USB-minnet gick sönder - allt borta!

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav Alien » 2016-04-04 17:01:12

Eftersom datorn verkar lite konstig har jag varit rädd för att den ska krascha närsomhelst. Alltså sparade jag mina viktiga dokument (t ex släktforskningen) på ett usb-minne. Alla uppdateringar fördes in där. Säkert och bra trodde jag. När jag en dag skaffar en ny dator så finns all info på usb-stickan.

Nu är allt borta. Jag måste börja om från början och vet inte hur jag ska orka. Vad gör man för att spara sina dokument på ett säkert sätt?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav Julianus » 2016-04-04 17:03:13

Extern hårddisk? :-)Happy
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav IntroVoy » 2016-04-04 17:13:49

Molnet! Fixa Dropbox direkt - allt som du sparar på hårddisken synkas till ditt konto i molnet! :-)
Finns andra också som OneDrive där du får 1 TB gratis om du prenumererar på Office 365-paketet.

http://www.dropbox.com - använder jag till allt möjligt, smidigast tycker jag.

https://onedrive.live.com - använder jag för tyngre dokument, får 1 TB (mycket!) gratis med Office 365.
IntroVoy
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2016-03-17

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav johan88 » 2016-04-04 17:38:36

Enda sättet att garantera viktiga filer är en trestegs-backup: http://www.hanselman.com/blog/TheComput ... Three.aspx
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 379
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav Alien » 2016-04-04 17:44:57

Julianus skrev:Extern hårddisk? :-)Happy


Är inte det rätt stort? Vi har det rätt trångt här hemma, det var därför maken fick för sig att flytta datorn med katastrofal följd. (Den där lilla gröna grejen som stack ut fattade han inte vad det var.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav Alien » 2016-04-04 17:47:27

IntroVoy skrev:Molnet! Fixa Dropbox direkt - allt som du sparar på hårddisken synkas till ditt konto i molnet! :-)
Finns andra också som OneDrive där du får 1 TB gratis om du prenumererar på Office 365-paketet.

http://www.dropbox.com - använder jag till allt möjligt, smidigast tycker jag.

https://onedrive.live.com - använder jag för tyngre dokument, får 1 TB (mycket!) gratis med Office 365.


Dum fråga, men kan man arbeta med dokument i Dropbox etc? Eller måste man spara ständigt nya versioner av sina dokument där? Är det något man prenumererar på? Och missar man att betala så deletar de allt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav kiddie » 2016-04-04 17:54:41

Jag litar enbart på oöverskrivbara CD-skivor. Många datorer numera har inte CD men jag har några äldre som har det. Alla viktiga filer bränner jag på CD. Nu räcker inte CD-skivor till annat än textfiler och bilder, har inte många verkliga backuper på filmer utanför USB och/eller dator, men vissa saker ligger på Youtube som privat med. Litar inte ens på överskrivbara CD-skivor eller DVD.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav IntroVoy » 2016-04-04 18:05:15

Alien skrev:Dum fråga, men kan man arbeta med dokument i Dropbox etc? Eller måste man spara ständigt nya versioner av sina dokument där? Är det något man prenumererar på? Och missar man att betala så deletar de allt.


Ingen dum fråga alls:
* I Dropbox kan du inte jobba med dokumenten men så fort du sparar i Dropbox-mappen på hårddisken synkas de
* Dropbox har även versionshantering så du kan gå tillbaka till hur dokumentet såg ut för t.ex. en vecka sedan
* Prenumerationen är gratis för 2 GB lagring och för 10 EUR/mån får du 1 TB lagring
* Jag kör på automatisk överföring med kontokortet men det är som med allt annat - betalar man inte så försvinner allt
* Dessutom har Dropbox en mycket bra app till Iphone - sparar alla mina jobb jag söker i Dropbox och kan, förutom på Macen, kolla i mobilen när som helst

Hoppas att det blev klarare. :-)
IntroVoy
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2016-03-17

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav SoulPain » 2016-04-04 18:35:39

Testa att använda ett recovery program på USBt innan du kastar in handduken, bara för att filerna inte finns där eller för att du inte kommer åt minnet, betyder inte alltid att filerna inte går att komma åt.

Ex kan du ladda ner: https://www.piriform.com/recuva
SoulPain
 
Inlägg: 362
Anslöt: 2012-07-11
Ort: Värnamo

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav alixha » 2016-04-04 18:39:45

När det gäller dokument kan du ju ha allting på Google Docs, det är gratis och finns kvar även om dator/usb går sönder.
https://www.google.se/intl/sv/docs/about/
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav marxisten » 2016-04-04 19:30:54

Brukar köra med minst dubbla backup.

Ett på ett externt minne (extern hårddisk, SD-minne eller USB). Om du vill vara riktigt säker kan du bränna ut den på en CD, kolla så filen är intakt och sen lägga den på säkert ställe. Cd-filer skrivs aldrig över.

Utöver det tycket jag man bör antingen spara ner filen till en Winrar och maila till sig själv eller spara den i nån molnbaserad tjänst. Till skillnad från CD eller USB som kan försvinna eller förstöras vid ex brand är molnet nätbaserat vilket betyder det ej påverkas om något händer. Dessutom kommer du åt det överallt.

Men minst dubbla backup varav en nätbaserad är man skapligt säker. Chansen att filen försvinner på datorn och på båda dina backupar samtidigt är relativt liten.

Över till annat. Har du kvar hårddisken från den gamla datorn? I sådana fall kan du koppla in den i en annan dator och komma åt filerna. Så länge hårddisken är hel borde det gå relativt smidigt.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav nescio » 2016-04-04 19:43:36

Alien skrev:Nu är allt borta.
Vad menar du? Du hade ju filerna på två ställen, i datorn och på USB-minnet. Om USB-minnet gick sönder är väl originalfilerna kvar i datorn?
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav slackern » 2016-04-04 19:45:52

marxisten skrev:Brukar köra med minst dubbla backup.

Ett på ett externt minne (extern hårddisk, SD-minne eller USB). Om du vill vara riktigt säker kan du bränna ut den på en CD, kolla så filen är intakt och sen lägga den på säkert ställe. Cd-filer skrivs aldrig över.

Utöver det tycket jag man bör antingen spara ner filen till en Winrar och maila till sig själv eller spara den i nån molnbaserad tjänst. Tillskillnad från CD eller USB som kan försvinna eller förstöras vid ex brand är molnet nätbaserat vilket betyder det ej påverkas om något händer. Dessutom kommer du åt det överallt.

Men minst dubbla backup varav en nätbaserad är man skapligt säker. Chansen att filen försvinner på datorn och på båda dina backupa samtidigt är relativt liten.

Över till annat. Har du kvar hårddisken från den gamla datorn? I sådana fall kan du koppla in den i en annan dator och komma åt filerna. Så länge hårddisken är hel borde det gå relativt smidigt.


Du bör även förvara det i ett bankfack eller ett "brandsäkert" säkerhetsskåp.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav nescio » 2016-04-04 20:04:30

Alien skrev:Vad gör man för att spara sina dokument på ett säkert sätt?
Kopierar dem till så många platser som möjligt. Jag har mina filer på ett USB-minne i fickan. När jag använder anhörigas datorer kopierar jag in mina filer i en mapp på deras datorer också.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav kullan » 2016-04-04 20:05:20

Alien skrev:
Julianus skrev:Extern hårddisk? :-)Happy


Är inte det rätt stort? Vi har det rätt trångt här hemma, det var därför maken fick för sig att flytta datorn med katastrofal följd. (Den där lilla gröna grejen som stack ut fattade han inte vad det var.)


Jag har en externa hårddisk och den tar inte större plats än vad min byxficka tar.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav H2SO4 » 2016-04-04 20:52:15

Viktiga saker har man alltid på två externa minnesenheter + i datorn. Alltså 3 källor.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav kiddie » 2016-04-04 21:48:27

Jag skulle vilja ha ALL data någon annanstans än hemma. Någon som känner likadant? Då menar jag tyvärr allt som bara finns på papper med...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav Titti » 2016-04-04 22:38:58

Att korslagra på någon annans dator är inte så dumt. Kör backup mot någon annan, helst på annan plats. Föga sannolikt att båda rasar samtidigt.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav Alien » 2016-04-04 22:46:11

nescio skrev:
Alien skrev:Nu är allt borta.
Vad menar du? Du hade ju filerna på två ställen, i datorn och på USB-minnet. Om USB-minnet gick sönder är väl originalfilerna kvar i datorn?


Dels raderade jag nästan alla dokument i datorn för att spara minne. Det som finns kvar är ouppdaterat. Plus att många dokument skrev jag direkt in i på USB:n.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav kiddie » 2016-04-05 3:04:12

Var det inte så länge sen du raderade filerna från datorn kan du säkert "oradera" några av dem.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav marxisten » 2016-04-06 14:46:13

slackern skrev:Du bör även förvara det i ett bankfack eller ett "brandsäkert" säkerhetsskåp.


Behövs inte om du nyttjar en nätbaserad backup (mail eller i molnet). Så slipper du problemet med brand.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav marxisten » 2016-04-06 14:48:15

Alien skrev:Dels raderade jag nästan alla dokument i datorn för att spara minne. Det som finns kvar är ouppdaterat. Plus att många dokument skrev jag direkt in i på USB:n.


Om det är en traditionell mekanisk hårddisk och inte en SSD kan filerna gå att återställa med ex programmet Rescuva om de inte blivit överskrivet på hårddisken.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav slackern » 2016-04-06 15:14:18

marxisten skrev:
slackern skrev:Du bör även förvara det i ett bankfack eller ett "brandsäkert" säkerhetsskåp.


Behövs inte om du nyttjar en nätbaserad backup (mail eller i molnet). Så slipper du problemet med brand.


Jag vill inte tjafsa men den lösningen har ju visat sig inte vara säker, några kändisars konton blev ju hackade och deras nakenbilder spreds som en löpeld via nätet, nu påstår jag inte att du har sådana bilder men annan känslig information kan spridas.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

USB-minnet gick sönder - allt borta!

Inläggav marxisten » 2016-04-06 16:31:49

slackern skrev:Jag vill inte tjafsa men den lösningen har ju visat sig inte vara säker, några kändisars konton blev ju hackade och deras nakenbilder spreds som en löpeld via nätet, nu påstår jag inte att du har sådana bilder men annan känslig information kan spridas.


USB eller CD-skriva är lika lite säkert det då det kan bli stulet.

Om man nu ska se på det så och vara smått paranoid bör man ej spara det på någon enhet som är uppkopplad, inte ens på din dators hårddisk. Vad man kan göra om det är något väldigt känsligt är en kryptering på filerna så snokande ögon ej kan komma åt det, men enligt mig behövs det generellt sätt inte.

Men som sagt, finns inget 100% säkert sätt att spara information på så att ingen kan komma åt det, men en stark kryptering hjälper mycket.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Återgå till IT-forum



Logga in