"Du är offline" + "Något står inte rätt till" påstår Google

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Du är offline" + "Något står inte rätt till" påstår Google

Inläggav Alien » 2016-04-12 14:23:51

Men det är jag ju inte. Så varför detta mystiska meddelande?

Och när jag ska gå in på gmail så tar det först lång tid att ladda och sedan när jag kommer in står det:
"Något står inte rätt till" + något om att anslutning saknas. Det står varje gång! Men anslutning tycks ändå finnas, jag kan läsa och skicka meddelanden.

Någon annan som får dessa mystiska meddelanden?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Du är offline" + "Något står inte rätt till" påstår Google

Inläggav Khunark » 2016-04-12 16:21:53

Jag skulle oroa mig för virus själv, men har ingen koll.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

"Du är offline" + "Något står inte rätt till" påstår Google

Inläggav nallen » 2016-04-15 18:34:33

Khunark skrev:Jag skulle oroa mig för virus själv [...]

Det är sedan tidigare känt att Alien sannolikt har någon form av malware i sin burk utan att vilja göra nåt åt det.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

"Du är offline" + "Något står inte rätt till" påstår Google

Inläggav Alien » 2016-04-15 18:48:57

Det är inte så mycket jag kan göra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Du är offline" + "Något står inte rätt till" påstår Google

Inläggav nallen » 2016-04-15 18:50:46

Installera om från scratch.
EDIT: att fortsätta använda en burk som man vet är infekterad med nåt är analogt med ett miljöbrott, jag antar att du inte häller ut spillolja i naturen.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

"Du är offline" + "Något står inte rätt till" påstår Google

Inläggav Alien » 2016-04-15 19:01:54

Vet inte hur jag gör för att installera om från scratch. Då försvinner ju allt, lika bra att köpa en ny dator då. Men om jag sparar dokument och bilder till en nya dator, blir den också infekterad då? Du ser hur lite jag vet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Du är offline" + "Något står inte rätt till" påstår Google

Inläggav matgar » 2016-04-19 14:33:46

Alien skrev:Vet inte hur jag gör för att installera om från scratch. Då försvinner ju allt, lika bra att köpa en ny dator då. Men om jag sparar dokument och bilder till en nya dator, blir den också infekterad då? Du ser hur lite jag vet.

Ingen bekant som är lite mera bekväm med att installera om datorer som du kan muta med en fika eller middag som kan hjälpa till?

Att flytta över dokument och bilder till en annan dator är relativt säkert så länge du gör en ordentlig virus check av alla dokument du för över innan du öppnar dom.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

"Du är offline" + "Något står inte rätt till" påstår Google

Inläggav Toblerone » 2016-04-19 14:55:03

Har du antivirusprogram? Det behöver du och då är det bara att köra det så hittar det ju virusen. Och tar bort dem förhoppningsvis. I så fall behöver du inte installera om.

Om du behöver installera om: Det var en datakunnig tjej som uppmuntrade mig för många år sedan att bara göra det och följa anvisningar. Det är ju inte så mycket annorlunda än att installera ett spel - bara ett större jobb. Jag kan inte exakt säga hur man gör numera, har inte gjort det på några år, och det finns ju så många versioner på windows. Men om jag vore du skulle jag bara ta fram all information om hur man gör med din windows-version och sen göra det. Du behöver en installations-CD (om det inte också har ändrats). Kolla först att du har allt som du behöver enligt instruktioner. Men prova först anti-virus-program.

Just det - om man vill installera om och spara saker så bör man förstås kolla att de inte är infekterade. Om du lägger dem på ett USB-minne och sen lägger på en annan dator som har antivirus-program, så kommer antivirus-programmet fråga om det ska skanna USB-minnet. Då trycker du "ja". :-)Happy Då bör det inte vara nån fara för den andra datorn. Det bör vara samma sak om man lägger på en annan hårddisk eller så. Eller om du får plats med allt på USB (eller på flera) så kan man lägga det tillbaka på din dator direkt efter ominstallation.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Du är offline" + "Något står inte rätt till" påstår Google

Inläggav Alien » 2016-04-19 15:01:37

Tack, men det finns ingenstans att stoppa in någon CD i datorn.

Men mitt stora problem är att jag uppfattas som "guest" av datorn. Det gör att jag inte kan ladda ner några program och inte heller uppdatera mitt virusprogram.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Du är offline" + "Något står inte rätt till" påstår Google

Inläggav Braincandy » 2016-04-19 16:19:07

Alien skrev:Tack, men det finns ingenstans att stoppa in någon CD i datorn.

Men mitt stora problem är att jag uppfattas som "guest" av datorn. Det gör att jag inte kan ladda ner några program och inte heller uppdatera mitt virusprogram.


Enda alternativ som finns är att du skapar ett räddningsprogram på ett usb med hjälp utav något antivirus som erbjuder det.

Bara det att du då behöver ha det installerat på en virusfri dator för att kunna göra det... inte så lyckat precis.

Känner du någon teknikintresserad som vill pröva är det värt ett försök :P

Nåt sånt här, alla instruktioner man behöver: https://www.avast.com/sv-se/faq.php?article=AVKB114
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

"Du är offline" + "Något står inte rätt till" påstår Google

Inläggav Toblerone » 2016-04-19 17:06:38

Alien skrev:Tack, men det finns ingenstans att stoppa in någon CD i datorn.

Men mitt stora problem är att jag uppfattas som "guest" av datorn. Det gör att jag inte kan ladda ner några program och inte heller uppdatera mitt virusprogram.


Du har ingen cd-spelare i datorn? Min son säger nuförtiden finns det ju på USB också. Men om du har ett antivirusprogram, så borde det vara lättare att uppdatera det. Jag ska fråga min man när han har tid, han brukar kunna sånt.

Annars kan du alltid prova att googla och se om någon annan har skrivit om det. Du är antagligen inte den första som har råkat ut för det med inloggningen och då finns det bra chans att någon har skrivit om det på nätet.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Du är offline" + "Något står inte rätt till" påstår Google

Inläggav Toblerone » 2016-04-20 17:42:18

Jag frågade min man, men han säger det kan vara så många olika saker, det går egentligen inte att säga. :(
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Du är offline" + "Något står inte rätt till" påstår Google

Inläggav kiddie » 2016-04-21 9:38:03

Det är inte en jättestor risk att ditt usb-minne blir infekterat. Och filer man sparar är ofta icke körbara så de blir inte lätt infekterade, och vissa filtyper kan inte bli infekterade alls.

Låna en kompis som kan data för att spara filer som ska sparas och låt dem installera om. Och som Nallen säger så sprider du förmodligen själv "smitta" varje gång din dator körs... i bästa fall. I värsta fall används du som proxy av kriminella människor som laddar barnporr.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till IT-forum



Logga in