Hur hantera felaktig utlärning?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur hantera felaktig utlärning?

Inläggav Tallerger » 2016-03-20 19:02:17

Finns det någon mer som har svårt att ge sig, när en lärare eller liknande lär ut någonting som man vet är fel, och som pga detta förstör för sig själv genom att visa sin irritation för alla de andra? Jag har haft problem med detta enda sedan lågstadiet. Man trodde att det skulle bli kul i skolan när något av ens personliga kunskaps-/intresseområden skulle bli ämne för undervisningen, men så blev det inte alls.

Än en gång i livet studerar jag och hamnade nyligen i en sådan här situation, där jag till slut uttryckte mig irriterad och allmänt människofientligt med ganska stark stämma. Idag hände nästa samma sak på en fritidsaktivitet. Nej, jag blev inte elak, men jag påpekade att det som lärdes ut var fel och gick en stund senare därifrån i förtid. Det värsta var att andra i gruppen som yttrade sig höll med den som lärde ut fel. Nu är jag i alla fall hemma hos mina böcker i ämnet som i likhet med Wikipedia bekräftar att jag hade rätt.

Hur ska man göra? Som en udda figur har man alltid i gruppsammanhang hoppats få sin chans att skina i gruppen när ens eget ämne blir föremål för verksamheten, men så har det ju nästan aldrig blivit. Någon som känner igen sig? Tips? Ska bara tiga eller påpeka det felaktiga "lagom", och vad innebär i så fall det?
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Hur hantera felaktig utlärning?

Inläggav Toblerone » 2016-03-20 19:25:43

Det där problemet borde inte kunna uppstå om du kan argumentera och belägga varför du har rätt och läraren har fel. Annars är det helt enkelt en annan åsikt. I vissa ämnen finns ju utrymme för olika åsikter. Då är då inte fråga om rätt eller fel, utan snarare om att du inte kan acceptera att din tolkning inte är det enda som finns? Så: Om det finns en enda sanning i det sammanhanget - belägg den som du yrkar för. Finns det olika åsikter så får du acceptera att det finns flera.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hur hantera felaktig utlärning?

Inläggav kiddie » 2016-03-20 19:30:15

Har också haft liknande problem, men eftersom jag inte var så "med" på alla lektioner så uppfattade jag nog inte allt. Dessutom hade jag väldigt bra lärare för det mesta på högstadiet som faktiskt tyckte om att bli "rättade", det fanns ingen anledning att ens bli arg för mig, utan jag kunde bara säga att jag hört något annat och sedan redde vi ut det, eller de kollade till nästa gång. De var bara glada att någon ens var intresserad av deras lektion.

På högskolan var det helt naturligt att "ifrågasätta" föreläsare och professorer, det gjorde alla hela tiden.

Däremot har jag befunnit mig i andra sammanhang i livet då saker och ting påståtts med självklar auktoritet och som jag varit tvungen att ifrågasätta. Ibland så har jag känt att jag fått tyst medhåll från gruppen som inte själva vågade yttra sig men oftare så ska man inget säga, man ska bara hålla med om totalt felaktiga saker.

Det tror jag skulle kunna driva vilken aspergare som helst till vansinne.

Sedan kanske man övervärderar lite den betydelsen av informationen, förmodligen dör ingen av att tro att det var Einstein som uppfann helikoptern, att jorden snurrar åt motsatt håll mot vad den gör och att Venus kan bli mer ljusstark än fullmånen (verkliga exempel). Men förstår frustrationen när dålig info sprids just i en utlärningssituation.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur hantera felaktig utlärning?

Inläggav Tallerger » 2016-03-20 19:44:12

Problemet är att där och då får jag inte tid och möjlighet att argumentera klart, utan läraren/ledaren ser till att samtalet lämnar den aktuella detaljen och går vidare. I det ena fallet nyligen läste dock läraren på i ämnet efter den situation där jag påpekade felet och lade upp en ändrad version av sin PowerPoint-presentation på skolans webbplattform samt påpekade några dagar senare för klassen att hon hade ändrat och att de kunde gå in där och titta. Det är ju till viss del en framgång för mig, men det var ändå inte bra och jag visade mitt missnöje för klassen. I detta fall handlade det dock om en av mina funktionsnedsättningar, som är vanlig men som folk ändå har usel kunskap om, och hon lärde ut felaktigheter om den.

I många fall finns det bevis för att jag har rätt, men jag får inte chans att föra fram dem så att alla inblandade får veta att jag har rätt.

I grundskolan var en del av problemet också att läraren förenklade för att alla skulle förstå, och att dessa förenklingar ofta innebar direkta felaktigheter.
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Hur hantera felaktig utlärning?

Inläggav Alien » 2016-03-20 20:03:26

Ja, är det en lärare som lär ut fel, så tycker jag man ska säga till. Helst utan att låta arg l höja rösten. Lugnt men självsäkert.

Eller kanske prata med läraren efteråt utan att övriga klassen hör det. Det är inte alla som klarar av direkt medge att de har fel, de förlorar prestige tycker de.

Jag förstår fulllständigt känslan av att vilja rätta till det jag vet är fel. Jag är en besserwisser: besserwisser-t24986.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur hantera felaktig utlärning?

Inläggav Tallerger » 2016-03-20 20:16:08

Idag var det till och med så att en pedagog ställde en fråga av typen "Vet ni det här...?" till en grupp där jag ingår. Jag besvarade frågan med det korrekta svaret, varpå hon påstod att jag hade fel och andra runtomkring (som till skillnad från mig inte är insatta i ämnet) höll med henne.
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Hur hantera felaktig utlärning?

Inläggav Alien » 2016-03-20 20:21:10

Ja, då får man försöka hålla sig lugn och säga varför man vet det (att man t ex har studerat det här väldigt ingående, att man har egna erfarenheter).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur hantera felaktig utlärning?

Inläggav Pikachu » 2016-03-20 21:50:46

Är det väldigt viktigt att få rätta andra? Räcker det inte med att du själv vet vad som är riktigt osv? Fyller det en funktion, att få knäppa läraren på nosen?

De flesta gör nog fel ibland, visst så är det väl annorlunda i en skolkontext men upplever det här konstanta rättandet av aspergare som att det är något de behöver. Jag vet mer än dig, du har fel eller varför inte bara "jag är mycket bättre än dig"
Senast redigerad av Pikachu 2016-03-20 21:54:57, redigerad totalt 1 gång.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Hur hantera felaktig utlärning?

Inläggav slackern » 2016-03-20 21:52:39

Pikachu skrev:Är det väldigt viktigt att få rätta andra? Räcker det inte med att du själv vet vad som är riktigt osv? Fyller det en funktion, att på knäppa läraren på nosen?


Tänk om läraren på tågskolan du gick lärde ut säkerhetsregler som är gamla och inte gäller längre? Skulle inte du påpeka det då?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur hantera felaktig utlärning?

Inläggav kiddie » 2016-03-20 22:24:02

Jag får samma känsla om jag ger fel info som om någon annan gör det. Det händer att jag får för mig något och sedan inser att men neej jag sa ju helt fel. Vilket kan leda till mystiska konversationer.

- Kul att ses igen!
- Ja, fint väder, solen skiner så.
- Mm... Skönt att vara i Sverige då...
- Eh ja jo visst.
- Ja apropå det... resa utomlands... vi pratade ju om det...
- Va? Ja?
- Asså jag sa ju förra gången vi sågs att det går 8 dollar på 100 kronor men jag tänkte ju helt fel där, bakvänt liksom, det går 12 dollar på 100 kr men cirka 80 kronor på 10 dollar.
- ????
- Nä jag tänkte bara... ja å vad solen skiner... Visst ÄR det skönt?
- Jaa det är det!

:-)002
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Hur hantera felaktig utlärning?

Inläggav Puzzle » 2016-03-31 7:48:08

kiddie skrev:Jag får samma känsla om jag ger fel info som om någon annan gör det. Det händer att jag får för mig något och sedan inser att men neej jag sa ju helt fel. Vilket kan leda till mystiska konversationer.

- Kul att ses igen!
- Ja, fint väder, solen skiner så.
- Mm... Skönt att vara i Sverige då...
- Eh ja jo visst.
- Ja apropå det... resa utomlands... vi pratade ju om det...
- Va? Ja?
- Asså jag sa ju förra gången vi sågs att det går 8 dollar på 100 kronor men jag tänkte ju helt fel där, bakvänt liksom, det går 12 dollar på 100 kr men cirka 80 kronor på 10 dollar.
- ????
- Nä jag tänkte bara... ja å vad solen skiner... Visst ÄR det skönt?
- Jaa det är det!

:-)002

Ja det där känner jag igen, att efterrätta sig själv och få till den där lite speciella pinsamma diskussionen.. :wink: Fortsätta på gamla diskussioner händer det med men det handlar nog om att man ibland har svårt att tänka klart med massa människor omkring sig som stör.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in