"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Fenren » 2016-02-24 11:08:05

Wine skrev:
Julianus skrev:
Wine skrev:
Slutar med skuldsättning? Det börjar väl i regel med skuldsättning och slutar eventuellt med att man inte har några skulder alls och att man ofta gör en vinst dessutom, tjänar pengar.

Dummaste jag har läst. Inga skulder? Säg det till de som deltar i programmet Lyxfällan.


Tror du att alla som bor i bostadsrätt beter sig som de som deltar i Lyxfällan? Deras problem har ju primärt inte att göra med att de bor i en bostadsrätt utan att de inte klarar av att planera och hantera sin ekonomi.


Dessutom klagar lyxfällan aldrig över bolån och förespråkar ofta bolån som lösning.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Wine » 2016-02-24 11:17:42

För mig är det obegripligt att man väljer att bo i hyresrätt framför bostadsrätt eller hus. Jag kan förstå att det finns vissa grupper som är tvingade till det men har man möjlighet att spara ihop pengar till kontantinsats och sedan blir beviljad ett banklån så är det en betydligt bättre lösning att köpa ett boende och samtidigt en ganska säker investering, framförallt på lång sikt.

De som bor i hyresrätt betalar ju till bostadsföretag och de kan aldrig få tillbaka pengarna eller göra någon vinst på de pengar de betalar för sitt boende.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Moggy » 2016-02-24 12:15:03

Wine skrev:För mig är det obegripligt att man väljer att bo i hyresrätt framför bostadsrätt eller hus.



Skönt att slippa bry sig om sitt boende. Aldrig behöva oroa sig för att saker ska gå sönder och orsaka kostnader eller massa arbeten som måste utföras.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav slackern » 2016-02-24 12:18:19

Moggy skrev:
Wine skrev:För mig är det obegripligt att man väljer att bo i hyresrätt framför bostadsrätt eller hus.



Skönt att slippa bry sig om sitt boende. Aldrig behöva oroa sig för att saker ska gå sönder och orsaka kostnader eller massa arbeten som måste utföras.


Dessutom kan räntorna rusa i taket som det gjorde i början utav 90-talet, då var det många som paniksålde till stora förluster och samtidigt förlorade sitt boende. Sedan kan också bostadsrättsföreningen gå i konkurs då förlorar man ju värdet lägenheten har.

I STHLM har tydligen marknaden börjat att vända att bostäderna sjunker i pris.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: "Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Julianus » 2016-02-24 12:22:33

Det är för mig obegripligt att folk föredrar att skuldsätta sig för en bostadsrätt, med rejält höga räntor, allt bara för att tjäna pengar. Visar ju att vi lever i ett samhälle baserat på kapitalism.

Det är också obegripligt med ränta. Varför betala mer än vad man har lånat? Dumheter!

Vill man och har man kapital att köpa bostadsrätt, varsågod.
Men det måste också finnas andra alternativ till boende, hyresrätter t.ex.
Julianus
 
Inlägg: 9399
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav sugrövmanövern » 2016-02-24 12:34:04

Man behöver ju inte köpa en som kostar flera miljoner... Jag köpte min första bostadsrätt för 1000:-. Det var innan bostadsbristen slog till :P . Oattraktivt område med ghettorykte, rätt så nybyggd lya med dyr månadsavgift. Sålde den med hyfsad vinst närmare 10 år senare. Bor nu i hus.

Som slan måste man ligga steget före hela tiden och stå ut med lite obekvämligheter för att komma dit man vill.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav slackern » 2016-02-24 12:42:43

sugrövmanövern skrev:Man behöver ju inte köpa en som kostar flera miljoner... Jag köpte min första bostadsrätt för 1000:-. Det var innan bostadsbristen slog till :P . Oattraktivt område med ghettorykte, rätt så nybyggd lya med dyr månadsavgift. Sålde den med hyfsad vinst närmare 10 år senare. Bor nu i hus.

Som slan måste man ligga steget före hela tiden och stå ut med lite obekvämligheter för att komma dit man vill.


Och det beundrar jag dig för att du kan planera för framtiden och nå dit du vill.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Wine » 2016-02-24 12:43:21

sugrövmanövern skrev:Som slan måste man ligga steget före hela tiden och stå ut med lite obekvämligheter för att komma dit man vill.


Så sant.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav RapeRegs » 2016-02-24 12:46:31

Julianus skrev:Det är också obegripligt med ränta. Varför betala mer än vad man har lånat? Dumheter!


För att den som lånar ut pengar tar en risk. Vissa lån återbetalas aldrig.

När du lånar ut pengar har du dessutom mindre pengar kvar att köpa godis för. Det är en olägenhet. Som man måste bli kompenserad för.

Om man inte blir kompenserad för risk och olägenhet lånar färre människor ut sina pengar. Det minskar effektiviteten i ekonomin.
RapeRegs
 
Inlägg: 1950
Anslöt: 2015-06-19

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Wine » 2016-02-24 12:49:43

Julianus skrev:Det är för mig obegripligt att folk föredrar att skuldsätta sig för en bostadsrätt, med rejält höga räntor, allt bara för att tjäna pengar. Visar ju att vi lever i ett samhälle baserat på kapitalism.


Nej, det är inte bara för att kunna tjäna pengar, mest är det för att kunna ha någonstans att bo, sedan har man mer möjligheter att utforma boendet på det sätt som man vill genom att renovera och inreda och det är dessutom en relativt säker investering, framförallt om man har låg belåningsgrad och om man har tänkt att ha boendet under en lite längre tid.

I nuläget är dessutom ränteläget mycket fördelaktigt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-24 14:47:09

alixha skrev:
KrigarSjäl skrev:Nej, det handlar om självförverkliganden och att kunna leva på en skälig nivå.

Jag tycker inte att sjuka och funktionshindrade ska tvingas leva underklassliv där det enda man kan göra är att ta promenader och tillverka små kor av grankottar och tandpetare.


Haha, nej det är sant, kan ju bli lite trist i längden.
Klart att om man känner så så ska man ju slåss för det, jag förstår bättre nu hur du (och andra) tänker gällande detta.

Tackar för dom visuella förklaringarna där jag nu ser framför mig hur ett gäng aspergare sitter i parken och leker med kottar och gör barkbåtar samtidigt som socialtanten står med en vimpel och säger "vad duktiga ni är".
Ja, jag fattar poängen.

Tack, jo jag brukar ta till målande beskrivningar för att tydliggöra vad jag menar.
Gillar att du kan ta in det och inte bara bokstavstolkar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Fenren » 2016-02-24 15:41:03

Julianus skrev:Det är för mig obegripligt att folk föredrar att skuldsätta sig för en bostadsrätt, med rejält höga räntor, allt bara för att tjäna pengar. Visar ju att vi lever i ett samhälle baserat på kapitalism.

Det är också obegripligt med ränta. Varför betala mer än vad man har lånat? Dumheter!

Vill man och har man kapital att köpa bostadsrätt, varsågod.
Men det måste också finnas andra alternativ till boende, hyresrätter t.ex.


Vi gjorde det för att till en rimlig kostnad få tillgång till tomt, samt få ner månadskostnaden och få rikare grannar.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav elle » 2016-02-25 10:17:48

alixha skrev:jag förstår inte hur man inte kan klara sig bra på 3000-4000 i månaden, vad gör ni liksom?

Det är klart att det går. Det är mkt pengar .

alixha skrev:Jag blir bara så nyfiken på vad alla gör som kräver mer pengar än det vi får?

Ja, vill man ha mera pengar får man kanske börja jobba och att öppna sitt hjärta kostar också pengar. Ibland tror jag att människor tror att pengar växer på träd.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav slackern » 2016-02-25 13:02:04

elle skrev:
alixha skrev:Jag blir bara så nyfiken på vad alla gör som kräver mer pengar än det vi får?

Ja, vill man ha mera pengar får man kanske börja jobba och att öppna sitt hjärta kostar också pengar. Ibland tror jag att människor tror att pengar växer på träd.


Hur menar du med att öppna sitt hjärta? Är det att låta folk från andra länder leva på våra bidrag och sjukförsäkringar?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Julianus » 2016-02-25 13:05:04

slackern skrev:
elle skrev:
alixha skrev:Jag blir bara så nyfiken på vad alla gör som kräver mer pengar än det vi får?

Ja, vill man ha mera pengar får man kanske börja jobba och att öppna sitt hjärta kostar också pengar. Ibland tror jag att människor tror att pengar växer på träd.


Hur menar du med att öppna sitt hjärta? Är det att låta folk från andra länder leva på våra bidrag och sjukförsäkringar?


Så tolkar jag det.
Julianus
 
Inlägg: 9399
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-25 14:12:53

elle skrev:
alixha skrev:jag förstår inte hur man inte kan klara sig bra på 3000-4000 i månaden, vad gör ni liksom?

Det är klart att det går. Det är mkt pengar .

alixha skrev:Jag blir bara så nyfiken på vad alla gör som kräver mer pengar än det vi får?

Ja, vill man ha mera pengar får man kanske börja jobba och att öppna sitt hjärta kostar också pengar. Ibland tror jag att människor tror att pengar växer på träd.

Ibland tror jag folk tror att jobb växer på träd.

Nej, 3-4000 är inte "mycket pengar" om det är det man har att leva på.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Pikachu » 2016-02-25 14:37:00

elle skrev:
alixha skrev:jag förstår inte hur man inte kan klara sig bra på 3000-4000 i månaden, vad gör ni liksom?

Det är klart att det går. Det är mkt pengar .

alixha skrev:Jag blir bara så nyfiken på vad alla gör som kräver mer pengar än det vi får?

Ja, vill man ha mera pengar får man kanske börja jobba och att öppna sitt hjärta kostar också pengar. Ibland tror jag att människor tror att pengar växer på träd.


Ja det är ju självklart, visst vill man tro att resurser är obegränsade men det är ju en utopi.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Bali » 2016-02-25 17:09:40

KrigarSjäl skrev:Nej, 3-4000 är inte "mycket pengar" om det är det man har att leva på.

Jo, visst är det det, om vi nu talar om det som är kvar efter att ha betalat de nödvändigaste räkningarna. Där måste jag verkligen instämma med alixha och elle.

För egen del skulle jag snarare säga att det är förbaskat mycket pengar och så mycket har då inte jag kvar efter att ha betalt räkningar som el, radio/tv, försäkringar, tele/bredband etc. Ändå anser jag att jag är förbannat lyckligt lottad som kan ha det så här bra och kan åka kollektivt för omkring 1200 kr/månad, spara 700 kr/månad, skänka bort 100 kr/mån (där skulle jag i o.f.s. vilja bidra mer), betala ca. 1000 kr/månad i privat sjukvård och inte behöva svälta eller gå utan kläder på kroppen.

Jag tycker också att jag kan unna mig saker som jag vill ha, men okej att jag inte är ute och reser eller festar, men så är jag ju faktiskt sjukpensionär också och då kan man ju för fasiken inte få allt här i livet.

Jag måste säga att jag ofta skäms som en hund när jag ser hur brorsan får kämpa för sina pengar, medan jag inte behöver göra mer än att överleva. Och då har jag ju ändå inte valt att ha det så här och bidrar även genom att t.ex. till stor del ta hand om min mor (och sparar därmed pengar åt kommunen). Men jag kan likt förbaskat inte låta bli att ofta skämmas över att vara något av en parasit på samhället.

Jag är ekonomiskt lagd och anser att man får försöka rätta munnen efter matsäcken och det är förstås något som underlättar för mig.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Bali » 2016-02-25 17:29:20

Ser att jag får redigera mig lite, för det kollektiva åkandet ska förstås räknas in under räkningar i mitt inlägg.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav snuggelhund » 2016-02-25 17:44:11

Bali skrev:
KrigarSjäl skrev:Nej, 3-4000 är inte "mycket pengar" om det är det man har att leva på.

Jo, visst är det det, om vi nu talar om det som är kvar efter att ha betalat de nödvändigaste räkningarna. Där måste jag verkligen instämma med alixha och elle.

För egen del skulle jag snarare säga att det är förbaskat mycket pengar och så mycket har då inte jag kvar efter att ha betalt räkningar som el, radio/tv, försäkringar, tele/bredband etc. Ändå anser jag att jag är förbannat lyckligt lottad som kan ha det så här bra och kan åka kollektivt för omkring 1200 kr/månad, spara 700 kr/månad, skänka bort 100 kr/mån (där skulle jag i o.f.s. vilja bidra mer), betala ca. 1000 kr/månad i privat sjukvård och inte behöva svälta eller gå utan kläder på kroppen.
Jag tycker också att jag kan unna mig saker som jag vill ha, men okej att jag inte är ute och reser eller festar, men så är jag ju faktiskt sjukpensionär också och då kan man ju för fasiken inte få allt här i livet.

Jag måste säga att jag ofta skäms som en hund när jag ser hur brorsan får kämpa för sina pengar, medan jag inte behöver göra mer än att överleva. Och då har jag ju ändå inte valt att ha det så här och bidrar även genom att t.ex. till stor del ta hand om min mor (och sparar därmed pengar åt kommunen). Men jag kan likt förbaskat inte låta bli att ofta skämmas över att vara något av en parasit på samhället.

Jag är ekonomiskt lagd och anser att man får försöka rätta munnen efter matsäcken och det är förstås något som underlättar för mig.


Hur har du råd med allt det fetmarkerade ?

Sett till 3000 - 4000 kr som även ska gå till mat..
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Bali » 2016-02-25 17:52:45

Ja, för det första redigerade jag mig alltså själv när det gällde det kollektiva åkandet och sedan kommer ju inte alla räkningar varje månad, så jag vet inte riktigt vad jag ska svara. Det går bara helt enkelt och de månader det nu skulle vara extra knapert, ja då får jag förstås ta lite hjälp av de sparade pengarna, men det behöver oftast inte göras faktiskt.

Kan väl även tillägga att jag verkligen inte är någon gourmet, utan äter ganska enkelt och billigt, men det är så jag vill ha det. :wink:
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Flatline » 2016-02-25 18:06:44

Missförstå mig inte nu, jag har inget intresse av att se sjukpensionärer som går runt i trasor säljandes svavelstickor kalla vinternätter men 3-4000 spänn att leva på i månaden känns rent spontant inte så jävla farligt.
Jag har kanske 4500 att leva på efter att alla räkningar är betalda, nu har jag såklart större utgifter iom att jag har en gård och bil.
Men som ensamstående även om jag arbetar heltid och har gjort så de senaste 10 åren så säger min erfarenhet att det är i regionen 3-5000kr man brukar ligga på vad gäller leverne när allt är sagt och gjort.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Re: "Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav tahlia » 2016-02-25 18:13:57

Mjo, där hamnar även jag. Med en liten skillnad - jag har två barn att klämma in i den budgeten också.
Så från mitt perspektiv är ni fan rika allihop. :P
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Moggy » 2016-02-25 18:39:16

Som sagts tidigare så måste man ju varas överens om vad manb räknar in i pengar man lever på under månaden och vad som är nödvändiga räkningar.,

Jag lägger 3000-3500 i månaden på mat jag handlar i affär, resraurangbesök, hygien och städprodukter, fika och godsaker. Det går ca 1000:-/månad på Internet, mobil, rånartjänst, tv-abb, Spotify och hyresgästföreningen. 500:- på gymort ocg Yogamedlemskap (Fast det betalar jag per termin och tar av sparade pengar så det märker jag inte av). 8500:- allt som allt med hyra. Får 2000-3000 över och tycker att jag klarar mig bra på det.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in