"Array to string conversion" meddelande

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Array to string conversion" meddelande

Inläggav Alien » 2016-02-22 3:47:07

Det är en sajt jag brukar vara inne på men nu kommer jag bara till en avskalad startsida. Varje försökt att komma vidare så möts jag av meddelandet:
8: Array to string conversion


Är det fel på sajten då el något i min dator?

(Jag har försökt googla men hittar bara text på engelska som är mycket komplicerad.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Array to string conversion" meddelande

Inläggav sigterm » 2016-02-22 8:19:51

Jag är ganska säker på att felet inte är hos dig. Jag har knappt någon erfarenhet av webprogrammering, men känns typiskt av PHP (ett skriptspråk) att skriva ut felmeddelandet direkt "på sidan" och inte typiskt av din webbrowser.

Du kan inte fråga någon annan om sidan ser okej ut för dem?
sigterm
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2014-08-18
Ort: Stockholm

"Array to string conversion" meddelande

Inläggav Alien » 2016-02-22 18:52:33

Ja, php är det, ser att det står "Fil: /data/www/*forumets namn*/forum/Sources/Load.phpload.php" på sidan.

Typiskt att det skulle hända just när jag ställt en fråga, ingen har förstås läst den och man vet inte när det funkar igen.

Jag skrev till admin/forumägaren (adressen stod på startsidan) och fick svar. Hen skulle kontakta tjänstleverantören "om dom kan göra nåt åt saken".

Lät ju lagom lovande, om de inte kan det så kommer forumet aldrig att funka igen? :-)007

Jag kan alltså inte längre läsa i forumet. Däremot kan jag läsa i den gamla forumversionen (som det finns en länk till), men där går det inte att svara el skriva något längre.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Array to string conversion" meddelande

Inläggav sigterm » 2016-02-22 23:11:13

Ja, ha inte för höga förhoppningar. Låter som att personen själv har pillat med koden och inte något som "bara råkar gå sönder" om det är en kommersiell produkt.
Bara valet av filnamnet ("Load.phpload.php") får mig att rysa :-)018 Sen är väl "Array to String conversion" bland det första man lär sig att fixa som programmerare, allstå väldigt basic.
sigterm
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2014-08-18
Ort: Stockholm

"Array to string conversion" meddelande

Inläggav nallen » 2016-02-23 21:28:01

Filnamnet låter som att någon misslyckats och klippt ihop det två gånger. Säkert med PHP:s "hjälp".
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

"Array to string conversion" meddelande

Inläggav Alien » 2016-02-26 0:58:19

sigterm skrev:Ja, ha inte för höga förhoppningar. Låter som att personen själv har pillat med koden och inte något som "bara råkar gå sönder" om det är en kommersiell produkt.
Bara valet av filnamnet ("Load.phpload.php") får mig att rysa :-)018 Sen är väl "Array to String conversion" bland det första man lär sig att fixa som programmerare, allstå väldigt basic.


Pillat med koden? Men är det inte vanligt att man gör egna modifieringar för att det ska passa ens egna forum? (Det har väl Liebert gjort med AF också.)

Forumet ligger fortfarande nere.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Array to string conversion" meddelande

Inläggav sigterm » 2016-02-26 6:27:15

Japp, det är vanligt och det finns flera tecken på att den här personen också har gjort det. Synd att det inte fanns någon backup på de "trasiga" filerna.

Sen är det väl ovanligt att man mailar en fråga om detta, så personen har säkert frågat på något programmeringsforum. Om du är riktigt nyfiken så kan du googla på felmeddelandet och en tidsram (en vecka?), så hittar du säkert hans spörsmål och du själv kan följa det hela :-)Happy
sigterm
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2014-08-18
Ort: Stockholm

"Array to string conversion" meddelande

Inläggav Alien » 2016-02-26 15:19:32

Jag googlade redan förut på meddelandet och det kom bara upp gamla saker från 2011, 2012, 2013. Ibland kom det bokstavligen upp kinesiska! Det är samma sak nu.

Det är frustrerande när AF ligger nere, men det har väl aldrig varit nere flera dygn. Jag känner mig hemlös. Har letat ett ersättningsforum och registrerat mig där. Men jag kan logga in, men varken skriva där el ens fylla i min profil. Det är tydligen en väntetid, vet inte hur lång den är.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Array to string conversion" meddelande

Inläggav sigterm » 2016-02-26 16:01:54

Denna länk ger dig resultat som är max en vecka gamla: https://www.google.se/search?q=%22/forum/Sources/Load.phpload.php%22+%228:+Array+to+string+conversion%22&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=YFjQVoafJ4Kg6AT3noToBg#tbs=qdr:w&q=%22Array+to+string+conversion%22

Det är viktigt med citationstecken för hela meningar. Sen kan du ju lägga till +"8:" eller +"line 8", eftersom det är rad 8 i filen som felet finns och är säkert någorlunda unikt i detta fall.
sigterm
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2014-08-18
Ort: Stockholm

"Array to string conversion" meddelande

Inläggav Alien » 2016-02-26 18:00:54

Tack, då får jag modernare svar. Men inget om "mitt" forum.

Det andra forumet är irriterande. När jag försöker gå in på min Profile (jag är inloggad) möts jag av:
Your user account may not have sufficient privileges to access this page. Are you trying to edit someone else's post, access administrative features or some other privileged system?

Sedan får jag välja på "Log Out" el "Home". Väjer jag "Home" så hamnar jag på en error-sida.

Undrar hur lång väntetiden är? Jag har ju aktiverat enligt aktiveringskoden så jag kan logga in, men inget mer.

Teknikens under el bara långsam administration. Jag kan ju läsa forumet, men det är bara frustrerande när man inte kan svara.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Array to string conversion" meddelande

Inläggav nallen » 2016-02-26 20:11:33

Jag tycker det låter som det blivit nåt fel med din användarprofil på ersättningsforumet.

Det är mycket sånt nu :-)063 Jag undrar om vi har ett nytt SSL-hål eller motsvarande på drift.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till IT-forum



Logga in