Arabiska på väg att gå om finska

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Nacklirare » 2016-04-09 1:20:09

slackern skrev:
Nacklirare skrev: Resten av oss hade gett upp när vi insåg att söndagsskolan egentligen var en barnvakt.

Är född 74, i Stockholm


Skojar du? Eller gick ni verkligen i söndagsskola?


Japp, det hade med att päronen ville ha ut oss. Prästen fick vara barnvakt.
Nacklirare
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2016-02-05
Ort: Nacka

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav geocache » 2016-04-09 6:35:02

River skrev:Må være norsk som prates nest mest likt svensk ihvertfall. :-)Happy


:D
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Alien » 2016-04-09 13:32:35

Så egentligen borde arabiska bli lämpligt andra främmande språk i skolan, även för infödda svenska barn. Om de tänker sig att jobba inom vården, förskolan, skolan, socialtjänsten, flyktingmottagande el polisen.

Men när har finska varit populärt som andra (el tredje) främmande språk? Bara för de med finsk bakgrund och då är det hemspråksundervisning. Samma sak med arabiska. Invandrares språk har helt enkelt låg status.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Huggorm » 2016-04-09 14:05:47

Alien skrev:Så egentligen borde arabiska bli lämpligt andra främmande språk i skolan, även för infödda svenska barn. Om de tänker sig att jobba inom vården, förskolan, skolan, socialtjänsten, flyktingmottagande el polisen.

Men när har finska varit populärt som andra (el tredje) främmande språk? Bara för de med finsk bakgrund och då är det hemspråksundervisning. Samma sak med arabiska. Invandrares språk har helt enkelt låg status.
Spanska är populärt och det har kommit en del invandrare från sydamerika även om det var ett tag sedan nu
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Alien » 2016-04-09 14:18:08

Ja, men jag tror spanska har hög status eftersom det länge funnits med som andra el tredje främmande språk. Förknippas mer med resor till Spanien och Latinamerika än invandrare.

Iofs har nog den invandrargruppen högre status också (politiska motståndare till militärdiktaturer i Chile, Argentina, Peru, Paraguay).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Titti » 2016-04-09 15:47:38

Huggorm skrev:Här i västsverige, långt från finska gränsen, tror jag araberna varit fler än finnarna i åratal. Det är ganska sällan man stöter på någon finne men araber kryllar det av. Men jag antar att det finns betydligt fler finnar i Stockholm och resten av mälardalen.

Jag är uppvuxen i Västsverige, mellan Göteborg och Uddevalla. När och där jag växte upp fanns det en del invandrare - finnar, norrmän och någon enstaka tysk.

Tror inte jag såg en mörkhyad människa förrän i övre tonåren, när jag flyttade till Göteborg. Arabiska tog det ytterligare ganska lång tid innan jag stötte på eller om de ens pratade det? Det var iranier i Uppsala i alla fall. Tidigt 80-tal.

Äldre människor var mycket sällan jag såg, annat än min farmor. Och ja - jag har också gått i söndagsskola.

Jag är född 1962.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Alien » 2016-04-09 15:52:43

Iranierna pratar persiska.

Jag såg inte många utländska människor i min hemstad Gävle heller. Förutom finländare, norrmän och danskar men på dem syntes det inte, bara hördes. Den norske grannen kallades "norsken", min far (finlandssvensk) kallades "finnen".

"Vad många utlänningar det finns här", utbrast min mor när de hälsade på i Uppsala. Dvs "riktiga utlänningar" med svart hår och ibland mörk hy.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav nallen » 2016-04-09 19:16:55

:-)004
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Titti » 2016-04-09 19:56:20

Alien skrev:Iranierna pratar persiska.

Jag såg inte många utländska människor i min hemstad Gävle heller. Förutom finländare, norrmän och danskar men på dem syntes det inte, bara hördes. Den norske grannen kallades "norsken", min far (finlandssvensk) kallades "finnen".

"Vad många utlänningar det finns här", utbrast min mor när de hälsade på i Uppsala. Dvs "riktiga utlänningar" med svart hår och ibland mörk hy.

Såklart det fanns danskar också. Glömde dem. Poängen var att det var bara invandrare från näraliggande länder.

Jag är dålig på vem som talar vilka språk när det gäller människor jag inte har någon direkt kontakt med eller jag särskilt har intresserat mig för. Det finns så många olika språk och vad jag har förstått är arabiska inte ett språk utan snarare en språkgrupp.

Av iranierna lärde jag mig tycka om kebab. Men jag vill ha den av lamm, inte fläskkarré som det nästan alltid är.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Huggorm » 2016-04-09 20:57:22

Titti skrev:Det finns så många olika språk och vad jag har förstått är arabiska inte ett språk utan snarare en språkgrupp.
Det är nog tal om ganska olika dialekter. En marockan jag jobbade ihop med förstod knappt den arabiska de talar i Egypten, för att ta ett exempel. Å andra sidan tror jag inte egyptier förstod honom heller, för åtminstone när han talade i telefon med familjen blandade han mellan arabiska, berber, franska och norska.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav elle » 2016-04-11 21:34:33

Synd att det inte är hebreiska eller ett annat språk som är unikt men ändå låter vackert.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Huggorm » 2016-04-11 21:37:40

elle skrev:Synd att det inte är hebreiska eller ett annat språk som är unikt men ändå låter vackert.
Hebreiska låter ju nästan likadant som arabiska? I såna fall hade vi kunnat behålla finskan, det är i alla fall ett språk som verkligen låter vackert
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav slackern » 2016-04-11 21:41:16

Huggorm skrev:
elle skrev:Synd att det inte är hebreiska eller ett annat språk som är unikt men ändå låter vackert.
Hebreiska låter ju nästan likadant som arabiska? I såna fall hade vi kunnat behålla finskan, det är i alla fall ett språk som verkligen låter vackert


Finskan är allt annat än vackert enligt mig. Men annars håller jag med dig hebreiska låter som arabiska bägge språken tillhör dom semitiska. Jiddisch däremot som är baserat på tyska låter rätt lustigt och charmigt.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav kiddie » 2016-04-12 6:16:45

Jag gick också i söndagsskola. Min första invandrade kompis var från Egypten. Jag fattade inte grejen för hon och hennes syskon talade alla svenska så jag förstod inte hur de var annorlunda. Jag var 6 år. Mellanstadiet fanns några libanseser men samma där, de talade också svenska. Tror inte jag var hemma hos någon av dem och hörde vad de talade för språk hemma.

Halvfinnar har jag i släkten och de fick finna sig i att gå på hemspråksundervisning och lära sig finska. Just då tyckte de inte det var kul men det kanske ändrade sig sedan.

Några fler "utlänningar" minns jag inte från min barndom.

På högstadiet bodde alla invandrare i samma område och de gick inte i min skola.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav elle » 2016-04-12 8:09:25

Söndagsskola ? Har aldrig hört talas.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Wine » 2016-04-12 8:31:56

För ett tag sedan läste jag om en man som invandrat till Sverige från Irak och hans erfarenheter av sitt nya hemland:

–Titta en moské, säger Salwan. Ibland tror jag att Sverige är ett arabland. Jag hör arabiska överallt. Jag tycker inte om att se kvinnor med slöja. Jag röstar på Sverigedemokraterna för att de inte gillar muslimer.

Jag ställer motfrågorna senare.

Salwan kallar sig kristen katolik, och tillhör gruppen keldaner. Deras språk är östassyriska, men de talar också arabiska. Den religiösa identiteten genomsyrar

det mesta. Religionen och folkgruppens traumatiska historia går före sådant som politik och ideologi.

Upplevelsen att tillhöra en kristen minoritet

i det huvudsakligen muslimska Bagdad är en erfarenhet som har större tyngd än allt annat.

Det bara är så, och svårt för en sekulariserad, avkristnad svensk att få grepp om.


http://fokus.dn.se/tolv-ar-senare/
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Geisha » 2016-04-12 9:40:17

slackern skrev:
Nacklirare skrev:Här där jag bor var förr en väldig industriort med, Atlas Copco, alfa laval och gustafsbergs porslinfabrik. Nu bor dom finska änkorna kvar. Däremot ser jag aldrig araber här. Så jag tror jukka är mer vanligt än Muhammed.


Hur ser det ut ute i Fisksätra?



Det kan jag svara på, jag har bott i Fisksätra hela mitt liv och här finns det väldigt mycket muslimer, vet dock inte om alla talar arabiska.
Geisha
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2013-03-28
Ort: Stockholm

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav slackern » 2016-04-12 9:44:04

Geisha skrev:
slackern skrev:
Nacklirare skrev:Här där jag bor var förr en väldig industriort med, Atlas Copco, alfa laval och gustafsbergs porslinfabrik. Nu bor dom finska änkorna kvar. Däremot ser jag aldrig araber här. Så jag tror jukka är mer vanligt än Muhammed.


Hur ser det ut ute i Fisksätra?



Det kan jag svara på, jag har bott i Fisksätra hela mitt liv och här finns det väldigt mycket muslimer, vet dock inte om alla talar arabiska.


OK tack för upplysningen. :) Då måste du trivas där om du har bott hela ditt liv där? Eller kanske mer har att göra med den kaotiska bostadsmarknaden här i STHLM?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Geisha » 2016-04-12 9:47:48

slackern skrev:
Huggorm skrev:
elle skrev:Synd att det inte är hebreiska eller ett annat språk som är unikt men ändå låter vackert.
Hebreiska låter ju nästan likadant som arabiska? I såna fall hade vi kunnat behålla finskan, det är i alla fall ett språk som verkligen låter vackert


Finskan är allt annat än vackert enligt mig. Men annars håller jag med dig hebreiska låter som arabiska bägge språken tillhör dom semitiska. Jiddisch däremot som är baserat på tyska låter rätt lustigt och charmigt.



Jag håller med dig slackern! Finska är verkligen INTE ett vackert språk...
Geisha
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2013-03-28
Ort: Stockholm

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav slackern » 2016-04-12 9:53:01

Geisha skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Hebreiska låter ju nästan likadant som arabiska? I såna fall hade vi kunnat behålla finskan, det är i alla fall ett språk som verkligen låter vackert


Finskan är allt annat än vackert enligt mig. Men annars håller jag med dig hebreiska låter som arabiska bägge språken tillhör dom semitiska. Jiddisch däremot som är baserat på tyska låter rätt lustigt och charmigt.



Jag håller med dig slackern! Finska är verkligen INTE ett vackert språk...


Oops hoppas att vi inte har kränkt någon nu var inte min mening, utan bara en personlig reflektering över min syn om det finska språket.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Geisha » 2016-04-12 10:01:12

slackern skrev:
Geisha skrev:
slackern skrev:
Hur ser det ut ute i Fisksätra?



Det kan jag svara på, jag har bott i Fisksätra hela mitt liv och här finns det väldigt mycket muslimer, vet dock inte om alla talar arabiska.


OK tack för upplysningen. :) Då måste du trivas där om du har bott hela ditt liv där? Eller kanske mer har att göra med den kaotiska bostadsmarknaden här i STHLM?



Att jag har bott i Fisksätra hela mitt liv har ingenting att göra med att jag trivs så bra här. Jag har helt enkelt inte haft någon möjlighet att flytta hemifrån än, utan bor i en trea (samma lägenhet som jag har bott i hela mitt liv) tillsammans med min mamma och syster.
Visst känner jag en viss trygghet här eftersom jag har bott här hela mitt liv, och Fisksätra är nog en ganska "snäll" invandrarförort om man jämför med många andra. Men tro mig, jag vill verkligen härifrån! Jag tycker dock mycket om Nacka, så jag vill gärna stanna här ute i Nackaområdet, det är fint och nära till stan!
Geisha
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2013-03-28
Ort: Stockholm

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Geisha » 2016-04-12 10:15:31

slackern skrev:
Geisha skrev:
slackern skrev:
Finskan är allt annat än vackert enligt mig. Men annars håller jag med dig hebreiska låter som arabiska bägge språken tillhör dom semitiska. Jiddisch däremot som är baserat på tyska låter rätt lustigt och charmigt.



Jag håller med dig slackern! Finska är verkligen INTE ett vackert språk...


Oops hoppas att vi inte har kränkt någon nu var inte min mening, utan bara en personlig reflektering över min syn om det finska språket.



Ja vi får hoppas att ingen tog illa vid sig, det var inte min mening heller att kränka någon.
Men att finska skulle vara ett vackert språk låter helt vansinningt i mina öron... :roll:
Geisha
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2013-03-28
Ort: Stockholm

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Huggorm » 2016-04-12 18:00:53

slackern skrev:Oops hoppas att vi inte har kränkt någon nu var inte min mening, utan bara en personlig reflektering över min syn om det finska språket.
Perkele satan :-)Raging
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Arabiska på väg att gå om finska

Inläggav Selma » 2016-04-12 18:40:41

http://www.arvika.se/kommunochpolitik/p ... m=facebook
Förra året genomfördes en motsvarande kurs där intresset var så stort att många inte fick möjlighet att gå kursen. Nu startar alltså en ny kurs där man under fem kurstillfällen får lära sig grunderna i arabiska språket.

Det vore väl bättre om araberna lärde sig svenska. Jag ska nog lära mig finska eller norska i stället.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in