Asperger och helvetet

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Asperger och helvetet

Inläggav vofff » 2016-03-18 1:16:50

I helvetet är en evighet! Bra rim!
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Asperger och helvetet

Inläggav Savanten Svante » 2016-03-18 1:37:06

KrigarSjäl skrev:Orden har olika valörer.


Jup.

Jag är inte rädd för att vara utan sällskap. Att vara ensam, det kan man vara bland många människor, det är där ensamheten är som värst.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Asperger och helvetet

Inläggav Toblerone » 2016-03-18 10:41:42

Nacklirare skrev:Tjena

Jag är ateist sedan länge men intresserad av religion.

Svenska kyrkan insåg på 80-talet att helvetet inte var en fysiskt plats utan det var ensamhet. Jag som asbergers trivs bäst i ensamhet, betyder det att jag alltid är i helvetet?

Moderator Puzzle: Rättstavade diagnosnamnet i rubriken.


Det måste väl menas så att helvetet är det som är hemsk för en? Det ska vara som ett straff, som att vara i ett fängelse. Och för de flesta människor är det hemskt att vara ensam. Man utgår ifrån vad de flesta tycker är värst.

Förresten så har jag hört en lite annorlunda tolkning. Min vän och förre detta religionslärare brukade säga att helvetet är att vara borta från Gud, man kan också säga att vara utan kärlek. Och det kan man kanske lättare hålla med om att om man inte är älskad av någon, det är helvetet?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Asperger och helvetet

Inläggav swedehater » 2016-03-27 17:21:52

Det är där jag inte blir accepterad.
swedehater
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2016-03-27

Asperger och helvetet

Inläggav geocache » 2016-03-27 17:45:43

Påtvingad ensamhet kan vara ett "helvete".
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Asperger och helvetet

Inläggav vofff » 2016-03-30 0:27:26

Ingen vill hamna i helvetet ju, men tyvärr, Sverige är ett sekulärt samhälle.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Asperger och helvetet

Inläggav Khunark » 2016-03-30 2:08:02

Tror inte på några andra himlar och helveten än själva livet.
Precis som med allting annat så finns det de som har det lättare och de som har det svårare.
I min mening, dock, så varar ingenting för evigt. Vare sig ens helveten eller orsakerna därtill.
Allt i världen blir, det är aldrig.

Måste dock medge att mina himlar och helveten ligger långt ifrån varandra...
Mitt liv är mer som hades, eller ett slags limbo, en väntan på slutet.
Känns lite som att bada i floden Lethe som flyter i hades, nu när jag läser om den.
Lethe slutligen är den barmhärtiga glömskans flod vars vatten utplånar alla minnen av det förlorade jordelivet.
Har år efter år tänkt att jag är samma människa som året innan, och att ingen tid förflutit, men jag åldras.
Dement före min tid :)
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

Asperger och helvetet

Inläggav Nacklirare » 2016-03-30 11:14:28

kullan skrev:Jag lever i ensamhet och för mig personligen är det helvetet.


Lever också i ensamhet, men mig är helvetet när besöker Ica eller Ikea med en tjej
Nacklirare
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2016-02-05
Ort: Nacka

Asperger och helvetet

Inläggav Nacklirare » 2016-03-30 11:17:02

vofff skrev:Ingen vill hamna i helvetet ju, men tyvärr, Sverige är ett sekulärt samhälle.


Tror jag är i helvetet
Nacklirare
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2016-02-05
Ort: Nacka

Asperger och helvetet

Inläggav H2SO4 » 2016-03-30 11:23:25

Khunark skrev:Mitt liv är mer som hades, eller ett slags limbo, en väntan på slutet.


Haha jag känner precis samma sak. Vill inte ens påstå att jag är deprimerad längre men jag känner mig färdig här på jorden.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Asperger och helvetet

Inläggav Nacklirare » 2016-03-30 11:41:58

H2SO4 skrev:
Khunark skrev:Mitt liv är mer som hades, eller ett slags limbo, en väntan på slutet.


Haha jag känner precis samma sak. Vill inte ens påstå att jag är deprimerad längre men jag känner mig färdig här på jorden.


Jag vet att jag kommer dö i förtid, alldeles för mycket alkohol i min kropp, förra året försökte jag hoppa ifrån skurubron. Men jag var full eller klumpig så jag tog mig inte över räcket
Nacklirare
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2016-02-05
Ort: Nacka

Asperger och helvetet

Inläggav H2SO4 » 2016-03-30 11:45:46

Nacklirare skrev:
Jag vet att jag kommer dö i förtid, alldeles för mycket alkohol i min kropp, förra året försökte jag hoppa ifrån skurubron. Men jag var full eller klumpig så jag tog mig inte över räcket


Låter som om du har rejäla problem som behöver åtgärdas. Avgifta dig själv och börja träna eller något. Försök att finna kärleken och en mening med livet så leker livet snart ska du se.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Asperger och helvetet

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-30 12:04:47

Nacklirare skrev:
H2SO4 skrev:
Khunark skrev:Mitt liv är mer som hades, eller ett slags limbo, en väntan på slutet.


Haha jag känner precis samma sak. Vill inte ens påstå att jag är deprimerad längre men jag känner mig färdig här på jorden.


Jag vet att jag kommer dö i förtid, alldeles för mycket alkohol i min kropp, förra året försökte jag hoppa ifrån skurubron. Men jag var full eller klumpig så jag tog mig inte över räcket

-Lägg in dig på torken.

Välj att sluta med spriten.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Asperger och helvetet

Inläggav Adira » 2016-04-18 19:52:28

Själv och ensam har olika valörer som tidigare nämnt.
Alltså, det är skillnad på att vara ensam och känna sig ensam. Jag tror inte att någon vill känna sig ständigt isolerad (folk som säger det har blandat ihop de två olika definitionerna eller så försöker de vara märkvärdiga) och det säger jag alltså fast jag är en sån som gillar att vara för mig själv. Att känna sig ensam är något som hör till depression och det är inget man vill drabbas av.
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Asperger och helvetet

Inläggav slackern » 2016-04-18 19:55:33

Adira skrev:Själv och ensam har olika valörer som tidigare nämnt.
Alltså, det är skillnad på att vara ensam och känna sig ensam. Jag tror inte att någon vill känna sig ständigt isolerad (folk som säger det har blandat ihop de två olika definitionerna eller så försöker de vara märkvärdiga) och det säger jag alltså fast jag är en sån som gillar att vara för mig själv. Att känna sig ensam är något som hör till depression och det är inget man vill drabbas av.


Jag tor att få kan känna sig totalt ensamma i dagens Sverige pga internet.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asperger och helvetet

Inläggav Adira » 2016-04-18 20:04:53

Det är väl därför vi är här. Forumet är ett rätt trevligt inslag i vardagen. Men personligen kan jag inte värdera det lika högt som samhörigheten man kan uppleva med enskilda personer.
Adira
 
Inlägg: 435
Anslöt: 2015-10-04
Ort: Thuril Confederation

Asperger och helvetet

Inläggav slackern » 2016-04-18 20:06:59

Adira skrev:Det är väl därför vi är här. Forumet är ett rätt trevligt inslag i vardagen. Men personligen kan jag inte värdera det lika högt som samhörigheten man kan uppleva med enskilda personer.


Det har du alldeles rätt i för då går kommunikationen mycket snabbare och personligare, eller svårt att förklara den blir helt enkelt naturligare.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in