"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Huggorm » 2016-03-23 21:58:06

kiddie skrev:
Huggorm skrev:Skaffa en grill att ha på balkongen. Sedan kan du ägna dagarna åt att leta efter kottar, pinnar och brädlappar att elda med.


Asså är det skoj eller driver du med faktumet att jag levt utan moderniteter som el och faktiskt måstat ge mig ut på jakt efter ved varje dag?
Jag visste inte ens att du levt utan el.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Huggorm » 2016-03-23 21:58:43

kiddie skrev:Tror du VERKLIGEN att det stoppar missbruk???
Nej men det kanske kan göra att missbrukare får i sig lite näring också.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav kiddie » 2016-03-23 22:02:08

Man får bara köpa "nyttig" mat med dessa elektroniska matkuponger. Det som räknas som nyttigt är bl a pasta, vitt mjöl och torrmjölk.

Visst, man kanske vill förhindra att folk äter värstingmat och föredrar att folk lagar från grunden, men än en gång, taskigt för de som är för sjuka att laga mat.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: "Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Titti » 2016-03-23 22:24:32

kiddie skrev:
Titti skrev:Höns är billig mat också.


Beror på vad du betalar i el. Många långkok blir dyrare om elpriset är högt. Gäller ju bönor, ärtsoppa osv med.

Köp en tryckkokare! Kan finnas billigt på loppis. Kortar koktiden otroligt mycket.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav slackern » 2016-03-27 16:31:55

Här verkar vara en bra bok om man vill laga billig och hälsosam mat.

http://www.amazon.com/More-Less-Cookboo ... g=UTF8&me=

Finns tydligen även recept hur man gör tvål.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Khunark » 2016-03-27 17:06:19

kiddie skrev:
Huggorm skrev:
kiddie skrev:Trots denna relativa fattigdom är jag glad att vi får ut våra "bidrag" i pengar. Inte som i USA att man delvis får ut dem i mat. Man blir mindre styrd om man får fördela pengarna som man behöver.
Men om du varit alkoholist eller narkoman hade det amerikanska systemet kanske varit bra så inte alla pengarna gått till beroendet.


Tror du VERKLIGEN att det stoppar missbruk???

Om det försvårar missbruk så är det väl ett steg på vägen?
Sen anser jag att missbruk är ett uttryck för smärta eller lidande, och de som missbrukar brukar ju veta bäst själv vad som hjälper dem. Så att inrätta fri utdelning av droger till behövande som de intar på plats och inte kan lämna lokalen med, vore en lösning.
Missbruket i sig är nog svårt att råda bot på, men samhällskonsekvenserna genom brottslighet och det individuella lidandet hos missbrukaren minimeras.

Potentiellt skulle man kunna ha ett bemannat boende för människor som inte är självständiga med missbruksproblematik. Tänk fängelse med fri rörlighet under dagtid, tror att många skulle nappa på det.
Kan kombineras med behandlingsinsatser för att bryta missbruk.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Khunark » 2016-03-27 17:06:54

slackern skrev:Här verkar vara en bra bok om man vill laga billig och hälsosam mat.

http://www.amazon.com/More-Less-Cookboo ... g=UTF8&me=

Finns tydligen även recept hur man gör tvål.

Tvål är både hälsosamt och billigt.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav kiddie » 2016-03-27 19:36:31

Det finns naturligtvis en baktanke med matkuponger. Du ska känna att du inte får tänka fritt så du kan inte använda medel som du vill. Du kan inte snåla som faan och spara pengar för att sedan ha lite som ett startkapital för ett bättre liv. Och att du förutsätts vara missbrukare gör att du vänjer dig vid att vara liten, att bli sedd ner på.

Det är ett sätt att hålla en grupp i fattigdom.

Vi i Sverige tycks inte resonera exakt så och det tycker jag är positivt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Defekt Mupp » 2016-03-27 20:37:40

Julianus skrev:Det är för mig obegripligt att folk föredrar att skuldsätta sig för en bostadsrätt, med rejält höga räntor, allt bara för att tjäna pengar. Visar ju att vi lever i ett samhälle baserat på kapitalism.


Hur hög är en hög ränta?
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Khunark » 2016-03-27 21:32:47

kiddie skrev:Det finns naturligtvis en baktanke med matkuponger. Du ska känna att du inte får tänka fritt så du kan inte använda medel som du vill. Du kan inte snåla som faan och spara pengar för att sedan ha lite som ett startkapital för ett bättre liv. Och att du förutsätts vara missbrukare gör att du vänjer dig vid att vara liten, att bli sedd ner på.

Det är ett sätt att hålla en grupp i fattigdom.

Vi i Sverige tycks inte resonera exakt så och det tycker jag är positivt.

Det ska inte vara så svårt att köpa saker med lång hållbarhet om man är lite driftig.
Det kan vara saker som godis(om det omfattas), beef jerky osv som har impulsköpsvärde.
Sedan kan det vara saker som burkmat och så vidare som är mer svårsålt, men ändå.

Dessutom så hjälper kuponger lokala affärsägare, vilket håller dem ur fattigdom.
Fattiga amerikaner med food stamps har inte bil och kan inte åka till wal-mart, då är det den lilla butiken på hörnet som gäller!

Amerika gör inte många rätt, men att ha saker som food stamps tycker jag fungerar bra både i tanke och handling. De enda som inte uppskattar hur tjänsten är utformad, det är ju de som vill använda den på sätt som den inte är avsedd för. Om man ska gå och få saker och ting gratis, kan man inte komma och klaga på att ens rättigheter kränks bara för att man inte får bidraget i sedelform eller för den delen i crystal meth-form.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav kiddie » 2016-03-27 21:39:44

Hur matkuponger hjälper lokala affärsägare är extremt långsökt...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav slackern » 2016-03-27 21:41:36

Khunark skrev:
Amerika gör inte många rätt, men att ha saker som food stamps tycker jag fungerar bra både i tanke och handling. De enda som inte uppskattar hur tjänsten är utformad, det är ju de som vill använda den på sätt som den inte är avsedd för. Om man ska gå och få saker och ting gratis, kan man inte komma och klaga på att ens rättigheter kränks bara för att man inte får bidraget i sedelform eller för den delen i crystal meth-form.


Säkert lätt för folk att tjäna pengar på methheads som vill sälja sina kuponger billigt för att kunna köpa meth.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav rapchic » 2016-03-27 22:08:28

Inte läst allt i tråden men skrivit under.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Khunark » 2016-03-27 22:16:15

kiddie skrev:Hur matkuponger hjälper lokala affärsägare är extremt långsökt...

det ser jag inte. förklara gärna i lite större detalj så att det blir ett argument av påståendet
mitt argument är att en större del av värdet på bidraget hamnar i lokala affärsägares fickor jämfört med om de fått det i pengar, där en större andel skulle hamna i allehanda drug dealers och sprit/tobakshandlares händer.

hyfsat enkel matematik, inte vidare långsökt alls. sedan kanske det inte NÄMNVÄRT påverkar deras verksamhet inkomstmässigt nödvändigtsvis, men många bäckar små håller dem i business. de stora affärskomplexen som köper och säljer i bulk dödar långsamt all amerikansk retailverksamhet, eftersom att alla som har råd kör bil.

skulle matkuponger övergå till pengaform så slår lokala butiker igen tidigare, och då behöver bidragstagarna åka buss till och från köpcentrat varje gång de behöver köpa någonting vilket effektivt skulle minska deras effektiva bidrag, och de skulle gå plus minus noll jämfört med att handla lokalt. de skulle inte ha råd att handla i kiosker eller på mackar som lär finnas kvar lite överallt.

dessutom så har jag inte precis hävdat att det är den FRÄMSTA anledningen till att kupongerna finns, utan det är bara en aspekt. jag tror för övrigt att du underskattar hur fattigdom påverkar beroenden, eller för den delen hur beroenden till att börja med orsakar fattigdom! att ge alla fattiga matkuponger är ett sätt att ge en slags gratis behandling till de som inte kan kontrollera sin egen situation, genom att ge dem tillgång till riktig mat snarare än frestelsen att ta barnens matpengar och köpa tequila för dem, beteendet som satte dem i fattigdom till att börja med
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Khunark » 2016-03-27 22:22:41

slackern skrev:
Khunark skrev:
Amerika gör inte många rätt, men att ha saker som food stamps tycker jag fungerar bra både i tanke och handling. De enda som inte uppskattar hur tjänsten är utformad, det är ju de som vill använda den på sätt som den inte är avsedd för. Om man ska gå och få saker och ting gratis, kan man inte komma och klaga på att ens rättigheter kränks bara för att man inte får bidraget i sedelform eller för den delen i crystal meth-form.


Säkert lätt för folk att tjäna pengar på methheads som vill sälja sina kuponger billigt för att kunna köpa meth.

jo, men pundare är listiga jävlar. de kommer på något sätt nästan oavsett.
det finns inte många sätt att kringgå det problemet, bortsett från att göra biljetterna personliga kanske.
Att man måste uppvisa leg när man handlar.
En annan möjlighet vore att varje biljett köper en månadsranson åt gången, då skulle kupongerna inte vara lika enkla att byta och växla, och köpare som måste få en komplett matkasse som ska komponeras av en stirrig pundare själv i butiken lär inte lita på att den får med sig rätt grejer hem.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav kiddie » 2016-03-27 23:05:13

Folk säljer inte ofta själva kupongen eftersom den numera är elektronisk, den är ett kort helt enkelt. De gör upp med någon om vilken mat som ska köpas, så kanske de går och handlar oxfilé för alltihop (vilket är OK eftersom det är färskmat), sedan säljs köttet för halva priset och pengarna går till knark, öl och cig.

Jag tror inte på ett kontrollsamhälle. Jag tror på att bygga upp folks eget ansvar. Om man inte låter folk fördela pengar som de anser bäst, så gör man vuxna till barn.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Huggorm » 2016-03-28 0:14:23

kiddie skrev:Jag tror inte på ett kontrollsamhälle. Jag tror på att bygga upp folks eget ansvar. Om man inte låter folk fördela pengar som de anser bäst, så gör man vuxna till barn.
I såna fall borde man väl inte ge bidrag i någon form alls? :roll:
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav kiddie » 2016-03-28 1:13:27

Just socbidrag som ligger lite offtopic här, ska ju egentligen inte vara något man ska vara cementerad i, det hände i USA långt innan liknande situationer var i Sverige. Det var till för en svår tid i ens liv då man behövde komma på fötter för att sedan kunna försörja sig själv i framtiden. Men med dagens jobbsituation är det ju inte exakt så numera. Trots det vill jag inte omyndigförklara de som går på soc.

Jag tror inte att det bästa stödet är noll stöd, eller att det bästa stödet är att staten talar om exakt hur man ska tänka eller leva. Är det verkligen en så främmande tanke?

Vad gäller de som blir sjukpensionärer, i USA får de också matkuponger och det är ju ännu jävligare eftersom de då lever med mindre inflytande över sina beslut resten av sina liv. Kan inte se att det skulle gynna svenska sjukpensionärer på ngt sätt alls att ha det så. Det står i lagen att den som är handikappad ska ha ett så normalt liv som möjligt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Khunark » 2016-03-28 2:57:29

Jag tycker iallafall att vi ska minimera skadorna på samhället genom att explicit baby-sitta människor som inte har visat sig tillförlitliga med att hantera sina egna liv.
Jag har inget emot att människor som inte uppenbart missbrukat sina bidrag ska kunna få dem i pengaform. Men så fort du missanvänder dig av tjänsten, då får du finna dig i elektroniska kuponger eller rent av att du får stå i kö på ett utlämningsställe för att få mat direkt i handen ungefär som i en kommunistdiktatur.

Nationen har ingen skyldighet att finansiera missbruk och brottslighet.
Om man värderar sina egna rättigheter så pass mycket, då får man finna sig i att inte bryta mot sina skyldigheter. Så den här lösningen borde falla i god jord med mer eller mindre vem som helst. Om man inte värderar sina rättigheter högre än sina skyldigheter, då. Och då kan man gott få stå vid utlämningsstället.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav kiddie » 2016-03-28 3:06:26

Och hur faan ska du fixa det då? Alla sjukskrivna ska pissa inför en sköterska för att ta drogprov varje månad? Eller ska du använda telepati för att se vilka som drogar?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Liljan » 2016-03-28 8:44:01

Jag känner ingen som har aktivitets- eller sjukersättning som inte har en extrainkomst på sidan av, det kan vara svartjobb några timmar i månaden, betald praktik (som man egentligen inte ska få pengar för) städa hemma hos någon regelbundet, hyra ut ett rum eller något liknande. Som jag ser det behöver ingen som bara har Asperger ha aktivitetsersättning eller sjukersättning på heltid heller. Det ska vara en kortare period isåfall.

Sjukpenningen bör däremot göras om. Har man ingen SGI blir det socialbidrag (försörjningsstöd) och det tycker jag är fel. Det bör finnas en minimum nivå (som går att leva på) för den som saknar SGI.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav slackern » 2016-03-28 12:32:27

Liljan skrev:Jag känner ingen som har aktivitets- eller sjukersättning som inte har en extrainkomst på sidan av, det kan vara svartjobb några timmar i månaden, betald praktik (som man egentligen inte ska få pengar för) städa hemma hos någon regelbundet, hyra ut ett rum eller något liknande.


Nu känner inte du och jag varandra men jag har absolut inga extrainkomster vid sidan om min sjukersättning, men tycker att det är omoraliskt att svartjobba om man får sjukersättning det är att utnyttja systemet.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav kullan » 2016-03-28 13:31:25

De pengar som kommer in på mitt konto är sjukersättning och bostadstillägg. Någon annan inkomst har jag inte.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav H2SO4 » 2016-03-28 13:34:26

slackern skrev:
Liljan skrev:Jag känner ingen som har aktivitets- eller sjukersättning som inte har en extrainkomst på sidan av, det kan vara svartjobb några timmar i månaden, betald praktik (som man egentligen inte ska få pengar för) städa hemma hos någon regelbundet, hyra ut ett rum eller något liknande.


Nu känner inte du och jag varandra men jag har absolut inga extrainkomster vid sidan om min sjukersättning, men tycker att det är omoraliskt att svartjobba om man får sjukersättning det är att utnyttja systemet.


Medhåll här. Fruktansvärt fult och dessutom olagligt!
Kan man inte arbeta så kan man inte arbeta.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in