"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Fenren » 2016-02-24 7:47:40

Huggorm skrev:
Fenren skrev:
Julianus skrev:Vad ska man kalla då istället för räkningar?


Oundvikliga utgifter?
Fast många utgifter av de som räknats upp i tråden är egentligen inte oundvikliga. Som exempel försäkringar, hyresgästföreningen, facket, A-kassa och TV-avgift.


Hyra, lån, mat och busskort är inte heller oundvikliga om du vill vara sådan.

'ganorsakalitesmåttallvarligakonsekvenseromdustruntaridessaunderlitelängreperioderellersamtidigtsomduråkarutförnågot-utgifter' känns lite för långt och krångligt.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Fenren » 2016-02-24 7:52:53

KrigarSjäl skrev:
sugrövmanövern skrev:
KrigarSjäl skrev:-Hela tiden.

"Vill jag ha det här får jag leva på ris i två veckor"
Yupps. Och det här med låglönejobb som Fenren nämner... Det kommer bli katastrofala följder om de införs, för då ska ju vi ha en nivå under dem typ. Då kommer inte pengarna att räcka till det där riset ens en gång.

Då blir det existensminimum igen, been there done that. För att få pengarna att räcka då blir det ett mer kriminellt leverne. Sälja knark, brygga sprit, snatta, stjäla. Man blir en Plomeros. Så blir det för mig, det vet jag sedan tidigare.

Är för påhittig och dekadent för att bara stå och se livet rasa ihop.

Ja lönedumpning är åt helvete...


Läsvärt i ämnet:
http://ledarsidorna.se/2016/02/billigt- ... st-gratis/

Fristående socialdemokrat kallar han sig
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: "Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Titti » 2016-02-24 9:15:05

För egen del räknar jag in lån och andra kostnader på huset vi bor i, studielån, försäkringar och TV-licens. Dessutom fasta kostnader och lite bensin till bilen eftersom vi bor så att vi måste ha bil. Telefon.

Jag har vanligtvis mer räkningar än så men det är självvald konsumtion på ett annat sätt.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Fenren » 2016-02-24 9:24:38

Titti skrev:För egen del räknar jag in lån och andra kostnader på huset vi bor i, studielån, försäkringar och TV-licens. Dessutom fasta kostnader och lite bensin till bilen eftersom vi bor så att vi måste ha bil. Telefon.

Jag har vanligtvis mer räkningar än så men det är självvald konsumtion på ett annat sätt.


Hur får man konsumtion som räkning?

Betalar man inte det med kontanter eller betalkort?
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Wine » 2016-02-24 9:30:12

slackern skrev:
Fenren skrev:
Wine skrev:Jag är tveksam till om det verkligen skulle bli så mycket billigare att bo i en hyresrätt, i ett som slackern kallar det, "ghetto". Det brukar väl inte skilja så mycket i hyror när det handlar om hyresrätter och hyresrätter kan i många fall innebära ett dyrare boende än att bo i bostadsrätt.


Jag har en total månadskostnad för boendet på 4500 för 6 rum och 140m2... Inklusive lån och amortering. Det får jag en tvåa för i min stad... Om jag har tur och får en i centrum, där de är billigast.

Nyproducerad trea ligger runt 12-14 här.


Jag vet inte om du bor kvar i samma stad som du bodde i förut men kollade där hittade jag en nybyggd 4:a för 10100 någonting, vill inte outa dig så länkar inte lägenheterna.


Hyran är ju mer än dubbelt så hög för den nybyggda 4:an trots att den är mindre till ytan. Bostadsrätt är i de flesta fall betydligt billigare boende och ett mycket bättre alternativ på sikt då det även är en investering.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav alixha » 2016-02-24 9:58:46

Ja, allt är relativt.
Jag ser fortfarande inget problem, jag förstår inte hur man inte kan klara sig bra på 3000-4000 i månaden, vad gör ni liksom? Vill ni käka rysk kaviar och gå på bio varje dag eller vad är problemet? Vad vill ni har mer pengar till?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Re: "Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Julianus » 2016-02-24 10:06:20

Håller med föregående talare.
Julianus
 
Inlägg: 9400
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Wine » 2016-02-24 10:07:49

Fenren skrev:
Titti skrev:För egen del räknar jag in lån och andra kostnader på huset vi bor i, studielån, försäkringar och TV-licens. Dessutom fasta kostnader och lite bensin till bilen eftersom vi bor så att vi måste ha bil. Telefon.

Jag har vanligtvis mer räkningar än så men det är självvald konsumtion på ett annat sätt.


Hur får man konsumtion som räkning?

Betalar man inte det med kontanter eller betalkort?


Konsumtion är väl även att man köper varor och tjänster genom att beställa online och sedan väljer att betala via faktura. Hantverkstjänster, städning o.s.v. kan också betalas via faktura.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-24 10:14:06

alixha skrev:Ja, allt är relativt.
Jag ser fortfarande inget problem, jag förstår inte hur man inte kan klara sig bra på 3000-4000 i månaden, vad gör ni liksom? Vill ni käka rysk kaviar och gå på bio varje dag eller vad är problemet? Vad vill ni har mer pengar till?

Vad gör du själv?

Nöjd och glad med att bygga små hus av staplade tändstickor?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav alixha » 2016-02-24 10:31:16

KrigarSjäl skrev:
alixha skrev:Ja, allt är relativt.
Jag ser fortfarande inget problem, jag förstår inte hur man inte kan klara sig bra på 3000-4000 i månaden, vad gör ni liksom? Vill ni käka rysk kaviar och gå på bio varje dag eller vad är problemet? Vad vill ni har mer pengar till?

Vad gör du själv?

Nöjd och glad med att bygga små hus av staplade tändstickor?


Haha, det skulle jag inte ha tålamod med!
Jag försöker väl hitta på saker som alla andra, går på bio ibland, åker till mina föräldrar och hälsar på, åker på utflykter, handlar bra mat och så köper jag ganska mycket verktyg och målarfärg då jag gillar att snickra möbler.

Jag tycker inte att det är så svårt att leva bra för dom pengarna vi får, vissa månader är det kanske mindre räkningar och då har man ju mer att lägga på annat eller spara. Vissa månader kanske man inte gör så mycket och då får man ju mer pengar över. Det brukar jämna ut sig tycker jag, rent personligen.

Men som sagt, allt är relativt och det beror väl mer eller mindre på vad man har för nöjen och vad dom kostar samt hur man är med pengar i allmänhet. Även var man bor påverkar ju såklart, bor man på landet kanske man får lägga mer pengar på busskort och annat.

Jag blir bara så nyfiken på vad alla gör som kräver mer pengar än det vi får? eller är det bara mer en "det skulle vara skönt-känsla"?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav KrigarSjäl » 2016-02-24 10:34:09

Nej, det handlar om självförverkliganden och att kunna leva på en skälig nivå.

Jag tycker inte att sjuka och funktionshindrade ska tvingas leva underklassliv där det enda man kan göra är att ta promenader och tillverka små kor av grankottar och tandpetare.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav alixha » 2016-02-24 10:40:31

KrigarSjäl skrev:Nej, det handlar om självförverkliganden och att kunna leva på en skälig nivå.

Jag tycker inte att sjuka och funktionshindrade ska tvingas leva underklassliv där det enda man kan göra är att ta promenader och tillverka små kor av grankottar och tandpetare.


Haha, nej det är sant, kan ju bli lite trist i längden.
Klart att om man känner så så ska man ju slåss för det, jag förstår bättre nu hur du (och andra) tänker gällande detta.

Tackar för dom visuella förklaringarna där jag nu ser framför mig hur ett gäng aspergare sitter i parken och leker med kottar och gör barkbåtar samtidigt som socialtanten står med en vimpel och säger "vad duktiga ni är".
Ja, jag fattar poängen.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav slackern » 2016-02-24 10:46:36

alixha skrev:
KrigarSjäl skrev:Nej, det handlar om självförverkliganden och att kunna leva på en skälig nivå.

Jag tycker inte att sjuka och funktionshindrade ska tvingas leva underklassliv där det enda man kan göra är att ta promenader och tillverka små kor av grankottar och tandpetare.


Haha, nej det är sant, kan ju bli lite trist i längden.
Klart att om man känner så så ska man ju slåss för det, jag förstår bättre nu hur du (och andra) tänker gällande detta.

Tackar för dom visuella förklaringarna där jag nu ser framför mig hur ett gäng aspergare sitter i parken och leker med kottar och gör barkbåtar samtidigt som socialtanten står med en vimpel och säger "vad duktiga ni är".
Ja, jag fattar poängen.


Men det är ju en jätte bra idé du har så kan dom sälja dom och få in lit fickpengar och träna sig i socialfärdigheter. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Fenren » 2016-02-24 10:51:43

Wine skrev:
slackern skrev:
Fenren skrev:
Jag har en total månadskostnad för boendet på 4500 för 6 rum och 140m2... Inklusive lån och amortering. Det får jag en tvåa för i min stad... Om jag har tur och får en i centrum, där de är billigast.

Nyproducerad trea ligger runt 12-14 här.


Jag vet inte om du bor kvar i samma stad som du bodde i förut men kollade där hittade jag en nybyggd 4:a för 10100 någonting, vill inte outa dig så länkar inte lägenheterna.


Hyran är ju mer än dubbelt så hög för den nybyggda 4:an trots att den är mindre till ytan. Bostadsrätt är i de flesta fall betydligt billigare boende och ett mycket bättre alternativ på sikt då det även är en investering.


Jag halverade dessutom månadskostnaderna för boendet när jag gick från bostadsrätt till radhus...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Fenren » 2016-02-24 10:54:42

KrigarSjäl skrev:Nej, det handlar om självförverkliganden och att kunna leva på en skälig nivå.

Jag tycker inte att sjuka och funktionshindrade ska tvingas leva underklassliv där det enda man kan göra är att ta promenader och tillverka små kor av grankottar och tandpetare.


Att ni ska ha bland de sämst ställda är nog svårt att undvika, men skillnaden till en heltidsanställd låglönejobbare borde minska kraftigt, utan att sänka låglönejobbslöner.

Alla borde ha pengar till annat än överlevnad. Alla borde, med rätt prioriteringar, kunna spara in en rejäl buffert.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Wine » 2016-02-24 10:54:51

alixha skrev:Men som sagt, allt är relativt och det beror väl mer eller mindre på vad man har för nöjen och vad dom kostar samt hur man är med pengar i allmänhet.


Det är en enorm skillnad har jag upplevt, på hur folk klarar av att hantera pengar, en del tycks inte ha förmåga att hantera pengar alls fastän de kan ha ganska mycket att röra sig med medan andra kan klara sig fint och vara nöjda med mycket mindre. Kan nog jämföras med att ha gröna fingrar eller att ha god hand med djur som man brukar säga om folk som är duktiga med växter och djur. Mycket handlar också om vilka krav man har på livet och kanske jämför man sig för mycket med andra som har mer men som relativt osocial aspergare tycker jag själv att jag inte har haft så mycket problem då jag i regel ej har haft så mycket kostnader som är relaterade till socialt umgänge som exempelvis fester och middagar som kan kosta ganska mycket beroende på vad man bjuder gästerna på, fina rätter och alkohol o.s.v. Eftersom jag inte heller umgås särskilt mycket med andra än den närmsta familjen och släkten blir det heller inte mycket utlägg för resor, biobesök, restaurang och cafébesök och dylikt där man träffar vänner och bekanta att umgås med.

Man kan leva för väldigt lite pengar och ändå ha ett bra liv, finns många sätt att roa sig och sysselsätta sig på som inte kostar mycket pengar eller som är gratis. Njuter man av att vara ute i naturen och röra på sig behöver man kanske inte roa sig med så mycket annat. Finns mycket att se på tv, olika tv-paket är inte så dyra. Internet har också en hel del att erbjuda. Man behöver inte heller köpa dyra träningskort eller årsabonnemang på gym då man kan träna hemma, springa utomhus, promenera o.s.v. Man kan göra picknick och ta med sig ut och sätta sig på något mysigt ställe och njuta då vädret tillåter. Att gå på bio någon gång då och då är väl inget som raserar ekonomin. På bibliotek kan man låna böcker gratis. Man kan handla bra och fina kvalitetskläder och skor på rea eller outlet och verkligen komma billigt undan o.s.v. Ja det finns mycket att göra för att leva billigare.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav slackern » 2016-02-24 10:56:11

Fenren skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:
Jag vet inte om du bor kvar i samma stad som du bodde i förut men kollade där hittade jag en nybyggd 4:a för 10100 någonting, vill inte outa dig så länkar inte lägenheterna.


Hyran är ju mer än dubbelt så hög för den nybyggda 4:an trots att den är mindre till ytan. Bostadsrätt är i de flesta fall betydligt billigare boende och ett mycket bättre alternativ på sikt då det även är en investering.


Jag halverade dessutom månadskostnaderna för boendet när jag gick från bostadsrätt till radhus...


Nu verkar ni nog glömma bort en viktig faktor att lägenheten jag gav exempel på är nybyggd, köper man en nybyggt bostadsrätt eller radhus ökar nog kostnaderna med, nybyggda bostadsrätter brukar ha ruggigt dyr månadsavgift.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: "Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Julianus » 2016-02-24 10:56:50

Och bostadsrätter slutar oftast med skuldsättning.
Julianus
 
Inlägg: 9400
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Wine » 2016-02-24 11:01:33

Julianus skrev:Och bostadsrätter slutar oftast med skuldsättning.


Slutar med skuldsättning? Det börjar väl i regel med skuldsättning och slutar eventuellt med att man inte har några skulder alls och att man ofta gör en vinst dessutom, tjänar pengar.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav slackern » 2016-02-24 11:02:13

Julianus skrev:Och bostadsrätter slutar oftast med skuldsättning.


Jo jag känner en del som förlorade både bostad och pengar under fastighetskraschen i början utav 90-talet, även en del bostadsrättsföreningar gick i konkurs då.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: "Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Julianus » 2016-02-24 11:02:35

Wine skrev:
Julianus skrev:Och bostadsrätter slutar oftast med skuldsättning.


Slutar med skuldsättning? Det börjar väl i regel med skuldsättning och slutar eventuellt med att man inte har några skulder alls och att man ofta gör en vinst dessutom, tjänar pengar.

Dummaste jag har läst. Inga skulder? Säg det till de som deltar i programmet Lyxfällan.
Julianus
 
Inlägg: 9400
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Wine » 2016-02-24 11:03:19

slackern skrev:
Fenren skrev:
Wine skrev:
Hyran är ju mer än dubbelt så hög för den nybyggda 4:an trots att den är mindre till ytan. Bostadsrätt är i de flesta fall betydligt billigare boende och ett mycket bättre alternativ på sikt då det även är en investering.


Jag halverade dessutom månadskostnaderna för boendet när jag gick från bostadsrätt till radhus...


Nu verkar ni nog glömma bort en viktig faktor att lägenheten jag gav exempel på är nybyggd, köper man en nybyggt bostadsrätt eller radhus ökar nog kostnaderna med, nybyggda bostadsrätter brukar ha ruggigt dyr månadsavgift.


Stämmer inte, som Fenren gett exempel på så är det i de allra flesta fall så att det blir absolut billigare att bo i bostadsrätt eller hus. Vad man har för boendekostnader är förstås avhängigt av bl.a. hur mycket man har i lån.
Senast redigerad av Wine 2016-02-24 11:07:10, redigerad totalt 2 gånger.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Wine » 2016-02-24 11:05:16

Julianus skrev:
Wine skrev:
Julianus skrev:Och bostadsrätter slutar oftast med skuldsättning.


Slutar med skuldsättning? Det börjar väl i regel med skuldsättning och slutar eventuellt med att man inte har några skulder alls och att man ofta gör en vinst dessutom, tjänar pengar.

Dummaste jag har läst. Inga skulder? Säg det till de som deltar i programmet Lyxfällan.


Tror du att alla som bor i bostadsrätt beter sig som de som deltar i Lyxfällan? Deras problem har ju primärt inte att göra med att de bor i en bostadsrätt utan att de inte klarar av att planera och hantera sin ekonomi.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

"Vi sjuka har fått nog av fattigdomen!"

Inläggav Fenren » 2016-02-24 11:06:54

Julianus skrev:
Wine skrev:
Julianus skrev:Och bostadsrätter slutar oftast med skuldsättning.


Slutar med skuldsättning? Det börjar väl i regel med skuldsättning och slutar eventuellt med att man inte har några skulder alls och att man ofta gör en vinst dessutom, tjänar pengar.

Dummaste jag har läst. Inga skulder? Säg det till de som deltar i programmet Lyxfällan.


Du kan även prata med min mor och far.
Skuldfria med ett hus som ökat 2milj eller 400% i värde på 30 år.
Ytterst svårt att hitta andra av sina nödvändiga utgifter som genererar de vinsterna.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in