Potentiella mördare

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Anastasia » 2008-08-31 0:41:30

pH skrev:Observera dock att jag inte säger att jag anser medias framställning som godtagbar i alla lägen. Man kan inte säga AS och sluta där, det är kontraproduktivt och vilseledande. Det är som att förklara ett brott med att förövaren var kurd från Rosengård, det är en omständighet, möjligen relevant, men inte en orsak.

Problemet med media, åtminstone kvällstidningarna, är ju att de ofta är så sensationslystna och aldrig gör en djupare analys av något. Det blir ju bara att de nämner AS och slutar där, och i såna fall är det nog bättre att inte nämna det alls.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 15:36:57, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav pH » 2008-08-31 0:45:14

Anastasia skrev:
pH skrev:Observera dock att jag inte säger att jag anser medias framställning som godtagbar i alla lägen. Man kan inte säga AS och sluta där, det är kontraproduktivt och vilseledande. Det är som att förklara ett brott med att förövaren var kurd från Rosengård, det är en omständighet, möjligen relevant, men inte en orsak.

Problemet med media, åtminstone kvällstidningarna, är ju att de ofta är så sensationslystna och aldrig gör en djupare analys av något. Det blir ju bara att de nämner AS och slutar där, och i såna fall är det nog bättre att inte nämna det alls.


Tror nog att jag instämmer med föregående talare där.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 15:36:57, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav jonsch » 2008-08-31 0:49:31

Anastasia skrev:Problemet med media, åtminstone kvällstidningarna, är ju att de ofta är så sensationslystna och aldrig gör en djupare analys av något. Det blir ju bara att de nämner AS och slutar där, och i såna fall är det nog bättre att inte nämna det alls.

Jo. Då har man bara kruxet att locka/tvinga dem att släppa tangenterna. Kan man leda faktafel i bevis så är det väl en god utgångspunkt men om det handlar om en "journalistisk avvägning" så är det kanske att böna och be och locka med ett bättre artikeluppslag som gäller.

Jag måste erkänna att mitt huvud är litet tomt på uppslag just i skrivande stund.

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 15:36:57, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Pemer » 2008-08-31 2:07:50

Ja, det är ju just det. Den breda allmänheten har ingen koll alls, och därför kan det skada allt för mycket för de flesta med AS om massmedias rapportering av verkligheten ger den breda allmänheten intrycket att AS är detsamma som att troligen vara en potentiell våldsbrottsling/mördare/fullkomligt hopplös typ som den här 29-åringen i VLT-artikeln. Vilket är den bild den breda allmänheten nu väldigt uppenbart får när det i var och varannan artikel om sådana fall måste petas in att den tilltalade har diagnosen - eller "lider av" - Asperger syndrom.

Man kanske inte helt 100-procentigt kan avfärda en eventuell koppling till AS i sig, för att det inte helt saknas exempel på sådana kopplingar, men i den mån de finns, så är de fortfarande ett fåtaligt undantag och allt annat än något typiskt, vanligt och representativt för Asperger i sig.

Och därmed handlar det likafullt om att personlighetsdrag som de flesta med Asperger saknar i praktiken trummas ut som typiska och signifikativa för personer med Asperger och blir vad den breda allmänheten lär sig att förknippa med diagnosnamnet Aspergers syndrom.

Det gagnar ingen, minst av allt oss.

Att det blir så den breda allmänheten tolkar det, oavsett om massmedia kan vränga till det till att det inte är vad de har sagt, måste t o m dessa massmedia faktiskt inse...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 15:36:57, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav pH » 2008-08-31 11:10:49

Pemer:
Att media har en stor roll i allmänhetens bild av AS ser jag som ovedersägligt. Att reagera på mediaframställning anser jag som viktigt och lovvärt.

Korrigering av faktafel och okunskap är alltid bra. Likaså påpekande av deras roll i (och ansvar för) allmänhetens bild av AS. Likaså upplysning och nyansering av bilden av AS, liksom huruvida en AS-diagnos är relevant information i en specifik rapportering.

Men att styvnackat säga att AS alltid saknar koppling till en persons oönskade handlingar ser jag som kontraproduktivt. Ett sådant påstående kan lätt avfärdas och riskerar därför att helt mista sin effekt. "Vi" bör kämpa för en nyanserad bild, inte för att en förenkling byts ut mot en annan. Anser jag.

En reflektion jag gjort är att personer med AS kan vara mycket lättkränkta. Detta baserar jag inte minst på mig själv. En orsak till detta kan vara sammanblandning mellan uppsåt och effekt..

Om jag tror att ingen någonsin kan bli sårad eller skadad av det jag säger eller gör efter som jag inte haft uppsåt att såra eller kränka kan det bli väldigt svårt att se min del i upprinnelsen till en situation.

Om jag tror att en människa avsiktligt sårat eller skadat mig eftersom det blev effekten av deras ord eller handling är det mycket lätt att bli kränkt.

Detta kan försvåras ytterligare av (fysiska såväl som mentala) skillnader i hur jag fungerar i och uppfattar värden, kontra hur merparten av människor gör det. Särskilt om jag inte ser eller förstår dessa skillnader.

OT: När folk frågar mig om jag lider av AS brukar jag svara att det är de som lider av att jag har AS...
Senast redigerad av pH 2011-05-04 15:36:57, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav JohnNorum » 2008-08-31 14:48:40

Pemer skrev:... därför kan det skada allt för mycket ...


Birger Schlaug berättade i sin självbiografi om att, i början av nittiotalet , riksdagspartiernas ledare och de stora nyhetstidningarnas chefredaktörer träffade en hemlig överenskommelse om att ingen rapportering skulle göras i media om misstänkta gärningsmäns etniska ursprung. Detta ledde också till att en hel del gånger inga fotografier kunde publiceras.

Är det ungefär detta du eftersöker? En slags överenskommelse med media om att aldrig ange vilken diagnos/handikapp en misstänkt eller dömd har?

Var drar man i sådana fall gränsen? Får man inte säga att paranoida människor är mer paranoida än gemene man? Eller att tvångsmässiga är mer tvångsmässiga? Eller att aggressiva är mer aggressiva?
Senast redigerad av JohnNorum 2011-05-04 15:36:57, redigerad totalt 1 gång.
JohnNorum
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-08-21

Inläggav JohnNorum » 2008-08-31 14:59:02

Pemer skrev:Det gagnar ingen, minst av allt oss.


Om det finns en klar koppling mellan mördare->asperger, men också en klar icke-koppling mellan asperger->mördare, så gagnar det samhället att denna information lyfts fram i media.

Jag ska förklara vad jag menar med ett exempel. Låt oss anta att 0.1% av alla aspergare är klart potentiella mördare, men att 90% av alla mördare är aspergare.

Är det då viktigast att skydda samhället från dessa 90% mördare, genom att informera människor om kopplingen (t.ex: har du en aspergare i ditt hus som uppvisar asociala och empatistörda tendenser, börja inte bråka med honom i tvättstugan),

eller är det viktigast att skydda alla oskyldiga snälla aspergare från att bli diskriminerade och kränkta?

Vilken rättighet väger tyngst? Samhällets rätt att skydda sig mot mördare, eller aspergarnas rätt att slippa bli betraktade som mördare?
Senast redigerad av JohnNorum 2011-05-04 15:36:57, redigerad totalt 1 gång.
JohnNorum
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-08-21

Inläggav Anastasia » 2008-08-31 15:22:44

JohnNorum skrev:Jag ska förklara vad jag menar med ett exempel. Låt oss anta att 0.1% av alla aspergare är klart potentiella mördare, men att 90% av alla mördare är aspergare.

Är det då viktigast att skydda samhället från dessa 90% mördare, genom att informera människor om kopplingen (t.ex: har du en aspergare i ditt hus som uppvisar asociala och empatistörda tendenser, börja inte bråka med honom i tvättstugan),

eller är det viktigast att skydda alla oskyldiga snälla aspergare från att bli diskriminerade och kränkta?

Vilken rättighet väger tyngst? Samhällets rätt att skydda sig mot mördare, eller aspergarnas rätt att slippa bli betraktade som mördare?

Aspergarnas rätt att slippa bli betraktade som mördare skulle jag säga, fast samtidigt är det ju en rent hypotetisk fråga, för det rör sig ju knappast om några 90% av alla mördare. Om det skulle vara så skulle kanske allmänhetens skyddsbehov väga tyngre än vad det gör idag, men jag tycker egentligen inte deras rättigheter är så viktiga.

Jag skulle tro att några procent av alla mördare har AS, autistiska drag är nog vanligare däremot, men jag vet egentligen inte alls. Jag tycker att asperger & kriminalitet skall kunna diskuteras, men Pemer har rätt i att sättet det för det mesta framställs på i media inte gagnar någon. Det blir bara skrämselpropaganda eftersom "vanligt folk" ofta saknar förmåga till kritiskt och självständigt tänkande, och därför sväljer kvällspressens framställning med hull och hår.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 15:36:57, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav JohnNorum » 2008-08-31 15:34:53

Anastasia skrev:Aspergarnas rätt att slippa bli betraktade som mördare skulle jag säga, fast samtidigt är det ju en rent hypotetisk fråga, för det rör sig ju knappast om några 90% av alla mördare.

Ja, mitt antagande var helt hypotetiskt. Det finns en möjlighet att AS-diagnos snart börjar ställas nästan som standard på alla misstänkta mördare, och då är vi snart uppe i 90%+. Jag har dock ingen aning om detta kommer/håller på att hända.

Anastasia skrev:men jag tycker egentligen inte deras rättigheter är så viktiga.

Du är för härlig! Jag menar det!

Anastasia skrev:Det blir bara skrämselpropaganda eftersom "vanligt folk" ofta saknar förmåga till kritiskt och självständigt tänkande, och därför sväljer kvällspressens framställning med hull och hår.

Hoppas du att kvällspressen/TV ska ge en utförligare bild av saken, eller att det bästa är om de bara låter bli att dra in diagnoser i bilden?
Senast redigerad av JohnNorum 2011-05-04 15:37:01, redigerad totalt 1 gång.
JohnNorum
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-08-21

Inläggav Anastasia » 2008-08-31 16:09:03

JohnNorum skrev:Hoppas du att kvällspressen/TV ska ge en utförligare bild av saken, eller att det bästa är om de bara låter bli att dra in diagnoser i bilden?

Det är nog för mycket begärt att de skulle vilja ge en utförligare bild, så det bästa är nog att utelämna diagnosen helt, iallafall när det gäller kvällspressen. Sen så tror jag nog även att en del aspergare överskattar sin egna betydelse i samhället. Det är svårt att påverka folk och få dem att vilja lära sig något nytt, de som inte har någon direkt koppling till aspergare saknar nog oftast intresse av att fördjupa sig i ämnet.

Det är ju inte bara AS allmänheten har en skev bild av, många tror ju t:ex fortfarande att schizofreni innebär personlighetsklyving, och schizofreni är ju ändå en betydligt äldre diagnos. Folk verkar inte vara så kunskapsintresserade, och de håller sig kvar med gamla fördomar av bekvämlighetsskäl.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 15:37:01, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav Proffe Slimp » 2008-09-02 23:14:41

Anastasia skrev:Jag tycker också det var väldigt bra och nyanserat beskrivet, pH. Det är enligt mig alldeles för enkelt att hävda att det aldrig finns någon koppling mellan AS och brott. Aspergare befinner sig ofta i en utsatt position, och kriminalitet kan för vissa vara ett sätt att hantera detta. Jag fattar inte varför det ska vara förbjudet att ens diskutera ämnet.
Hellre det än "aspergare är pedantiskt laglydiga, de går inte ens mot röd gubbe på en öde gata för att rädda sitt eget arschle och tycker man att de har för roligt när de tar ett glas whisky i veckan så räcker det med att säga åt dom så slutar de med det." (Fritt efter Nördsyndromet.)
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 15:37:01, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-02 23:24:07

Anastasia skrev:
JohnNorum skrev:Hoppas du att kvällspressen/TV ska ge en utförligare bild av saken, eller att det bästa är om de bara låter bli att dra in diagnoser i bilden?

Det är nog för mycket begärt att de skulle vilja ge en utförligare bild, så det bästa är nog att utelämna diagnosen helt, iallafall när det gäller kvällspressen. Sen så tror jag nog även att en del aspergare överskattar sin egna betydelse i samhället. Det är svårt att påverka folk och få dem att vilja lära sig något nytt, de som inte har någon direkt koppling till aspergare saknar nog oftast intresse av att fördjupa sig i ämnet.

Det är ju inte bara AS allmänheten har en skev bild av, många tror ju t:ex fortfarande att schizofreni innebär personlighetsklyving, och schizofreni är ju ändå en betydligt äldre diagnos. Folk verkar inte vara så kunskapsintresserade, och de håller sig kvar med gamla fördomar av bekvämlighetsskäl.


Oj vad sant. Tyvärr!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:37:01, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav KrigarSjäl » 2008-09-03 0:22:42

Proffe Slimp skrev:
Anastasia skrev:Jag tycker också det var väldigt bra och nyanserat beskrivet, pH. Det är enligt mig alldeles för enkelt att hävda att det aldrig finns någon koppling mellan AS och brott. Aspergare befinner sig ofta i en utsatt position, och kriminalitet kan för vissa vara ett sätt att hantera detta. Jag fattar inte varför det ska vara förbjudet att ens diskutera ämnet.
Hellre det än "aspergare är pedantiskt laglydiga, de går inte ens mot röd gubbe på en öde gata för att rädda sitt eget arschle och tycker man att de har för roligt när de tar ett glas whisky i veckan så räcker det med att säga åt dom så slutar de med det." (Fritt efter Nördsyndromet.)

Men vad fan...! Har hon verkligen skrivit det där?? Antagligen drack hon själv några virrar under tiden...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 15:37:01, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Pemer » 2008-09-03 0:40:29

Öh... det där känner jag inte igen, jag gillade boken fett. Jag träffade henne och blev intervjuad för en kommande ny bok i torsdags...

Det var iofs "fritt efter boken". Får ta och läsa om den... :?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 15:37:01, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Fighterbabe » 2008-09-03 1:08:46

Emma skrev:Det kan absolut INTE vara lätt att bo i Dalarna och ha AS med tanke på att de är i de trakterna den här personen är i från och att de då får dras med extra mycket fördomar när det inte bara skrivs så här i Expressen utan säkert även i lokalpressen.

Hoppas det där brevet till journalisterna även skickas till chefsredaktören på Expressen

Kanske borde vi alla kopiera brevet och mailbomba Expressen... :evil:


Nej, och JAG bor i Dalarna (Borlänge) och kommer dessutom vara med på TV imorrn och berätta kort om asperger... Folk kommer fly fältet sedan... :roll:
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 15:37:01, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Fighterbabe » 2008-09-03 1:18:25

Pemer skrev:Artikelns ingress:

Mälardalens högskola har stängt av en 29-årig student från undervisningen sedan han, bland annat, ofredat en lärare. Studenten har diagnosen Aspergers syndrom (min kursivering).

Jämför:

Mälardalens högskola har stängt av en 29-årig student från undervisningen sedan han, bland annat, ofredat en lärare. Studenten är från Etiopien/Danmark/USA/Irak/Skåne/whatever.

Eller:
Mälardalens högskola har stängt av en 29-årig student från undervisningen sedan han, bland annat, ofredat en lärare. Studenten är muslim/jude/rom/"neger (obs! ej blåneger)"/whateveer.

Eller:
Mälardalens högskola har stängt av en 29-årig student från undervisningen sedan han, bland annat, ofredat en lärare. Studenten har diabetes/hålfotsinlägg/fläckvis håravfall/whatever.

Vilka sorters "bonusinformation" har relevans och allämintresse?

Vilka riskerar mest att sprida konstiga uppfattningar om andra med samma fenomen/ursprung/religion/diagnos?


Vilken student som helst skulle förmodligen bli avstängd om de betedde sig så. Men det ville väl ha en "förklaring" till beteendet och kopplade det till AS
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 15:37:01, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Pemer » 2008-09-03 2:27:12

Fighterbabe skrev:Nej, och JAG bor i Dalarna (Borlänge) och kommer dessutom vara med på TV imorrn och berätta kort om asperger... Folk kommer fly fältet sedan... :roll:

Nåja, i ditt fall kommer man att få se någon som är allt annat än en galen mördare inlåst på Säter. Jag tror nog att det kan göra mycket gott att du kommer på TV just nu!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 15:37:01, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Carina Höglunds uttalande om AS!

Inläggav Glimma » 2008-09-07 10:01:23

Skönt att se flera som reagerar på massmedias ofta klantiga och okunniga artiklar om diagnoser såsom AS. Blev oerhört förbannad och ledsen när jag hörde det tal som Carina Höglund, Englas mamma, läste för A.Eklund. Hon hade på hobbynivå ställt diagnosen Aspergers syndrom. Men hon kunde inte ens uttala diagnosen rätt utan det blev Aschbergs syndrom. Nog för att hon lider av svår sorg pga det A.Eklund gjort men det ger henne absolut ingen rätt att dra andra i smutsen. Dessutom hade han redan friskförklarats och nu har han friskförklarats igen. Två utredningar alltså som visar på att han inte har AS.

Hon tappade all min sympati och numera föraktar jag sådana som henne djupt. Uttal sådana som hennes spär ju bara på fördomarna om våra diagnoser. Om hon åtminstone uttalat namnet rätt. Det visar ju bara hur okunnig hon är. Tyvärr nådde hon ju ut till svenska folket rätt bra där och gjorde inte livet lättare för oss. Skulle vara bra om sådana som ska skriva/prata om AS och andra diagnoser offentligt iaf läste på om baskunskaper. Men men! Inte konstigt att man vill vara försiktig med att prata med andra om sin diagnos.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 15:37:01, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Anastasia » 2008-09-07 12:47:03

Glimma skrev: Dessutom hade han redan friskförklarats och nu har han friskförklarats igen. Två utredningar alltså som visar på att han inte har AS.

Att han har friskförklarats innebär ju bara att han inte har en allvarlig psykisk störning, han är ju fortfarande inte frisk och skulle kunna ha AS. Men jag håller med om att det är förmätet att sitta i en rättssal och diagnostisera folk hit och dit. Dessutom tror jag absolut inte att Anders Eklund har AS, det finns egentligen ingenting i hans beteende som tyder på det, och jag skulle vara glad om jag slapp sammankopplas med någon som honom.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 15:37:01, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav Pemer » 2008-09-11 4:22:40

rattlelizard skrev:Hej!
Jag tycker det är komiskt att ni på första sidan i denna tråden tycker det är konstigt att man med AS blir stämplad som mördare, har ni sett era profiler?
Först en knepig Mr. Bean, sen Jason, Sen tycker Pinhead från Hellraiser sitt!
Ser ni inte det komiska i detta? :D
Jag skulle också ha en Jack the ripper men jag har inte hittat han ännu.

Visst ja, det här glömde jag kommentera... Har Mr. Bean mördat också? *jättenyfiken* :D

...grundpremissen i det föregivet komiska annars är väl... pja... att gilla fullkomligt galna skräckfilmer brukar inte betraktas av sansade bedömare som någon stark koppling till att själv gå ut och mörda, men visst... jag ser ändå något komiskt i detta, det gör jag! :D
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 15:37:01, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Proffe Slimp » 2008-09-11 11:01:15

Anastasia skrev:
Glimma skrev: Dessutom hade han redan friskförklarats och nu har han friskförklarats igen. Två utredningar alltså som visar på att han inte har AS.

Att han har friskförklarats innebär ju bara att han inte har en allvarlig psykisk störning, han är ju fortfarande inte frisk och skulle kunna ha AS. Men jag håller med om att det är förmätet att sitta i en rättssal och diagnostisera folk hit och dit. Dessutom tror jag absolut inte att Anders Eklund har AS, det finns egentligen ingenting i hans beteende som tyder på det, och jag skulle vara glad om jag slapp sammankopplas med någon som honom.
Men hur var det nu med den där trafikolyckan där han slog i pannan i vindrutan? Skulle inte den ha kunnat orsakat skador på den impulskontrollerande pannloben?
Senast redigerad av Proffe Slimp 2011-05-04 15:37:01, redigerad totalt 1 gång.
Proffe Slimp
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2008-08-03

Inläggav Anastasia » 2008-09-11 17:40:34

Proffe Slimp skrev: Men hur var det nu med den där trafikolyckan där han slog i pannan i vindrutan? Skulle inte den ha kunnat orsakat skador på den impulskontrollerande pannloben?

Nja, det tror jag faktiskt inte. Det verkade mest bara vara ett försök att skylla ifrån sig från hans sida, även om det är möjligt att frontallobsskador kan leda till personlighetsförändringar.
Senast redigerad av Anastasia 2011-05-04 15:37:01, redigerad totalt 1 gång.
Anastasia
 
Inlägg: 626
Anslöt: 2008-06-21

Inläggav MsTibbs » 2008-09-12 2:11:44

Det står i dagens (11 september) NWT, värmlandstidning, att han som mördade Sabina (femåringen i Arvika) har "komplexa" svårigheter. Det som står är att han hade röster som talade om för honom att ha ihjäl en flicka, sen har jag hört folk säga att han hade specialintresse vapen. Hört att han har/haft schizofrenidiagnos, men vissa anser det felaktigt och AS passar bättre. I dagens tidning står det att det är komplicerat och det är nog ett bra uttryckssätt; en normal aspie eller en normal schizofren mördar inte folk, det gör folk när saker går väldigt snett.

Oavsett om han som mördade Engla har nån diagnos eller ej, så är det ändå inte "nog" tror jag, nånting måste gå väldigt snett dessutom, för att det skall bli en sån hemsk händelse.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in