Om OA, Organiserade Aspergare

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Zombie » 2008-08-31 14:49:43

Ursäkta att jag är besvärlig, men jag förstår ingenting av detta när ett viktigt inlägg har tagits bort i sin helhet i stället för att redigeras eller refereras.

Och sedan tycks den sida av saken jag var inne på nederst på förra sidan fortfarande gå hela diskussionen förbi. Medan jag är förvånad att ingen nämnde den tidigt i tråden. I de flesta andra sammanhang är den självklar.

Annars håller jag helt med om det här:
Jonte skrev:
Inger skrev:Alla som har AS och har synpunkter på hur OA drivs är välkomna att bli medlemmar och framföra sina åsikter i forumet samt rösta i viktiga frågor.

Att inte gå med och utan bara sitta här och gnälla över att somliga - främst Milyc, Pemer och styrelsen, men även andra frivilliga - lägger ner en massa helt oavlönad tid på att försöka skapa något som man hoppas ska kunna vara till hjälp och stöd för andra Aspergare känns inte särskilt konstruktivt.

Inte heller tycker jag det är konstruktivt att försöka misstänkliggöra andras motiv pga antik dispyt med en enda medlem, i detta fallet mig.


Det här är vettigt.

Varför skapa en massa problem när det redan finns så gott om dem? Om man bara är med i föreningar som man kan stödja till 100% blir ett antal enmansföreningar följden. [...]

Heder åt t ex Pemer som försöker upplysa pressen om AS. En konkret sak som föreningen uträttat, mindre än en månad efter grundandet.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 15:24:37, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Inger » 2008-08-31 15:02:04

Zombie, det var bara Nassepuh som var tillbaka igen för att trolla lite.

Han liknade OA vid Sheikes pisksekt - komplett med illustrerande bild - bara för att jag råkar vara medlem i OA. Tydligen kan han inte komma över det där med min tidigare läggning utan har det fortfarande som sitt specialintresse... :roll:

Ditt inlägg tyckte jag var välsigt bra, hoppas fler läser det.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:24:37, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2008-08-31 15:10:33

Inger skrev:Zombie, det var bara Nassepuh som var tillbaka igen för att trolla lite.

Han liknade OA vid Sheikes pisksekt - komplett med illustrerande bild - bara för att jag råkar vara medlem i OA. Tydligen kan han inte komma över det där med min tidigare läggning utan har det fortfarande som sitt specialintresse... :roll:

Ditt inlägg tyckte jag var välsigt bra, hoppas fler läser det.

Ah! Tack, då hänger jag med. Ingen högre nivå än så, suck...
Och vad roligt, saken gick fram! till det andra :D
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 15:24:37, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Titti » 2008-08-31 15:58:52

pH skrev:
Titti skrev:Moderator:

Plockade bort inlägg som strider mot forumreglerna.


Jag förstod inte hur inlägget stred mot forumreglerna. Var det bilden som störde har ju detta tidigare lösts med att delar av inlägg redigerats. Du får väldigt gärna förklara om du kan tänka dig det.

Jag menar inte att personen har rätt eller fel, bara att jag vill bli av med känslan att inlägget togs bort för att den uttrykta åsikten var obekväm. Menar inte att vara jobbig, men det betyder mycket för mig att förstå. Tack.



Moderator:

Det var egentligen inte innehållet i inlägget som sådant som fick mig att agera utan att det kom från en tidigare bannad forumist, som registrerat sig under annat nick här (igen). Som Inger tidigare nämnt var det Nassepuh som var här och trollade. Det är tråkigt, tycker jag, när sådant händer och jag hade hellre sett att hen kunnat förmå sig till att följa forumreglerna och vara här och debattera med oss andra. De flesta klarar det och det skall vara högt i tak vad gäller åsikter här, men det finns ett fåtal som inte klarar att följa spelreglerna och då blir det tyvärr så här.

Jag hade bråttom då jag fick anmälan så jag hann inte göra det riktigt så genomtänkt och tydligt som jag brukar. Ber om ursäkt för det, men jag tyckte det var angeläget att agera snabbt. Vill någon diskutera vidare kring detta ber jag att denne öppnar en ny tråd i Synpunkter istället så kan diskussionen on topic fortsätta här.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 15:24:37, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav danS » 2008-08-31 15:59:32

Inger skrev:Alla som har AS och har synpunkter på hur OA drivs är välkomna att bli medlemmar och framföra sina åsikter i forumet samt rösta i viktiga frågor.

Detta stämmer inte riktigt. För att bli medlem i OA gäller att man åtminstone ”tror sig kunna få en diagnos inom autismspektrumet”. Dessutom är det klart utsagt att ”vissa åldersgrupper i praktiken kan få svårt att uppfylla uppsatta vilkor”.

Detta torde betyda att man inte är välkommen om man är så gammal att en (i och för sig meningslös) diagnos inte är praktiskt möjlig.
Senast redigerad av danS 2011-05-04 15:24:37, redigerad totalt 1 gång.
danS
 
Inlägg: 72
Anslöt: 2007-07-18

Inläggav Inger » 2008-08-31 16:13:37

danS, nu bokstavstolkar du och pusslar ihop två saker som inte har med varandra att göra.

Jag tror inte OA tolkar det så alls utan menar att man bör ha tillräckligt många AS-drag att man bedömer det som sannolikt att man skulle kunna en få diagnos på spektrumet om man ville och hade möjlighet att genomgå en utredning.

Med åldersgrupper menas nog bara man kan ha svårt att föra sin egen talan om man är fem år eller har åldersdemens el dyl och därför inte uppfyller det andra kriteriet.

Pemer eller Milyc får korrigera om jag har fel. Och antingen stryka eller förtydliga åldersmeningen om den kan missuppfattas på detta vis.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:24:37, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2008-08-31 16:26:52

[OT]

Titti skrev:Jag hade bråttom då jag fick anmälan så jag hann inte göra det riktigt så genomtänkt och tydligt som jag brukar. Ber om ursäkt för det, men jag tyckte det var angeläget att agera snabbt.

Ingen fara. Så kan det vara. :) Anade förresten att det var så, kanske borde uttryckt mig varsammare mot en bra moderator... ;)

[/OT]
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 15:24:37, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Milyc » 2008-08-31 16:35:58

Inger skrev:danS, nu bokstavstolkar du och pusslar ihop två saker som inte har med varandra att göra.

Jag tror inte OA tolkar det så alls utan menar att man bör ha tillräckligt många AS-drag att man bedömer det som sannolikt att man skulle kunna en få diagnos på spektrumet om man ville och hade möjlighet att genomgå en utredning.

Med åldersgrupper menas nog bara man kan ha svårt att föra sin egen talan om man är fem år eller har åldersdemens el dyl och därför inte uppfyller det andra kriteriet.

Pemer eller Milyc får korrigera om jag har fel. Och antingen stryka eller förtydliga åldersmeningen om den kan missuppfattas på detta vis.


Inger har tolkat det helt rätt.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 15:24:37, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-31 17:53:33

Milyc skrev:alfapetsmamma

Det jag skrev om överbeskyddande och oförstående NT-föräldrar avsåg dem som medlemskategori i en förening, inte som individer i vilket sammanhang som helst. Det är bevekelsegrunden för att vara aktiv i föreningen som är problemet med NT-föräldrarna, inte hur jag tror att de är i största allmänhet i jämförelse med AS-personer eller andra.

OA är en förening som är avsedd för att dem inom den högfunggerande delen av autismspektrum ömsesidigt skall hjälpa och stötta varandra, och föra sin gemensamma talan oberoende av dem som inte är aspergare eller högfungerande autister själva.

OA är inte avsett för att vissa medlemskategorier ska engagera sig för att hjälpa en annan medlemskategori som utgörs av en (handikapp)grupp som hjälparna själva inte anser sig tillhöra. Därför anser jag det viktigt att dylika hjälpare inte får något som helst inflytande i OA.


Jo, jag förstår, och mitt inlägg var inte riktat mot dig eller nåt du sagt, specifikt, mer en reaktion på flera inlägg jag läst här (och i andra trådar). Men som du uttrycker det nu håller jag med. Jag sitter på flera stolar, det gör det lite knivigare.. (mamma till småaspiar men antagligen ganska så bokstavig själv).
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:24:37, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Pemer » 2008-08-31 21:53:37

Inger skrev:Alla som har AS och har synpunkter på hur OA drivs är välkomna att bli medlemmar och framföra sina åsikter i forumet samt rösta i viktiga frågor.

Att inte gå med och utan bara sitta här och gnälla över att somliga - främst Milyc, Pemer och styrelsen, men även andra frivilliga - lägger ner en massa helt oavlönad tid på att försöka skapa något som man hoppas ska kunna vara till hjälp och stöd för andra Aspergare känns inte särskilt konstruktivt.

Inte heller tycker jag det är konstruktivt att försöka misstänkliggöra andras motiv pga antik dispyt med en enda medlem, i detta fallet mig.

Mycket god poäng. Har man egna tankar kring hur man skulle vilja att en sådan här förening skulle fungera och vara uppbyggd för att man ska vilja vara med är det ju just nu i ett helt nytt föreningsbygge man ska hålla sig framme och gå med - så kan man vara med och påverka inriktningen. Saker har bara blivit bättre och bättre ju fler som kommit med!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 15:24:37, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav tahlia » 2008-09-01 8:51:43

Pemer skrev:
Inger skrev:Alla som har AS och har synpunkter på hur OA drivs är välkomna att bli medlemmar och framföra sina åsikter i forumet samt rösta i viktiga frågor.

Att inte gå med och utan bara sitta här och gnälla över att somliga - främst Milyc, Pemer och styrelsen, men även andra frivilliga - lägger ner en massa helt oavlönad tid på att försöka skapa något som man hoppas ska kunna vara till hjälp och stöd för andra Aspergare känns inte särskilt konstruktivt.

Inte heller tycker jag det är konstruktivt att försöka misstänkliggöra andras motiv pga antik dispyt med en enda medlem, i detta fallet mig.

Mycket god poäng. Har man egna tankar kring hur man skulle vilja att en sådan här förening skulle fungera och vara uppbyggd för att man ska vilja vara med är det ju just nu i ett helt nytt föreningsbygge man ska hålla sig framme och gå med - så kan man vara med och påverka inriktningen. Saker har bara blivit bättre och bättre ju fler som kommit med!


Men om man inte kan acceptera "reglerna" (i brist på bättre ord) för medlemsskap så kan väl ingen förvänta sig att man ska gå med (med ett ynkligt hopp om att kunna förändra det man ser som fel)? Eller?
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 15:24:37, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav rdos » 2008-09-01 10:36:46

KrigarSjäl skrev:1. Detta kan göras lika bra utan att NTs blir medlemmar.
2. Se ovan.

Jag har väldigt lätt för att uttrycka mig både i tal & skrift, så jag VET att folk gärna lyssnar på mig. Dessutom klarar jag av att hålla föredrag utan att publiken somnar. Jag kan definitivt AS bättre än "kollegor" i allmänhet. Logiskt flöde.


Tror jag inte på. Krigis har t.o.m skippat en hel massa möten med AS-folk.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:24:37, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-09-01 10:37:38

Kvasir skrev:Fast rdos kanske inte menar formell utbildning, utan informell kunskapsspridning på arbetsplatser etc.?


Just precis sådant menar jag.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:24:37, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-09-01 10:44:03

Milyc skrev:Rdos

De allra flesta NT-föräldrar som är med i FA och upprätthåller den nedlåtande attityden mot oss med diagnos gör det inte genom ideologiskt genomtänkta åsikter om oss och våra diagnoser utan genom en förälders överbeskyddande. De går inte med i FA för att de tänker: "här finns en förening som står för samma syn på AST som jag" utan för att de tänker "här finns en förening som arbetar för mitt barns bästa". De reflekterarar inte över VAD detta "mitt barns bästa" anses vara inom RFA.


Nä, just precis, och jag vill se dessa föräldrar och vuxna dras till en annan förening som inte har en nedlåtande attityd emot folk med diagnoser. Just att folk söker sig till RFA av nyfikenhet och inte för att de vet vad föreningen står för är ju en utmärkt utgångspunkt för att locka med något bättre.

Milyc skrev:De finner det bara naturligt att vara stödmedlem i FA eftersom den föreningen uppger sig arbeta med frågor som rör "barnets funktionshinder".


Vilket man ju måste informera dem om att de INTE gör.

Milyc skrev:Sedan går de på föräldraträffar och uppmuntras av varandra i sitt överbeskyddande.


Inget unikt för just dessa grupper.

Milyc skrev:Dessa NT-föräldrar kan inte förstå sitt neurologiskt annorlunda barn men vill fortfarande barnet allt väl och därför överbeskyddar de det.


Långt ifrån alla av dessa är NT, och överbeskyddande kan även AS-föräldrar vara, och det är t.o.m. nödvändigt ibland eftersom vissa av dessa barn saknar rädsla för farliga saker.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:24:37, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-09-01 10:57:18

Milyc skrev:Ja, och du har ingen formell diagnos och säger dig inte ha något behov av den, eller annan hjälp heller för egen del på grund av din aspighet. Dina bevekelsegrunder för att engagera dig i frågor som rör AST tycks istället helt och hållet handla om dina barn och att du är förälder till dessa.


Förvisso, men de är vuxna om några år. :wink:

Milyc skrev:I det avseendet har du mer gemensamt med de NT-föräldrar som driver RFA än med oss vuxna inom "eliten" med egen diagnos och egna problem trots påtaglig begåvning. Du liksom NT-föräldrarna inom RFA engagerar sig för någon annans skull, inte för sin egen och sina gelikars skull.


Vilket ju saknar betydelse. Huvudsaken är VAD man engagerar sig för och inte VARFÖR. Ungefär som med OA och dess stadgar där man blandar ihop föreningens mål med vem som får medverka. :roll:

Milyc skrev:Jag tillhör klart den högfungerande delen av autismspektrumet, jag ser mitt AS snarare som en avvikande personlighetstyp än ett funktionshinder men har ändå haft påtagliga problem att fungera i det samhälle som finns då det är skapat av och för NT.


Samma här, men mina problem är i nuläget minimala dels p.g.a. ren tur och dels genom att jag kunnat använda specialintressen för att komma in i samhället. Men jag antar att elitgruppen med diagnos & problem idag inte är intresserad av de som själva haft problem men till stor del löst dem, lika lite som man är intresserad av nästa generation. Snacka om smalspårighet. :roll:

Milyc skrev:När du skriver OA som "elitistisk klubb för inbördes beundran" och att man istället måste "överföra kunskap från högfungerande till lågfungerande" för att åstadkomma något ifråga om påverkan tycks du ha glömt bort att vi med högfungerande inte i första hand fått diagnosen AS för att vi råkar ha lättare att försåt LFA än andra utan för att vi har våra egna problem.


Jag kanske tycker att "problemeliten" skulle kunnat dra lika mycket nytta av de som löst sina problem. Med ditt tänkande så skulle jag egentligen bara snäsa åt er och hänvisa er till FA istället för att ni är så dumma att ni inte kunnat kompensera för era svårigheter. Det är ju precis det ni vill säga till LFA-gruppen. Jag kanske inte vill blandas med er i "problemeliten" heller, nu när jag själv jobbat bort mina problen? :x icon


Milyc skrev:Det gör däremot inte jag som vuxen intelligent och självständig. Inom FA får jag varken tala om de problem jag faktiskt har eller om det positiva jag upplever med att ha AS. Istället går allting där ut på att jämföra mig med LFA och andra osjälvständiga med AST.


Nej, just det. Jag vill nog inte forsättningsvis bli beblandad med de som inte lyckats lösa sina problem. De är ju ur min synvinkel lågfungerande. Tänk om folk börjar jämföra mig med sådana. :x icon
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:24:37, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-09-01 11:07:41

Inger skrev:Strålande, Milyc!

Intressant för övrigt att OA blir anklagat för "elitism" av en person som tidigare varit stark supporter av riktiga elitister som AFF och AP (vilka bl a roar sig med att producera nidbilder av NT och anser att de är så vida överlägsna i stort sätt alla andra att de har rätt att bära sig åt hur som helst).

Nu kommer det komma en lång och snirklig bortförklaring om att han egentligen inte alls stödde dem... bla bla bla... fast det finns otaliga vittnen på motsatsen.


Nej, jag stödjer fortfarande dessa organisationer. Helt enkelt för att de jobbar emot samma mål som mig, nämligen att AS ska ses mer som en personlighetstyp än som en medicinsk åkomma.

Däremot stödjer jag inte att man framställer NT som mindre värda eller vetande, men jag stödjer när man jämför olika drag mellan AS och NT och själv föredrar jag naturligtvis AS-drag och ser dom som normala, men det betyder inte att jag behöver se ned på NT.

Det finns inget motsatsförhållande här.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:24:37, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-09-01 11:20:10

Sam skrev:Föreningens mål äventyras absolut inte av att man tillåter andra grupper att bli medlemmar. Makten i en föreningen reglerats genom utformnigen av stadgarna där målgrupp verksamhet, syften och styrelsens befogenheter ska vara beskrivna.
Det som är väsentligt är att i stadgarna styra upp hur styrelsen ska vara sammansatt Att föräldrar, anhöriga och professionella mfl endast kan vara stödmedlemmar med en begränsad rösträtt ser jag inte som ett hinder för OA:s arbete.


Exakt. Kunde inte beskrivit det bättre själv.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:24:37, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-09-01 11:28:35

Milyc skrev:Som sagt föredrar jag att föra dylika debatter på OA-forumet framför att göra det i en sådan här tråd på ett forum som faktiskt inte har med OA att göra.


Inte jag. Det var ingen speciellt trevilg stämning där när det diskuterades kring LFA-gruppen. Snarare då en sammansvetsad skara av folk som skrek högt när deras uteslutningsmetoder kring LFA och NT ifrågasattes. Har som sagt bättre saker att göra än att bli påhoppad på OAs lista för sådana ståndpunkter.

Lustigt, förresten med Inger, som blev påhoppad på AFF och utslängd på liknande grunder, som nu är medlem i en förening som just jobbar för samma saker som AFF.
:roll:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:24:37, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-09-01 11:38:56

Inger skrev:Alla som har AS och har synpunkter på hur OA drivs är välkomna att bli medlemmar och framföra sina åsikter i forumet samt rösta i viktiga frågor.


Nix, jag kommer inte att ansöka om medlemsskap igen förrän det finns slutliga stadgar som jag tror kommer att fungera och tills problemen kring medlemsskap är lösta.

Inger skrev:Att inte gå med och utan bara sitta här och gnälla över att somliga - främst Milyc, Pemer och styrelsen, men även andra frivilliga - lägger ner en massa helt oavlönad tid på att försöka skapa något som man hoppas ska kunna vara till hjälp och stöd för andra Aspergare känns inte särskilt konstruktivt.


Det finns fler som gör det. Själv ser jag inte vitsen med att stödja något som jag inte tror kommer att fungera. Därför väljer jag att hålla mig utanför och stödja alternativ som jag tror kommer att fungera på längre sikt.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:24:37, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Milyc » 2008-09-01 13:15:54

rdos

Det är absolut ingen som tvingar dig att identifiera dig med oss med AS-diagnos, och tycka att FA verkar passa oss, liksom det är ingenting som tvingar oss i OA att koncentrera oss på solidaritet med LFA. Du är helt fri att bilda en förening för er "Aspies som inte har behövt diagnos" eller vad ni nu vill kalla er för att inte kopplas samman med oss. Du får gärna starta en förening för självdiagnoscerade framgångsrika om det är så att det skulle finnas en sådan grupp som vill samarbeta med likasinnade utan att behöva få verksamheten dominerad av diagnocisterades krångel med psykiatri, FK och tanter osv. Varken jag, någon annan i OA eller våra anhöriga NT kommer att fördömma dig eller söka hindra dig i så fall.

Liksom du kan välja att identifiera dig med oss eller engagera dig i våra eller LFA:s problem. Om du betraktar dig som "en av oss" så kan du dela med dig till oss av dina erfarenheter av att kompensera svårigheter osv men det är ingenting du måste.

På samma sätt kan någon av oss ur "problemeliten" välja att arbeta för att försöka förbättra för LFA genom sina erfarenheter av att vara "halvautist" om den personen tror att det är möjligt men det är ingenting vi måste, utan vi kan lika gärna välja att bara arbeta med frågor som rör vår egen grupp i snävare mening liksom man kan strunta i att engagera sig i (intresse)politik överhuvudtaget.

Vi som startade OA och de allra flesta sam anslutit sig senare har gjort det för att vi valt att arbeta för personerna inom den högfungerande delen av autismspektrumets intressen.

Det är sant att vi hör till samma spekrum som LFA och att det finns likheter i hur vi fungerar men det innebär inte att våra faktiska problem och behov är så pass likartade att det är lämpligt att samma organisation arbetar för våra intressen.

Samma likheter mellan AS/HFA och LFA finns mellan den grupp vi brukar kalla NT och utvecklingsstörda utan någon form av autism. NT kan också välja att engagera sig för utvecklingsstörda men jag har aldrig hört talas om att någon som gör det påstår att fackförbundenär elitistiska klubbar för inbördes beundran för att de inte engagerar sig i frågor som rör brukare på dagcenters intressen.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 15:24:40, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Milyc » 2008-09-01 13:30:39

rdos skrev:
Milyc skrev:Rdos

De allra flesta NT-föräldrar som är med i FA och upprätthåller den nedlåtande attityden mot oss med diagnos gör det inte genom ideologiskt genomtänkta åsikter om oss och våra diagnoser utan genom en förälders överbeskyddande. De går inte med i FA för att de tänker: "här finns en förening som står för samma syn på AST som jag" utan för att de tänker "här finns en förening som arbetar för mitt barns bästa". De reflekterarar inte över VAD detta "mitt barns bästa" anses vara inom RFA.


Nä, just precis, och jag vill se dessa föräldrar och vuxna dras till en annan förening som inte har en nedlåtande attityd emot folk med diagnoser. Just att folk söker sig till RFA av nyfikenhet och inte för att de vet vad föreningen står för är ju en utmärkt utgångspunkt för att locka med något bättre.

Milyc skrev:De finner det bara naturligt att vara stödmedlem i FA eftersom den föreningen uppger sig arbeta med frågor som rör "barnets funktionshinder".


Vilket man ju måste informera dem om att de INTE gör.


Vad jag ville ha sagt maed detta var att den nedlåtande attityden mot oss med diagnos inte grundar sig på vissa NT-föräldrars åsikter om AST utan att det beror på den rationella följden av att vara en som engagerar sig för att man anser sig ha ett funktionshindrat barn när man sig själv som "helt frisk/normal".

Det är lätt att begära av mig som vuxen, intelligent och självständig aspergare ska känna samhörighet och inte "anse sig för mer" än utvecklingsstörda autister på gruppboenden när man själv inte förväntas identifiera sig med något annat än deras "duktiga föräldrar som kämpar för deras rättigheter"
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 15:24:41, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav rdos » 2008-09-01 13:37:53

Liknelsen / jämförelsen gick uppenbart inte in. :cry:
*ger upp*

Jag har inte skrivit något om vad folk måste bry sig om för olika saker, utan vilka initiativ och målsättningar JAG personligen värderar kring föreningar inom autismområdet (värderingar jag troligen delar med andra). Jag gillar inte FAs nedlåtande attityd och applåderande av Gillberg, lika lite som jag gillar OAs nedlåtande attityd emot LFA, eller deras ovilja att sammarbeta med folk utanför problemeliten.

Dessutom så haltar jämförelsen mellan "normala" utvecklingsstörda och NT oxå betänkligt. Speciellt som många NT faktiskt vill jobba med omsorgen av dem och ser det som viktigt att de får bra liv. Liksom ganska många NT jobbar med äldre och sjuka. Denna medkänsla hör ju definitivt ihop med att vara NT.

Det som blir fel är ju att de NT som får vården om folk inom autismspektrum inte förstår sig på dem. Det beror ju inte på att dessa NT är illvilliga monster som vissa inom OA vill framställa dem som.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:24:41, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-09-01 13:50:34

Milyc skrev:Vad jag ville ha sagt maed detta var att den nedlåtande attityden mot oss med diagnos inte grundar sig på vissa NT-föräldrars åsikter om AST utan att det beror på den rationella följden av att vara en som engagerar sig för att man anser sig ha ett funktionshindrat barn när man sig själv som "helt frisk/normal".


Så fungerar det knappast enligt min erfarenhet. De flesta föräldrar till högfungerande har knappast från början en inställning kring att de själva är friska och barnet är sjukt. Detta är något som inpräntas i dem av samhället. Som förälder till ett "LFA" barn förväntas man att känna sig som en förälder med ett svårt handikappat barn, oavsett vad man själv tyckte från början. Ganska många föräldrar med AS lämnar denna attityd bakom sig av olika skäl. Antingen för att de själva känner igen sig i barnens drag. får egen diagnos, eller att man hamnar i autismkommunity och får se reda på hur andra fungerar.

Milyc skrev:Det är lätt att begära av mig som vuxen, intelligent och självständig aspergare ska känna samhörighet och inte "anse sig för mer" än utvecklingsstörda autister på gruppboenden när man själv inte förväntas identifiera sig med något annat än deras "duktiga föräldrar som kämpar för deras rättigheter"


Men herre gud! Det är väl ingen som begärt att högfungerande ska identifiera sig som LFA. :shock:

Det skulle ju vara totalt kontraproduktivt dessutom.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:24:41, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Milyc » 2008-09-01 14:48:52

rdos skrev:Liknelsen / jämförelsen gick uppenbart inte in. :cry:
*ger upp*

Jag har inte skrivit något om vad folk måste bry sig om för olika saker, utan vilka initiativ och målsättningar JAG personligen värderar kring föreningar inom autismområdet (värderingar jag troligen delar med andra). Jag gillar inte FAs nedlåtande attityd och applåderande av Gillberg, lika lite som jag gillar OAs nedlåtande attityd emot LFA, eller deras ovilja att sammarbeta med folk utanför problemeliten.


OA samarbetar mer än gärna med NT om det tjänar våra ändamål och gör det redan på vissa håll. Däremot ska dessa inte ha något inflytande över hur föreningen styrs och vad vi ska göra. Det är två helt skillda saker. OA ska företräda diagnos innehavares eget perspektiv och inte vissa NT:s teorier/tolkningar om vad som är vårt bästa även om dessa teorier ligger närmare "sanningen" eller kanske snarare sådant som vi gillar än de tolkningar RFA företräder för närvarande.

Dessutom så haltar jämförelsen mellan "normala" utvecklingsstörda och NT oxå betänkligt. Speciellt som många NT faktiskt vill jobba med omsorgen av dem och ser det som viktigt att de får bra liv. Liksom ganska många NT jobbar med äldre och sjuka. Denna medkänsla hör ju definitivt ihop med att vara NT.


Vilja jobba inom omsorgen, se det som viktigt att de vårdbehövande får bra liv är wn sak. Att tycka att deras fackförbund ska driva dessa frågor, och inte fokusera på de astäldas intressen en helt annan.

Jag bryr mig visst om LFA och tycker det är viktigt att de får ett så bra liv som möjligt men i OA vill jag inte diskutera dem.

Jag vill att OA ska vara avsett att diskutera och driva frågor som rör mina och mina gelikars behov, precis som att NT som är med i ett fackförbund hur viktigt de än tycker det är med att utvecklingsstörda och gamla osv får ett bra liv nog vill att facket ska arbeta med frågor som rör de egna och kollegornas arbetsvilkor.

Det som blir fel är ju att de NT som får vården om folk inom autismspektrum inte förstår sig på dem. Det beror ju inte på att dessa NT är illvilliga monster som vissa inom OA vill framställa dem som.


Att de inte förstår är exakt vad även OA påstår på hemsidan:

Anhöriga och personal med normalitetssyndrom tänker på ett annat sätt än vi och kan därför ha svårare att förstå sådana som oss. Därför anser vi att vi behöver en egen organisation utan dessa för att samarbeta med varandra och föra vår talan.


...och jag vet inte hur många gånger jag själv beskrivit problemet med "tanter" som just som "missriktad välvilja" och betonat att jag inte för ett ögonblick tror att det rör sig om medveten illvilja.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 15:24:41, redigerad totalt 3 gånger.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in