag/utgivare det är. Vill minnas att svenska paradox för ett tag sedan hade 75% rea på vissa av sina titlar på steam.

EDIT: Spelets ålder påverkar ju också reapriset!
Senast redigerad av Bonddrengen 2016-04-30 17:18:38, redigerad totalt 1 gång.
Bonddrengen
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2015-09-12
Ort: E = mc^2

Vilka PC-spel rekommenderar ni?

Inläggav Adira » 2016-04-30 17:18:28

Livet4Life skrev:
G2A Brukar ha bra erbjudanden.
Jag personligen verkligen ÄLSKADE Life Is Strange.
Efter det spelet, så hadde assassins creed 2-(den som kom ut 2012?) Bra story såvitt jag min det.Du borde ladda ner Assassins Creed 2 ifrån piratebay eller nått och se om du gillar det eller ej.

Bioshock Infinite var också AMAZING, önskar jag hadde kunnat spela det igen utan att veta storryn, de tidigare är väl också bra, men inte lika bra (här lär jag få HATE ifrån Bioshock 2 fans)

Far Cry 3 är också bra.

Sen är frågan om du verkligen gillar action, eller äventyr, Eller om du gillar Mindless shooters, i stil med Call of Duty (vilket jag antar ingen gör och därav nämner jag inga FPS spel).

Men gillar du äventyr eller gillar du puzzel? Du kanske kan testa Tomb Raider och sedan Grim Fandango och se vad du faller för.

Är inte de TV-spel?
Livet4Life skrev:STATIONÄR Med en skärm i rätt höjd, sen är bra kvalité mus och tangentbord rätt skönt. Men skulle verkligen inte rekommendera att köpa för dyrt tangentbord och mus (man blir bortskämd).

Men, tänker du först köpa en dator för att sedan köpa en mer riktad för spelande är det bättre att köpa en bärbar först, för att sedan köpa en bättre stationär speldator, om du inte pallar söka runt för mycket efter köpråd så rekomenderar jag ett färdigplockat paket.
https://www.komplett.se/komplett-gamer- ... asus/11011
Den verkar hyffsad t.ex. utan att veta vad du kommer spela eller vad du har för budget.

Bra länk, tack.
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Vilka PC-spel rekommenderar ni?

Inläggav slackern » 2016-04-30 17:21:13

Adira skrev:
slackern skrev:Om du ska skaffa en speldator ska du skaffa en stationär helt klart, den kan du alltid uppgradera och bygga ut allteftersom tekniken och ekonomin tillåter. Sonen har en stationär här som jag byggde åt honom så om jag som har tummen mitt i handen luckas med det så borde vem som helst klara av det, han spelar också på Oregin jag betalar det för honom för 41 kr/månad är småpotatis.
Menar du att du byggde en dator själv? Eller jag missar något?


Det stämmer bra det jag byggde ihop den själv, köpte komponenterna jag ville ha.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilka PC-spel rekommenderar ni?

Inläggav Adira » 2016-04-30 17:27:50

slackern skrev:
Adira skrev:
slackern skrev:Om du ska skaffa en speldator ska du skaffa en stationär helt klart, den kan du alltid uppgradera och bygga ut allteftersom tekniken och ekonomin tillåter. Sonen har en stationär här som jag byggde åt honom så om jag som har tummen mitt i handen luckas med det så borde vem som helst klara av det, han spelar också på Oregin jag betalar det för honom för 41 kr/månad är småpotatis.
Menar du att du byggde en dator själv? Eller jag missar något?


Det stämmer bra det jag byggde ihop den själv, köpte komponenterna jag ville ha.
Är det inte enklare att bara köpa en dator?
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Vilka PC-spel rekommenderar ni?

Inläggav slackern » 2016-04-30 17:29:07

Adira skrev:
slackern skrev:
Adira skrev: Menar du att du byggde en dator själv? Eller jag missar något?


Det stämmer bra det jag byggde ihop den själv, köpte komponenterna jag ville ha.
Är det inte enklare att bara köpa en dator?


Det är det säkert, fast som jag gjorde det får jag välja exakt vilka delar jag vill ha, och sonen älskar den funkar för alla spel han spelar.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilka PC-spel rekommenderar ni?

Inläggav Adira » 2016-04-30 17:34:44

alixha skrev:Om du ska ha en dator enbart för spelande så ska du köpa en stationär, du får så mycket mer för pengarna.

Origin har helt okej spel men Steam är bättre, man kan ju ha båda!

Svårt att rekommendera spel om du inte har någon preferens överhuvudtaget.
Vad tror du att du skulle tycka om? Skjuta saker? Bygga? Strategi? Överlevnad? Sport?
Har du spelat något spel innan som du gillade?

Intresserad av bland annat: science-fiction, utopi/dystopi, överlevnad, skjutvapen, parkour, strategi, lägger även stort värde på detaljer som musiken mm.
Inte intresserad av: sport, historiska krig, tanks, mindless shooter, eller att bygga bara för byggandets skull (dvs att det ska finnas ett karaktärsperspektiv)
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Vilka PC-spel rekommenderar ni?

Inläggav Adira » 2016-04-30 17:36:29

slackern skrev:
Adira skrev:
slackern skrev:
Det stämmer bra det jag byggde ihop den själv, köpte komponenterna jag ville ha.
Är det inte enklare att bara köpa en dator?


Det är det säkert, fast som jag gjorde det får jag välja exakt vilka delar jag vill ha, och sonen älskar den funkar för alla spel han spelar.
Uff, känner att jag kan alldeles för lite om datorer för att göra något sådant. Hur börjar man ens?
Senast redigerad av Adira 2016-04-30 17:38:06, redigerad totalt 1 gång.
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Vilka PC-spel rekommenderar ni?

Inläggav Richard » 2016-04-30 17:37:49

Jag gillar krigsspel. Spelade en hel del Battlefield: Modern Combat på PS2 för flera år sedan. Sen köpte jag ett till datorn för 2 år sen, hette nått med Red Dragon, mer ett strategispel ungefär som det gamla Red Alert, men såklart modernare.

Sen har jag lirat en del Diablo också.

Men framför allt gillar jag flygsimulatorer. Microsoft Flight Simulator X & X-Plane. Köpte kontrollenheter för flygsimulatorer (ett gasreglage o en styrspak), med mängder med knappar som går att programmera in funktioner i. Riktigt kul är det att flyga med en projektor, med stor bild.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vilka PC-spel rekommenderar ni?

Inläggav slackern » 2016-04-30 17:37:57

Fallout serien kanske vore något för dig då?


https://en.wikipedia.org/wiki/Fallout_3
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilka PC-spel rekommenderar ni?

Inläggav slackern » 2016-04-30 17:39:56

Adira skrev:
slackern skrev:
Adira skrev: Är det inte enklare att bara köpa en dator?


Det är det säkert, fast som jag gjorde det får jag välja exakt vilka delar jag vill ha, och sonen älskar den funkar för alla spel han spelar.
Uff, känner att jag kan alldeles för lite om datorer för att göra något sådant.


Då tycker jag du ska kolla vad dom har på Komplett som du redan har fått tips om och även Webhallen och Inett, dom har butiker här i STHLM där man kan prata med personalen om vilket paket som passar just dig. Men vänta tills i sommar och köp för att då kommer nästa generations grafik kort ut.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilka PC-spel rekommenderar ni?

Inläggav Adira » 2016-04-30 17:53:48

slackern skrev:Fallout serien kanske vore något för dig då?


https://en.wikipedia.org/wiki/Fallout_3
Tycker monster är rätt tråkiga för det mesta, men miljöerna ser väldigt häftiga ut.
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Vilka PC-spel rekommenderar ni?

Inläggav Adira » 2016-04-30 17:55:53

slackern skrev:
Adira skrev:
slackern skrev:
Det är det säkert, fast som jag gjorde det får jag välja exakt vilka delar jag vill ha, och sonen älskar den funkar för alla spel han spelar.
Uff, känner att jag kan alldeles för lite om datorer för att göra något sådant.


Då tycker jag du ska kolla vad dom har på Komplett som du redan har fått tips om och även Webhallen och Inett, dom har butiker här i STHLM där man kan prata med personalen om vilket paket som passar just dig. Men vänta tills i sommar och köp för att då kommer nästa generations grafik kort ut.
Såg nu att det hade instruktioner för eget datorbyggande, så jag kanske gör det ändå. Alltså, jag skulle tycka det vore väldigt roligt, jag gillar sånt, det är mest det att man är lite otålig just nu för man vill komma igång så fort som möjligt.
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Vilka PC-spel rekommenderar ni?

Inläggav Livet4Life » 2016-04-30 18:01:56

Adira skrev:
alixha skrev:Om du ska ha en dator enbart för spelande så ska du köpa en stationär, du får så mycket mer för pengarna.

Origin har helt okej spel men Steam är bättre, man kan ju ha båda!

Svårt att rekommendera spel om du inte har någon preferens överhuvudtaget.
Vad tror du att du skulle tycka om? Skjuta saker? Bygga? Strategi? Överlevnad? Sport?
Har du spelat något spel innan som du gillade?

Intresserad av bland annat: science-fiction, utopi/dystopi, överlevnad, skjutvapen, parkour, strategi, lägger även stort värde på detaljer som musiken mm.
Inte intresserad av: sport, historiska krig, tanks, mindless shooter, eller att bygga bara för byggandets skull (dvs att det ska finnas ett karaktärsperspektiv)


Mirrors Edge.
Livet4Life
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2016-04-01

Vilka PC-spel rekommenderar ni?

Inläggav antonius » 2016-04-30 18:02:10

Half-Life
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vilka PC-spel rekommenderar ni?

Inläggav Bonddrengen » 2016-04-30 18:04:02

Har inte t.ex. Mediamarkt färdigbyggda stationära speldatorer?
Bonddrengen
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2015-09-12
Ort: E = mc^2

Vilka PC-spel rekommenderar ni?

Inläggav slackern » 2016-04-30 18:04:53

Adira skrev:
slackern skrev:
Adira skrev: Uff, känner att jag kan alldeles för lite om datorer för att göra något sådant.


Då tycker jag du ska kolla vad dom har på Komplett som du redan har fått tips om och även Webhallen och Inett, dom har butiker här i STHLM där man kan prata med personalen om vilket paket som passar just dig. Men vänta tills i sommar och köp för att då kommer nästa generations grafik kort ut.
Såg nu att det hade instruktioner för eget datorbyggande, så jag kanske gör det ändå. Alltså, jag skulle tycka det vore väldigt roligt, jag gillar sånt, det är mest det att man är lite otålig just nu för man vill komma igång så fort som möjligt.


Kul att du ser tjusningen i det. :) Om du bestämmer dig för att gå den vägen så kan du alltid ställa en fråga här så kan jag och säkert många andra ge dig tips och råd.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in