Motivation till träning?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Motivation till träning?

Inläggav Frimodig » 2014-10-24 21:01:27

Titti skrev:Jag har aldrig haft någon vana att träna. Gymnastiken i grundskolan var jag sällan med en hel lektion eftersom astman satte stopp för det. Dålig koordination och leder som lätt hoppar ur läge gör inte saken lättare och att vara rädd för bollar som rör sig till synes helt oförutsägbart fulländade det hela.

Det enda som var roligt var orientering där jag var bäst i klassen. Jag var den enda som hittade alla kontroller. Men jag fattade inte varför det var så bråttom...?

Den eventuella träning jag har ägnat mig åt har varit simning - långt men inte fort. Då måste det vara lugnt i bassängen. Det är underbart och en lisa för själen! Det är motivation nog men förutsätter att jag är där när det är rätt tomt på folk. Cyklat har jag gjort mycket och där är det detsamma: gärna långt men inte fort. Och tystnaden på småvägar är meditativ. Promenader i skogen är detsamma - gärna långt men inte fort. Och den välsignade tystnaden!

Min motivation är nog framförallt tystnad och det avskalade i att komma iväg hemifrån. Jag inser det när jag skriver.


Du är en ovanlig brud. Du är ungefär lika öppen som ett antal manliga jockar. Imponerad.

Så du tränar för att få tystnad och lämna hemma?

Jag trodde de flesta tränar för att få en bättre kropp, må bättre och så.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Sv: Motivation till träning?

Inläggav Titti » 2014-10-24 22:50:58

Frimodig skrev:Du är en ovanlig brud. Du är ungefär lika öppen som ett antal manliga jockar. Imponerad.

Så du tränar för att få tystnad och lämna hemma?

Jag trodde de flesta tränar för att få en bättre kropp, må bättre och så.

Frimodig

Att hitta tystnaden och att vara själv är viktigt för mig. Du får tänka på att jag varit ensamförälder till flera barn nästan alltid i trettio år. Då är de stunderna guld värda.

Fast jag skulle inte säga att jag tränar egentligen. Det är andra saker som varit viktiga för mig. Träna, det var sånt andra ägnade sig åt. De duktiga och lyckade i idrotter som bollspel och så.

Framförallt var det de som spelade fotboll och i någon mån hockey som tränade när jag växte upp. Och äldste sonen; han spelade hockey i tio år. Och de yngre barnen som gick på gymnastik nästan lika länge.

Men hockeyn var mer för att bli bättre på själva spelet rent tekniskt. Gymnastiken också, som en slags stödundervisning i motorik. Att få en bättre kropp och må bättre - de termerna har jag aldrig tänkt i.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Motivation till träning?

Inläggav BloodyPirate » 2014-10-25 14:54:19

Min senaste motivation till att komma igång igen var faktiskt en Halloween-fest som inte blir av p.g.a. för kostsam tågresa. Men tack vare de festplanerna blev det fart på mig! :P

Nu har jag ändå Sweden Rock att se fram emot och då ska jag bannemig ha ordning på kroppen, håret och ha fler tatueringar. Mitt favoritband, Mötley Crüe, kommer dit!!! :D
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Motivation till träning?

Inläggav erra123 » 2014-10-27 13:16:39

Att jag ökar i styrka motiverar mig. Att veta att jag bara blir starkare och starkare får mig att fortsätta.
erra123
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2014-10-27

Motivation till träning?

Inläggav Titti » 2014-10-28 2:20:37

Jag har varit tillbaka på gymet idag. Ont gjorde det innan och värker gör det efteråt också. I det här specifika fallet är det inte tystnaden och ensamheten jag söker utan jag försöker stå ut med motsatsen för att få hjälp att bygga upp musklerna kring mitt skadade knä så jag kan gå ordentligt igen.

Jag behöver även det här knäet i framtiden för att inte bli alltför begränsad i min vardag. Ett fungerande knä räcker dåligt.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Motivation till träning?

Inläggav alixha » 2014-10-28 10:27:36

.


Skulle väl vara detta i sådana fall 8)
Bild
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Motivation till träning?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-10-28 11:24:23

Styrka, kondition, utseende, bättre vigör.

Finns hur många motivationsfaktorer som helst.

Ska köra ett pass idag mot eftermiddagen.
Innan dess laddar jag med kolhydrater.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Motivation till träning?

Inläggav BloodyPirate » 2014-10-28 19:07:05

Dagens bästa motivation: Hållningen blir fantastisk och Combichrist ger rejäl energi! :D
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Motivation till träning?

Inläggav Alien » 2016-02-23 4:22:40

Jag tycks inte få några endorfiner när jag tränar. Men idag klarade jag iaf av plankan i hela 30 sek på cirkelträningen. Man får glädjas åt det lilla. :)

Läste att det tar 66 dagar att skapa ny (hälsosam) vana. Då går det s a s automatiskt. Så stor risk att man tröttnar innan dess.

Det finns en bok i ämnet Vanans makt - varför vi gör som vi gör och hur vi kan ändra på det av Charle Duhigg. Han beskriver forskningen om hur vanor formas och hur de lagras i hjärna.

Stanfordprofessorn B.J. Fogg föreläser om att ändra vanor:
Forget big change, start with a tiny habit: BJ Fogg at TEDxFremont
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Motivation till träning?

Inläggav Kevlarsoul » 2016-02-24 21:55:36

Jag kollar på min kropp. Det räcker så. :-)018
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Motivation till träning?

Inläggav TheWonderer92 » 2016-02-24 22:20:21

För mig är det en motivationshöjare när jag studerar mina celluliter i skarpt sken. Jag vet att de till viss del är ärftliga men mycket vatten, bra mat och träning gör ganska mycket. När celluliterna till och med börjat invadera armarna i vissa ljussken får jag nästintill panik. Jag är bara 23 år!! :evil:

När man börjat omställa kosten (vilket är enklare för mig) så VILL man träna. Man får energi till det. Jag brukar börja i den änden.

Att känna sig slank och stark är en härlig känsla. När du går och lägger dig på natten, vad känns bäst? Huvudvärk, putmage och slappa muskler? Eller allmänt välmående, styrka och skön trötthet?

Man ångrar sällan ett träningspass.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Motivation till träning?

Inläggav kullan » 2016-02-24 22:38:04

Vem orkar lägga energi på träning?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Motivation till träning?

Inläggav elle » 2016-02-24 22:48:11

Havspromenader är en bra motion. För kroppen och för sinnesro.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Motivation till träning?

Inläggav Kevlarsoul » 2016-02-24 23:08:08

kullan skrev:Vem orkar lägga energi på träning?


Väldigt många.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Motivation till träning?

Inläggav Thurizas » 2016-02-25 2:08:56

plåtmonster skrev:Vad får dig motiverad att träna? eller vilken vana gör så att du gör det?

Tanken på en stark kropp? hälsan? träningskick? alla härliga kroppar? trevliga ledare?



Tanken just nu är att bli så frisk som möjligt igen i min rätt sönderstressade kropp med kronisk värk.

För några år sedan var jag grymt tränad och det gav självkänsla att ha den kroppskontrollen det gav. Balans i gången, att kunna bära utan problem och inte behöva be om hjälp i något för att jag kunde själv. När styrkan väl är med mig så är även modet.

Tanken på en stark kropp.. ja. Andras härliga starka kroppar?. I dont give shit. Ledare? Fuck i fan heller, jag tränade och försöker få till att träna ensam. Att träna med andra gör mig omotiverad. Att träna ensam ger en sorts sinnesfrid och utlopp som inte går att finna på annat sätt.
Bästa träningen jag haft är den jag hade med min hund då vi var i skogen hela dagarna. Klättrade, hoppade sprang, bar..

Jag önskar att jag kan få uppleva det igen.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Motivation till träning?

Inläggav TheWonderer92 » 2016-02-25 2:57:29

kullan skrev:Vem orkar lägga energi på träning?


De som prioriterar hälsan. Träning behöver inte vara så ansträngande och avancerat om man inte vill det, det finns ju många nivåer. Lite träning är bättre än ingen träning.

Sen förstår jag att man har den inställningen (vem orkar lägga energi på träning?) om man själv ligger på sofflocket och äter skräpmat. Klart som sjutton att man inte orkar/vill träna då! Det blir ju en ond spiral. Har själv varit där och dimper ner i skiten fortfarande några gånger om året, tyvärr. Men när jag ändrar mina matvanor kommer träningslusten automatiskt, iom förhöjd energi.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Motivation till träning?

Inläggav kvicksilver » 2016-02-25 10:49:12

På senare tid har det, förutom rutin, den främsta motivationsfaktorn att jag blir så slö och rastlös om jag inte har tränat på mer än två dagar. Får ingenting gjort utan skjuter bara upp saker i all evighet.

När jag har tränat däremot, då har jag betydligt lättare att fokusera, studera, jobba, umgås med folk, och utföra tråkiga vardagssysslor. Är som en maskin i jämförelse.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Motivation till träning?

Inläggav Alien » 2016-02-25 11:54:42

kullan skrev:Vem orkar lägga energi på träning?


Det konstiga är att inte fler lägger energi på att motionera, eftersom det ger mer energi. Så här säger överläkaren Anders Hansen:

HD skrev:– Man kan i princip halvera risken att drabbas av demens bara genom att promenera snabbt i en halvtimme, fem dagar i veckan. Löpning en timme i veckan ger samma effekt. Det är enorma siffor, som allt för få känner till, säger han.
---
Och trots alla miljarder som går till läkemedelsforskning varje år, finns det ingen bromsmedicin som kommer i närheten av den effekt som fysisk aktivitet ger när det gäller att fördröja utvecklingen av demens.

– Den som har begynnande demens och motionerar regelbundet kan skjuta upp förloppet i flera år, säger Anders Hansen.
http://www.hd.se/mer/halsa--motion/2014 ... ot-demens/

En halvtimmes lång promenad är det värt om man kan skjuta upp demensen. Man kan känna sig för deprimerad för att ens promenera, men motion är bra mot depression också, iaf lätt till medelsvår depression:

Motion ger även ett skydd mot andra sjukdomar i hjärnan, som Parkinsons sjukdom. Och det sänker ångesten och fungerar lika bra mot lätt till medelsvår depression som antidepressiv medicin, visar omfattande forskning.
Spoiler: visa
Hur är det egentligen möjligt att något så enkelt som motion kan ge sådana kraftfulla effekter på hjärnan? Jo, när man rör på sig ökar cirkulationen i kroppen och bildandet av plack i hjärnan motverkas, berättar Hansen. Cellbildningen i hippocampus - hjärnans minnescentra - ökar också, varför minnet förbättras avsevärt. Hemligheten bakom nybildandet av hjärnceller heter Brain derived neurotrophic factor, som förkortas BDNF.


Det är alltså tillräcklig motivation för mig att ta mig en promenad. Men det var lättare när jag hade hund.

Det är aldrig för sent att börja träna heller, såg på TV en styrketräningsgrupp bestående av 90+-åringar.

svt skrev: Vi träffar också forskarna som visar på vilket sätt olika delar av vår hjärna håller sig i form med hjälp av olika typer av fysisk träning - något som kan påverka framtidens äldrevård.
http://www.svtplay.se/video/6526060/vet ... vsnitt-4-1
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Motivation till träning?

Inläggav TheWonderer92 » 2016-02-27 0:04:32

Apropå celluliter...bilder som dessa i skarpt ljus får mig på andra tankar än chips och choklad iaf :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Motivation till träning?

Inläggav antonius » 2016-02-27 9:18:30

TheWonderer92 skrev:Apropå celluliter...bilder som dessa i skarpt ljus får mig på andra tankar än chips och choklad iaf


Var inte så hård mot dig själv, käre vän, det där är väl inte så farligt, tycker du ser bra ut... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21862
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Motivation till träning?

Inläggav EnPojke » 2016-02-27 11:15:10

Motivationen är svår att hitta för egen del, speciellt på vintern !

Ska dock ta tag i cyklingen denna vår. Gillar frihetskänslan och det ger bra motion. Har fina cykelvägar där jag bor så man kan cykla många mil om man känner för det.
Har aldrig gillar joggning eller att springa då jag alltid fått ont på ett eller annat sätt vilket sänker motivationen.

Cykling ger inte alls samma slitningar/påfrestning vilket gör att det funkar för mig.
EnPojke
 
Inlägg: 61
Anslöt: 2016-01-25

Motivation till träning?

Inläggav vofff » 2018-06-27 19:31:01

Jag är väldigt ledsen och besviken på mig själv att jag är överviktig pga medicinering och en lång utbränd period.

Önskar att jag hade glödet förr, att träna för att må bra och se bra ut. Men nu ser jag ut som en fett klump.

Jag försökte nu i sistone utföra lite yoga och crosstrainer men allting känns så himla tungt och extremt tufft, helt slut efter ett par minuter.

Jag vet inte hur jag ska kunna behålla självförtroende och viljan att kämpa vidare när allt ser dystert ut nu.
vofff
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2015-05-13
Ort: Malmö

Motivation till träning?

Inläggav Fretshi » 2018-06-27 19:42:04

vofff skrev:Jag är väldigt ledsen och besviken på mig själv att jag är överviktig pga medicinering och en lång utbränd period.

Önskar att jag hade glödet förr, att träna för att må bra och se bra ut. Men nu ser jag ut som en fett klump.

Jag försökte nu i sistone utföra lite yoga och crosstrainer men allting känns så himla tungt och extremt tufft, helt slut efter ett par minuter.

Jag vet inte hur jag ska kunna behålla självförtroende och viljan att kämpa vidare när allt ser dystert ut nu.


Låter jobbigt men skulle inte en pt kunna hjälpa dig?
Läs rusd harrris bok lyckofällan också den tar upp strategier för att möta negativa tankar bland annat.

Du blir trött för att du inte är van vid träning. Jag har löptränat i 2 år nu, i olika perioder och jag nöjer mig oftast med 4-5 km för mer orkar jag inte så det tar tid.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Motivation till träning?

Inläggav RainyDay » 2018-06-27 20:10:54

vofff skrev:Jag är väldigt ledsen och besviken på mig själv att jag är överviktig pga medicinering och en lång utbränd period.

Önskar att jag hade glödet förr, att träna för att må bra och se bra ut. Men nu ser jag ut som en fett klump.

Jag försökte nu i sistone utföra lite yoga och crosstrainer men allting känns så himla tungt och extremt tufft, helt slut efter ett par minuter.

Jag vet inte hur jag ska kunna behålla självförtroende och viljan att kämpa vidare när allt ser dystert ut nu.


Ett bra sätt att komma vidare i träning är att sätta upp kortsiktiga mål. 2-3 minuter just nu kanske är 10 minuter om 2 veckor, 20 minuter om en månad osv. Kör inte slut på dig själv i början, det går inte att klara ett maratonlopp om du ska hålla samma hastighet som en 100-meterslöpare. Du kanske ska skita i crosstrainern just nu och börja med promenader istället? Det är mindre slitsamt och 20-30 minuters promenad är betydligt bättre än 2-3 minuters intensivt tempo, du förbränner mer på den promenaden.

Återhämntning är dubbelt så viktigt som själva träningen, att äta vitaminer och aminosyror är en bra hjälp för en trött kropp.
RainyDay
 
Inlägg: 327
Anslöt: 2018-04-24
Ort: Hälleforsnäs

Återgå till Intressanta intressen



Logga in