"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-28 13:37:57

Inga extrainkomster här heller.

Klara papper rakt igenom.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Rosa Viol » 2016-03-28 13:42:44

Vad bra! :-)154 Har alltid undrat varför det inte pratas mer om hur fattig man faktiskt kan vara i detta land!

Är det där TV4-klippet upplagt någonstans på deras sida så man kan Gilla det och folk ser det i sitt flöde?
Rosa Viol
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2016-03-28

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav H2SO4 » 2016-03-28 13:47:40

Rosa Viol skrev:Vad bra! :-)154 Har alltid undrat varför det inte pratas mer om hur fattig man faktiskt kan vara i detta land!

Är det där TV4-klippet upplagt någonstans på deras sida så man kan Gilla det och folk ser det i sitt flöde?


Fattig är man då inte som svensk medborgare. Att få pengar på kontot till räkningar och mat är inte fattigdom enligt mig. Att man däremot inte kan unna sig lika mycket saker som en person som arbetar heltid är ju en självklarhet. Det skall löna sig att arbeta.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav kullan » 2016-03-28 13:51:25

H2SO4 skrev:
Rosa Viol skrev:Vad bra! :-)154 Har alltid undrat varför det inte pratas mer om hur fattig man faktiskt kan vara i detta land!

Är det där TV4-klippet upplagt någonstans på deras sida så man kan Gilla det och folk ser det i sitt flöde?


Fattig är man då inte som svensk medborgare. Att få pengar på kontot till räkningar och mat är inte fattigdom enligt mig. Att man däremot inte kan unna sig lika mycket saker som en person som arbetar heltid är ju en självklarhet. Det skall löna sig att arbeta.


Det finns svenska medborgare som inte får pengar till mat eller räkningar in på kontot. Så jo man kan vara fattig även i Sverige. Och att inte ha råd med något utöver det mest akuta är även det att vara fattig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-28 13:55:37

H2SO4 skrev:
Rosa Viol skrev:Vad bra! :-)154 Har alltid undrat varför det inte pratas mer om hur fattig man faktiskt kan vara i detta land!

Är det där TV4-klippet upplagt någonstans på deras sida så man kan Gilla det och folk ser det i sitt flöde?


Fattig är man då inte som svensk medborgare. Att få pengar på kontot till räkningar och mat är inte fattigdom enligt mig. Att man däremot inte kan unna sig lika mycket saker som en person som arbetar heltid är ju en självklarhet. Det skall löna sig att arbeta.

1. Det finns någonting som heter relativ fattigdom.

2. Att det "ska löna sig att arbeta" var en slogan M körde med i valrörelsen för några år sen.
När de kallade sig "Det nya arbetarpartiet" och utförsäkrade sjuka.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav nescio » 2016-03-28 14:12:39

Ni får rätta mun efter matsäcken fattiglappar! Eller så får ni gå hem till mamma och käka.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-28 14:13:20

nescio skrev:Ni får rätta mun efter matsäcken fattiglappar! Eller så får ni gå hem till mamma och käka.

-Gå och klappa din katt om du inte har nåt vettigare för dig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Karamell » 2016-03-28 14:17:41

Har fan inte råd med nåt. Deppigt som fan. :-)010
Karamell
 
Inlägg: 3129
Anslöt: 2016-03-28

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav H2SO4 » 2016-03-28 15:35:20

KrigarSjäl skrev:
H2SO4 skrev:
Rosa Viol skrev:Vad bra! :-)154 Har alltid undrat varför det inte pratas mer om hur fattig man faktiskt kan vara i detta land!

Är det där TV4-klippet upplagt någonstans på deras sida så man kan Gilla det och folk ser det i sitt flöde?


Fattig är man då inte som svensk medborgare. Att få pengar på kontot till räkningar och mat är inte fattigdom enligt mig. Att man däremot inte kan unna sig lika mycket saker som en person som arbetar heltid är ju en självklarhet. Det skall löna sig att arbeta.

1. Det finns någonting som heter relativ fattigdom.

2. Att det "ska löna sig att arbeta" var en slogan M körde med i valrörelsen för några år sen.
När de kallade sig "Det nya arbetarpartiet" och utförsäkrade sjuka.


Givetvis skall en person som arbetar i samhället få mer pengar än en bidragstagare.
Utförsäkring ser jag inte enbart som negativt. Alldeles för många utnyttjar systemet så att de som verkligen behöver hjälp får det svårare.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Khunark » 2016-03-28 18:14:31

kiddie skrev:Och hur faan ska du fixa det då? Alla sjukskrivna ska pissa inför en sköterska för att ta drogprov varje månad? Eller ska du använda telepati för att se vilka som drogar?

Mja, du ska kunna vägra blankt om du inte vill ha den tjänsten och inte vill lämna drogprov, och istället använda någon av de mindre priviligierade tjänsterna. Det skulle vara ett privilegium till att börja med, att få möjligheten som du förespråkar att du ska anförtros med rena medel som är en ren tjänst från arbetande skattebetalare.

Var din tanke med det här att det vore mer logiskt att bara låta staten kasta andra människors pengar omkring sig till de element i samhället som inte producerar egna och löper störst risk för missbruk? Nu när vi dragit det till sin spets så ser du ju vilka alternativ som finns, och oavsett vilka alternativen är så blir du arg och förödmjukad över att få saker gratis! Det låter inte som att det skulle vara vare sig mitt eller systemets fel eller problem. Skulle bidrag och välfärd vara ett sätt för dina fiender, 'försörjarna' att förnedra dig? Jag hoppas du förstår varför jag inte sympatiserar med den inställningen, det är precis samma inställning som jag tycker mig se i sveriges växande skara asylmigranter i utanförskap.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Khunark » 2016-03-28 18:19:06

H2SO4 skrev:
KrigarSjäl skrev:
H2SO4 skrev:
Fattig är man då inte som svensk medborgare. Att få pengar på kontot till räkningar och mat är inte fattigdom enligt mig. Att man däremot inte kan unna sig lika mycket saker som en person som arbetar heltid är ju en självklarhet. Det skall löna sig att arbeta.

1. Det finns någonting som heter relativ fattigdom.

2. Att det "ska löna sig att arbeta" var en slogan M körde med i valrörelsen för några år sen.
När de kallade sig "Det nya arbetarpartiet" och utförsäkrade sjuka.


Givetvis skall en person som arbetar i samhället få mer pengar än en bidragstagare.
Utförsäkring ser jag inte enbart som negativt. Alldeles för många utnyttjar systemet så att de som verkligen behöver hjälp får det svårare.

Jag har en schizofren farbror som fick flytta ihop med sin bror i en tid på grund av Moderaterna.
Dat var ingen rolig tid. De som behöver hjälp de ska få hjälp!
Jag hade gärna sett att han inte kunde spendera så mycket av sin inkomst på alkohol dock, men han ryckte upp sig och är idag förhållandevis nykter och har tappa många kilo.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav kiddie » 2016-03-28 20:22:28

Liljan skrev:Jag känner ingen som har aktivitets- eller sjukersättning som inte har en extrainkomst på sidan av (...)


Vet ingen IRL som har extrainkomster med sjukpension! Inte en enda!!! Däremot vet jag vissa med aktivitetsersättning där deras föräldrar fortfarande stöttar och typ köper kläder eller bjuder hem dem på mat.

Jag har inga extrainkomster. När jag hade DV en gång i veckan hade jag ca 120 kr extra i månaden. Det är den enda inkomst mer än sjukersättning + bostadsbidrag som jag haft! Har ingen rik släkt heller som kan ge mig pengar om det kniper.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav kiddie » 2016-03-28 20:36:32

Khunark skrev:Mja, du ska kunna vägra blankt om du inte vill ha den tjänsten och inte vill lämna drogprov, och istället använda någon av de mindre priviligierade tjänsterna. Det skulle vara ett privilegium till att börja med, att få möjligheten som du förespråkar att du ska anförtros med rena medel som är en ren tjänst från arbetande skattebetalare.


Att behöva visa sitt könsorgan för att få pengar det är faktiskt inte OK, och ja gratis pengar blev det inte då det blev prostitution. Oj hoppsan lixom!

Jag har redan förlorat min ADD-medicinering pga detta. Visst vill du ta pengar som inte ÄR gratispengar, "vi" har faktiskt jobbat ihop de pengarna!!! så visst gör det. Så blir det ännu mer som idag att de som sköter sig får mindre och de som vill fuska ändå kan det för det finns alltid sätt för den ohederlige.

Sådana metoder leder till MER utanförskap, ju mer man behandlas som ngt katten dragit in och mindre som människa, ju värre blir detta utanförskap. Tror det är dåligt för samhället i stort att ha grupper som ska leva på ytterkanten.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav kiddie » 2016-03-28 20:42:04

H2SO4 skrev:Utförsäkring ser jag inte enbart som negativt. Alldeles för många utnyttjar systemet så att de som verkligen behöver hjälp får det svårare.


Som du vet själv blev många svårt psykiskt sjuka utförsäkrade och flera dog. Det är ju inte så positivt. Tror inte man kom åt fuskare.

Tycker energin ska lägga på skattefuskare. Fy fan för skattefuskare och svartjobbare och såna som hyr ut till ockerräntor olagligt!!! Men svenssons ser upp till dessa driftiga kriminella och vill bli som de. Samtidigt som ett sketet försörjningsstöd ska debatteras till döddagar.

Admin: Korrigerade felciteringen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav H2SO4 » 2016-03-29 10:29:07

kiddie skrev:
H2SO4 skrev:Utförsäkring ser jag inte enbart som negativt. Alldeles för många utnyttjar systemet så att de som verkligen behöver hjälp får det svårare.


Som du vet själv blev många svårt psykiskt sjuka utförsäkrade och flera dog. Det är ju inte så positivt. Tror inte man kom åt fuskare.

Tycker energin ska lägga på skattefuskare. Fy fan för skattefuskare och svartjobbare och såna som hyr ut till ockerräntor olagligt!!! Men svenssons ser upp till dessa driftiga kriminella och vill bli som de. Samtidigt som ett sketet försörjningsstöd ska debatteras till döddagar.


Nu gjorde du fel på citeringen. Det var mitt citat det där.

Nej det gick fel till och folk som behövde hjälp fick lida. Det skall vara svårt att få ekonomiskt stöd om man inte är arbetsför. Man skall inte kunna bli arbetslös, sjukskriva sig för "psykisk sjukdom" och leva på bidrag instället. Det medför enbart att personer som verkligen är i behov av ekonomiskt stöd ibland kan få avslag. Det är det jag menar.

Skattefuskare är också ett problem. Det andra behövs en lagstiftning för. De gör inte fel egentligen även om det kan betraktas som moraliskt fel.

Admin: Korrigerade felciteringen.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav rapchic » 2016-03-29 10:34:49

Jag hade faktiskt extrainkomst då jag hade aktivitetsersättning på 100% (Nu har jag på 50%) hela 500:-/år :lol:
Det var dessutom godkänt av försäkringskassan. Försäkringskassan kan ju godkänna viss extrainkomst, hur mycket det kan vara vet jag däremot inte, min kontakt på FK Tyckte att det var konstigt att jag frågade för så lite.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav H2SO4 » 2016-03-29 10:44:35

rapchic skrev:Jag hade faktiskt extrainkomst då jag hade aktivitetsersättning på 100% (Nu har jag på 50%) hela 500:-/år :lol:
Det var dessutom godkänt av försäkringskassan. Försäkringskassan kan ju godkänna viss extrainkomst, hur mycket det kan vara vet jag däremot inte, min kontakt på FK Tyckte att det var konstigt att jag frågade för så lite.


Stämmer att det finns ett fribelopp som faktiskt är ganska högt. Tycker personligen att det är helt åt helsike. Är man heltidssjukskriven så är man.
Däremot minskar det väl andra förmåner som bostadstillägg etc.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-29 10:46:35

H2SO4 skrev:
KrigarSjäl skrev:
H2SO4 skrev:
Fattig är man då inte som svensk medborgare. Att få pengar på kontot till räkningar och mat är inte fattigdom enligt mig. Att man däremot inte kan unna sig lika mycket saker som en person som arbetar heltid är ju en självklarhet. Det skall löna sig att arbeta.

1. Det finns någonting som heter relativ fattigdom.

2. Att det "ska löna sig att arbeta" var en slogan M körde med i valrörelsen för några år sen.
När de kallade sig "Det nya arbetarpartiet" och utförsäkrade sjuka.


Givetvis skall en person som arbetar i samhället få mer pengar än en bidragstagare.
Utförsäkring ser jag inte enbart som negativt. Alldeles för många utnyttjar systemet så att de som verkligen behöver hjälp får det svårare.

-Så en undersköterska ska få mer än Kungen, är det det du menar?

Nä, förstås inte.
Poängen är att alltid slå på de som har det sämst ställt.

För övrigt är det medel- och överklassen som fuskar mest med skatter.
Det är de som kan systemet bäst och vet hur man förskingrar.
Sen har de kapital att fuska med också.

Men det är inte lika intressant som att klaga på "bidragstagarna" på samhällets botten.
Man måste ju slicka uppåt och sparka neråt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav rapchic » 2016-03-29 10:55:31

H2SO4 skrev:
rapchic skrev:Jag hade faktiskt extrainkomst då jag hade aktivitetsersättning på 100% (Nu har jag på 50%) hela 500:-/år :lol:
Det var dessutom godkänt av försäkringskassan. Försäkringskassan kan ju godkänna viss extrainkomst, hur mycket det kan vara vet jag däremot inte, min kontakt på FK Tyckte att det var konstigt att jag frågade för så lite.


Stämmer att det finns ett fribelopp som faktiskt är ganska högt. Tycker personligen att det är helt åt helsike. Är man heltidssjukskriven så är man.
Däremot minskar det väl andra förmåner som bostadstillägg etc.


Det är väl inte så konstigt att man kan ha viss inkomt. Tex som det var för mig så finns det inget jobb där man föreläser en max 2 ggr/år. Även om det skulle vara något för nån/några gånger/månad så finns det inget jobb för det.

Jag har aldrig varit berättigad bostadstillägg (har alltid haft sambo som haft sommarjobb) så om det minskar sånt vet jag inte.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav H2SO4 » 2016-03-29 10:57:54

KrigarSjäl skrev:
H2SO4 skrev:
KrigarSjäl skrev:1. Det finns någonting som heter relativ fattigdom.

2. Att det "ska löna sig att arbeta" var en slogan M körde med i valrörelsen för några år sen.
När de kallade sig "Det nya arbetarpartiet" och utförsäkrade sjuka.


Givetvis skall en person som arbetar i samhället få mer pengar än en bidragstagare.
Utförsäkring ser jag inte enbart som negativt. Alldeles för många utnyttjar systemet så att de som verkligen behöver hjälp får det svårare.

-Så en undersköterska ska få mer än Kungen, är det det du menar?

Nä, förstås inte.
Poängen är att alltid slå på de som har det sämst ställt.

För övrigt är det medel- och överklassen som fuskar mest med skatter.
Det är de som kan systemet bäst och vet hur man förskingrar.
Sen har de kapital att fuska med också.

Men det är inte lika intressant som att klaga på "bidragstagarna" på samhällets botten.
Man måste ju slicka uppåt och sparka neråt.


Kungen är ett vidrigr fenomen i sig och en kostnad för Sverige. Precis som andra människor som inte orkar arbeta/söka jobb som sjukskriver sig istället eftersom det är så enkelt.

Jag syftar på att en läkare alltid bör tjäna er än en person som arbetar i kassan på Ica. Även att ica-arbetaren alltid bör tjäna mer än en bidragstagare.
I dagens läge tjänar en bidragstagare och en ica-anställd ungefär likvärdigt.

Det måste vara svårt att få ekonomiskt sjukstöd från FK. Annars har vi dilemmat med folk som utnyttjar systemet och ett resultat med svårare hjälp för de som verkligen behöver det.
Känner personer som trots AST-diagnoser och stora problem bara sätts på arbetsförmedlingen pga att FK redan är hårt belastad.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav H2SO4 » 2016-03-29 11:02:05

rapchic skrev:
H2SO4 skrev:
rapchic skrev:Jag hade faktiskt extrainkomst då jag hade aktivitetsersättning på 100% (Nu har jag på 50%) hela 500:-/år :lol:
Det var dessutom godkänt av försäkringskassan. Försäkringskassan kan ju godkänna viss extrainkomst, hur mycket det kan vara vet jag däremot inte, min kontakt på FK Tyckte att det var konstigt att jag frågade för så lite.


Stämmer att det finns ett fribelopp som faktiskt är ganska högt. Tycker personligen att det är helt åt helsike. Är man heltidssjukskriven så är man.
Däremot minskar det väl andra förmåner som bostadstillägg etc.


Det är väl inte så konstigt att man kan ha viss inkomt. Tex som det var för mig så finns det inget jobb där man föreläser en max 2 ggr/år. Även om det skulle vara något för nån/några gånger/månad så finns det inget jobb för det.

Jag har aldrig varit berättigad bostadstillägg (har alltid haft sambo som haft sommarjobb) så om det minskar sånt vet jag inte.


Det är ju tillfälliga små inkomster. Annat om man arbetar aktivt under sjukskrivning.
Finns vissa skillnader mellan sjuk och aktivitetsersättning. Vid det sistnämda är man mer begränsad.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav rapchic » 2016-03-29 11:06:10

H2SO4 skrev:
Det är ju tillfälliga små inkomster. Annat om man arbetar aktivt under sjukskrivning.
Finns vissa skillnader mellan sjuk och aktivitetsersättning. Vid det sistnämda är man mer begränsad.

Har jag sagt att det gällde nått annat. I tråden verkar det bara vara så att all extrainkomst var tabu enligt vissa.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Wine » 2016-03-29 11:12:48

H2SO4 skrev:Nej det gick fel till och folk som behövde hjälp fick lida. Det skall vara svårt att få ekonomiskt stöd om man inte är arbetsför. Man skall inte kunna bli arbetslös, sjukskriva sig för "psykisk sjukdom" och leva på bidrag instället.


Kan inte annat än hålla med men tyvärr är det ju något som förekommer, just detta med psykisk sjukdom är ju väldigt subjektivt. Finns också beskrivet bra i Brottsförebyggande rådets rapport ”Intyget som dörröppnare till välfärdssystemet”:

DN - Läkarintyg i heligt bläck
Publicerad 2015-04-12

Det är besynnerligt att medierna förhåller sig så okritiska till läkarnas intygsskrivande, medan andra makthavare som hanterar skattemiljarder granskas på längden och tvären.


Enligt Brå-rapporten har Försäkringskassan rätt bra koll på de renodlade ”fuskläkarna”. Betydligt vanskligare är de fall som ryms under kategorin lurade eller omedvetna läkare. En intervjuperson i rapporten berättar: ”Man halvljuger för en trött läkare som inte bryr sig.” En annan berättar hur det som började med ett verkligt psykiskt lidande sedan rullade på som ett sätt att skaffa sig en ekonomisk grundtrygghet för att kunna återuppta sitt missbruk:

”Men efter att tiden gick blev jag ju bättre och började missbruka igen. Och då började jag sätta det i system – en psykisk ohälsa är väldigt lätt att spela på. Sen var jag sjukskriven i flera år./.../ Och sen får man ju någon form av sken av att man inte vill ha det så – man vill ha hjälp.”


Sedan är det väl rent allmänt svårt att bedöma graden av arbetsoförmåga
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Wine » 2016-03-29 11:17:47

Khunark skrev:Jag tycker iallafall att vi ska minimera skadorna på samhället genom att explicit baby-sitta människor som inte har visat sig tillförlitliga med att hantera sina egna liv.
Jag har inget emot att människor som inte uppenbart missbrukat sina bidrag ska kunna få dem i pengaform. Men så fort du missanvänder dig av tjänsten, då får du finna dig i elektroniska kuponger eller rent av att du får stå i kö på ett utlämningsställe för att få mat direkt i handen ungefär som i en kommunistdiktatur.

Nationen har ingen skyldighet att finansiera missbruk och brottslighet.
Om man värderar sina egna rättigheter så pass mycket, då får man finna sig i att inte bryta mot sina skyldigheter. Så den här lösningen borde falla i god jord med mer eller mindre vem som helst. Om man inte värderar sina rättigheter högre än sina skyldigheter, då. Och då kan man gott få stå vid utlämningsstället.


Ja, håller med, ovanstående borde vara en självklarhet.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in