Kan Lyrica ersätta bensodiazepiner?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kan Lyrica ersätta bensodiazepiner?

Inläggav Richard » 2016-02-20 16:50:35

Jag har ätit ganska hög dos benzo i nästan 15 år. Som tur är så har jag inte blivit tolerant mot det. 2-3 dagar utan, så får jag fruktansvärd abstinens. Egentligen vill jag inte äta det hela livet. En kallar mig knarkare o sånt, men jag har ju det på recept.

Jag har provat Lyrica några gånger o tycker att jag mått bra på den. Skulle Lyrica kunna bytas rakt av mot benzon tror ni?
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Kan Lyrica ersätta bensodiazepiner?

Inläggav geeko » 2016-02-20 17:32:37

Jag åt lyrica i många år mot ångest. Funkade bra. (y)
geeko
 
Inlägg: 164
Anslöt: 2014-11-09
Ort: Stockholm

Kan Lyrica ersätta bensodiazepiner?

Inläggav antonius » 2016-02-20 19:41:16

Richard skrev:Jag har ätit ganska hög dos benzo i nästan 15 år. Som tur är så har jag inte blivit tolerant mot det. 2-3 dagar utan, så får jag fruktansvärd abstinens. Egentligen vill jag inte äta det hela livet. En kallar mig knarkare o sånt, men jag har ju det på recept.

Jag har provat Lyrica några gånger o tycker att jag mått bra på den. Skulle Lyrica kunna bytas rakt av mot benzon tror ni?


Men kan inte din sjukvårdskontakt upplysa om sådant, borde väl ligga i deras intresse om det finns något att minska ditt benzo intag med...?
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kan Lyrica ersätta bensodiazepiner?

Inläggav Winterblues » 2016-03-01 17:08:01

Benso tycker jag är idioti. Om du lägger av cold-turkey med det så kommer du nog hålla med mig – när du är ute ur det, landat och fått perspektiv.

Jag har ett litet motstånd till läkemedelsindustrin, inte helt utan grunder *harkling*. När det kommer till benso, så är cannabis väldigt oskyldigt. Både om man ser till kortsiktiga och långsiktiga biverkningar. Så mitt råd är lite kontroversiellt här (eftersom du gått på benso i 15 år(!)). Köp gräs, och du kan trappa ned kraftigt på djävulsmedicinen för att sedan sluta med den helt. Jag är ingen som rekommenderar gräs hursomhelst, men framför benso så är det ett solklart val.


Alien
Det är inte lämpligt att uppmuntra andra att begå brott, dvs att köpa och inta olagliga droger.

Detta är ett påpekande. Meddelas även via pm.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Kan Lyrica ersätta bensodiazepiner?

Inläggav Richard » 2016-03-01 18:27:11

Jag har ju provat o röka på, men dels vill jag inte begå narkotikabrott o sen blir jag väldigt paranoid av det. Medicinerar redan mot paranoia med en annan medicin.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Kan Lyrica ersätta bensodiazepiner?

Inläggav Winterblues » 2016-03-03 0:19:48

Richard skrev:Jag har ju provat o röka på, men dels vill jag inte begå narkotikabrott o sen blir jag väldigt paranoid av det. Medicinerar redan mot paranoia med en annan medicin.


Aha. Jag känner en AS till som säger samma sak som du. Själv har jag aldrig blivit det. Intressant, kanske är vanligare med noja bland AS, vem vet? Men isf passar det ju inte så bra nej :)
Winterblues
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2011-08-27
Ort: Bohuslän

Kan Lyrica ersätta bensodiazepiner?

Inläggav kiddie » 2016-03-22 21:43:43

Hört en del varningar att byta benso rakt av mot Lyrica. Lyrica kan tydligen göra så att man slipper abstinens från benso och då kan man tro att man kan byta rakt av.

Men, vad jag har hört, så är det mycket mer vanligt med tolerans med Lyrica än med benso, så om då man blir immun mot Lyrica och dosökat, så kan man inte om man så vill, gå tillbaka direkt till benso eftersom Lyrica alltså kan öka ens bensotolerans även om man under den tiden inte tar benso! Det tycker jag verkar väldigt skrämmande.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kan Lyrica ersätta bensodiazepiner?

Inläggav Defekt Mupp » 2016-04-06 12:31:58

Lyrica är ett bättre val än benso av två orsaker. Den första orsaken är att man bygger tolerans enormt fort. Den andra orsaken är att man tappar sin tolerans lika fort. Det går alltså inte att knarka effektivt på Lyrica om man nu är lagd åt det hållet (Richaaaaard.... ;) ) utan man måste låta den första dosen gå ur blodet först. Man blir lugn, avslappnad och glömsk på Lyrica och sover underbart gott. Beroende är en icke-fråga.

Efter att ha sett vad en liten dos läkarföreskriven Stesolid om dagen (bara 2 mg) gjorde med några bekanta så skulle jag vägra ta något annat än ytterst korttidsverkande bensovarianter och absolut inte regelbundet. Lyrica borde vara förstahandsvalet vid föreskrivning av något lugnande.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Kan Lyrica ersätta bensodiazepiner?

Inläggav kiddie » 2016-04-06 13:22:58

Man kan väl knarka effektivt utan tolerans, funkar ju med cannabis. Folk köper Lyrica av de som får av doktorn och inte vill ha. Jag antar att det är en snävare krets som knarkar på Lyrica men att det går det vet jag.

Om nu Lyrica inte skapar ett sorts beroende som skapar svår abstinens, så varför använder man inte denna när man avvänjer från benso? Det borde ju gå eftersom de är korstoleranta.

Kanske inte alla får hemsk abstinens om de slutar med Lyrica men vet tyvärr flera fall som för mig utifrån verkat väldigt skrämmande. Nu har jag inte testat Lyrica själv så jag vet inte.

Sedan så har jag sett hur folk betett sig på Lyrica, iaf vad jag tror är insättningsfas, raglar och sluddrar och gör fel, talar inte i hela meningar men TROR de är alerta. Än en gång, det kanske är ovanligt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kan Lyrica ersätta bensodiazepiner?

Inläggav mia100 » 2016-04-06 22:23:36

Föredrar benzo pga inga biverkningar. I form av beroendepotential tycker jag att båda två är totalt livsfarliga. Toleransökningen sker också den fort på båds två. Är rätt säker att lyrica snart kommer att bli lika restriktivt utskrivet som benzo. Vad som ersätter den är dock en annan femma. Möjligtvis någon ny ssri sort.
mia100
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2015-05-23
Ort: Jönköping

Kan Lyrica ersätta bensodiazepiner?

Inläggav kiddie » 2016-04-06 22:33:35

Jag är inte så insatt i tolerans på Lyrica men att den kommer snabbt har jag fattat. Men är det så för alla?

Särskilt rena ångestpatienter verkar inte ha rätta kemin i skallen för att måsta öka dosen hela tiden, den gruppen har man trott håller sig inom dosen pga rädsla och försiktighet men nu tror vissa att det är hjärnkemin i sig själv som gör att dosökning inte händer (oftast).

Sedan finns det de som får tolerans med benso nästan med en gång.

Finns det de på Lyrica som aldrig behöver dosöka utan har bra effekt år in och år ut?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kan Lyrica ersätta bensodiazepiner?

Inläggav manne » 2016-04-07 12:18:47

bensodiazepiner är igen bra medcin mycket bättre att käka prozac ju.. :cry:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Kan Lyrica ersätta bensodiazepiner?

Inläggav kiddie » 2016-04-07 14:43:19

Aldrig haft ångestlindring av SSRI. Många som aldrig får det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in