"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Wine » 2016-02-25 18:42:48

Moggy skrev:rånartjänst


:?:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Flinta » 2016-02-25 18:43:07

Plötsligt är behovet av resor stort, du måste hälsa på hos sjuka familjemedlemmar som bor lite runtom i Sverige och/eller utomlands och begravningar med diverse nödvändiga inköp väntar (ff a kostar övernattningar, tåg- eller flygresor). Samtidigt börjar du få ont i ryggen och behöver köpa en ny säng (madrass på golvet funkar inte), samtidigt som dammsugaren går sönder och du tappar mobilen på gatan så att den spricker.

Någon månad senare slutar kylskåpet fungera, stammarna i din br ska bytas och du måste betala ett helt nytt badrum alt. hyran höjs till det dubbla i hr pga påtvingad lyx-standard-renovering..

Det är bra att spara pengar. Nähä.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Flinta » 2016-02-25 18:45:15

tahlia skrev:Mjo, där hamnar även jag. Med en liten skillnad - jag har två barn att klämma in i den budgeten också.
Så från mitt perspektiv är ni fan rika allihop. :P


Jag vill äta billig nyttig mat och få tips. Vad äter ni?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Moggy » 2016-02-25 18:50:17

Wine skrev:
Moggy skrev:rånartjänst


:?:


TV-licens.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Wine » 2016-02-25 18:55:17

Flinta skrev:
tahlia skrev:Mjo, där hamnar även jag. Med en liten skillnad - jag har två barn att klämma in i den budgeten också.
Så från mitt perspektiv är ni fan rika allihop. :P


Jag vill äta billig nyttig mat och få tips. Vad äter ni?


Baljväxter som bönor och linser samt ris, pasta, kyckling och rotfrukter är exempel på billig och bra mat.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Flinta » 2016-02-25 18:58:06

Wine skrev:
Flinta skrev:
tahlia skrev:Mjo, där hamnar även jag. Med en liten skillnad - jag har två barn att klämma in i den budgeten också.
Så från mitt perspektiv är ni fan rika allihop. :P


Jag vill äta billig nyttig mat och få tips. Vad äter ni?


Baljväxter som bönor och linser samt ris, pasta och kyckling, rotfrukter är exempel på billig och bra mat.


Jag menade Thalia när jag skrev ni, hon har ju 2 barn och jag är nyfiken hur de får till det med maten. Själv söker jag ibland på "billig mat" och snappar ibland upp något.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: "Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav tahlia » 2016-02-25 22:12:54

Flinta skrev:
Wine skrev:
Flinta skrev:
Jag vill äta billig nyttig mat och få tips. Vad äter ni?


Baljväxter som bönor och linser samt ris, pasta och kyckling, rotfrukter är exempel på billig och bra mat.


Jag menade Thalia när jag skrev ni, hon har ju 2 barn och jag är nyfiken hur de får till det med maten. Själv söker jag ibland på "billig mat" och snappar ibland upp något.

Jag har nog inte så mycket nytt att komma med. Det gamla vanliga, hitta saker med kort datum, storhandla på billig affär - större förpackningar av sådant som håller länge lönar sig. I perioder äter jag själv litet eller inget. Det sparar en del pengar. Inte att rekommendera dock.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Fenren » 2016-02-25 22:55:53

Wine skrev:
Flinta skrev:
tahlia skrev:Mjo, där hamnar även jag. Med en liten skillnad - jag har två barn att klämma in i den budgeten också.
Så från mitt perspektiv är ni fan rika allihop. :P


Jag vill äta billig nyttig mat och få tips. Vad äter ni?


Baljväxter som bönor och linser samt ris, pasta, kyckling och rotfrukter är exempel på billig och bra mat.


Vill man hålla sig till närproducerat är det ärter, potatis, havregryn, vetemjöl och morötter som gäller. Plus säsongens grönt.

Komplettera med en kyckling i veckan om ni är två. De kostar 30-40kr kilot och ett lår är nog med kött för två portioner. Det ger 8 portioner per kyckling. Koka eller stek i gryta/stekpåse och ta tillvara på skyn.

En passiv fördel är att man dessutom blr relativt miljövänlig.

Torkade gula ärter kostar 6-9kr halkilot och blir många portioner ärtsoppa.

Jag tycker de flesta bönor och linser är dyra. Allt från kossor är dyrt. Ett par ägg i veckan är ochså billigt tillskott av nyttigheter
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Huggorm » 2016-02-25 23:09:19

Själv får jag 195kr skattefritt per arbetsdag att handla mat för. Täcker matbudgeten för alla månadens dagar, även de jag inte arbetar. Man vill ju inte behöva använda av lönen för att handla mat :roll:
Huggorm
 
Inlägg: 22309
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav slackern » 2016-02-25 23:18:56

Huggorm skrev:Själv får jag 195kr skattefritt per arbetsdag att handla mat för. Täcker matbudgeten för alla månadens dagar, även de jag inte arbetar. Man vill ju inte behöva använda av lönen för att handla mat :roll:


Vad kostar en lunch i Norge? Eller ska det även täcka in frukost och middag? Men det är inte fyskam att få traktamente kan jag tänka mig.
slackern
 
Inlägg: 43797
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav kullan » 2016-02-25 23:28:20

Ni som snackar om 3-4000:- / månaden , är det exlusive boendekostnaden eller är det boendekostnaden inräknad. I så fall undrar jag vad ni menar att man ska bo i för något. Bara för att jag inte kan jobba så vill jag väl inte på en yta motsvarande en klädkammare.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Huggorm » 2016-02-25 23:47:13

slackern skrev:
Huggorm skrev:Själv får jag 195kr skattefritt per arbetsdag att handla mat för. Täcker matbudgeten för alla månadens dagar, även de jag inte arbetar. Man vill ju inte behöva använda av lönen för att handla mat :roll:


Vad kostar en lunch i Norge? Eller ska det även täcka in frukost och middag? Men det är inte fyskam att få traktamente kan jag tänka mig.
50kr för en kebab på Brobekk grill, och den lovar jag att du blir du mätt på
Huggorm
 
Inlägg: 22309
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav slackern » 2016-02-25 23:50:24

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Huggorm skrev:Själv får jag 195kr skattefritt per arbetsdag att handla mat för. Täcker matbudgeten för alla månadens dagar, även de jag inte arbetar. Man vill ju inte behöva använda av lönen för att handla mat :roll:


Vad kostar en lunch i Norge? Eller ska det även täcka in frukost och middag? Men det är inte fyskam att få traktamente kan jag tänka mig.
50kr för en kebab på Brobekk grill, och den lovar jag att du blir du mätt på


Jag tror dig, är inte det rätt billigt för att vara i Norge?
slackern
 
Inlägg: 43797
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Flinta » 2016-02-26 16:34:27

tahlia skrev:Mjo, där hamnar även jag. Med en liten skillnad - jag har två barn att klämma in i den budgeten också.
Så från mitt perspektiv är ni fan rika allihop. :P


Kom att tänka på: http://www.givingpeople.se/om-giving-people/vad-vi-gor/
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav slackern » 2016-02-26 17:06:25

Flinta skrev:
tahlia skrev:Mjo, där hamnar även jag. Med en liten skillnad - jag har två barn att klämma in i den budgeten också.
Så från mitt perspektiv är ni fan rika allihop. :P


Kom att tänka på: http://www.givingpeople.se/om-giving-people/vad-vi-gor/


Oj vilken bra sida tack för tipset. :D
slackern
 
Inlägg: 43797
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-26 17:44:05

Flatline skrev:Missförstå mig inte nu, jag har inget intresse av att se sjukpensionärer som går runt i trasor säljandes svavelstickor kalla vinternätter men 3-4000 spänn att leva på i månaden känns rent spontant inte så jävla farligt.
Jag har kanske 4500 att leva på efter att alla räkningar är betalda, nu har jag såklart större utgifter iom att jag har en gård och bil.
Men som ensamstående även om jag arbetar heltid och har gjort så de senaste 10 åren så säger min erfarenhet att det är i regionen 3-5000kr man brukar ligga på vad gäller leverne när allt är sagt och gjort.

Man kan inte jämföra på det viset, du väljer ju utgifter för bil och hus och vapen och hobbies och motorer mm.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav slackern » 2016-02-26 17:47:32

KrigarSjäl skrev:
Flatline skrev:Missförstå mig inte nu, jag har inget intresse av att se sjukpensionärer som går runt i trasor säljandes svavelstickor kalla vinternätter men 3-4000 spänn att leva på i månaden känns rent spontant inte så jävla farligt.
Jag har kanske 4500 att leva på efter att alla räkningar är betalda, nu har jag såklart större utgifter iom att jag har en gård och bil.
Men som ensamstående även om jag arbetar heltid och har gjort så de senaste 10 åren så säger min erfarenhet att det är i regionen 3-5000kr man brukar ligga på vad gäller leverne när allt är sagt och gjort.

Man kan inte jämföra på det viset, du väljer ju utgifter för bil och hus och vapen och hobbies och motorer mm.


Desto mer inkomster desto mer utgifter, det brukar gå hand i hand.
slackern
 
Inlägg: 43797
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Huggorm » 2016-02-26 17:59:03

slackern skrev:Desto mer inkomster desto mer utgifter, det brukar gå hand i hand.
Det är sant. Gäller att inte utgifterna går förbi bara, det verkar som det är så för många.
Huggorm
 
Inlägg: 22309
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav slackern » 2016-02-26 18:25:02

Huggorm skrev:
slackern skrev:Desto mer inkomster desto mer utgifter, det brukar gå hand i hand.
Det är sant. Gäller att inte utgifterna går förbi bara, det verkar som det är så för många.


Det är nog därför TV-program som skuldfällan finns. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43797
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Wine » 2016-02-29 19:08:19

Julianus skrev:Det är för mig obegripligt att folk föredrar att skuldsätta sig för en bostadsrätt, med rejält höga räntor, allt bara för att tjäna pengar. Visar ju att vi lever i ett samhälle baserat på kapitalism.


Det är möjligt att du genom din hyra som du betalar för ditt boende i hyresrätt medverkar till att finansiera sådant du inte är medveten om. Kommuner plockar ut pengar från kommunala bostadsbolag:

SVT - Miljarder plockas ur kommunala bostadsbolag
Publicerad 2016-02-29

Samtidigt som det behövs pengar, både för att bygga nya bostäder och för att renovera miljonprogramsområden, så har landets kommuner de senaste åren plockat ut stora summor pengar ur de kommunala bostadsbolagen. De senaste fyra åren har 6,8 miljarder kronor plockats ut – en skrämmande stor dubbelbeskattning av hyresgäster, menar Hyresgästföreningen.

Störst i Stockholm

Under flera års tid har värdeöverföringen varit störst i de stora kommunala bostadsbolagen i Stockholm: Stockholmshem, Svenska Bostäder och Familjebostäder.

Hyresgästföreningens förhandlingschef Erik Elmgren kallar uttagen för ”skrämmande”, en dubbelbeskattning av tre miljoner hyresgäster.

– Vi tycker att detta är ett allvarligt problem. Det förs ut väldigt stora summor ur bostadsbolagen som sedan går till sådant som vi tycker borde finansieras via skattesedeln, säger Erik Elmgren, förhandlingschef på Hyresgästföreningen.


Det du betalar i hyra för ditt boende i hyresrätt kan du dessutom aldrig få tillbaka, du kan aldrig sälja och göra någon vinst.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav elle » 2016-03-10 11:04:07

Fler och fler svenskar bli extremt fattiga :

" Det handlar om människor som lever i absolut fattigdom, de har inga pengar och vet heller inte vet när de får några. Det här är en grupp som vi tänkt kanske inte finns i Sverige men det gör den ju, säger Lennart Forsberg (områdeschef vid Göteborgs kyrkliga stadsmission) till GP.

I gruppen finns även unga som ännu inte kommit in i arbetslivet, pensionärer med låg pension, personer som befinner sig mellan två försörjningssystem samt en kategori som inte vill ha kontakt med myndigheterna."

http://www.dagen.se/rapport-fler-extrem ... e-1.699414
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-10 12:07:17

Ja, det finns många som är fattiga i Sverige.

Och det finns olika sorters fattigdom och olika orsaker till fattigdomen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav kiddie » 2016-03-20 23:45:41

Det som jag kan uppleva lite jobbigt är att den fysiska sjukdom jag lever med kräver en helt annan mathållning än den jag har råd med. Det finns sk inflammationshämmande kost, men så har jag inte råd att äta. Jag måste alltså äta mig sjuk. Jag har insett det och känner ingen bitterhet över det. Jag kommer dö "i förtid" pga detta.

Men som sjuk så HAR man inte samma rätt till ett långt liv. De flesta som är förtidspensionerade lever kortare än andra, även de som inte har en fysisk sjukdom.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Bonddrengen » 2016-03-20 23:54:13

Sluta klaga och nöj er med de smulor som kastas åt er, otacksamma lata slynglar med aktivitersersättning/sjukersättning.


- Anonym riksdagsman av Rikemanspartiet :-)040
Bonddrengen
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2015-09-12
Ort: E = mc^2

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in