Blir av med aktivitetsstöd.

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Blir av med aktivitetsstöd.

Inläggav Sammi » 2016-04-12 19:12:17

Jag går hos arbetsförmedlingen. Dom verkar aldrig ha koll på att det finns en diagnos med i bilden.

Men iaf till mitt problem:

Jag har inte haft tillgång till internet på ett tag, och missat att skicka in dessa aktivitetsrapporter dom kräver. Så nu har dom beslutat att dra in det i 45 dagar, vilket kommer göra att jag inte har råd med varken hyra eller mat (har ca 6-7 tusen i stöd varje månad).

Har kontaktat dom en gång tidigare och förklarade mitt problem men dom kunde inte göra något för det går automatiskt i systemet tydligen..

Ska jag gå till socialen eller vad ska jag ta mig till?
Sammi
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2013-10-01

Blir av med aktivitetsstöd.

Inläggav Moggy » 2016-04-12 19:35:25

Ajdå, inte roligt. Prata med din handläggare på AF, dom kan lösa det om dom vill och det inte handlar om upprepade missar från din sida.

Tyvärr kan det vara så att du ligger illa till om inte AF är snälla. Det kan bli så att soc tycker att du inte skött dina åtaganden och neka dig försörjningsstöd. Inte säkert att det blir så men du får räkna med möjligheten.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Blir av med aktivitetsstöd.

Inläggav slackern » 2016-04-12 19:37:30

Du ska nog kunna överklaga AF beslut, se till att du får ett läkarintyg där dina svårigheter att skicka iväg rapporterna beror på din funktionsnedsättning och en riktig snyfthistoria. Försök att övertyga din handläggare på AF att det är just pga din autism det blir såhär.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Blir av med aktivitetsstöd.

Inläggav Sammi » 2016-04-12 20:57:11

Tack för svaren.

Jag är inskriven på en ny kommun med en ny handläggare. Han är från Afrika och har svårt att förstå svenska. Vet inte riktigt hur jag ska förklara min autism för honom, och när jag förklarade sist för en handläggare så sa dom att dom hade helt låsta händer.


Hur får jag ett läkarintyg på det? Bokar ett vanligt läkarbesök? Har inte haft hjälp med min Autism sen BUP i tonåren.

Alternativet är att jag blir hemlös?

Kom på att det står an man kan begära omprövning. Kan jag skriva där att p.g.a min autism har jag svårt med detta? Känns lite meningslöst, sist då jag handskrev ett längre brev med goda förklaringar till varför jag inte haft tillgång till att kunna skicka in min aktivitetsrapport, där jag fink ett blankt "ej giltigt, står fast vid beslutet" från AF.
Sammi
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2013-10-01

Blir av med aktivitetsstöd.

Inläggav Moggy » 2016-04-12 21:09:59

Sammi skrev:Tack för svaren.

Jag är inskriven på en ny kommun med en ny handläggare. Han är från Afrika och har svårt att förstå svenska.


Beklagar verkligenm ditt trista läge. Inte skoj att åka på nåt sånt. Akta dig för att bli oense med honom om du inte vill bli anklagad för rasism.


Sammi skrev:Vet inte riktigt hur jag ska förklara min autism för honom, och när jag förklarade sist för en handläggare så sa dom att dom hade helt låsta händer.


Och så är det. Det är hårda krav på det där nu för tiden. Dom kan ha överseende en eller ett par gånger men det tufft.


Sammi skrev:Hur får jag ett läkarintyg på det? Bokar ett vanligt läkarbesök? Har inte haft hjälp med min Autism sen BUP i tonåren.

Alternativet är att jag blir hemlös?


Du kommer inte kunna få ett läkarintyg som gör att du inte behöver lämna in rapporterna. Funkar inte så.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Blir av med aktivitetsstöd.

Inläggav Lilla Gumman » 2016-04-12 21:16:08

Du måste gå till socialen och be om försörjningsstöd. Om socialen nekar dig försörjningsstöd blir du hemlös på riktigt, och därefter kan socialen eventuellt hjälpa dig med lägenhet. Fråga dina föräldrar eller nån släkting som har hus om det finns nån vind/källare/uthus där du kan få ställa dina grejor om/när du blir hemlös.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Blir av med aktivitetsstöd.

Inläggav Sammi » 2016-04-12 21:16:17

Förstår att jag fortfarande måste lämna in rapporter. Undrar om dom här 45 dagarna som dom beslutat att dra in min utvecklingsersättning.

Det finns ingen chans att jag kommer ha råd att betala varken hyra eller mat.

Antar att jag sitter rätt hårt i skiten.
Sammi
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2013-10-01

Blir av med aktivitetsstöd.

Inläggav Lilla Gumman » 2016-04-12 21:43:36

Sammi skrev:Förstår att jag fortfarande måste lämna in rapporter. Undrar om dom här 45 dagarna som dom beslutat att dra in min utvecklingsersättning.

Det finns ingen chans att jag kommer ha råd att betala varken hyra eller mat.

Antar att jag sitter rätt hårt i skiten.


Du bör omgående kontakta din hyresvärd och prata om saken. Hyresvärdar brukar kunna vara rätt medgörliga, om man själv kontaktar dem och förklarar saker och ting. Är man apatisk och inte gör något, och inte svarar på hyresvärdens brev, blir man garanterat vräkt.

Så, gör följande:
1. Prata med hyresvärden.
2. Gå till socialen och förklara vad som hänt.
3. Prata med dina föräldrar eller syskon. De kan kanske ställa upp med matlådor eller en slant till mat.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Blir av med aktivitetsstöd.

Inläggav slackern » 2016-04-12 21:53:02

Sammi skrev:Förstår att jag fortfarande måste lämna in rapporter. Undrar om dom här 45 dagarna som dom beslutat att dra in min utvecklingsersättning.

Det finns ingen chans att jag kommer ha råd att betala varken hyra eller mat.

Antar att jag sitter rätt hårt i skiten.


Du kan ju i värsta fall be om en matkasse på fejan.

https://www.facebook.com/mathjalpen
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in